PDA

View Full Version : geluidswal bestendig



Bastijn
6 april 2003, 12:41
Iedereen heeft een bepaald idee hoe zijn bas moet klinken, en wat ik tot nu toe heb ervaren is, dat het bij iedereen verschilt.
Mijn geluid kun je het beste vergelijken met een ska/reggae bas, oftewel vol, zwaar, geen metalig geluid grom of knor, dik, en warm. Dit geluid bevalt mij het meeste bij de rock die ik speel (k speel amper andere stijlen) waarbij juist veel grom en treble gebruikt wordt door de meeste bands.
Maar ik vind rock dus het beste klinken met een een "droge" bas.
Dit geluid bereik op mn fretloze yamaha door simpelweg de treble op mn bas op nul te zetten. En daardoor heb ik laatst bedacht dat elke bas me wel zou bevallen, waarbij je gewoon de treble weg kan draaien.
Maar ik ben er nog steeds niet achter welke bas daar het best bij past, bij mijn sound. Want als ik live speel met mn yamaha, verzuipt mijn bas (met gebrek aan attitude, juist omdat ik m graag dof heb) in de gitaren en distortions, mn bas lijkt dan net een soort van onderstuining voor mn gitaristen!! dat moeten we niet hebben! Een bas is een uniek deel van een band, ritmisch, doch melodieus en een hele eigen weg.
Dus nu vroeg ik me af of een van jullie weet wat voor bassen er het best door de "geluidswal" van de gitaren heen komt, terwijl het toch een droog geluid houdt?

Bastijn
6 april 2003, 13:30
nog vergeten te vragen:
Is dit geluid makkelijker te maken met soapbars of humbuckers, splitcoils etc, en heeft passief of actief nog enige inbreng wat betrefd geluid?

jaspertomas
6 april 2003, 14:59
voor een warm geluid: passief. Om door die 'geluidswal' te komen moet je aanslag meer hoorbaar zijn. Dit kan door een humbucker, maar je krijgt dan vaak een bas met een humbucker die dichtbij de brug zit en dat is juist voor de treble (die jij niet wil :smile: ) Ik heb geen ervaring met soapbars (voor zover ik weet zijn dat ook humbuckers..).
Ik denk dat een 'gewone' P-bas het beste in aanmerking komt: geen knor, donker en warm. De vraag is alleen of je die (brede) nek goed vindt spelen, maar aangezien je nu op een yamaha speelt zal dat wel niet zo'n probleem zijn.

Bastijn
6 april 2003, 15:05
alle p-bass geluidsdemos op de site van fender klinken zo verschrikkelijk metalig, hoe komt dat? Als dat het normale precision geluid is, kan ik maar beter geen p-bass aanschaffen. of is dat metalige ook weg te halen, door het doffer te maken met de Tone-knop??

Chris Wolstenholme
6 april 2003, 15:14
misschien spelen ze met plectrum? dat doen ze veel op P bass

niels_r
6 april 2003, 15:14
Je kan je geluid doffer maken met het toonknopje. En als je je snaren niet te vaak verwisseld blijft je geluid ook dof.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: 16361 op 2003-04-06 18:55 ]</font>

koen_V
6 april 2003, 15:16
Ik vind dat alle geluidssamples op de site van Fender niet representatief zijn voor hoe da bas/gitaar klink.
En de samples die erop staan klinken ook nog eens slecht vind ik.

dikkie dik
6 april 2003, 18:49
draai de treble op je amp er ook iets bij dicht, of speel boven de laatste fret of iets verder terug. dan heb je ook veel minder last van metalig geluid

Laus
6 april 2003, 18:51
hangt idd van je voorkeur af. Maar voor sommige, vooral rustige nummers kan het mooi zijn om je tone en brugelement een beetje terug te draaien. dan kan ie lekker warm klinken. als je niet door die gitaarmuur heen komt, zul je ófmeen grotere amp moeten kopen, of je gitaristen zachter zetten...

en omdat ´mijn´ gitaristen alleen maar harder willen, schaf een zo groot mogelijke amp aan en goede gehoorbescherming.

Bastijn
7 april 2003, 10:47
Op 2003-04-06 18:51, schreef Laus:
hangt idd van je voorkeur af. Maar voor sommige, vooral rustige nummers kan het mooi zijn om je tone en brugelement een beetje terug te draaien. dan kan ie lekker warm klinken. als je niet door die gitaarmuur heen komt, zul je ófmeen grotere amp moeten kopen, of je gitaristen zachter zetten...

en omdat ´mijn´ gitaristen alleen maar harder willen, schaf een zo groot mogelijke amp aan en goede gehoorbescherming.


errrug herkenbaar........in alle bands waar ik tot nu toe in heb gezeten, moesten en zouden alle gitaristen harder, terwijl ik bewapend was met een 1x10 inch.........

ze moesten ze afmaken......

Venomer
7 april 2003, 10:54
Je moet je realiseren dat je bas in een band heel anders overkomt dan wanneer je alleen speelt. Ik kan me voorstellen dat je als je alleen speelt een "wollige" klank wilt, maar in een rockband werkt dat gewoon niet goed. Als je jezelf wilt (laten) horen, zul je toch een wat krachtiger klank nodig hebben.

