PDA

View Full Version : PC te oud voor de toneport?



Freddy Krueger
22 oktober 2009, 00:44
Ik heb een toneport gekocht en aangesloten op mijn PC, een oud geval, Pentium 4 - 2,44Ghz moederbord - 1 GB intern.

Nu heb ik de bijbehorende Ableton live lite 5 geinstalleerd, maar ik krijg het niet goed aan het lopen.

Als ik speel dan vertraagd het geluid en het kraakt/stoort/pauzeerd. Ik heb van alles geprobeerd bij de Audio instellingen, maar niets heeft geholpen.

Ligt het aan de PC? Of is Ableton gewoon niet geweldig? Of ligt het toch aan de instellingen.

Ik heb de de toneport met een stereo kabel van de phones aangesloten op de line-in van mijn interne geluidskaart.

STW
22 oktober 2009, 01:20
Ik heb de de toneport met een stereo kabel van de phones aangesloten op de line-in van mijn interne geluidskaart.

ik denk dat je hier de mist in gaat....
je sluit een toneport aan met usb (denk ik, ik heb er nooit een gebruikt). niet met een audiokabel. je interne geluidskaart hoef je dan niet meer te gebruiken.
1 gb ram is niet heel veel, maar ik heb jaren prima kunnen werken met veel minder, dus dat gaat wel goed komen.

interessander
22 oktober 2009, 08:26
Yep, je moet hem met USB aansluiten als geluidskaart, en hij doet het bij mij prima op een laptop met vergelijkbare specs.

harrie-beton
22 oktober 2009, 08:30
Nu is een Pentium IV wel een computer van hoge leeftijd (in computerjaren) maar er is een kans dat het kan. Een van de eerste dingen die ik adviseer op oude machines is een verse installatie van Windows XP (nog steeds beste die er is voor audio als je Mac niet meetelt).

Windows en met name de registers vervuilen flink in de jaren en dat geeft steeds langzamere computers.

Er is nog steeds een kans dat jouw specifieke machine het dan nog steeds niet kan en moet je sparen voor een andere computer.

Freddy Krueger
22 oktober 2009, 09:43
Had ik dus nog niet vermeld, ik heb hem met USB kabel op PC aangesloten.

Harde schijf geformateerd.

Windows XP, opnieuw geinstalleerd.

Interne geluidskaart is DMX 6 Fire.

Misschien niet via interne geluidskaart laten lopen???

interessander
22 oktober 2009, 09:48
Als je hem ook via de interne geluidskaart laat lopen dan is het eigenlijk dubbelop.
Je moet in Ableton de toneport selecteren als audiobron en wellicht even stoeien met de latency settings.

harrie-beton
22 oktober 2009, 09:59
Nieuwe format: mooi zo. Je hebt goed gehandeld en je hebt hem goed aangesloten. Ik vrees dat je computer het niet aan kan. Ook niet zo gek, ik had al een Pentium IV van die snelheid in 2003. De snelheid van een pc wordt helaas niet alleen bepaald door de processor. Type en snelheid van de chipset en het geheugen speelt ook een rol. We lopen hier tegen grenzen aan.

In Maart 2009 heb ik voor audio toepassingen een pc gemaakt van 319 euro. Dat draadje is er nog wel, zoek of Pm voor meer informatie.

interessander
22 oktober 2009, 12:22
Je hebt goed gehandeld en je hebt hem goed aangesloten.

