PDA

View Full Version : Fender Strat



Balthazar
25 oktober 2009, 00:04
hey guys,

heb een leuke nieuwe band, caro emerald, en ik speel als main op een witte peerless gitaar.
prima ding hoor, vooral de looks!!! maar als tweede gitaar neem ik nu een gibson les paul mee die qua sound en looks niet bij de sfeer van de band past.

Mijn oog viel eerst op een mustang, en toen op een jaguar of jazzmaster maar toch ben ik bang dat ik gewoon een strat nodig heb. nu zag ik van de week een lijstje die iemand gemaakt had met alle strats, mex jap en usa met een kort overzicht wat het moet kosten, waar je op moet letten, wat kwalitatief het best is. Nergens kan ik dit meer vinden.
kan iemand even een linkje geven?

daarnaast een vraag over tremolo systemen; welke blijft het best in relatieve stemming tijdens het gebruik ervan?

mijn budget is rond de duizend euro, maar liever een stuk minder. iemand tips? jap reissue oder so?

alvast bedankt,
Wieger

Luke-wannabe
25 oktober 2009, 01:52
Hey Wieger, grappig om jou weer eens online te zien! Ik hoorde jullie nog op 3fm vanavond, hehe.
Ik zou je een Jap reissue aanraden, maar dat moet je liggen. De bollere radius en vintage trem hebben even zorg nodig qua afstelling. Vintage tremolos op strats zijn niet heel erg stemvast, maar het is ook niet zo dat het met het kijken ernaar al ontstemt ofzo. Misschien dat je dat kunt opstellen
Verder zijn de Highway one's ook goeie gitaren voor het geld. Wat modernere features.
Mex reissues zijn ook leuk. Vrij evenwijdig, misschien ietsje minder dan de Jappen.
AVRI (USA vintage Reissue) gaat je denk ik net niet lukken voor het geld.

Wat ik zou doen met 1000 euro: Een leuke tweedehands Jap of Mex reissue kopen en die hier en daar wat modden. Pickups, trem-blok en mechanieken ofzo.

TimS
25 oktober 2009, 01:56
Hey Wieger, grappig om jou weer eens online te zien! Ik hoorde jullie nog op 3fm vanavond, hehe.
Ik zou je een Jap reissue aanraden, maar dat moet je liggen. De bollere radius en vintage trem hebben even zorg nodig qua afstelling. Vintage tremolos op strats zijn niet heel erg stemvast, maar het is ook niet zo dat het met het kijken ernaar al ontstemt ofzo. Misschien dat je dat kunt opstellen
Verder zijn de Highway one's ook goeie gitaren voor het geld. Wat modernere features.
Mex reissues zijn ook leuk. Vrij evenwijdig, misschien ietsje minder dan de Jappen.
AVRI (USA vintage Reissue) gaat je denk ik net niet lukken voor het geld.

Wat ik zou doen met 1000 euro: Een leuke tweedehands Jap of Mex reissue kopen en die hier en daar wat modden. Pickups, trem-blok en mechanieken ofzo.
Eigenlijk raadt je dus alles aan behalve een tweedehands Amerikaan? Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom, ik heb er zelf namelijk laatst een gekocht.

Di Stefano
25 oktober 2009, 02:25
Naar mijn ervaring zijn de minst ontstemmende tremolo's die op de USA Standard en Deluxe serie. Zeker in combinatie met de "LSR Roller Nut" van de Deluxe.

Nu is er tegenwoordig een Mexican Standard met een Floyd Rose. Maar ik ken niets van Floyd Rose tremolo's en heb nog niet op die gitaar gespeeld dus ik kan niet zeggen of deze goed of slecht is.

benwave
25 oktober 2009, 05:30
Eigenlijk raadt je dus alles aan behalve een tweedehands Amerikaan? Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom, ik heb er zelf namelijk laatst een gekocht.

Dat is goeie, Dat zou ik dan ook wel eens willen weten.
De tremolo op de moderne standaards, dus de tweepunts tremolos zijn gewoon erg goed en ontstemmen nauwelijks

deefke666
25 oktober 2009, 08:47
inderdaad, voor dat geld zou ik voor een usa standaard gaan,
ik heb pas nog een hele hoop strats vergeleken en de standaard en de deluxe komen er toch het beste uit imho....

japan en mex strats zijn ook zeer goed voor het geld, maar voor mij staken amerikaanse er toch nog wat bovenuit....

grtz d

FruscianteFan
25 oktober 2009, 10:12
Ik zou willen vragen waarom je denk dat je 'toch gewoon een strat nodig hebt'? Tenzij het je gaat om de kwakende geluiden die je kunt krijgen met het middelste element, denk ik dat Strats niet normaler zijn of klinken dan Jazzmasters of Jaguars. Als je daar naar kijkt, en geen problemen wilt met het afstellen van de brug, zijn de classic player JM's en Jags misschien iets voor je.

