PDA

View Full Version : Een heel nummer een gelijk volume geven



Megadeth22
23 oktober 2009, 14:47
Hoi! Weer een vraag;

Hoe kan men een nummer hetzelfde volume geven? Ik heb bijv. een nummer waarbij op een gegeven moment er meerdere instrumenten door elkaar heen gaan. En ten opzichte van een vorig stuk is dat stuk heel wat luider. Je kan natuurlijk opgehoor alles levelen maar is er ook nog een handig alternatief?

bert k
23 oktober 2009, 14:51
Ja, een compressor. Zit in ieder recordingprogramma.

Megadeth22
23 oktober 2009, 15:05
Ja, een compressor. Zit in ieder recordingprogramma.
Ok, maar ik neem wel aan dat dat de sound een beetje veranderd?
Ik heb altijd op elk instrument een beetje compressie zitten, maar over de master zeg maar nooit..

Han S
23 oktober 2009, 15:05
Dynamiek in een nummer is niet abnormaal, een teveel aan dynamiek kun je gladstrijken met de compressor/limiter zoals Bert zegt, hoewel ik voorkeur heb voor de fader en dan bij voorkeur de geautomatiseerde fader.

syntag15
23 oktober 2009, 19:30
Als eerst gefeliciteerd met de nieuwe cd van Megadeth uhm 22

Ik denk dat het belangrijkste zit in de dynamiek van de opname, compressie en limiting zijn naar mijn bescheiden mening foefjes om t nog even recht te trekken. Ik denk dat je beter wat kan spelen met het volume, het hardere deel wat minder en in het begin om de balans recht te trekken wat meer. Niet te veel want nummers mogen (wederom naar mijn mening) absoluut ademen.

Gezien je naam neem ik aan dat we het hier hebben over een stevige plaat. Als je daar teveel compressie over zet krijg je een resultaat waar niet naar te luisteren is, ik noem de vorige Metallica plaat maar even....

Succes met het mixen en masteren!

Megadeth22
23 oktober 2009, 19:36
Als eerst gefeliciteerd met de nieuwe cd van Megadeth uhm 22

Ik denk dat het belangrijkste zit in de dynamiek van de opname, compressie en limiting zijn naar mijn bescheiden mening foefjes om t nog even recht te trekken. Ik denk dat je beter wat kan spelen met het volume, het hardere deel wat minder en in het begin om de balans recht te trekken wat meer. Niet te veel want nummers mogen (wederom naar mijn mening) absoluut ademen.

Gezien je naam neem ik aan dat we het hier hebben over een stevige plaat. Als je daar teveel compressie over zet krijg je een resultaat waar niet naar te luisteren is, ik noem de vorige Metallica plaat maar even....

Succes met het mixen en masteren!
:ok: Dat was inderdaad een beetje erg.

Maar nee! Het gaat om een akoustisch nummer met een vrouwelijke zangeres (ik speel 't wel op elektrisch maarja). Ik denk dat ik dat maar ga doen, alles "met de hand" gelijk maken. En dan dat net niet goed doen zodat je nog een beetje dynamiek overhoudt. :cheerup:
Dank!

syntag15
23 oktober 2009, 19:40
Zeker bij accoustisch is de dynamiek des te belangrijker! zacht is ook mooi en hard kan ook heel mooi zijn. piano of forte is echter op elektrische gitaar moeilijk over te brengen.....

veel succes!

Fenderwim
24 oktober 2009, 21:52
Hoi! Weer een vraag;

Hoe kan men een nummer hetzelfde volume geven? Ik heb bijv. een nummer waarbij op een gegeven moment er meerdere instrumenten door elkaar heen gaan. En ten opzichte van een vorig stuk is dat stuk heel wat luider. Je kan natuurlijk opgehoor alles levelen maar is er ook nog een handig alternatief?

Ik zou in eerste instantie Level automatie gebruiken op je tracks.

Een compressor kan je ook gebruiken, maar verandert ook je mix. Gebruik in dat geval dan ook automatie op de compressor.
Dus aan/uit of kleine ratio/grote ratio.

Automatie is een fantastische tool, omdat je dat zelfs per noot kan doen.

Groeten
wim