PDA

View Full Version : single coils in zelfbouw telecaster thinline



JesseEdmond
23 oktober 2009, 08:45
ik heb sinds jaren weer het plan om m'n eigen gitaar te bouwen/laten bouwen.
om kort te gaan: ik wil uiteindelijk 'n telecaster thinline model ('69 eerder dan andere modellen ook doelend op de typisch S-vormige slagplaat) maar met 'n stratocaster pickup configuratie. Vooralsnog wil ik zoveel mogelijk uitgaan van prefab/custom body parts. Ik heb al 'n redelijk goed idee v.w.b. het houtwerk (body & neck: bv. warmoth.com). Waar ik nu voor m'n beeldvorming niet uitkom is welke pickups (merk/type) ik zou moeten kiezen. Ik heb ooit wel 'ns van stacked single coils gehoord waarbij ik het idee altijd had dat de winst zat in meer output en minder brom/storingsgevoeligheid. Ik vind i.i.g. van belang dat de typische klankkleur van de stratocaster (okee, de side-effects van een thinline body daargelaten) overeind blijft staan. En zoals ik al enigszins zat te hinten: hogere output & stiller. Wie kan mij helpen of heeft suggesties?

by 4byte thanx, Jesse

barno
23 oktober 2009, 09:29
Je wil een thinline tele die helemaal als een strat klinkt? Da's moeilijk want de sound van een tele wordt voor een stuk meebepaald door de plate rond de brugpup en vooral ook door de plaatsing van de pups (de positie van de pups bij een tele is licht verschillend bij een tele). Onderschat ook niet de invloed van het thinline gehalte.

mss heb je hier iets aan: Brent Mason legt uit hoe zijn tele in mekaar zit. Hij krijgt daar ook een strat klank uit. (nu Brent Mason zou waarschijnlijk ook uit een ukelele een stratklank krijgen ... :)

http://www.youtube.com/watch?v=FaP97Z5bS_4&feature=PlayList&p=DBF259E88100078E&playnext=1&playnext_from=PL&index=45

JesseEdmond
23 oktober 2009, 09:49
Ik wil niet persé de klank van een stratocaster. Ik wil de karakteristiek van een standaard strat elementconfiguratie. Ik ben me er bewust van dat het type body (zeker bij zoiets als 'n thinline) zijn weerslag zal hebben op de uiteindelijke klank vd. gitaar. Het gaat mij vooral om de huidige stand van zaken als het gaat om hi-end single coils. Stacked of niet, 't maakt mij niet uit welke nieuwe technologie er toegepast wordt. In essentie wil ik stille(re) single coils met veel output. Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben ;)

JesseEdmond
23 oktober 2009, 10:00
Ik heb meteen ff gekeken naar Brent Mason. Was zeer inspirerend. Zeker omdat ik qua hardware nog wat afwegingen heb liggen. Eigenlijk kun je het model dat ik in mijn hoofd afleiden van de Jim Adkins signature JA-90. Ook de brug bv. van een standaard tele staat mij niet aan. En om nog verder te 'winen' vind ik de tumble-switch zoals die op de JA-90 geplaatst is, boven bij begin neck, voor mijn speelstijl 'n aanwinst.

barno
23 oktober 2009, 10:07
ivm alternatieve brug: kijk eventueel ook es naar dit filmpje waarin G E Smith zijn sig toelicht

http://www.youtube.com/watch?v=SnQYoRYedF0

pups: ik heb in mijn tele pups van Steffsen gestoken, die kan je laten wikkelen naar eigen specs, dus ook wat hotter dan standaard.

funny: ik heb op mijn zelfbouw gitaren de switch ook naar de upperhorn verhuisd, vind dat ook gemakkelijker


edit: stacked single coils? bedoel je niet stacked humbuckers (zoals een P100, een gestapelde P90 zonder hum)

JesseEdmond
23 oktober 2009, 12:15
Ook erg cool, dat verhaal van G.E. Smith. (Meteen doorgefietst naar de Andy Summers signature van de Fender Custom Shop, ook errug leuk)

Mijn beweegredenen vwb. een afwijkende brug: ik ben nog steeds de trotse eigenaar van een Gibson S-1 (op dit moment aan 't reviseren wat neerkomt op schoonmaken, e.v.t. pots vervangen maar bovenal de laklaag verwijderen om vervolgens te oliën/waxen). Met het type brug op die gitaar (kweenie wat de officële benaming is), gelijk of ongeveer gelijk aan die vd. JA-90, kan ik gecontroleerder dempen met de rechterhand maar zeker niet onbelangrijk & misschien 'n vies praatje: a.g.v. de zuurtegraad (Alien?) van mijn zweet moet ik al mijn hardware goed en regelmatig schoonhouden. Dit is in mijn beleving met de standaard brug/plate v.e. telecaster niet te doen. Of iig. extra vervelend.

Dat vwb. die P100 enz., dat zou goed kunnen kloppen, ga ik 't vandaag nog uitzoeken. Ik herinner me alleen toen iemand mij jaren geleden op die pups attendeerden, dat ze er uit zagen als single coils (als bv. EMG S-3 of EMG S-4), een zelfde 'nasale' klankkwaliteit zouden hebben als de standaard Seymour Duncan's (op strat), stiller waren & 'hotter' zoals ik begrijp dat 'n hogere output genoemd wordt. En 'stacked' natuurlijk.

Voor nu alvast bedankt voor al je info

barno
23 oktober 2009, 12:39
brug S1 is soort TOM brug, denk er wel aan dat je dan je hals wat onder hoek moet zetten (of de brug wat verzinken), de zadels komen immers hoger dan bij een tele of strat brug

Kakihara
23 oktober 2009, 12:49
Stacked humbuckers zijn gewoon single-coils, met een extra dummy coil (een spoel zonder polepieces), die hum-cancellend werkt. In principe behou je hiermee het geluid van een single-coil zonder de ruis. Of die extra spoel invloed heeft op de output, weet ik niet zo direct, maar ik zou me er in ieder geval niet op blind staren.
Als je van plan bent een tune-o-matic brug (zoals op je S-1) te gebruiken, zou ik eerlijk gezegd uitkijken naar pickups met een 'blade' of 'rail' in plaats van polepieces. De meeste single-coils met polepieces hebben Fender stringspacing, ideaal voor een Fender-achtige brug, maar met een Gibson-stijl brug lopen de snaren niet altijd even mooi boven die polepieces (als je begrijpt wat ik bedoel).
Veel is ook afhankelijk van het bedrag wat je aan pickups wil spenderen. Het heeft geen zin om je Joe Barden, Kinman, Lollar of Fralin aan te raden als je 'maar' €100 kan spenderen. Net zoals het geen zin heeft om je GFS aan te raden als je €300 uit te geven hebt. Je zou eens kunnen kijken bij bovengenoemde fabrikanten, net als bij Wilde pickups, Seymour Duncan, DiMarzio of anderen die je hier (http://www.tdpri.com/forum/just-pickups/175561-pickup-maker-directory.html) terugvindt.

JesseEdmond
24 oktober 2009, 13:07
Bedankt, hier ben ik óók zeer mee geholpen. Ter info: ik ben nog actief met wat andere klusjes maar ik kan tegelijkertijd niet kan wachten met tussen door 'n soort van 'voorlopig ontwerp'. Uiteindelijk maakt 't me niet uit wat het moet gaan kosten. Het gaat hierbij voor mij toch om 'n soort van persoonlijke droom-gitaar. Maar vwb. de pups: naast de handmades by Steffsen heb ik met die andere specifieke merken weer genoeg leads om mee te nemen in m'n research. Nogmaals bedankt!