PDA

View Full Version : hellup! hij doet raar!



strate
21 oktober 2009, 20:42
Ik had me net deze avond voorbereid op een heerlijk lekker avondje gitaarspelen, drankje erbij gepakt, buizen even laten opwarmen, gitaar even gepoetst, en tot mijn grote verbazing doet mijn nét nieuwe versterker behoorlijk raar!

Ik heb vorige week van forumlid ErikE een Mesa Boogie Nomad 45 2x12 combo gekocht. Heerlijke versterker! ben nog steeds lekker de versterker aan het 'leren kennen' door aan de knopjes te draaien etc. en wou binnenkort, als ik nog wat meer erop heb gespeeld, ook nog een review hier plaatsen met wat foto's etc.

Maar nu dus even het probleem: ik zette hem aan op het cleane kanaal terwijl dat overdrive klonk! het leek nogal of hij op de pushed mode stond maar dat was niet zo, en de gain stond ook niet hoog. Hij zou dus gewoon clean moeten klinken.
Daarna snel doorgeschakeld naar het 3de kanaal en daar was een redelijke hoge toon tussen het gitaarspel door te horen.
Snel dus de versterker weer op standby gezet en het een en ander gecheckt, maar er leek niks aan de hand te kunnen zijn. Daarna nog een paar keer van de standby afgehaald maar het probleem bleef zich voordoen.
Toen heb ik hem dus maar snel uitgezet want wou niet mijn net nieuwe aanwinst kapot maken, en durf hem ook niet meer aan te zetten!

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen??

Psychomantis
21 oktober 2009, 21:57
Of forumlid ErikE heeft je zwaar afgezet:soinnocent: XD

strate
21 oktober 2009, 22:06
haha ik hoop het in ieder geval niet! maar ik heb er sindsdien al redelijk wat uurtjes op zitten en heeft het al die tijd nog niet vertoond..

ErikE
21 oktober 2009, 22:20
Hey Strate, goed om te horen dat je soundwise blij bent (/was :makeup:)
met de Mesa!

Ik kan je eerlijk zeggen dat ik wat je beschrijft nog nooit heb meegemaakt met de amp... Heb je verder niets in de setup veranderd sinds vorige keren? (andere kabels, pedalen...) Klinkt een beetje alsof er misschien een preampbuis microfonisch is geworden. Hoop dat je er snel achter komt! :(

Gr. Erik

strate
21 oktober 2009, 22:41
Hey Strate, goed om te horen dat je soundwise blij bent (/was :makeup:)
met de Mesa!

Ik kan je eerlijk zeggen dat ik wat je beschrijft nog nooit heb meegemaakt met de amp... Heb je verder niets in de setup veranderd sinds vorige keren? (andere kabels, pedalen...) Klinkt een beetje alsof er misschien een preampbuis microfonisch is geworden. Hoop dat je er snel achter komt! :(

Gr. Erik

dankje! ik geloof je op je woord dat je het nog nooit mee hebt gemaakt! Ik heb als enige de footswitch eraf gehaald sinds de vorige keer maar daar kan het niet aan liggen denk ik. verder helemaal niks verandert. ik weet dat de kabel die ik nu heb niet de allerbeste is, de echte goede is al een tijd stuk..

wat houdt microfonisch in? betekend het dat er een ander buisje in moet?

ErikE
22 oktober 2009, 08:10
Hmm, heb je dan van channel gewisseld met de knop achterop?

Je kan het eventueel microfonisch zijn testen door met een potlood zachtjes tegen de preampbuizen te tikken ( 1 voor 1), ik zou hem dan op ch.1 zetten met de gain erg laag en master hoog, en redelijk wat eindvolume. Alleen moet je bij (sommige) preampbuisjes het metalen kokertje er eerst vanaf halen. Als de buis microfonisch is zal hij het tikken vrij hard versterken. Succes!

cluseau
22 oktober 2009, 09:57
Jouw klachten doen me denken aan vervuilde switches in de jack's. Prik een paar keer een jackplug in de jack's of verbind even de send / return met een kabeltje.

