PDA

View Full Version : Deze Gibson Spirit: Mahonie of populier ?



Ezyduck
22 oktober 2009, 11:43
De eerste Spirits hadden soms een populierenhouten body. Spirits zijn vanaf 1982 geproduceerd en deze komt uit nov. 1982.
Is er iemand die kan zien of dit mahonie of populier is ? Ik vind het erg lastig.

http://link.marktplaats.nl/286133674

geert1976
22 oktober 2009, 12:54
Ik kan het moeilijk zien, maar ik vind de top erg licht van kleur voor mahonie.

De Gibson Spirit is qua waarde geen hoogvlieger hoor en deze Spirit in deze advertentie is de goedkoopste uitvoering en ik vind de bieding van E 500,00 al aan de hoge kant.

Ik heb zelf een half jaar geleden een Spirit gekocht voor E 350,00 en dit was de duurdere versie, van mahonie vervaardigd en met twee humbuckers.

Als je rond de E 600,00 a E 700,00 te besteden hebt zou ik op zoek gaan naar een LP Studio of een The Paul

Kakihara
22 oktober 2009, 14:04
Ik denk eerder populier dan mahonie, afgaande op de nerven.
Ik denk dat je voor dat geld veel mooier kan vinden, zelfs van Gibson...

aaronstonebeat
22 oktober 2009, 14:37
Poplar is niet hetzelfde als populier. Hier wordt het wel tulpenhout of magnolia genoemd. Zie hier (http://www.tulpen-hout.nl/).

Tulpenhout is heel stabiel, populier werkt juist erg; het wordt vooral voor klompen en lucifers gebruikt.

zx81
22 oktober 2009, 15:28
Een spirit is inderdaad niet zo gek veel waard, maar als je er een p94 opzet heb je een leuke budget lp dc. Heb ik ook met de mijne (ex-Geert1979) gedaan.
Er is echter nog iets leuks met die gitaren aan de hand. Er zitten vaak Tim Shaw humbuckers op, die volgens veel kenners de beste PAF-klonen zjn die Gibson ooit gemaakt heeft. Vergelijkbaar qua kwailiteit met throbaks, sd antiquities en zo. De waarde ligt rond de 200,- of meer voor 1 pickup, en dat schijnen ze waard te zijn. In mijn Les Paul klinken ze in ieder geval fantastisch.
Als ik doordenk dan kom ik op het volgende advies uit: koop de spirit voor 500,- of minder. Haal de shaw er uit, en verkoop die voor 200,-. Haal een p94 of sd phatcat voor 80,-, en zet die op je spirit. Totale kosten: 380,- voor een 20 jaar oud dc-model van Gibson. Vind ik zelf geen slechte deal.

Jasper.
22 oktober 2009, 16:55
Mijn vader (scheepstimmerman van beroep) vind het erg moeilijk om te zien. Wat te donker zegt hij. Hij kan de structuur niet zo goed zien ofzo. Maar hij zegt wel dat het wat mahonieachtigs is.

zoon van Piet
22 oktober 2009, 17:02
de achterkant zou mahonie kunnen zijn.. maar de voorkant ljkt nergens op!

Ezyduck
22 oktober 2009, 18:23
Bedankt voor de reacties. @Aaronstonebeat: Ik heb de link gevolgd en het verhaal even gelezen. Heel verhelderend. Inderdaad, geen populieren maar "tulpenhout". Dus: is het mahonie of tulpenhout ? Zo te zien volgens de reacties tulpenhout. En ja, er de originele Tim Shaw schijnt er in te zitten. Maakt het allemaal niet makkelijker ;)

Braindead
23 oktober 2009, 15:25
Wat zou het uitmaken als ie Magnoliahout heeft dan? Dat wordt veel gebruikt en klinkt dan wel wat anders maar is toch ook niks mis mee? De Gibson M3 is ook van Poplar dacht ik. Klinkt meer richting elzen.

Agent_Smith
23 oktober 2009, 18:56
Ik ben geen houtkenner, maar het ziet er niet uit als mahonie imho, ook de hals/kop niet.

geert1976
23 oktober 2009, 23:40
Wat zou het uitmaken als ie Magnoliahout heeft dan? Dat wordt veel gebruikt en klinkt dan wel wat anders maar is toch ook niks mis mee? De Gibson M3 is ook van Poplar dacht ik. Klinkt meer richting elzen.

nee hoor, mahonie body

zx81
24 oktober 2009, 14:04
Volgens the blue book is de MIII body van poplar, en dat is ook wat ik me herinner van de gitaar. Hier hebben we het toch al eerder over gehad?

http://books.google.nl/books?id=IrN-E3yn5mMC&pg=PA460&lpg=PA460&dq=gibson+m-iii+mahogany&source=bl&ots=vuTWg4KKgA&sig=d-oxjstajlLYBFzpIDX3xh-ng0c&hl=nl&ei=1-riSoXxOofc-QaD5LXXAQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=9&ved=0CC0Q6AEwCA#v=onepage&q=gibson%20m-iii%20mahogany&f=false

Mag ik nu lid worden van de Gibson Inlichtingen Dienst?

geert1976
24 oktober 2009, 18:27
Volgens the blue book is de MIII body van poplar, en dat is ook wat ik me herinner van de gitaar. Hier hebben we het toch al eerder over gehad?

http://books.google.nl/books?id=IrN-E3yn5mMC&pg=PA460&lpg=PA460&dq=gibson+m-iii+mahogany&source=bl&ots=vuTWg4KKgA&sig=d-oxjstajlLYBFzpIDX3xh-ng0c&hl=nl&ei=1-riSoXxOofc-QaD5LXXAQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=9&ved=0CC0Q6AEwCA#v=onepage&q=gibson%20m-iii%20mahogany&f=false

Mag ik nu lid worden van de Gibson Inlichtingen Dienst?

Jazeker je bent bij deze geslaagd voor het toelatingsexamen, dus mijn M3 is ook van poplar:ok:

zx81
26 oktober 2009, 10:10
Niks mis met poplar voor (super) strats. Mijn eerste strat was ook van poplar, klonk gewoon goed. Leuke thread op TGP: http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=502798

Ezyduck
27 oktober 2009, 16:05
Ik heb hem toch gekocht. Heb hem uit kunnen proberen over mijn eigen spulletjes en hij klinkt en speelt zo ontzettend lekker. Dan kan het honderd keer een budgetmodel zijn, de 500 euries is ie in mijn ogen helemaal waard. Dat er een hele mooie Gibsonkoffer bij zat en dat hij in absolute mintconditie is, helpt ook wel mee. Foto's volgen, ben nu op het werk.

geert1976
27 oktober 2009, 16:28
gefeliciteerd:cheerup::cheerup:

en welkom bij de Gibsonclub:ok::lp: