PDA

View Full Version : Beginner pedalen etc.



TDZH
25 oktober 2009, 10:39
Hoi, ik speel nu een paar maanden E-gitaar en krijg binnenkort eindelijk een Roland Cube 30 watt versterker, zodat dat 10 watt startersset versterkertje eindelijk de kast in kan! :cheerup:
Maar wanneer ik die versterker heb, zijn er dan al pedalen waar ik als beginner wat aan zou hebben? Heeft het al nut opzoek te gaan naar ''een eigen sound''?
En zo ja, waar moet ik dan precies naar zoeken?
Kortom, graag wat informatie voor een beginner :strat: als ik, over pedalen en dat soort dingen! :hippie:

Tomas

deefke666
25 oktober 2009, 10:41
in die cube zitten al redelijk wat pedalen hoor,
alles wat je nodig hebt om te beginnen zit er eigelijk al in....

grtz d

Ferraririk
25 oktober 2009, 19:31
in die cube zitten al redelijk wat pedalen hoor,


Niet, er zitten effecten in, geen pedalen


pedalen geven wel effecten, maar tis toch een heel ander begrip,

maar precies wat hij zegt, je kan er een tijd mee vooruit, je hebt verschillende distortions/overdrives, een delay, een reverb, een flanger, een phaser, een tremolo, een chorus

enige wat je mischien zou willen zijn een wah en een fuzz........

TDZH
25 oktober 2009, 20:14
Zou iemand me dan willen uitleggen wat die precies doen? weet t wel n beetje, maar toch niet... helemaal :dontgeti:
En een distortion pedal? zou dat handig zijn? die zijn toch zodat je tijdens het spelen met je voet tussen clean en distortion kanwisselen ofzo? zou iemand daar misschien nog wat over kunnen vertellen?

gr Tomas

Ferraririk
25 oktober 2009, 20:26
Zou iemand me dan willen uitleggen wat die precies doen? weet t wel n beetje, maar toch niet... helemaal :dontgeti:
En een distortion pedal? zou dat handig zijn? die zijn toch zodat je tijdens het spelen met je voet tussen clean en distortion kanwisselen ofzo? zou iemand daar misschien nog wat over kunnen vertellen?

gr Tomas

Distortions zitten erin, dus een roland footswitch zou ook voldoen

even een lijstje:


Distortion/overdrive/fuzz: In het echt klink het anders, maar om uit te leggen lijkt het op elkaar, het geeft een scheur in je gitaargeluid, simple as that

Chorus: Een soort van onderwaterig effect

Phaser: Een soort van vliegende jet effect, lastig uit te leggen

Flanger: Roughly speaking, what you'd get if you recorded the same guitar onto two tape recorders at once and during replay, slowed one of them down *just a little* by putting your finger on the reel. A bit like a chorus.
(even in het engels omdat ik het niet kon uitleggen)

Tremolo: Snel halen van een dezelfde toon

Vibrato: heb je geen effect nodig, kan je ook met je vinders doen door heen en weer te benden met je snaar

Delay: herhaling in de toon, fade weg, kijk maar is op youtube

Reverb: Galm

hugo123
25 oktober 2009, 20:37
http://www.popschoolmaastricht.nl/homepage_frameset.htm --> gitaar --> effecten horen. Dan heb je een goed idee van wat verschillende effecten doen!

TimS
25 oktober 2009, 20:49
Ik zou eerst eens wat gaan oefenen, kijken wat je leuk vindt. Als je denkt dat je een ander geluid nodig hebt, kan je daarvoor een pedaaltje kopen.

Als je geld over heb kan je natuurlijk ook gewoon een zootje effecten kopen, ook leuk, maar ik denk dat je toch beter kan wachten tot je iets mist.

Lomeos
25 oktober 2009, 21:13
Op Youtube heb je het kanaal van ProGuitarShop.com, een Amerikaanse winkel. Daar laten ze enorm veel verschillende pedalen zien. Ook leuk als je het verschil wil horen tussen verschillende merken: http://www.youtube.com/user/ProGuitarShopDemos

Bedenk wel dat alles wat je daar hoort bij jou niet perse hetzelfde zal klinken. Je versterker, gitaar en je spel zijn allemaal van invloed op de sound.

-Lomeos

Orbis
25 oktober 2009, 21:51
http://www.popschoolmaastricht.nl/homepage_frameset.htm --> gitaar --> effecten horen. Dan heb je een goed idee van wat verschillende effecten doen!

Goeie site!

En OT: laat je in de muziekzaak lekker effecten voorgeschoteld krijgen. Aangezien je al een Cube hebt zou ik vooral eens kijken naar effecten die daar nog niet opzitten. Een wah of een fuzz, om wat te noemen (hoewel ik ergens gelezen dacht te hebben dat een fuzz en transistorversterker niet zo tof samen gaan?). En zodra je merkt welke effecten je echt graag gebruikt van de Cube, maar niet voldoen aan de sound die je in je hoofd hebt, kun je echt gericht gaan zoeken.

Ferraririk
25 oktober 2009, 21:57
(hoewel ik ergens gelezen dacht te hebben dat een fuzz en transistorversterker niet zo tof samen gaan?).

De big muff van mij met de cube 20x gaan wel samen, zolang ik maar metal stack, metal, acoustic of JC clean gebruik, anders word het veel te dik

maar ik heb vanmiddag bij mn oom over de twin reverb gespeeld met mn spulletjes, en dat klonk wel wat beter, maar over de cube zeker niet slecht

TimS
25 oktober 2009, 22:23
De big muff van mij met de cube 20x gaan wel samen, zolang ik maar metal stack, metal, acoustic of JC clean gebruik, anders word het veel te dik

maar ik heb vanmiddag bij mn oom over de twin reverb gespeeld met mn spulletjes, en dat klonk wel wat beter, maar over de cube zeker niet slecht

Die Cubes klinken inderdaad niet slecht. Ik had voor in de vakantie een Micro Cube gekocht en die klinkt best heel goed voor een klein draagbaar transistorcombootje.

Midwolda
25 oktober 2009, 23:00
... En zodra je merkt welke effecten je echt graag gebruikt van de Cube, maar niet voldoen aan de sound die je in je hoofd hebt, kun je echt gericht gaan zoeken.

Da's de truuk. Zo deed ik dat ook met m'n Super Champ XD.
Na een paar maanden merk je vanzelf op welke standen de knoppen beginnen te roesten en dan weet je:
ik wil dat geluid en zo'n effect erover, nu ga ik zoeken naar spullen die daar echt goed in zijn.
En na tien, twintig jaar ben je nog aan 't zoeken... en da's gewoon leuk.