PDA

View Full Version : single-effect pedaal aanschaffen



kipje24
21 oktober 2009, 20:03
Ik heb sinds 2 maanden een digitech rp90 multi-effect pedaal. Ik vind dit best een fijn pedaal alleen al de effecten zijn het net niet helemaal. Daarom wil ik nu een single-effect pedaal. Ik vroeg me af: welk effectpedaal adviseren jullie? Mijn muziekstijl is alternatieve rock en britpop. alvast bedankt

Ferraririk
21 oktober 2009, 20:18
Ik heb sinds 2 maanden een digitech rp90 multi-effect pedaal. Ik vind dit best een fijn pedaal alleen al de effecten zijn het net niet helemaal. Daarom wil ik nu een single-effect pedaal. Ik vroeg me af: welk effectpedaal adviseren jullie? Mijn muziekstijl is alternatieve rock en britpop. alvast bedankt

Wat wil je, wat is je budget, waarop speel je?

(wat wil je: Distortion, Overdrive, Fuzz, Chorus, Phaser, reverb etc...)

Thiez
21 oktober 2009, 20:24
Dit is idd een beetje te vaag en onduidelijk.

je zult na het gebruik van multi effect gemerkt hebben welke effecten je wel en niet gebruikt. Hieruit ga je dus een selectie maken welke pedalen je wel en niet nodig hebt.
Dan kun je per pedaal gaan kijken welke jou smaak heeft.

Ferraririk
21 oktober 2009, 20:29
Dan kun je per pedaal gaan kijken welke jou smaak heeft.

En natuurlijk vragen stellen en nooit Tehringer kopen :D

kipje24
21 oktober 2009, 20:32
Ik weet niet echt precies wat ik wil, maar ik wil wel eentje die bij mijn muziekstijlen past, dus bijvoorbeeld geen boss MT-2 metal zone:) Mijn budget is ongeveer tot de 80 euro, maar het maakt me niet uit of ie tweedehands is dus dan kun je er al best een hoop. Ik heb als gitaar een Vintage v100 les paul. hoop dat het zo wat duidelijker is

jutter
21 oktober 2009, 20:36
Ik zit te denken aan een simpel overdrive pedaaltje. Iets als de Boss OD3 misschien, om maar wat te roepen.

Thiez
21 oktober 2009, 20:39
als het om een distortion pedaal gaat zeg ik visual sound jekyll & hyde. Overdrive en distortion in een en heel erg veelzijdig. Heb deze zelf ook en vind het heerlijk pedaal. Gaat van bluesy randje tot de zwaarste metaal (mocht dat nodig zijn).

Maar het is nog steeds een beetje vaag. Zoek je distortion zoek je modulation? Je weet in je digitech wat je gebruikt. Distortion is een van die vereiste toch wel.

kipje24
21 oktober 2009, 20:45
de distortion op mijn digitech vind ik best goed klinken, dus die hoeft niet per se vervangen te worden, misschien is een mooi clean geluid een goed idee of toch die overdrive?

Ferraririk
21 oktober 2009, 20:50
overdrive en distortion, geeft allebei scheur, voor clean doe je de effecten uit, dus ik weet niet wat je eigenlijk wil, je bent een beetje vaag

Thiez
21 oktober 2009, 20:50
voor mooi clean geluid kun je misschien eens een chorus proberen? Krijg je beetje zingend effect aan je clean geluid.

Je kunt ook eens de english muff'n van EH proberen. Dat is gewoon britpop all over it :P

Misschien beste tip die ik je kan geven. GA NAAR DE MUZIEKWINKEL EN PROBEREN MAAR! gewoon inpluggen uit kijken wat het doet.

kipje24
21 oktober 2009, 20:55
zal van de week eens even naar muziekwinkel gaan en er een paar uittesten. sorry voor de onduidelijkheid iig :)

speedmusic
21 oktober 2009, 21:07
Zoals ik het begrijp kun je beter je huidige pedaal beter leren gebruiken, hieruit de effecten distilleren die ongeveer passen bij de sound die je zoekt (delay, reverb, overdrive, distortion etc.) daar kun je dan verbeterde versies van kopen.

Scheelt een hoop zoek werk voor je, zeker omdat je eigenlijk nog niet weet wat je nu precies zoekt.

Hieronder een paar britpop gitaristen en hun effecten, wat ik eruit opmaak is dat het met name overdrives en distortions zijn die ze gebruiken.
Laat dat nu net de sound zijn die jij van je eigen digitech wel lekker klinken.


- Richard Hawley from Longpigs used a Big Muff, a Boss HM-2 & a Ross Distortion

- Bernard Butler from Suede used a Boss DS-2, ProCo Rat & Turbo Rat

- Noel Gallagher used a Ibanez TS-9 & SIB Echodrive

- Dominic Brian Chad from Mansun used a Colorsound Tonebender, Big Muff, Rat & a Daddy-O

- Paul Banks from Shed Seven used 2 unknown boss distortion/overdrive pedals

- James Dean Bradfield from Manic Street Preachers used a Boss FZ-2

- Graham Coxon from Blur used ProCo Rat & DOD Punkifier

- Paul Livingston from Trash Can Sinatras used a Boss BD-2 & MXR Micro Amp