De suggestie van een P-bas lijkt mij goed. Je ziet ze veel in rockbands. Voor die sample op de site van Fender zullen ze wel een nieuw setje snaren met een metaalachtige klank hebben gebruikt. Oudere snaren klinker veel doffer. Experimenteer zelf ook eens met verschillende soorten snaren.

Phyrexian
7 april 2003, 12:10
Hey,

ik speel bas in een metalband (stonerstyled ala Kyuss). Veel distortion op de gitaren dus. Als ik zonder de gitaren (met drum en zang) speel, hoor 'k men sound goed (duh!) en klinkt alles zoals ik het instelde, maar eens met de gitaren erbij hoor ik nog wel dat ik speel (gelukkig maar!), maar men geluid is niet meer precies en gedetailleerd herkenbaar zoals zonder gitaren... Dit is normaal denk'k als je in een metalband speelt. Je geluid kiezen zonder de gitaren er bij gaat niet, omdat het met de gitaren er bij compleet anders klinkt! ... niks aan te doen.

Geen idee of dit met de topic te maken heeft (ben even in de war :smile: )!?

MikeDirnt
7 april 2003, 12:32
De bas verliest het toch wel van de gitaren. Door dat de gitaren een hoger bereik hebben. Zo moet je het gewoon nemen. Je kunt wel proberen om boven de gitaren uit te komen. Maar dat word een rommeltje denk ik. Hoe je het ook went of keert, de gitarist blijft meestal het opvallende in de muziek. De drum is het ritme. En jij bent de basis samen met de drum je kunt het ondersteuning noemen van de gitaar, maar zo noem ik het liever niet. Omdat die stelling niet helemaal klopt

Horus
7 april 2003, 12:54
Zou een Warwick niet iets voor je zijn? Die klinken vaak erg vol laag en ook niet zo schel of metaalerig.

Phyrexian
7 april 2003, 13:08
Op 2003-04-07 12:54, schreef Horus:
Zou een Warwick niet iets voor je zijn? Die klinken vaak erg vol laag en ook niet zo schel of metaalerig.


Ik heb een Warwick en die klinken altijd vol. Zelfs met 100% bridge pickup en de tone knop op full treble klinkt het nooit schel of metaalachtig. Altijd warm en punchy.

Bastijn
7 april 2003, 13:23
hmm........weet iemand ergens warwick smaples te vinden?

Joghy
7 april 2003, 13:50
Ik hou ook van een diep en warm geluid, maar steek er wel wat attack in - zou dus beter overeind moeten blijven in een muur van gitaren.

Toch: sinds ik een subwoofer heb blijft mijn geluid beter overeind, zonder modderig te worden en zonder dat het volume excessief moet. Een 'normale' baskast/combo voldoet m.i. niet om een warm en dragen geluid te krijgen, zeker niet als er een gitaarmuur naast komt te staan.

Laus
7 april 2003, 16:53
je hebt helemaal gelijk... nog ff sparen dus :smile:

een 18 inch moet toch wel vet zijn...vraag me alleen af ze niet te traag zijn.

bassopotmus
7 april 2003, 17:28
Hmm ik denk toch wel aan de H&amp;K 2x15" met horn...kom je er echt doorheen, samen met een 4x10"...aaah spaaren, sparen en sparen, en blijven droomen...

Easy Rider
7 april 2003, 18:44
Ja, Laus, een 18" is zeker lekkerrrrrr.
Ik heb zelf een Trace Elliot 18" en die is toch echt wel punchy, daar kunnen veel 15" nog een puntje aan zuigen.

EZ

Ruud
7 april 2003, 18:54
Tja, maar je rug.....

Easy Rider
7 april 2003, 19:24
Nah m'n 18" weegt maar een paar 200 gram meer dan de 15".
Die 4x10" w/horn til je je pas echt een breuk aan!

EZ

Laus
7 april 2003, 20:24
ik vin het laag van de trace 4x10 altijd een beetje matig. maar ik weet niet hoe dat bij de nieuwere is.

in de 210XLT van Eden zit bijvoorbeeld VEEL meer laag dan in de gemiddelde 1x15....

bassopotmus
7 april 2003, 22:07
Jah ik til me ook kapot aan me 4x10", maar heb er nu wel wielen onder..dus alleen de trapetjes zijn af en toe wat lastig...

Joghy
8 april 2003, 08:31
een 18 inch moet toch wel vet zijn...vraag me alleen af ze niet te traag zijn.

Ik heb een 18" (H&amp;K Light Series, 400 W) en ben heel gelukkig ... ik werk wel met een actief crossover op 150 Hz, al de punch gaat dus naar mijn combo (15" + hoorn) en het diep naar mijn 18". En het gewicht valt goed mee: hij weegt 26 Kg ('t is wel een auto vol :smile:

Easy Rider
9 april 2003, 12:19
@Laus: had je ze dan beide aan dezelfde versterker gehangen?
Mijn 4x10" gaat toch best diep, ik kan er letterlijk m'n kleding mee doen wapperen.
Nou heeft David Eden ook wel een heule diepe vette sound, alleen nogal dof. Zou ik wel eens willen proberen, kijken of een Eden net zo helder kan klinken als een Trace.

EZ