PDA

View Full Version : Combineren van pickups?



deftone82
23 oktober 2009, 11:18
hallo allemaal

Ik ben van plan een nieuwe humbucker in mijn Gibson SG standaard te draaien.

Nu is mijn vraag of ik eender welke combinatie kan maken? Of moet ik rekening houden met de pickup die blijft zitten of vervang ik dan best de twee pickups?

ik zou dus een van de standaard 490R of 498T pickup's vervangen met (had ik op het oog:) 500T...

Komt deze dan gewoon op de plaats van de andere T?

Nicks
23 oktober 2009, 11:41
Persoonlijk zou ik heel erg uitkijken met het mengen van pickups. Er zijn natuurlijk wel bekende combinaties maar pickups worden wel zo gemaakt met de gedachte dat er ze als set verkocht worden. Kijk anders eens rond op de seymour duncan site en forum.

Bram+
23 oktober 2009, 11:46
Ben ik het niet (helemaal) mee eens. Sommige pickups worden wel als sets gekocht, maar de enige feitelijke beperking is je eigen fantasie.
Een mismatch zou je kunnen krijgen als de ene pickup veel heter is dan de ander waardoor het 'middenstandje' misschien minder bruikbaar is, maar als je daardoor wel twee voor jou bruikbare geluiden krijgt (je brug- en je halspup bij wijze van spreken) dan is het een overweging waard. Stelregel is om er in ieder geval voor te zorgen dat je brugpup een iets hogere output heeft dan je halspup, dit is doorgaans op te zoeken op de website van de producent.

Exi
23 oktober 2009, 11:47
Nou ja...

Volgens mij zijn pick-ups prima te combineren zolang je hals pickup een lagere output heeft dan je brug, omdat de snaren dicht bij de hals meer geluid produceren.
Als je hals pickup te hard klinkt dan doe je hem wat lager en verder van de snaren vandaan.

Als je ook echt gaat mengen met de pickups, de tussen-standjes, dan moet je uiteraard wel in de gaten houden hoe het gaat klinken samen.

EDIT: Zie de reactie van Bram hierboven :)

Nicks
23 oktober 2009, 12:19
Ben ik het niet (helemaal) mee eens. Sommige pickups worden wel als sets gekocht, maar de enige feitelijke beperking is je eigen fantasie.
Een mismatch zou je kunnen krijgen als de ene pickup veel heter is dan de ander waardoor het 'middenstandje' misschien minder bruikbaar is, maar als je daardoor wel twee voor jou bruikbare geluiden krijgt (je brug- en je halspup bij wijze van spreken) dan is het een overweging waard. Stelregel is om er in ieder geval voor te zorgen dat je brugpup een iets hogere output heeft dan je halspup, dit is doorgaans op te zoeken op de website van de producent.

Je eigen fantasie, maar ik denk voor menig mensen ook hun budget ;)

Bram+
23 oktober 2009, 12:26
Je eigen fantasie, maar ik denk voor menig mensen ook hun budget ;)
Budget is volgens mij niet vaak een beperking voor veel mensen als ik zie wat er allemaal langskomt hier :D Fantasie daarentegen wel (zelfde reden).

Nicks
23 oktober 2009, 12:43
Budget is volgens mij niet vaak een beperking voor veel mensen als ik zie wat er allemaal langskomt hier :D Fantasie daarentegen wel (zelfde reden).

ja kut man, als de dsb er nou nog was... :(
Student zijn is af en toe zwaar kut :p Misschien maar eens mijn eigen pickups in elkaar gaan zetten.

TopRob
23 oktober 2009, 13:20
ik zou dus een van de standaard 490R of 498T pickup's vervangen met (had ik op het oog:) 500T...
Komt deze dan gewoon op de plaats van de andere T?

Inderdaad, de letters achter de typeaanduiding geven aan of het een hals- of bruglelement betreft. R=Rhythm (hals) en T=Treble (brug).

deftone82
23 oktober 2009, 13:41
Allemaal leuk en wel maareuh: je kan je pickups toch niet ff een weekje testen dan terugbrengen als het je niet aanstaat.

Dus je zou al moeten weten hoe je wil dat het gaat klinken. Ik heb ng nooit pickups geswitcht, dus geen ervaring met hoe ik zou moeten beginnen zoeken.

Ik ga binnenkort of een Mark III of IV kopen, en ik heb van twee verschillende personen de tip gekregen om een 500T in mijn gibson te plaatsen. Nadat ik had gezegd dat ik de rhythem/gain van Mastodon wel wil proberen te evenaren maar toch ook wat qotsa-sounds eruit wil schudden (jaja, ze gebruiken bas-versterkers)!

