PDA

View Full Version : Spelen, zingen én je pedalboard bedienen



Willlem
23 oktober 2009, 12:29
ik heb op dit "probleem" gezocht, maar niks gevonden. wellicht ook omdat ik niet de juiste zoektermen kon bedenken.

het punt is dat ik gitaarspeel en zing in onze band, en ik van plan ben een pedalboardje met 2 rijen te maken. nu weet ik dat ik mijn pedalen altijd intrap met mijn hak op de grond, zodat ik toch nog een beetje stevig sta terwijl ik speel en zing. maar nu vraag ik me af hoe je dat doet bij de tweede (bovenste) rij pedalen van je pedalenboard? want dan kun je nergens op leunen (toch?) dat betekent dat je op 1 been staat te zingen, spelen en je pedalenboard te bedienen. ik ben bang dat mij dat gaat opbreken ...

iemand tips?

DeiDRagonas
23 oktober 2009, 12:47
Oefening baart kunst. Als ik t ook kan, kan elke mongol dat leren. Ik merk dat ik vaak wel ff snel uit een ooghoek kijk of ik wel daadwerkelijk op t juiste pedaal zit.

D.

LordOfLager
23 oktober 2009, 12:54
Oefening baart kunst. Als ik t ook kan, kan elke mongol dat leren. Ik merk dat ik vaak wel ff snel uit een ooghoek kijk of ik wel daadwerkelijk op t juiste pedaal zit.
D.

Helemaal mee eens.
Ik heb nog's overwogen om zo'n Carl Martin Octaswitch te kopen zodat het wat makkelijker zou worden, maar eigenlijk is het gewoon een kwestie van snel spieken, trappen als ezel en hopen dat je goed zat :)
Ik heb wel m'n pedalboard zo ingericht dat ik de meest gebruikte effecten tijdens de nummers (dus overdrive, compressor, boost en wah) het meest makkelijk te benaderen zijn. De compressor zit dan weliswaar op de 2e rij, maar wel zo (vreemd en uit de lijn) gepositioneerd dat ik de hak van mijn voet kan laten rusten op het chassis van het board.
Maar zoals DeiDRagonas aangaf: Oefening baart kunst

Nielsje
23 oktober 2009, 13:43
Ja, gewoon oefenen. Een beetje balans bewaren kan toch iedereen wel?
Je kan toch ook lopen vanuit stilstand?
Als het niet lukt, moet je wat minder drank nuttigen :)

Ferraririk
23 oktober 2009, 13:52
man, ik vind spelen en zingen al lastig, maar als hert eenmaal lukt, dan zijn pedalen(ik heb er maar 2, m aar toch) wel simpel, want als het aanmaal lukt, kan ik ook wah-en

JeroenSchaaf
23 oktober 2009, 14:00
Gewoon doen, veel oefenen wat Roy ook zegt!

Lekker man tap dansen! :)

DeiDRagonas
23 oktober 2009, 14:07
...Roy...

Wie is Roy??
:lp:

JeroenSchaaf
23 oktober 2009, 14:19
Dei ene ;)

Roy = Dei.

Of Dei = Roy?

CardioClash
23 oktober 2009, 14:45
Of je laat een groupie/slaaf/slavin de pedalen voor je intrappen ;)

Midwolda
23 oktober 2009, 17:00
He ja, gat in de markt, Behringer stompbox met blokbatterij en gratis blonde kick-bitch... :cooler:

Duane
23 oktober 2009, 17:26
Minder pedalen op je board... :)

Mitch
23 oktober 2009, 17:38
Mijn truuk was om pedalen die op de bovenste rij stonden ruim genoeg uit elkaar te plaatsen óf voor pedalen te kiezen met een brede footswitch (Boss bijvoorbeeld). Je moet inderdaad je been even optillen als je die pedalen wil raken en dan is een beetje ruimte geen overbodige luxe. Verder een kwestie van oefenen, ooghoeken gebruiken, goed letten op de hoogte van je mic, etc. etc.

zeiler
23 oktober 2009, 18:07
kun je er niet zo'n bypass geval voor zetten?

een vriend van mij speelt bijvoorbeeld over deze set-up...

http://i1019.photobucket.com/albums/af314/elliotkidd89/photo-8.jpg

alles op de eerste rij, werkt perfect neem ik aan! :)

Riky
23 oktober 2009, 18:40
oefen inderdaad. Kon het eerst ook niet, maar nu trap ik contuni van alles aan en uit tijdens het zingen + gitaarspelen.

Ik zou daar geen controller voor kopen. Dingen zijn duur en alleen erg handig als je een aantal effecten tegelijk aan en uit wil zetten zonder een kleine onderbreking.

Portel
23 oktober 2009, 19:28
Wie is Roy??
:lp:

Ik ben Roy :dontgeti:

Herman
23 oktober 2009, 20:21
Mijn expressie pedalen zitten gewoon voor op op m'n board, en de rest staat bijna allemaal in een true bypass looper. Voor het nummer de eventuele effecten instellen, tijdens het nummer voet laten leunen op de whammy en trappen maar.