Frans.

strate
22 oktober 2009, 10:45
Hmm, heb je dan van channel gewisseld met de knop achterop?

Je kan het eventueel microfonisch zijn testen door met een potlood zachtjes tegen de preampbuizen te tikken ( 1 voor 1), ik zou hem dan op ch.1 zetten met de gain erg laag en master hoog, en redelijk wat eindvolume. Alleen moet je bij (sommige) preampbuisjes het metalen kokertje er eerst vanaf halen. Als de buis microfonisch is zal hij het tikken vrij hard versterken. Succes!

ik heb inderdaad channels geswitcht met de knop achterop maar dat moet geen probleem zijn toch?

ik heb ze net getest en de v2 buis geeft de tik vrij hard door. v3 ook nog een klein beetje maar de rest geeft geen geluid. Het viel me ook op dat de brom nu ineenkeer vrij hard was nadat ik de achterkant en de metalen kokertjes eraf had gehaald, is dat normaal? ik heb hem nog niet kunnen testen op hoog volume (er is telkens iemand thuis als ik tijd heb) dus misschien is de brom normaal?
Wat me verder opviel is dat buis v3 en v4 minder hard brandden dan de rest maar dat kan zijn omdat die buizen bedoeld zijn voor channel 2 en 3.

De oplossing is een nieuwe buis voor v2 kopen?

heb trouwens de treble knop een paar dagen geleden op het 2de kanaal gerepareerd, was slechts een contactprobleempje van de potmeter. de potmeter zat een beetje losjes en moest weer met de metalen lipjes op elkaar worden gezet:)

strate
22 oktober 2009, 10:47
Jouw klachten doen me denken aan vervuilde switches in de jack's. Prik een paar keer een jackplug in de jack's of verbind even de send / return met een kabeltje.

Frans.

heb het geprobeerd maar heeft niks opgeleverd. je bedoelt toch de gitaarkabel in de input een paar keer stoppen en de send verbinden met de return dmv een kabeltje?

ErikE
22 oktober 2009, 10:51
Tja, die kokertjes geven ook een shielding geloof ik. Heb je de amp nog steeds in de woonkamer staan? Probeer eens wat hij doet als hij op een geaard stopcontact zit (keuken bijvoorbeeld). Om vast te stellen of V2 het probleem geeft zou je hem ook even kunnen omwisselen met V3, 4 of 5.

Fijn dat de pot makkelijk te maken was! :ok:

cluseau
22 oktober 2009, 10:52
....je bedoelt toch de gitaarkabel in de input een paar keer stoppen en de send verbinden met de return dmv een kabeltje?.....

Klopt, soms willen de schakelaars op de jacks dit verschijnsel veroorzaken door slecht contact. Komt het meest voor bij de relatief ongebruikte jacks. Jammer, het was het proberen waard.

Frans

jutter
22 oktober 2009, 10:53
Klinkt mij bekend in de oren. Probeer eens een beetje cleaner in de schakelaars van de footswitch te spuiten. Wie weet.....

cluseau
22 oktober 2009, 10:56
Klinkt mij bekend in de oren. Probeer eens een beetje cleaner in de schakelaars van de footswitch te spuiten. Wie weet.....

Behandeling van de footswitch is zinloos in dit geval, Alleen de jacks in het signaal pad zoals send en return kunnen van invloed zijn.

Frans.

jutter
22 oktober 2009, 10:58
Wie niet waagt......:)

ErikE
22 oktober 2009, 11:01
Ook het proberen waard, je hebt met de knop aan de achterkant channels geswitcht, misschien heb je per ongeluk ook aan de effects level knop gedraaid? Probeer deze anders eens helemaal dicht te zetten. Als dit verschil geeft kan het probleem inderdaad in de FX loop zitten.

strate
22 oktober 2009, 11:04
Tja, die kokertjes geven ook een shielding geloof ik. Heb je de amp nog steeds in de woonkamer staan? Probeer eens wat hij doet als hij op een geaard stopcontact zit (keuken bijvoorbeeld). Om vast te stellen of V2 het probleem geeft zou je hem ook even kunnen omwisselen met V3, 4 of 5.