Iemand misschien tip hoe dit aan te pakken?

Nicks
23 oktober 2009, 14:04
Allemaal leuk en wel maareuh: je kan je pickups toch niet ff een weekje testen dan terugbrengen als het je niet aanstaat.

Dus je zou al moeten weten hoe je wil dat het gaat klinken. Ik heb ng nooit pickups geswitcht, dus geen ervaring met hoe ik zou moeten beginnen zoeken.

Ik ga binnenkort of een Mark III of IV kopen, en ik heb van twee verschillende personen de tip gekregen om een 500T in mijn gibson te plaatsen. Nadat ik had gezegd dat ik de rhythem/gain van Mastodon wel wil proberen te evenaren maar toch ook wat qotsa-sounds eruit wil schudden (jaja, ze gebruiken bas-versterkers)!

Iemand misschien tip hoe dit aan te pakken?

kijk naar the gear van beide artiesten, en maak daar je keuzes uit. Vergeet trouwens niet dat er ook wel wat pedaaltjes en techniek te pas komen. Fuzz en palm muting etc.

golanhall
23 oktober 2009, 14:32
Ik heb overlangs een Yamaha pacifica 112 stock neck element via een humbucker conversie ring in de neck van mijn gitaar geplaatst samen met een Dimarzio humbucker in de brug (ik geloof een dp155).

De klankkleur van de pu's is totaal anders en het lijkt initieel geen match zoiezo door de single + HB configuratie:

NECK: De single coil klinkt helder en transparant, zelf nogal akoestisch omwille van de hoogte tov de snaren doordat de conversie-ring nogal plat is. Ook door de schuine positionering van het element waardoor er volgens mij meer hoog en laag in het signaal komt. (zo ziet de ring er uit: http://www.guitarpartsresource.com/pu6.jpg). Het is geen waauw element maar zeker bruikbaar en heeft een eigen karakter.

BRUG: De Dimarzio vond ik nogal wollig en muddy klinken in de neck van mijn les paul, na hem er uit te zwieren heeft hij enkele jaren stof liggen te verzamelen, ik verafschuwde dit ding. De huidige gitaar klonk nogal schel en doods aan de brug, mijn tone-knop stond steeds op 2-3, waarom niet dit onding erin knallen?
De brug klinkt hij nu erg vol en rounded, doet geen pijn aan de oren en heeft erg veel vintage mojo. Ook heb ik geen last meer van mudd en heeft zelf een aangename chime distorted.

NECK+BRUG: Ik ben zoiezo geen neck+brug liefhebber, volgens mij gewoon doordat ik nog nooit een goede mid-positie gehoord had. Hoewel ik al verscheidene gitaren bespeeld en gehad heb kon de factory picked pickup combiné me nooit bekoren. Dit is nu anders :D
Waar de neck pickup in niet-ritme secties iets te akoestisch klinkt vult de Dimarzio de toon mooi op. Omgekeerd voor de brug positie die soms wat te aanwezig is blend mooi in een geheel en behoud zijn chime. Dit is zoeizo een positie geworden die ik meermaals gebruik en ik vind het heel uniek klinken :cooler:

Een less-obvious combinatie boekt soms een beter resultaat, althans voor mij toch :hippie:

aaronstonebeat
23 oktober 2009, 16:30
ja kut man, als de dsb er nou nog was... :(
Student zijn is af en toe zwaar kut :p Misschien maar eens mijn eigen pickups in elkaar gaan zetten.

Ik wil vooral niet klinken als een commerciële energieleverancier :seriousf: maar ik zou zeggen: gewoon doen!

Thiez
23 oktober 2009, 18:36
ik heb in mijn epiphone sg een seymour duncan SH2 in de neck en een SH4JB in de brug. Dit is een erg populaire seymour duncan combinatie en ik moet zeggen dat het ook zeker lekker klinkt. Erg warme bluesy tone in de SH2 en een lekker scheurgeluid in de SH4.
Als je wat meer metal georienteerd bent is een SH5 misschien beter. vergelijkbaar met superdistortion van dimarzio.

Ik heb mijn elementen door middel van een kleine miniswitch tussen de switch en de knoppen ook nog eens single coils splitsbaar gemaakt. Ze maken de humbuckers niet voor niks 4 conductor! Op het hals element met single coil klinkt het heerlijk helder. single coil brug gebruik ik eigenlijk zelden.