PDA

View Full Version : minder klinkende fret positie of stratocaster



Omag
24 oktober 2009, 12:23
Hallo iedereen,

Gekke vraag mischien, maar tijdens het spelen op mijn Fender Stratocater Classic player 60, ontdekte ik dat de 8e positie op de D-snaar minder lang doorklinkt dan de andere posities. Het vreemde is dat dit enkel op deze positie voorkomt, eentje naar boven of beneden en de toon op dezelfde snaar klinkt lekker lang door.

Weet iemand hoe dit komt? Of heeft het te maken met een fysisch verschijnsel bij het trillen van snaren?

Orbis
24 oktober 2009, 13:12
Is de fret wel mooi gaaf daar? Beschadigingen aan de fret kunnen makkelijk je sustain verzieken. Zelf heb ik er geen last van, dus het zal geen eigenschap zijn inherent aan de snaar.

Eko
24 oktober 2009, 19:15
Ik denk eerder dat het een zgn. dode plek is. Op een of andere manier komt dat voor bij sommige halzen. Soms kun je het iets verminderen door een andere afstelling van de hals. Meestal gaat het niet echt weg.

Luigi
24 oktober 2009, 21:23
Klinkt inderdaad als een dode plek. Dit (http://www.musictoyz.com/guitar/gtrstuff/gtfat.php) (De Fat Finger) kan een oplossing zijn. Maar er zijn ook weer mensen die zeggen dat het je deadspot alleen maar verplaatst.

Fern
25 oktober 2009, 22:12
Hoi,

Overweeg eens de volgende dingen:
- is het iets wat vroeger niet zo was, en langzaam in de gitaar geslopen is?
- heb je het ook op andere plekken met dezelfde frequentie? Of een octaaf hoger?

Als het alleen op deze positie is, en het vroeger niet zo is, en het verschil vrij groot is met andere positites, dan is er wellicht iets met de fret op dat punt.
(Versleten fret, of een losse fret).

Sterkte,
Fern

Quicksilver
25 oktober 2009, 22:29
Maak anders een foto, of is er aan de fret niet iets opmerkelijks zichtbaar?