Fijn dat de pot makkelijk te maken was! :ok:

Ik heb hem al een aantal dagen in een andere kamer staan, zonder geaarde stopcontacten, maar heeft het tot gisteravond niet vertoond. Heb hem net op een geaard stopcontact in de keuken geprobeerd en daar vertoond ie het niet! zo maar weer even op een niet-geaard stopcontact proberen...

strate
22 oktober 2009, 11:07
bedankt voor de reacties!

heb de footswitch niet aangesloten zitten dus daar kan het niet aan liggen. heb de fx-mix zo laag mogelijk staan dus daar kan het ook niet aan liggen.. Maar hoe kan het probleem in de fx-loop zitten, want er zit geen pedaal oid op aangesloten?

ErikE
22 oktober 2009, 11:12
Even gecheckt, en het is een parallelle loop. Als het mix level op 0 staat zou er dus geen signaal door de loop moeten gaan en zou je dat uit kunnen sluiten, mijns inziens.

strate
22 oktober 2009, 11:29
Oke, gelukkig, dat dacht ik al!
Heb 'm net weer geprobeerd op een op het oude, ongeaarde stopcontact en nu vertoond ie het probleem niet, hij doet het dus weer zoals van ouds:)
Het verschil is wel dat ik hem nu niet op een verlengsnoer heb aangesloten, zou dat het kunnen zijn? Of waar ligt het probleem dan in?

ErikE
22 oktober 2009, 11:59
Het verlengsnoer klinkt nu inderdaad als hoofdverdachte... Zaten daar nog andere zaken ingeplugd? Dingen als lampen, magnetrons, monitors, computers, telefoonopladers kunnen allemaal interferentie opleveren.

Als alleen de amp erin zat zou je ook een ander stekkerblok/verlengsnoer kunnen proberen.

cluseau
22 oktober 2009, 12:53
Wat zijn nu eigenlijk je klachten?



Maar nu dus even het probleem: ik zette hem aan op het cleane kanaal terwijl dat overdrive klonk!.......Daarna snel doorgeschakeld naar het 3de kanaal en daar was een redelijke hoge toon tussen het gitaarspel door te horen.

Wil je niet teleurstellen maar dat zit niet in een stekkerblok of verlengsnoer. Als je probleem al weg is dan is dat toeval. Misschien door het schokken van de verplaatsing?

Frans.

strate
22 oktober 2009, 13:19
Het verlengsnoer klinkt nu inderdaad als hoofdverdachte... Zaten daar nog andere zaken ingeplugd? Dingen als lampen, magnetrons, monitors, computers, telefoonopladers kunnen allemaal interferentie opleveren.

Als alleen de amp erin zat zou je ook een ander stekkerblok/verlengsnoer kunnen proberen.

ik heb 'm nu direct in het stopcontact gestopt, vanavond zet ik 'm weer aan en dan zien of die het weer goed doet! in het verlengsnoer zat niks behalve de amp zelf geplugd.

strate
22 oktober 2009, 13:20
Wat zijn nu eigenlijk je klachten?



Wil je niet teleurstellen maar dat zit niet in een stekkerblok of verlengsnoer. Als je probleem al weg is dan is dat toeval. Misschien door het schokken van de verplaatsing?

Frans.

Mijn klacht is dat als ik clean wil spelen geen overdrive wil horen en er geen nare tonen/piepjes tussendoor op overdrive! Dat zei ik toch al?
Ik kijk vanavond of het probleem zich weer goed doet.

cluseau
22 oktober 2009, 13:48
Dat zei ik toch al?
Ik kijk vanavond of het probleem zich weer goed doet.