Jedeel
24 oktober 2009, 01:58
Verder een kwestie van oefenen, ooghoeken gebruiken, goed letten op de hoogte van je mic, etc. etc.

Is in dit geval een 'hoofd-microfoon' geen oplossing?
Hoe noem je zo'n ding...headset?
Dan maakt het niet uit waar je naar kijkt, desnoods naar achteren, de mike blijft bij je mond.

DeiDRagonas
24 oktober 2009, 03:28
Is in dit geval een 'hoofd-microfoon' geen oplossing?
Hoe noem je zo'n ding...headset?
Dan maakt het niet uit waar je naar kijkt, desnoods naar achteren, de mike blijft bij je mond.

Da's ook een goede oplossing! Maar wel ultra-gay!
Mja.. Als je van ultra-gaye oplossingen houdt is t een prima oplossing. Alleen wel gay dus...

Dus.

ACSlater
24 oktober 2009, 10:18
Da's ook een goede oplossing! Maar wel ultra-gay!
Mja.. Als je van ultra-gaye oplossingen houdt is t een prima oplossing. Alleen wel gay dus...

Dus.

Inderdaad die dingen zijn voor mietjes en vallen in dezelfde categorie als een keytar.

http://www.youngloverslabel.com/details/images/keytar-detail-1.jpg

Mitch
24 oktober 2009, 10:26
Laat Nellyrocks het maar niet horen! Een keytar lijkt nu gay, maar was dat niet. In de tijd dat ze gebruikt werden namelijk leek zelfs George Michael zo straight als een lineaal...:supercool:
Anyway: zo'n hoofdmicrofoon, tja...meer bedoeld om vrij te kunnen bewegen, dansen, etc. en wordt daarom vooral gebruikt door types als Madonna, Britney Spears, vandaar het gay-commentaar. Voor de huidige U2 tournee is The Edge trouwens na bijna 30 jaar spelen ook overgestapt naar zo'n ding maar da's ook puur bedoeld om het enorme podium te kunnen gebruiken. Niet om zijn effecten te switchen en te zingen tegelijk, effecten switchen hoeft -ie toch de helft van de tijd niet zelf te doen :D Las van de week een leuk interview van zijn tech die een duidelijk nadeel aan gaf: je kan niet meer even ruggespraak houden, als je wat wil zeggen moet je dat ding echt wegvouwen met je hand en dan nog hoor je dat. En je kunt niet meer met de afstand van je microfoon spelen, ook een serieus nadeel voor je zang tenzij er vette compressie op staat.

ACSlater
24 oktober 2009, 12:25
Laat Nellyrocks het maar niet horen! Een keytar lijkt nu gay, maar was dat niet. In de tijd dat ze gebruikt werden namelijk leek zelfs George Michael zo straight als een lineaal...:supercool:
Anyway: zo'n hoofdmicrofoon, tja...meer bedoeld om vrij te kunnen bewegen, dansen, etc. en wordt daarom vooral gebruikt door types als Madonna, Britney Spears, vandaar het gay-commentaar. Voor de huidige U2 tournee is The Edge trouwens na bijna 30 jaar spelen ook overgestapt naar zo'n ding maar da's ook puur bedoeld om het enorme podium te kunnen gebruiken. Niet om zijn effecten te switchen en te zingen tegelijk, effecten switchen hoeft -ie toch de helft van de tijd niet zelf te doen :D Las van de week een leuk interview van zijn tech die een duidelijk nadeel aan gaf: je kan niet meer even ruggespraak houden, als je wat wil zeggen moet je dat ding echt wegvouwen met je hand en dan nog hoor je dat. En je kunt niet meer met de afstand van je microfoon spelen, ook een serieus nadeel voor je zang tenzij er vette compressie op staat.

In dat geval kun je toch makkelijk een soort hoestknop, zoals sportcommentatoren gebruiken, erop zetten? Nadeel blijft dan wel dat je er een hand voor nodig hebt en dat doet weer afbreuk aan het handsfree idee van zo'n ding.

titzenpitzer
24 oktober 2009, 13:09
It's a bitch! Zet je pedalen sowieso iets meer naar links als je rechtshandig bent, je gitaarbody kan soms nogal in het zicht hangen. Ik gebruik zelf ook 2 'stadia' maar het verdiepje is zo laag dat ik niet echt extra moeite moet doen, gelukkig :)

vinni
24 oktober 2009, 13:38
...... kan elke mongol dat leren......

En bedankt....

Ik blijf maar veel fouten maken op het moment dat ik moet schakelen.
Zing er ook een beetje bij....soms nog element switchen.
Drama.....

Ben soms best wel een beetje jaloers op de bassist en drummer.

Vinni

Ukeloeder
24 oktober 2009, 13:48
Drama.....

Ben soms best wel een beetje jaloers op de bassist en drummer.

