PDA

View Full Version : JCM600 vermogen verlies



TimS
22 oktober 2009, 14:59
Ik heb sinds een maar maanden een JCM600 2x12" combo (JCM602 om precies te zijn). Hij deed het altijd goed, maar sinds een paar weken heeft de versterker soms veel minder vermogen (hij gaat veel minder hard). Als dit gebeurt is het meestal bij het aanzetten van de versterker. Als ik hem eerst een aantal minuten laat opwarmen en dan van standby af haal, duurt het nog zo'n 10 minuten voor ik weer vol vermogen heb. Hij gaat dan ineens binnen een seconde weer naar vol vermogen. Ik heb ook een enkele keer gehad dat hij tijdens het spelen uit viel.

Ik heb al de voor- en eindebuizen vervangen, maar dit maakte niks uit. Verder heb ik het ook getest met een andere gitaar, andere kabel, ander stopcontact in een ander huis en zonder effecten ertussen, maar dit had ook geen zin.

Verder vielen me nog een aantal dingen op waarvan ik niet zeker weet of het hoort:
- Als ik de versterker aanzet hoort ik een soort van "ploink". Ik dacht altijd dat het iets met de reverb was.
- Als ik de versterker of standby zet, kan ik nog even doorspelen, het geluid wordt dan snel zachter en vervormt heel erg
- Hetzelfde als ik de versterker nadat hij op standy staat uit zet. Ik dacht dat het te maken had met een ontlading van iets, maar als ik lawaai maak terwijl ik hem op standy zet, gebeurt het nog steeds als ik hem uit zet.

Ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen. Mocht je nog iets willen weten dan zal ik er proberen achter te komen.

Alvast bedankt!

cluseau
22 oktober 2009, 15:15
- Als ik de versterker aanzet hoort ik een soort van "ploink". Ik dacht altijd dat het iets met de reverb was.
- Als ik de versterker of standby zet, kan ik nog even doorspelen, het geluid wordt dan snel zachter en vervormt heel erg
- Hetzelfde als ik de versterker nadat hij op standy staat uit zet. Ik dacht dat het te maken had met een ontlading van iets, maar als ik lawaai maak terwijl ik hem op standy zet, gebeurt het nog steeds als ik hem uit zet.


Jouw "ploink" lijkt me niet normaal al is dat een beetje moeilijk te beoordelen zonder het te horen. Verder is het normaal dat je nog even kan doorspelen en dat het dan vervormend wegsterft. Dit is het langzaam afzakken van de voedingsspanning.

Frans.

TimS
22 oktober 2009, 15:23
Jouw "ploink" lijkt me niet normaal al is dat een beetje moeilijk te beoordelen zonder het te horen.
Ik heb net nog even geluisterd, het is eigenlijk meer een korte, hele zachte, lage brom. Het komt geleidelijk op en gaat geleidelijk weer weg, binnen een seconde. Ik weet eigenlijk niet waarom het me aan een "ploink" deet denken haha

Verder is het normaal dat je nog even kan doorspelen en dat het dan vervormend wegsterft. Dit is het langzaam afzakken van de voedingsspanning.

Frans.
Dat idee had ik ook al, maar ik wist het niet zeker omdat het bij het op standy en bij het uitzetten gebeurt.

cluseau
22 oktober 2009, 15:30
.....het is eigenlijk meer een korte, hele zachte, lage brom. Het komt geleidelijk op en gaat geleidelijk weer weg.....

Moeilijk te beoordelen, het zou kunnen dat één buis van de eindtrap niet meewerkt. Ook zou het kunnen dat een deel van je gelijkrichter uitvalt hoewel ik me daar geen vermogensverlies bij kan voorstellen. Meten is de enige manier om daar een vinger achter te krijgen.

Frans.

TimS
22 oktober 2009, 15:35
Is dat iets wat ik zelf kan doen?

cluseau
22 oktober 2009, 15:39
Is dat iets wat ik zelf kan doen?

Moeilijk in te schatten. Heb geen idee van je technische kennis en opleiding. Let wel op dat er hoge spanningen voorkomen die je in een oogwenk kunnen roosteren. Ook na uitschakelen dus wees gewaarschuwd.

Jouw amp heeft ook aardig wat halfgeleider materiaal aan boord dus met het vervangen van alle buizen ben je er nog niet.

