PDA

View Full Version : Hoe versterk ik vintage Gibson?



Electro Dan
23 oktober 2009, 19:32
Howdie!

Heb hier een Gibson LG-1 liggen uit '63, my baby, en ik zou die moeten versterken.
Ik wil dit echter - en uiteraard - doen zonder schade toe te brengen aan de gitaar zelf.

Hoe doe ik dit het best? Wat levert de meest getrouwe weergave op en is bruikbaar op podium?

Groetjes

Guido

Mathidal
23 oktober 2009, 21:12
Op het podium gebruiken ze nooit je versterker voor het publiek, maar nemen ze dit op met een microfoontje en sturen ze dat naar de PA. Ik heb al eens een grote band (soulsister) met een vox-versterker van amper een hand groot zien optreden, dus over kracht moet je je geen zorgen maken als je de juiste eisen kunt stellen.

Als het echt is voor de repetitie, waar je geen PA hebt moet je iets beters hebben. Iemand zei me dat de buizenversterkers van VOX geweldige dingen zijn. Maar als je echt het authentieke geluid van de jaren '50 wilt, moet je er een marshall bij nemen. :)

Electro Dan
24 oktober 2009, 19:25
Versterkergewijs is het probleem niet. Heb een VOX AC30 HH head-cabinet en een '72 Fender Reverb Amp Pro, waarbij die VOX echt wel heel fijn werkt.
Het probleem is technisch: wat kan ik "monteren" op mijn gitaar om het geluid ervan op te vangen en door te seinen?

Fistfunk
24 oktober 2009, 19:39
Er zijn verschillende manieren. Microfoontje in de klankkast, element over het klankgast heen monteren, piezo element in de brug zetten..

Qua klank heb ik niet genoeg ervaring om echt advies te geven..

Blend
24 oktober 2009, 20:11
Ik weet niet hoe je op het podium bent, maar als je alleen maar op 'n barkruk zit, dan is het misschien een goed idee om een microfoon te gebruiken om uit te versterker?

Mathidal
24 oktober 2009, 22:07
Oh, het is dus een akoestische. x)

Mijn excuses. Een microfoontje werkt goed, wil je echter niet stil blijven zitten op het podium raad ik je dit aan:

http://www.i4-muzique.nl/imagemagic.php?img=images/dpa-4099.jpg&w=400&h=400&page=prod_info
DPA 4099

Wel duur. 449 euro, maar daar krijg je wel beter geluid dan pick-ups voor en heb je meer bewegingsvrijheid. Bespaart je ook een statief en veel frustraties. (begin alvast maar te sparen :p)

Electro Dan
26 oktober 2009, 00:15
Ah, dat ziet er cool uit! Heb je daar ervaring mee?
Waar kan'k dat vinden?
My baby deserves only the best.

Mathidal
26 oktober 2009, 08:08
Ik heb er jammer genoeg geen ervaring mee. Ik heb wel gelezen dat er professionals met een gitaar van 13.000 euro zo'n ding gebruiken. Ik denk dat dat genoeg zegt. ;)

Aragorn
26 oktober 2009, 16:59
Ik kan het zo-even niet terug vinden op het WWW, maar ik geloof dat de "LR Baggs M1" een goede kandidaat is. Is dacht ik te installeren zonder schade toe te brengen aan de gitaar, daarbij zie ik hem erg vaak voorbij komen in gibsons (en andere vintage acoustics). Waar je voor moet oppassen is dat het element past in de het klankgat, wat volgens mij bij de LG-1 wat krap is.

zoon van Piet
26 oktober 2009, 17:05
Vintage gitaar, vintage element... (http://www.littlebrotherblues.com/Gear/DeArmonds/index.html)

erg moeilijk te vinden en diareeopwekkend duur, maar wel goed.

alternativen zijn klankgatelementen van goedkoop ( shadow/ schaller) tot duur ( Baggs, Sunrise)..
klankgatelementen klinken minder akoestisch dan piezo's, maar wel een stuk vetter...

akkebaas
27 oktober 2009, 08:44
Die DPA is mij in Hill's Music in Brussel aangeraden, ze waren er daar heel enthousiast over. Alleen was hij toen niet op voorraad dus ik heb hem zelf nog niet kunnen proberen. 't Is natuurlijk een duur ding, maar het lijkt me toch een goeie oplossing. Akoestische gitaarpickups, ook de hybride systemen, blijven toch altijd een compromis. Ze zeiden daar wel dat je hem best nog in combinatie met een piëzo kon gebruiken, om feedbackproblemen te vermijden. Maw, DPA en piëzo voor monitoring, DPA naar de zaalmix.

Electro Dan
27 oktober 2009, 14:16
Kan een piëzo zonder boorwerk ingebouwd worden?

Hiro
28 oktober 2009, 13:43
Ja hoor sommige zijn te plakken, de mooiste oplissing vind ik is je onderste strap vervangen door een strap plug met piezo erin, maar dan moet je inderdaad gaan boren.

Aragorn
28 oktober 2009, 20:59
Een Baggs M1 kun je er volgens mij gewoon uit laten bungelen...no stress. En klinkt zeker niet verkeerd (en ja, ik weet hoe K*t een standaard piezo klinkt).