PDA

View Full Version : element akoestische gitaar



Miezz
22 oktober 2009, 12:21
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuw element voor mijn Hohner TWP600 semi akoestische western gitaar. Het (defecte) element wat er nu in zit is een kamelement.

Weet iemand toevallig wat een goed merk is hiervoor? Wat ik tegen ben gekomen, is bijvoorbeeld deze (http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/6516.html) of deze (http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/17354.html). Ik heb hier alleen helemaal geen ervaring mee, dus alle tips zijn welkom!

Ik zoek een oplossing waarbij ik zo min mogelijk hoef te vervangen of te solderen, want je kunt er niet gemakkelijk bij..

Miezz
29 oktober 2009, 13:47
Kan echt niemand hier wat zinnigs op zeggen? :(

ReinoutV
29 oktober 2009, 14:15
Dit element vervangen kan je het beste doen door een professionele reparateur. Het is best een gepruts om het piezo element onder de brug te krijgen. Bekende merken zijn LR Baggs, B-Band en Fishman. Al deze fabrikanten maken deze under-saddle transducers (UST).

Als jouw gitaar van zichzelf een hele mooie klank heeft (ik ken deze gitaar niet), kan je er voor kiezen om een stereo-element te plaatsen. Het signaal van de UST wordt dan gecombineerd met een klein microfoontje of met een klankgatelement. Wederom zou ik hiervoor een reparateur inschakelen, dan weet je zeker dat het netjes gebeurt.

Naast het element heb je ook een pre-amp nodig. Deze kan in de gitaar ingebouwd worden (meestal in de zijkant, in de holte bovenin), of extern. Check goed op de verschillende sites wat je allemaal nodig hebt. Dat is natuurlijk erg budget-afhankelijk :).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Miezz
29 oktober 2009, 14:33
Ik heb deze gitaar in '99 gekocht op de mooie akoestische klank. Voordat ik deze zag, had ik nog nooit van Hohner gitaren gehoord, omdat het een mondharmonica fabrikant is.

Een groot nadeel is dat de 9v batterij in de klankkast zit en die is niet van buitenaf te benaderen :S Oftewel, als de batterij leeg is, moeten de snaren eraf. Dat vind ik nogal onhandig.

Het liefste houd ik de setup intact, dus dat ik het brugelement vervang zodat de EQ en de jack gewoon dienst blijven doen.

Het frustrerende in deze, is dat ik het element eigenhandig gesloopt heb, toen ik de body met Commandant hebt gepoetst. Het element kwam (ongezien) uit de brug en is door de poetsdoek verbogen. Helaas kwam ik er niet mee weg door deze weer terug te buigen :(

Ik wilde deze gitaar eigenlijk gebruiken voor een optreden over anderhalve week, maar denk dat ik dit nu (clean)electrisch moet gaan oplossen.. :dontgeti:

Miezz
29 oktober 2009, 14:37
Voor de volledigheid ook maar gelijk een foto :)
http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs206.snc1/7335_1068376968838_1808492893_130523_1792229_n.jpg

Laser
30 oktober 2009, 14:57
Als je de randapparatuur wil laten zitten ( bedrading, preamp en voeding) dan zou ik een nieuw piezo - element laten inplaatsen en verbinden met de bestaande installatie.
Merken te over: LR Baggs, B-Band, Fishman, ...
Maar binnen het tijdsbestek dat jij opgeeft zou ik snel een afspraak maken bij de gitaarbouwer en dat dadelijk laten plaatsen...
en indien niet: de markt even verkennen, de tijd ervoor nemen.