PDA

View Full Version : 2 speakerkasten aansluiten?



Mr. Dynamite
22 oktober 2009, 13:32
Even een kort vraagje van mijn kant,

Ik ben momenteel in het bezit van een Randall 50watt topje. Nu zitten hier 2 speaker outputs op;
1 van 4Ohm en 1 van 8Ohm.

Nou vroeg ik me af of je hier bijvoorbeeld 2 2*12 speakerkasten op aan kunt sluiten. en zoja, hoe doe ik dit dan? :dontgeti:

Ik heb volgens mij wel eens ergens gelezen dat je speakerkasten met elkaar kunt verbinden maar ik zou niet weten hoe. :???:

vidar
22 oktober 2009, 14:15
Dat kan als tenminste 1 van de cabinetten 2 parallel aangesloten inputs heeft:

http://www.pix-hoster.com/upload/img_64c74.jpg

In dit geval (stel 2 8 ohm cabs) laat je hem op mono staan, verbind je de 4 ohm uitgang van je amp met de input van deze cab en een 2e speakerkabel van de thru naar je 2e 8 ohm cab.

zorg wel dat de input en thru daadwerkelijk parallel zijn aangesloten :)

budje
22 oktober 2009, 14:18
Zo sluit ik mijn Valve junior idd ook aan, op 2 1x12 kabinetjes. Niet echt veel volumeverschil, maar het totale geluid klinkt een stuk levendiger. Ben niet zo'n techneut dat ik ook uit kan leggen waarom eigenlijk :sssh:

Mr. Dynamite
22 oktober 2009, 15:32
Dat kan als tenminste 1 van de cabinetten 2 parallel aangesloten inputs heeft:

groot plaatje

In dit geval (stel 2 8 ohm cabs) laat je hem op mono staan, verbind je de 4 ohm uitgang van je amp met de input van deze cab en een 2e speakerkabel van de thru naar je 2e 8 ohm cab.

zorg wel dat de input en thru daadwerkelijk parallel zijn aangesloten :)

Aahh kijk, hier hebben we wat aan! :ok:

Maar, hoe weet ik of mijn cab een parallelle input en thru heeft?

TimS
22 oktober 2009, 15:32
Ik heb ook wel eens een split kastje gezien waar je aan de ene kant je versterker op aan sluit en aan de andere kant je speakerkasten. Als je je speakerkasten niet door kunt lussen is dat misschien wat.

EDIT: Je moet gewoon kijken wat er op de achterkant van je cabinet staat. Welke type is het?

Mr. Dynamite
22 oktober 2009, 15:47
Nou ik heb momenteel een 1960, maar ik wil graag naar 2x2x12 dus ik weet nog niet welke, nou dacht ik misschien aan een harley benton.

Zo'n split kastje, hoe duur is dat ong. en weetje nog waar je hem ooit gezien hebt. of kan ik hem ook bijv gewoon bij thomann bestellen?

TimS
22 oktober 2009, 16:08
Ik geloof dat er een tijdje geleden een stond op gitaarmarkt, maar ik kan er nu helemaal niets van terug vinden. Ik heb eigenlijk ook geen idee hoe zoiets genoemd wordt.

Volgens mij is de schakeling van speakerkasten trouwens erg simpel, misschien kan je zelf gewoon een split kabel maken als je ze parallel wilt.

Mr. Dynamite
22 oktober 2009, 17:42
Hmm ja, ik zal wel eens kijken.

btw, heet dat bij veel speakerkasten zo, iets van Tru of Link o.i.d?

vidar
22 oktober 2009, 21:50
Hmm ja, ik zal wel eens kijken.

btw, heet dat bij veel speakerkasten zo, iets van Tru of Link o.i.d?

meestal wel idd.
Een splitbox maken is trouwens erg makkelijk. Men neme een hammond B doosje, 3 switchcraft jacks en wat dik draad. Vervolgens verbind je de aarde van de ene jack (de input) met de aarde van de andere 2 en de tip van de ene jack eveneens met de 2 anderen en voila!

Mr. Dynamite
22 oktober 2009, 22:51
meestal wel idd.
Een splitbox maken is trouwens erg makkelijk. Men neme een hammond B doosje, 3 switchcraft jacks en wat dik draad. Vervolgens verbind je de aarde van de ene jack (de input) met de aarde van de andere 2 en de tip van de ene jack eveneens met de 2 anderen en voila!

Pff lijkt me nog best ingewikkeld :dontgeti:

ik ben namelijk compleet n00b op het gebied van pedaaltjes bouwen etc. :makeup: