PDA

View Full Version : element akoestische gitaar



Miezz
22 oktober 2009, 12:21
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuw element voor mijn Hohner TWP600 semi akoestische western gitaar. Het (defecte) element wat er nu in zit is een kamelement.

Weet iemand toevallig wat een goed merk is hiervoor? Wat ik tegen ben gekomen, is bijvoorbeeld deze (http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/6516.html) of deze (http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/17354.html). Ik heb hier alleen helemaal geen ervaring mee, dus alle tips zijn welkom!

Ik zoek een oplossing waarbij ik zo min mogelijk hoef te vervangen of te solderen, want je kunt er niet gemakkelijk bij..

Miezz
29 oktober 2009, 13:47
Kan echt niemand hier wat zinnigs op zeggen? :(

ReinoutV
29 oktober 2009, 14:15
Dit element vervangen kan je het beste doen door een professionele reparateur. Het is best een gepruts om het piezo element onder de brug te krijgen. Bekende merken zijn LR Baggs, B-Band en Fishman. Al deze fabrikanten maken deze under-saddle transducers (UST).

Als jouw gitaar van zichzelf een hele mooie klank heeft (ik ken deze gitaar niet), kan je er voor kiezen om een stereo-element te plaatsen. Het signaal van de UST wordt dan gecombineerd met een klein microfoontje of met een klankgatelement. Wederom zou ik hiervoor een reparateur inschakelen, dan weet je zeker dat het netjes gebeurt.

Naast het element heb je ook een pre-amp nodig. Deze kan in de gitaar ingebouwd worden (meestal in de zijkant, in de holte bovenin), of extern. Check goed op de verschillende sites wat je allemaal nodig hebt. Dat is natuurlijk erg budget-afhankelijk :).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Miezz
29 oktober 2009, 14:33
Ik heb deze gitaar in '99 gekocht op de mooie akoestische klank. Voordat ik deze zag, had ik nog nooit van Hohner gitaren gehoord, omdat het een mondharmonica fabrikant is.