Ik weet verder weinig van de kwaliteit, afgezien van dat mijn japanse Jaguar ook in mijn all-round coverband geweldig mee gaat.

Hendriks
25 oktober 2009, 11:07
Voor minder dan €1000 koop je een goede AVRI (American Vintage Re-isseu) in mijn ogen op alle fronten een betere dan de Standaard.
k weet niet wat je zoekt (maple of pallisander toets) , maar er staan genoeg te koop.

lodi
25 oktober 2009, 20:21
[QUOTE=Balthazar;2181384]hey guys,

.

Mijn oog viel eerst op een mustang, en toen op een jaguar of jazzmaster maar toch ben ik bang dat ik gewoon een strat nodig heb.


echt niks om bang voor te worden, komt in de beste families voor

Luke-wannabe
26 oktober 2009, 00:14
Eigenlijk raadt je dus alles aan behalve een tweedehands Amerikaan? Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom, ik heb er zelf namelijk laatst een gekocht.
Uhm.. Ja daar komt het wel op neer ja. Dat komt basically omdat ik alle standard Amerikanen die ik bespeeld heb mij gewoon niet konden bekoren. Gewoon geen lekkere gitaren.
Prima als jij het lekker vind, maar ik vind die dingen echt zon ontzettend overrated. Ja, er staat 'Made in USA' op, maar ik vind menig Jap/Mex Reissue zo veel beter.

Daan_B
26 oktober 2009, 10:44
Luke heeft gelijk, ik heb veel strats gespeeld en inderdaad is de Standard USA niet erg lekker.
Hij voelt erg stijf aan, de sounds is ook niet mooi gedefineerd.
Ik heb sinds een paar maandjes een higway one en die speelt en klinkt vele malen beter!
Andere (betere) Pickups, dunne nitrolak laag i.p.v die dikke laag poly en natuurlijk die mooie grote headstock!:ok:

Jay75
26 oktober 2009, 10:49
De TS heeft het over een lijstje waarin alle reguliere modellen beschreven staan, weet iemand die link?

Balthazar
27 oktober 2009, 11:23
Tnx voor de reacties! USA standard heb ik gehad en wad ik niet tevreden over.
Had laatst een Mexicaan in handen die veel beter speelde en klonk. Classic player ofzo.
Met die tremolo bedoelde ik eigenlijk; als je E akkoord speelt en je duwt hem een beetje in, hoor je dan een zuiver Eb akkoord of allemaal tonen die relatief niet op elkaar gestemd zijn?Veel Japanners hebben bijv Floyd rose.
Als iemand dat lijstje nog heeft?

whoosh
27 oktober 2009, 12:23
Met jouw budget heb je nogal wat keuze :)

De tremelo's op mijn beide Stratjes zijn alletwee van het US Vintage type, met steelblok en gebogen zadeltjes. Zeker niet de beste keus als het gaat om stemvast blijven bij uitvoerig gebruik. Staan bij mij strak tegen de body zodat de tremelo alleen omlaag kan, met voldoende spanning om te kunnen benden en dubbelbenden zonder dat alle snaren meegaan. De 6 schroefjes staan iets uitgedraaid. Met de snaren goed opgelegd, dus strak en niet teveel windingen, soepele topkammetjes, blijft het allemaal wel enigszins op stemming. De 2-punts tremelo op de standard doet het een stuk beter, maar ook daar is het weer belangrijk dat je je snaren goed oplegt en er geen frictie zit bij de topkam en/of snaargeleiders. Vraag me wel af wat er gebeurd als je zo'n 2-punt tremelo ook strak op de body zet, dan heeft het ding volgens mij geen goed zweefpunt meer en denk ik dat ie gewoonweg niet beter is als de ouderwetse 6 schroeven tremelo. Heb ze eigenlijk alleen maar bespeeld terwijl ze floating waren afgesteld.

Als je van een floating tremelo houdt is de beste tremelo is nog steeds de Ibanez Edge (of de Original of Schaller Floyd), dus dubbel locking.