Frans.

TimS
22 oktober 2009, 15:43
Lijkt me dan niet zo'n goed idee, ik ben niet zo bang dat ik iets kapot maak, maar ik heb geen idee waar ik wel en niet aan moet zitten. Ik word inderdaad liever niet geroosterd.

Ik ben bang dat ik hem maar weg moet brengen dan. Heb je enig idee wat er kapot zou kunnen zijn en wat het zou kosten om het te repareren?

guitarnijboer
22 oktober 2009, 15:55
Ik heb net nog even geluisterd, het is eigenlijk meer een korte, hele zachte, lage brom. Het komt geleidelijk op en gaat geleidelijk weer weg, binnen een seconde. Ik weet eigenlijk niet waarom het me aan een "ploink" deet denken haha



Is vrij normaal. Bij het omschakelen van de standby heb je een stroompiek bij inschakelen omdat de rest van de elko's in de voeding weer opgeladen moeten worden. Dit zorgt kortstondig voor een grotere rimpelspanning op de anode's van de eindbuizen wat zich vertaald in het effect dat jij beschrijft.

Het wegvallen van vermogen kan verschillende oorzaken hebben en is moeilijk op afstand in te schatten. Verlies van vermogen impliceert een probleem in de eindtrap, maar het kan natuurlijk ook een probleem in voorversterker zijn wat klinkt als verlies van vermogen. Ik neem aan dat je gewoon hoort dat de versterker zachter gaat en niet dat je middels een vermogensmeting je eindtrap aan het testen bent. :)

TimS
22 oktober 2009, 16:07
Is vrij normaal. Bij het omschakelen van de standby heb je een stroompiek bij inschakelen omdat de rest van de elko's in de voeding weer opgeladen moeten worden. Dit zorgt kortstondig voor een grotere rimpelspanning op de anode's van de eindbuizen wat zich vertaald in het effect dat jij beschrijft.
Ik bedoelde met de versterker aanzetten het omzetten van de power knop, niet de standy knop. Ik heb inderdaad hetzelfde als ik de standy knop omzet, maar dat is een stuk harder.


Het wegvallen van vermogen kan verschillende oorzaken hebben en is moeilijk op afstand in te schatten. Verlies van vermogen impliceert een probleem in de eindtrap, maar het kan natuurlijk ook een probleem in voorversterker zijn wat klinkt als verlies van vermogen. Ik neem aan dat je gewoon hoort dat de versterker zachter gaat en niet dat je middels een vermogensmeting je eindtrap aan het testen bent. :)
Ik heb inderdaad niets gemeten, met verlies van vermogen bedoelde ik dat de versterker een stuk zachter wordt.

Ik heb inmiddels een aanbod van Frans om naar de versterker te kijken, ik denk dat dat toch het slimst is tenzij iemand een simpele oplossing heeft.

guitarnijboer
22 oktober 2009, 19:04
Ik bedoelde met de versterker aanzetten het omzetten van de power knop, niet de standy knop. Ik heb inderdaad hetzelfde als ik de standy knop omzet, maar dat is een stuk harder.




Bij het aanzetten van de powerknop hoor je de voedingstrafo even wat harder omdat dan kortstondig een even een hoge stroom loopt bij het inschakelen. Dit komt door de inrush current + nog koude gloeidraden van de buizen + eventueel opladen van elko('s). Door de grotere stroom trilt het blikpakket meer en dit hoor je dan. Ook volstrekt normaal...

...maar nog steeds geen oplossing voor je probleem natuurlijk. Tof dat Frans je wel wil helpen! Komt vast goed allemaal.

ACSlater
22 oktober 2009, 19:25
Richt eens een ventilator op de printplaat (pas op voor schokken!) Volgens mij is de JCM600/JTM nogal gevoelig voor oververhitting. Heb zelf ook een JCM602 gehad en nooit problemen gehad maar heb wel veel gelezen over het ding voordat ik deze kocht.

TimS
22 oktober 2009, 20:02
Richt eens een ventilator op de printplaat (pas op voor schokken!) Volgens mij is de JCM600/JTM nogal gevoelig voor oververhitting. Heb zelf ook een JCM602 gehad en nooit problemen gehad maar heb wel veel gelezen over het ding voordat ik deze kocht.