Dat klopt toch niet als hij hem via USB en de interne geluidskaart heeft aangesloten?

flitslicht
22 oktober 2009, 12:31
Die interne geluidskaart wordt als het goed is uitgezet.

harrie-beton
22 oktober 2009, 15:24
Hij heeft de USB van de toneport in de USB poort. En de audio out van de toneport aangesloten op de audio in van de DMX geluidskaart. Op deze manier bespaar je mixer en kun je de DMX audiokaart en de toneport met elkaar mengen op 1 set speakers. Dat is een handige methode en hoort technisch gezien te werken. In theorie kunnen deze geluidskaarten naast elkaar dus daar zit het hem niet in... 2,4 megahertz PIV is gewoon erg lastig, met name met de nieuwere software.

interessander
22 oktober 2009, 15:31
Aha, maar het kan zijn dat qua monitoring in Ableton ook alles van twee bronnen binnenkomt, en dan krijg je al gauw problemen, zeker met meerdere sporen.

Zoals ik al zei heb ik een laptop van meer dan 4 jaar oud, vol met allerlei andere software, met een pentium M processor en 1 Gb intern waar ik de toneport icm ableton lite prima op draai.

Freddy Krueger
22 oktober 2009, 16:47
Een beetje van alles uitgeprobeerd met de instellingen en het lijkt wat beter te worden, er is denk ik geen storing meer, maar wel nog een heel klein beetje vertraging. Ik zal vanavond hoop ik tijd vinden, testjes doen met hoofdtelefoon op, en even hier precies uitleggen hoe ik de instellingen (latency, buffer, etc..) heb gedaan.

Zou andere software, bijvoorbeeld Cubase, beter gaan draaien? Of misschien toch maar met 1 geluidskaart? Ook zal ik de draadjes van Harrie Beton even nalezen, lijkt me wel verstandig.

Rinze
22 oktober 2009, 17:05
Ik ken een jongen die op een vergelijkbare pc prima draait met een UX1 (volgens mij zelfs nog minder geheugen op een tweedehands kantoormachine die overigens nog duur was ook).

Andere geluidskaart uitschakelen en driver-instellingen nalopen?

arcane
22 oktober 2009, 19:15
Ik ken een jongen die op een vergelijkbare pc prima draait met een UX1 (volgens mij zelfs nog minder geheugen op een tweedehands kantoormachine die overigens nog duur was ook).

Andere geluidskaart uitschakelen en driver-instellingen nalopen?

Ik heb een toneport gx, en die draait prima op een pc die nog ouder is dan die van de TS, dus dat moet echt het probleem niet zijn.
Wat wel het probleem is dat je nu 2 geluidskaarten tegelijk gebruikt. Dat schiet uiteraard niet op.

Gewoon de interne niet gebruiken. en in de te gebruiken programma's de toneport kiezen als geluidskaart.

Freddy Krueger
23 oktober 2009, 14:48
Ik heb nu eens geprobeerd om te spelen en op te nemen met Ableton Live Lite 5 zonder de Gearbox software en moet constateren dat er minder vertraging is. Dus hoogstwaarschijnlijk moet je de kortst mogelijke weg nemen, net als bij echt gitaarspelen (met pedaaltjes en versterkers). Wel is er nog steeds een heel kleine vertraging, het is wel te doen, maar het voelt een beetje onprettig tijdens de opnames, je moet heel geconcentreerd te werk gaan, het spel wordt heel stug/statisch.

Wat me opvalt is dat het wel heel lang duurt voordat Ableton is geladen (30 sec - 1 min), het zal wel belachelijk veel geheugen opeisen, misschien is dat bij Cubase minder en daardoor een betere prestatie van de PC? Iemand Ervaringen mee?

- Als driver heb ik gekozen voor ASIO
- Audio device is: ASIO toneport UX2
- Driver format = 44100Hz, 16 bit
- Asio Buffer size = 128, 16 bit
- Output latency = 12,3 ms
- Input latency = 6,12 ms
- Tone direct monitoring is bijna op de kleinste buffer size, de allerkleinste keuze heeft storing.

Misschien dat iemand van jullie Gitaarnet-lezers dezelfde configuratie heeft en zijn instellingen er even naast kan leggen en even wil reageren?

Hoe zit het met opnames met microfoon? Veel beter van kwaliteit?

Bedankt voor al jullie reacties!