PDA

View Full Version : Fender Tweed Vibrolux, praktische vraagjes



58dutchie
24 oktober 2009, 14:35
Hallo allemaal,

Ik heb een prachtige Fender tweed Vibrolux (1961), helemaal origineel (speaker, trafo's, etc)! Klinkt echt waanzinnig, prachtige tremolo ook, MAAR...omdat-ie helemaal origineel is hebben we het over 117 Volt en zit dus ook de originele power-trafo erin en daaraan vast een 2-plug amerikaanse stekker. NIET GEAARD DUS!!!
Ik wil de amp graag zsm laten aarden (ben zelf niet zo technisch helaas). Wat kan ik het beste doen:

1) power trafo laten vervangen door een 220V trafo met geaarde euro-stekker
2) originele power trafo erin laten zitten en 2-plug amerikaanse stekker laten vervangen door geaarde euro-stekker en meteen ook aarden op de amp, en dan uiteraard gaan spelen met een losse omvormingstrafo.

Ik voel zelf het meeste voor optie 2 omdat het heel raar voelt om te gaan klooien met een volledig originele '61 tweed Vibrolux...

Wordt door een van beide opties de sound negatief beďnvloed, zo ja door welke?

Wie weet een betrouwbaar adres in Limburg om zoiets te laten uitvoeren???

Alvast bedankt voor jullie tips!!!

Chris Winsemius
24 oktober 2009, 15:51
Limburg: ik zal even kijken, iig. Mr.Jay die ook op dit forum zit.

Nadeel omvormer: wat minder punch/energie, wat meer "sag" (subtiel), meer gesjouw
Voordeel omvormer: amp kan origineel blijven

Nadeel vervangen PT: niet goedkoop (indien juiste kwaliteits trafo), afhankelijk van merk/type trafo en de technicus: waardevermindering
Voordeel vervangen PT: meer punch, geen extra gedoe/gesjouw

(PT = powertransformer = voedingstrafo)

Aca Ilic
24 oktober 2009, 15:55
Limburg: ik zal even kijken, iig. Mr.Jay die ook op dit forum zit.

Nadeel omvormer: wat minder punch/energie, wat meer "sag" (subtiel), meer gesjouw
Voordeel omvormer: amp kan origineel blijven

Nadeel vervangen PT: niet goedkoop (indien juiste kwaliteits trafo), afhankelijk van merk/type trafo en de technicus: waardevermindering
Voordeel vervangen PT: meer punch, geen extra gedoe/gesjouw

(PT = powertransformer = voedingstrafo)

Chris je grote collega Henk Bergrath (Urmond) vergeten?


Dutchie , bekijk eens op www.hbamp.nl...

jacky
24 oktober 2009, 16:53
Als je omvormer genoeg vermogen kan leveren is het niet zon probleem ik zou altijd voor de optie origineel laten gaan en dus alleen een geaard usa snoer monteren.

Heb zelf diverse oudjes en om nou te zeggen dat die punch missen door de omvormer

ZEKER NIET

Wat chris meld als makkelijker wat dragen enzo aangaat daar heeft hij een punt, ken zelfs mensen die bij een gig zonder omvormer stonden ook een leuke uitdaging ;-)

Als je m thuis gaat gebruiken zeker niks aan doen als je gaat giggen ...kan je dus kiezen

succes

Vintage amps en betrouwbare liefhebber >>>>>Jay van het forum

Chris Winsemius
24 oktober 2009, 17:02
extra trafo tussen mains en voeding: meer inwendige weerstand. Met 'n beetje (grote) omvormer valt het idd. behoorlijk mee maar het verschil is zeker merk- en VOELbaar.

verschillen tussen PTs (zelfde specs/spanningen/grootte maar andere fabrikanten) zijn al merkbaar (laagweergave, note-seperation) dus 'n extra trafo tussen de muur en de uiteindelijk B+ imho ook,

Fistfunk
24 oktober 2009, 19:42
In nieuwstadt schijnt ook iemand te zitten die weet waar hij mee bezig is. Zou alleen niet weten wie precies.. (heb het van horen zeggen uit betrouwbare bron)

58dutchie
26 oktober 2009, 12:25
Alvast bedankt voor de tips tot dusver, maar keep them coming! Ik neig het meeste naar vervangen van de 2-weg stekker door een amerikaanse 3-weg stekker...klinkt niet al te lastig om te doen...wie kan svp aangeven hoe ik dat het beste kan doen en hoe ik dan vervolgens de stekker op/aan de versterker moet aarden???

Midwolda
26 oktober 2009, 21:05
Bedoel je dit (http://www.tonecraftamprepair.com/html/2_wire_to_3_wire_ac_cord_conve.html) ?

jacky
26 oktober 2009, 22:57
Alvast bedankt voor de tips tot dusver, maar keep them coming! Ik neig het meeste naar vervangen van de 2-weg stekker door een amerikaanse 3-weg stekker...klinkt niet al te lastig om te doen...wie kan svp aangeven hoe ik dat het beste kan doen en hoe ik dan vervolgens de stekker op/aan de versterker moet aarden???

eigenlijk heel simpel

je neemt het nieuwe snoer en doet de voeding aan de zelfde punten als nu het 2 aderige snoer zit.
De aarde maak je aan het chassis vast.
Het beste dus onder een bestaand moertje bv van je powertrafo wel ff schoon maken en een kartel ringetje ertussen ...klaar

58dutchie
28 oktober 2009, 17:19
eigenlijk heel simpel

je neemt het nieuwe snoer en doet de voeding aan de zelfde punten als nu het 2 aderige snoer zit.
De aarde maak je aan het chassis vast.
Het beste dus onder een bestaand moertje bv van je powertrafo wel ff schoon maken en een kartel ringetje ertussen ...klaar

Klinkt inderdaad heel simpel...bijna té simpel...moet het niet lopen via de fuse, met een switch (zie schema in post hierboven)???

jacky
28 oktober 2009, 17:38
Zou nu ook zo moeten zitten

dus zo simpel is het

master99
29 oktober 2009, 12:23
Zorg in iedergeval voor een degelijke trekontlasting en laat het draadje (groen/geel) dat je met het chassis verbind net effe 2 a 3 cm langer zijn dan de andere twee (bruin en blauw). Da's voor je eigen veiligheid. Als je een keer struikelt over je snoer, en er wordt flink aan getrokken, dan blijft het massa draadje het langste zitten ... en dat is weer goed voor je tanden en kapsel

Puerco
29 oktober 2009, 20:31
Klinkt inderdaad heel simpel...bijna té simpel...moet het niet lopen via de fuse, met een switch (zie schema in post hierboven)???

1 van de draden die je nu hebt loopt via de zekering als het goed is, de aarde draad mag in geen geval via een zekering lopen!!!!! Die draad zit er voor de veiligheid en als die zekering zou knappen zou je opnieuw een onveilige situatie hebben.
Zie onderstaand voorbeeld:
http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/aarde.jpg

chocorookie
30 oktober 2009, 16:58
In de 5F11 zit toch ook nog een "deathcap" van 0,047UF in de AC kant?.......................

Misschien een kleine "knip"..........................