PDA

View Full Version : Cabinet aansluiten aan Combo



davidof
23 oktober 2009, 18:47
Hey!

Ik heb besloten nog even te wachten met een "betere" versterker te kopen, omdat ik de sound van mijn Marshall MG100DFX toch nog OK vind om voorlopig met door te gaan ;). Maar ik heb echt wel meer volume nodig om in mijn band te spelen als enige gitarist(hoor mijn amp nogal krakken soms.. vooral op clean), daarom had ik gedacht om toch al een cabinet te kopoen, om aan te sluiten aan mijn combo. Is dit mogelijk ? Ik dacht van wel, maar ik weet niet precies welke ik juist kan aansluiten(op de amp staat 4ohm).. in de manual staat het volgende:

MG100DFX Combo
There is one speaker jack socket on the
MG100DFX (marked ‘INTERNAL 4Ω’), this is
where the MG100DFX power amplifier is
connected to the internal Celestion loudspeaker.

Je mag mij gerust ook al een cabinet aanraden ;) & aangezien ik volgend jaar toch sowiso een buizentop ga kopen mag het wel degelijke kwaliteit zijn :)

Groeten
David

Erik70
23 oktober 2009, 19:09
Als je de interne speaker los koppelt zou je op die aansluiting wellicht een cab kuneen doen.
overigens zijn 4ohm cabs zeldzaam en verwacht ook niet te veel volumetoename....

Koop beter een goede amp.

davidof
23 oktober 2009, 19:15
Koop beter een goede amp.

Die reactie krijg ik nu altijd als ik de term "mg100dfx" nog maar laat vallen :D ik vind hem "ok" klinken ! Natuurlijk niet zo "ok" dan een Mesa of Engl, maar kan er nog een jaartje mee door :)
dus een cab aansluiten aan mijn combo is geen goed idee denk je ?

Ik vrees gewoon dat de speaker van mijn combo het gaat begeven .. ik speel meestal op 3 kwart & dan krakt ie enorm. Daarom dacht ik dat het beter is gewoon een cabinet aan te sluiten

Bedankt al ;)

Puerco
23 oktober 2009, 19:44
Het is een transistor amp dus je kunt er elk cabinet op aansluiten dat minimaal 4Ohm is en genoeg vermogen kan hebben.
Weet niet wat je budget is en je stijl maar als je later een deftige top wilt kopen is het misschien handig om nu alvast een cab te zoeken die past bij het soort amp dat je later gaat kopen.
Het heeft niet veel zin om nu een cab te kopen en over een jaartje weer weg te doen voor een andere temeer daar speakers pas optimaal gaan klinken na een flink aantal uren op behoorlijk volume.

Erik70
23 oktober 2009, 22:30
Die reactie krijg ik nu altijd als ik de term "mg100dfx" nog maar laat vallen :D ik vind hem "ok" klinken ! Natuurlijk niet zo "ok" dan een Mesa of Engl, maar kan er nog een jaartje mee door :)
dus een cab aansluiten aan mijn combo is geen goed idee denk je ?

Ik vrees gewoon dat de speaker van mijn combo het gaat begeven .. ik speel meestal op 3 kwart & dan krakt ie enorm. Daarom dacht ik dat het beter is gewoon een cabinet aan te sluiten

Bedankt al ;)

Ik zeg niet dat 't geen goed idee is om er een cab op aan te sluiten, ik denk alleen niet dat het gaat doen wat jij denkt (veel meer volume). het zal wellicht anders gaan klinken omdat een cab nou eenmaal anders is dan een combo.
In de meeste combo's kan de speaker meer aan dan dat de versterker levert. Als je amp dus op 3/4 al gaat staan tegenspurtelen...sorry...maar ga er maar vanuit dat dat aan je amp ligt.
MG-series klinken aardig op huiskamervolume, maar ga ze aub niet hard zetten.

Ik blijf bij mijn mening, koop een betere amp.

Liquid_Metal
23 oktober 2009, 22:39
Die reactie krijg ik nu altijd als ik de term "mg100dfx" nog maar laat vallen :D ik vind hem "ok" klinken ! Natuurlijk niet zo "ok" dan een Mesa of Engl, maar kan er nog een jaartje mee door :)
dus een cab aansluiten aan mijn combo is geen goed idee denk je ?

Ik vrees gewoon dat de speaker van mijn combo het gaat begeven .. ik speel meestal op 3 kwart & dan krakt ie enorm. Daarom dacht ik dat het beter is gewoon een cabinet aan te sluiten

Bedankt al ;)

Een van de weinige gevallen waar je 'als' moet gebruiken en geen 'dan' :cooler:.
Als je geen echte speakerout hebt (à la jack) wordt het lastig en extern heb je wss ook slechts 1 speaker op 4 ohm (en dat is niet wat je wilt).

davidof
24 oktober 2009, 15:35
Een van de weinige gevallen waar je 'als' moet gebruiken en geen 'dan' :cooler:.
Als je geen echte speakerout hebt (à la jack) wordt het lastig en extern heb je wss ook slechts 1 speaker op 4 ohm (en dat is niet wat je wilt).

zit wel een "speakerout à la jack" op hoor :p daar zit nu de kabel van de speaker van mijn combo in ;)

Midwolda
24 oktober 2009, 17:01
Da's toch simpel dan? Kast met 2x 8ohm speaker parallel is ook 4ohm load toch?
Het wordt er niet echt harder van, dat ligt dan meer aan de druk die de speakers kunnen leveren.
Maar als je van een 1x10" speaker naar een 2x12" cab gaat dan hoor je wel verschil.
Denk ik.

Edit: dat ben ik ook van plan zo te testen met m'n Vibro Champ. Die heeft een 1x8" speaker van 4ohm.
Dat gaat straks zo naar de 2x10" 8ohms Ragin' Cajun's van m'n andere combo, die zet ik dan parallel.
Die hebben veeeeel meer dB/m of hoe noem je dat. Als dat bevalt ga ik een aparte kast bouwen voor de RC's.