Ik weet wat je zei, daarom citeer ik ook je oorspronkelijke klacht want die heeft echt niets met het voedingssnoer te maken. :ok:.

suc6

Frans

ErikE
22 oktober 2009, 13:55
Aangezien het "ander stopcontact" verhaal het probleem deed verdwijnen lijkt de optie dat er met het verplaatsen van A naar B iets weer/beter contact is gaan maken me niet zo vergezocht...

strate
22 oktober 2009, 14:39
Ik weet wat je zei, daarom citeer ik ook je oorspronkelijke klacht want die heeft echt niets met het voedingssnoer te maken. :ok:.

suc6

Frans

Hoi Frans,

mijn excuses voor mijn uitschieter, ik snap nu wat je bedoelt. Ik heb al niet zo'n goede dag vandaag, en nu is er ook nog iets met mn versterker aan de hand waardoor ik dus een beetje chagerijnig ben.. sorry daarvoor!

strate
22 oktober 2009, 14:41
Aangezien het "ander stopcontact" verhaal het probleem deed verdwijnen lijkt de optie dat er met het verplaatsen van A naar B iets weer/beter contact is gaan maken me niet zo vergezocht...

Dat lijkt mij ook wel waarschijnlijk, alleen weet ik niet of ik nu dus blij moet zijn dat ie het weer doet want misschien heeft ie morgen dus weer het probleem..
Om de treble-pot te maken heb het circuit wel uit de combo gehaald maar ik denk niet dat het probleem daar mee heeft te maken toch? Heb erg voorzichtig gedaan en heb er sindsdien een paar uur probleemloos op gespeeld.

ErikE
22 oktober 2009, 14:55
Geen vervelender probleem dan een inconsequent probleem...

Technisch durf ik daar verder niets over te zeggen!

cluseau
22 oktober 2009, 19:47
Hoi Frans,

mijn excuses voor mijn uitschieter, ik snap nu wat je bedoelt. Ik heb al niet zo'n goede dag vandaag, en nu is er ook nog iets met mn versterker aan de hand waardoor ik dus een beetje chagerijnig ben.. sorry daarvoor!

Geen probleem we reageren allemaal wel eens verkeerd.

Mijn bedoeling was jouw klacht te linken naar de verdachte. Die link is imo niet logisch ook al lijkt het daar wel op.

De kans is klein, danwel onmogelijk dat een hoge pieptoon wordt veroorzaakt door een 220 verlengsnoer tenzij daar een storing inzit en je aan het blok geen spanning meer overhoud en in dat geval is het wel te ruiken hoor. Ben benieuwd......

Frans.

strate
22 oktober 2009, 21:00
Heb er net weer een uurtje probleemloos gitaarspelen opzitten! Hij staat nu lekker naast me op de standby stand en het probleem heeft zich dus niet weer voorgedaan. De brom die je altijd hoort lijkt nu wel ietsje pietsje harder te zijn maar dat kan ook verbeelding zijn.
Ik ga nu maar gewoon door met spelen en als het probleem zich weer voordoet moet ik maar wat meer actie gaan ondernemen, maar dat zien we dan wel weer;)

Bedankt voor alle hulp!!:)


ps: binnenkort een review en foto's!

strate
29 oktober 2009, 17:45
Hoi iedereen,

na het een week erg druk te hebben gehad kon ik vandaag weer eindelijk mn versterker aanzetten. Hij deed het prima totdat ik de reverb aanzette, toen kreeg ik weer hetzelfde probleem als eerst: hij gaat overdriven en ruisen op het cleane kanaal, en de overdrive kanalen krijg wat meer gain en vooral heel veel schelle tonen erbij.

het ligt dus aan de reverb, waar ligt het in die reverb eraan en hoe kan het worden opgelost?

bij voorbaat dank!

jacky
29 oktober 2009, 19:21
vervang even je twee buizen die voor de reverb worden gebruikt

strate
29 oktober 2009, 19:28
vervang even je twee buizen die voor de reverb worden gebruikt

goed plan! ik kom er alleen niet uit welke buizen voor de reverb zijn, hier het schema:

V1 A & B = (paralleled) input stage
V2 A = 2nd Stage Channel 1
V2 B = 3rd Stage Channel 1
V3 A = 4th Stage Channel 2 & 3
V3 B = 3rd Stage Channel 2 & 3
V4 A = 2nd Stage Channel 2 & 3
V4 B = FX Return Stage
V5 A & B = Phase Inverter

welke moeten het zijn?