Vinni

Neeeeeee, kom op zeg! ZO errrug kan het niet zijn.

gerritje tralalalala
24 oktober 2009, 13:55
Ik neem aan dat je een aantal pedalen vaak tijdens nummers in wilt trappen zoals distortion wah weet ik wat nog meer :) en een ander slag pedalen die je bijv. het hele nummer aan heb staan.
Dan zet je die pedalen die je in een nummer nodig heb gewoon vooraan je red het nu toch ook met een rij of niet.
Goed genoeg geluld ga gewoon :punk:

Jedeel
24 oktober 2009, 17:42
Da's ook een goede oplossing! Maar wel ultra-gay!
Mja.. Als je van ultra-gaye oplossingen houdt is t een prima oplossing. Alleen wel gay dus...

Dus.

Nou..... daar heb ik nog nóóit van gehoord!
Ik ben mss wat ouder dan het gemiddelde hiero, maar sinds wanneer is een headset gay? :???:
Moet je dan een Shure met Ducktape op je voorhoofd plakken? Is dat minder gay? :seriousf:

Any way.... ik liet mij niet uit het veld slaan bij enig oplossing voor je probleem, ook al vinden anderen dat mss gay!!!

Eko
25 oktober 2009, 08:57
De truc is om minder pedalen te gebruiken ( zucht) of een multieffect met grote voorkeurknoppen. Volgens mij heeft TC-Electronics zo`n ding. Meer dan een handvol pedalen werkt alleen maar verwarrend. Een tweede optie is om een tweede board naast de eerste te gebruiken i.p.v. een tweede laag op de eerste.
Als je 12 effecten in een nummer gebruikt is een multi makkelijker. Anderswel een cursus tapdansen.
Ik zing ook, naast het gitaarspelen, en gebruik slechts 1 instelling per nummer. Misschien niet helemaal eerlijk want ik gebruik alleen nog maar een enkele drive of een tremelo. Vroeger ( ja ,ik weet het......) had ik ook een vloer vol. Langzamerhand is alles in de kast gemikt en blijft daar. Eigenlijk had ik op de amp een tremelo willen hebben maar dat kon niet op dit type. Dan kon er nog een pedaal weg.
Fender heeft trouwens bij de Cybertwin ook zo`n floorboard met tig voorkeurplekken. Misschien is dat ook een overweging.

Willlem
26 oktober 2009, 14:11
bedankt voor de reacties!
oefenen it is dan. mocht ik dan falen, dan de andere tips eens proberen.
ik had zelf al geprobeerd de bovenste rij te verplaatsen naar het andere been, de andere kant van de mic stand zodat ik met mn rechterhak op de grond kon switchen, maar dat is ook even wennen.

timkermans
26 oktober 2009, 14:40
Gewoon een programmeerbare looper kopen (Bijvoorbeeld G-Lab GSC2) en alles presetten... Da's mijn oplossing voor dat probleem...

Comfortably Daniel
26 oktober 2009, 14:41
't kost soms inderdaad wat tijd om het allemaal vloeiend te laten gaan.
Ik heb er soms ook nog weleens wat moeite mee. Sommige nummers hebben nu eenmaal een berg effecten nodig...compressor, clean-boost, muff, phaser, delay, delay 2...pff...en dan natuurlijk niet allemaal tegelijk, maar in het nummer nog een aantal keren moeten switchen. Gek wordt je ervan :seriousf:

Zorg er in elk geval voor dat je alles altijd hetzelfde neerzet, zodat je niet bij elk optreden weer opnieuw het wiel moet uitvinden. ;)

JesseEdmond
26 oktober 2009, 18:49
Het verbaast mij enigszins dat ik in de hele thread niks over schoeisel tegen ben gekomen. Ik ben ook heen en weer gesleurd tussen wel of geen veel pedalen/voet-drukknoppen tot mijn beschikking. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat als ik persé bepaalde sounds wil creeeren dat dat dan betekent dat ik moet leren 'tapdansen' en soms meer tijd nodig heb dan de drummer om op te bouwen (omdat ie soms alleen maar bekkens en 'n snaredrum hoeft mee te nemen). Ik heb wel gemerkt dat bepaalde schoenen prettiger werken dan anderen. Boots met hogere hakken, bergschoenen of andere grote 'lompe' schoenen zijn (duh) niet aan te raden. Afgetrapte allstar sneakers of bowling-schoenen (tapdansschoenen zonder ijzers?) weer wel.
't Spreekt eigenlijk allemaal voor zich.

DeiDRagonas
26 oktober 2009, 18:49
Any way.... ik liet mij niet uit het veld slaan bij enig oplossing voor je probleem, ook al vinden anderen dat mss gay!!!

Dat zeg ik ook niet heh! Ik zou zo'n ding ook gebruiken als de situatie daarom vraagt. Maar daar wordt het niet minder gay van natuurlijk. Het is niet eens dat ikzelf dat zozeer erg gay vindt, maar alle zestienjarige groupies waar je voor speelt wel!

D.