Heb ik ook aan gedacht, maar oververhitting leek me niet erg logisch omdat hij het vooral heeft bij het opwarmen en het daarna wel weer lange tijd doet.

Maargoed, ik ga een afspraak maken met Frans en die zal er naar kijken.

Agent_Smith
23 oktober 2009, 08:36
Wat gitaarnijboer zegt klopt idd. Bij het aanzetten van de powerknop hoor je heel even een netbrom zoals hij m beschrijft. Heeft mijn JTM60 (vrijwel dezelfde amp) precies hetzelfde en is normaal. Ook het wegsterven van het geluid bij het uitschakelen is zoals al gezegd helemaal normaal.

Ik heb de oververhittings verschijnselen wel (ga ik nog oplossen), maar dat lijkt het bij jou idd niet te zijn omdat het meteen al optreed. Toch zou het ermee te maken kunnen hebben vermoed ik. Wellicht dat bij eerder gebruik de versterker toch lekker warm is geworden (en dan met name de staande printplaat waar de buisvoeten op zitten) en er ergens een soldering zwak/slecht is geworden.
Just a thought...

TimS
31 oktober 2009, 12:14
En hij is weer terug! Frans heeft binnen een week het probleem kunnen oplossen en heeft ook meteen mijn versterker gebiased.

Agent_Smith
1 november 2009, 12:38
En hij is weer terug! Frans heeft binnen een week het probleem kunnen oplossen en heeft ook meteen mijn versterker gebiased.

Heel mooi! Maar wat was het nou?

cluseau
1 november 2009, 15:33
Heel mooi! Maar wat was het nou?

Enige uitleg:
Je had gelijk, onbetrouwbare print maar wel heeeeeel intermittant en absoluut onzichtbaar. Fout vertoonde zich alleen in de eerste minuten na inschakelen en speelde dan voor de rest van de dag goed. Soms ook de volgende dag geen probleem te bekennen. Ik wilde perse de fout constateren omdat dit voor Tim de enige zekerheid kan geven dat het ook is opgelost. Normaal gesproken is zoiets met bewegen, koelen of verwarmen wel op te wekken maar deze keer was het echt een lastige fout omdat hij zich maar heel zelden vertoonde. Als je er maar naar keek was het probleem al weer weg, laat staan dat je er een meetprobe aan zou hangen. Uiteindelijk de kans gekregen om een onderbreking te meten. Probleem is nu de wereld uit.

Frans.

Agent_Smith
2 november 2009, 09:00
Enige uitleg:
Je had gelijk, onbetrouwbare print maar wel heeeeeel intermittant en absoluut onzichtbaar. Fout vertoonde zich alleen in de eerste minuten na inschakelen en speelde dan voor de rest van de dag goed. Soms ook de volgende dag geen probleem te bekennen. Ik wilde perse de fout constateren omdat dit voor Tim de enige zekerheid kan geven dat het ook is opgelost. Normaal gesproken is zoiets met bewegen, koelen of verwarmen wel op te wekken maar deze keer was het echt een lastige fout omdat hij zich maar heel zelden vertoonde. Als je er maar naar keek was het probleem al weer weg, laat staan dat je er een meetprobe aan zou hangen. Uiteindelijk de kans gekregen om een onderbreking te meten. Probleem is nu de wereld uit.

Frans.

Okee, mooi werk! Top!
Ik heb zelf een jtm60 die het bekende oververhittings verschijnsel vertoont. Als ik eens wat tijd heb wil ik het goed aanpakken: die staande printplaat waar de buisvoeten op zitten helemaal eruit en goed doorsolderen en een koelfan inbouwen. We een heel ander probleem natuurlijk, maar de bottleneck van deze versterkers is volgens mij echt die printplaat. Verder vind ik ze wel top trouwens.

cluseau
2 november 2009, 09:18
maar de bottleneck van deze versterkers is volgens mij echt die printplaat. Verder vind ik ze wel top trouwens.

Helemaal gelijk omdat de buizen ook nog eens hangen aan de print. Bij deze versterkers is het wel wat werk om de print eruit te krijgen hoor. Ook de JTM60 heeft nog een bottleneck. De prebuisjes krijgen een te hoge gloeispanning. Niet erg veel maar voor de buisjes mogelijk toch genoeg om sneller opgevroten te worden. Eigenlijk nooit bij stilgestaan maar de effectieve waarde van de 6,3V~ zorgt voor een veel te hoge DC voeding van de gloeidraden. Dus als je toch bezig bent.....

