PDA

View Full Version : Marshall cabinet zelf verbeteren........



Iceman
6 april 2003, 14:53
Kwam dit ergens tegen op het internet........
"zo heb ik laats van 1 van mijn marshall cabinetten de bedrading vervangen door de beste kwaliteit kabels, meteen de kast afgekit van binnen, tevens een stuk zacht schuim tegen de achterwand gemaakt en op de koop toe ook nog even de steunbalk die in het midden zit vastgezet, deze zat met 1 schroef vast en trilde mee als er teveel laag in de kast gestuurd werd.Ook wilde ik het pcb stereo/mono boardje verwijderen en de kast mono maken, dus een nieuwe goede kwaliteit input erop monteren en daar dan rechtstreeks de draden aan.....maar goed, meten is weten en de weerstand van dat pcb boardje is te verwaarlozen, dus ik behoud liever de mono/stereo optie.

Resultaat: een geweldige verbetering in het laag, wat sprankelender hoog een ook meer volume. Uiteraard is het niet ineens een compleet ander geluid wat eruit komt, maar wel een hele verbetering. Ik heb trouwens ge a/b 't met mijn andere marshall cab die nog standaard is. Duidelijk verschil."


Was benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben of nog andere goede tips hebben om je cabinet tegen geringe kosten te verbeteren?

Nocki
8 april 2003, 10:57
tja... ik heb een oud park cabinetje met 4 celestion speakers en ik heb mn stereo gemaakt en heb geexperimenteerd met een wand in het midden. ik ben nu iets laag kwijt geraakt (normaal speel ik met 2 evm mesa thiele half open back speakers) en dat i wel fijn dat hoef ik niet te veel vn mn instellingen te veranderen als ik van cabs verwissel. ik wil ooit eens proberen om mn cab een andere ruggetje te geven door alle speakers een eigen gedeelte te geven en de bovenste 2 open back of half open back te maken... ben benieuwd... maar ja ik kan makkelijk experimenteren met mn no name cab.
een echte originele cab zou natuulijk iets meer zonde zijn om in te gaan ziten rotzooien...

Nocki

kokeleko
8 april 2003, 12:52
In een onderwerp van een week of twee geleden ging het ook over bedrading vervangen in een 1960 cab, een hoop hebben dat gedaan volgens mij, ik ook dus. En er is idd een waarneembaar verschil met de geluidskwaliteit, dikkere bedrading levert in mijn geval een strakker laag op, cab klinkt gewoon beter.

lars
8 april 2003, 15:12
Et schijnt dat je, als je de draden 3 nachten onder je kussen en daarna met volle maan een nacht buiten legt, je ook een waarneembare verbetering in je geluid krijgt...






Op 2003-04-08 12:52, schreef kokeleko:
In een onderwerp van een week of twee geleden ging het ook over bedrading vervangen in een 1960 cab, een hoop hebben dat gedaan volgens mij, ik ook dus. En er is idd een waarneembaar verschil met de geluidskwaliteit, dikkere bedrading levert in mijn geval een strakker laag op, cab klinkt gewoon beter.

kokeleko
8 april 2003, 19:28
Slap lullen kan ik zelf ook wel, ja :razz:

lars
9 april 2003, 10:28
ja ik zag et, wou even laten zien dat ik et ook kon.



Op 2003-04-08 19:28, schreef kokeleko:
Slap lullen kan ik zelf ook wel, ja :razz:

kokeleko
9 april 2003, 10:44
Dat kun je idd als de beste, je hebt de eerste prijs van harte gefeliciteerd, en proficiat met je stomme reactie die bedoeld is om op iemands vraag te reageren, maar als jij dat niet kunt waarderen...pfffff

Phyrexian
9 april 2003, 10:51
take it easy dudes, Lars was maar aan het joken... mag toch wel zeker af en toe, zo'n absurde opmerking... ik vond het wel funny :smile:

kokeleko
9 april 2003, 11:17
Ik lach me nog steeds de pleuris, :grin:

MegaDrive
9 april 2003, 11:42
Ik heb laatst ook mijn 1960AV cab eens onder handen genomen. Dikkere bedrading, namelijk 2,5 mm2 erop gezet. PCB boardje laten zitten, want een doormeting gaf een verschil van 0,03%, da's dus niet de moeite waard. Ik heb de dwarsbalk eruit gehaald, geïmpregneerd, gelakt en aan beide zijden voorzien van een dik stuk rubber en daarna weer vastgemonteerd. Kast klinkt nu werelds. Je hoort meer speaker en minder kast. Het is schrikbarend hoe waardeloos die draadjes zijn die er standaard in zitten, hoe kut die kast van binnen is afgewerkt (vooruit dan) en dat ze overal hout van redelijke kwaliteit gebruiken behalve daar waar het de vervelendste bijgeluiden oplevert. Aanrader! Het is een betere kast geworden, maar ik zou hem niet mono maken.

kokeleko
9 april 2003, 11:48
Lars, begin maar.... :smile:

Negative K3 fan
9 april 2003, 12:02
Op 2003-04-09 11:42, schreef MegaDrive:
Ik heb laatst ook mijn 1960AV cab eens onder handen genomen. Dikkere bedrading, namelijk 2,5 mm2 erop gezet. PCB boardje laten zitten, want een doormeting gaf een verschil van 0,03%, da's dus niet de moeite waard. Ik heb de dwarsbalk eruit gehaald, geïmpregneerd, gelakt en aan beide zijden voorzien van een dik stuk rubber en daarna weer vastgemonteerd. Kast klinkt nu werelds. Je hoort meer speaker en minder kast. Het is schrikbarend hoe waardeloos die draadjes zijn die er standaard in zitten, hoe kut die kast van binnen is afgewerkt (vooruit dan) en dat ze overal hout van redelijke kwaliteit gebruiken behalve daar waar het de vervelendste bijgeluiden oplevert. Aanrader! Het is een betere kast geworden, maar ik zou hem niet mono maken.



Denk je dat je door dat doormeten precies weet wat dat pcb aan je geluid verandert? Want op harmony central zeideen ze juist dat het uitmaakte als je die eruit haalt...

Kun je misschien hem er tijdelijk uithalen om voor de rest te kijken of het echt verschil maakt of niet, want volgens mij zegt door meten ook niet alles.

kokeleko
9 april 2003, 12:23
Ik heb toen ook in eerste instantie twee mono inputs in gemaakt 2x8 ohm, en later weer het pcb board erin, ik hoorde het niet, dat verschil.