jacky
29 oktober 2009, 22:58
Ehhhhh sorry is geen buizen reverb

reverb werkt met opamps

Laten doen lijkt me dus het handigst in dit geval

roggethomas@hotmail.com
30 oktober 2009, 13:58
de reverb eens loskoppelen en kijken als hij het nog doet om zeker te zijn dat het de reverb is. misschien de aansluitingen van de reverb eens cleanen. de reverb eens demonteren en daar alles een visueel inspecteren op losgekomen/kapotte onderdelen. Als hier niets te zien is dan moet het in het reverbcircuit zitten wat me zou verwonderen want hier wordt gebruik gemaakt van een opamp driver en return schakeling. Als je een oscilloscoop hebt eens een signaal doorsteken en kijken waar het mis gaat.

Thomas

strate
1 november 2009, 14:57
de reverb eens loskoppelen en kijken als hij het nog doet om zeker te zijn dat het de reverb is. misschien de aansluitingen van de reverb eens cleanen. de reverb eens demonteren en daar alles een visueel inspecteren op losgekomen/kapotte onderdelen. Als hier niets te zien is dan moet het in het reverbcircuit zitten wat me zou verwonderen want hier wordt gebruik gemaakt van een opamp driver en return schakeling. Als je een oscilloscoop hebt eens een signaal doorsteken en kijken waar het mis gaat.

Thomas

dank voor je reactie! Gisteren deed de versterker het merkwaardig genoeg weer goed, ook met de reverb aan. Twijfel dus of het wel daadwerkelijk de reverb is. De reverb zit met 2 kabeltjes aangesloten alleen is een daarvan niet los te koppelen. ohja, de reverb is toch het 'blok' wat onderin de amp ligt, en dus niet in het circuit ligt? anders zit ik het verkeerde los te halen;)

roggethomas@hotmail.com
1 november 2009, 17:32
ohja, de reverb is toch het 'blok' wat onderin de amp ligt, en dus niet in het circuit ligt? anders zit ik het verkeerde los te halen;)

yep dat klopt

strate
28 november 2009, 20:07
hoi allemaal!

om weer even terug te komen op mn topic: de versterker heeft nog steeds het probleem. soms doet ie het gewoon normaal, en soms geeft ie weer een overdrive sound op het cleane kanaal en een rare klank op de overdrive kanalen. het vervelende is alleen nu is dat hij het nu al een paar dagen télkens geeft, en niet af en toe.

heb er ondertussen in de V1 positie een Tung Sol buis ingestopt voor een iets andere sound maar dat maakt niks uit lijkt me zo.

Het probleem doet zich áltijd voor als ik de reverb opendraai. is die dicht, dan klinkt het gewoon normaal.

Nu heb ik de reverbtank net opengehaald en daar valt niks bijzonders aan te zien.

zijn er misschien nog tips waaraan het zou kunnen liggen?
Bij voorbaat dank!

cluseau
28 november 2009, 20:42
zijn er misschien nog tips waaraan het zou kunnen liggen?
Bij voorbaat dank!

Nee echt niet, iemand die direct kan zeggen waar dit aan ligt heet een waarzegster. Je kan nog tien stopcontacten proberen maar dat gaat je niet helpen. Je zal de amp toch echt even op de operatietafel moeten leggen om e.e.a. te onderzoeken. Breng een bezoekje bij het eerste de beste spreekuur en voor een paar tientjes ben je van je probleem af voor je meer schade maakt dan nodig is.

Frans.

strate
28 november 2009, 21:11
Nee echt niet, iemand die direct kan zeggen waar dit aan ligt heet een waarzegster. Je kan nog tien stopcontacten proberen maar dat gaat je niet helpen. Je zal de amp toch echt even op de operatietafel moeten leggen om e.e.a. te onderzoeken. Breng een bezoekje bij het eerste de beste spreekuur en voor een paar tientjes ben je van je probleem af voor je meer schade maakt dan nodig is.

Frans.

Bedankt voor je reactie Frans! Je hebt gelijk. heb net nog even de v2 buis vervangen (die microfonisch leek), bekijk nog even of het probleem zich blijft voordoen en anders ga ik inderdaad naar een amp tech. hopen dat het niet al te duur uitpakt.