Frans

Agent_Smith
2 november 2009, 12:24
Helemaal gelijk omdat de buizen ook nog eens hangen aan de print. Bij deze versterkers is het wel wat werk om de print eruit te krijgen hoor. Ook de JTM60 heeft nog een bottleneck. De prebuisjes krijgen een te hoge gloeispanning. Niet erg veel maar voor de buisjes mogelijk toch genoeg om sneller opgevroten te worden. Eigenlijk nooit bij stilgestaan maar de effectieve waarde van de 6,3V~ zorgt voor een veel te hoge DC voeding van de gloeidraden. Dus als je toch bezig bent.....

Frans

Ja, lastig printje maar lukt wel. Ik heb al wat klankmods aan de versterker gedaan. Daar kon ik bij zonder de print eruit te halen, maar wel helemaal los. Er zitten vooral veel stekkertjes aan. Even goed alles merken dan komt het goed.
Maar kan geen kwaad denk ik he, om alles goed te solderen?

Dat van die gloeispanning wist ik niet. Worden ze gevoed door gelijkstroom? (heb het schema even niet bij de hand). Wat zijn je suggesties hiervoor? Is dit alleen bij de JTM60 en niet bij de JCM600?

cluseau
2 november 2009, 14:54
Dat van die gloeispanning wist ik niet. Worden ze gevoed door gelijkstroom? (heb het schema even niet bij de hand). Wat zijn je suggesties hiervoor? Is dit alleen bij de JTM60 en niet bij de JCM600?

Ik heb er eigenlijk ook nooit bij stilgestaan, het geld ook voor de 600 en er zijn er meer. Kijk hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=128449&page=5) maar eens, hele discussie over.


Frans.

Agent_Smith
2 november 2009, 19:25
Ik heb er eigenlijk ook nooit bij stilgestaan, het geld ook voor de 600 en er zijn er meer. Kijk hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=128449&page=5) maar eens, hele discussie over.


Frans.

Okee, interessant. Ik had die discussie niet gevolgd.
Maar ik heb in het verleden toch jaren lang probleemloos JJ's in mijn JCM600 (die ik destijds had) gebruikt. En nu trouwens nog steeds in mijn DSL (ik ga er een beetje vanuit dat die ook DC gloeiers heeft). Wordt het dus niet een klein beetje te dramatisch geschetst?

cluseau
2 november 2009, 21:06
Okee, interessant. Ik had die discussie niet gevolgd.
Maar ik heb in het verleden toch jaren lang probleemloos JJ's in mijn JCM600 (die ik destijds had) gebruikt. En nu trouwens nog steeds in mijn DSL (ik ga er een beetje vanuit dat die ook DC gloeiers heeft). Wordt het dus niet een klein beetje te dramatisch geschetst?

Tja dramatisch lijkt het misschien wel, het begon eigenlijk met het vermoeden van Chris dat DC gevoede buizen korter meegaan. Daarop heb ik slechts aangetoond en fysiek geconstateerd waar dat probleem vandaan zou kunnen komen. Ik heb nooit geconstateerd dat DC gevoede buizen korter meegaan en in de praktijk valt het misschien ook wel mee. Maar je kan er niet omheen dat de buizen te heet worden gestookt. Bovendien is het gevaarlijkste moment bij inschakelen. Een koude gloeidraad heeft een lagere weerstand dan een warme. Gaan we nu ook nog eens een extra hoge spanning toevoeren neemt met de toch al hogere inschakelstroom ook het overlijdens risico toe.

Nog een leuk voorbeeld:
In het begintijdperk van de KTV's gingen de beeldbuizen niet lang mee. We maakten dan een voorziening waardoor de 6V gevoede beeldbuis (is ook gewoon een buis) op ietsje meer kwam te staan. Dit gaf nog enkele jaren kijkplezier waar anders afscheid genomen moest worden. Maar als je dan na een bepaalde tijd terugging naar de 6V dan kwam er helemaal geen licht meer uit. Volkomen uitgeblust dus. Zie het maar als een veer. Hoe verder je hem oprekt hoe minder hij terugkomt Dit verhaal heeft dan weer meer betrekking op de vervuilde kathode.

Frans.