PDA

View Full Version : 10-46 ---> 10-52



kuk
21 oktober 2009, 19:48
Waarom wordt er soms op 10-52's gespeeld?
Enkel voor "dropped" spelen of ander nut?
Ik geloof dat K. Cobain o.a. op 10-52's speelde.

Op mijn tele liggen er 10-46 en speel voornamelijk blues en jazz.
Kurt

Orbis
21 oktober 2009, 19:59
Met zo'n set, onder andere verkrijgbaar als Ernie Ball Heavy Bottom, heb je het volle geluid van zware snaren op de bovenste snaren, terwijl de onderste snaren dun genoeg zijn om soepel te kunnen benden en er snel op te kunnen spelen. Het beste van beide werelden, eigenlijk.

barno
21 oktober 2009, 20:00
meer spanning op de bassen: daardoor kan je strakker spelen daar. op mijn dobro doe ik bv het omgekeerde: gebruik 0.15 en 0.12 voor de B en E in een voor de rest 0.46 set

Thiez
21 oktober 2009, 20:26
Ik heb momenteel ook 0.10 0.52 erop liggen. Aan de ene kant vind ik de volle sound van de lage snaren wel lekker. maar het spelen van 0.46 vind ik lekkerder. Veel soepeler enzo. Maar ze klinken idd wat dunner.

jstam
8 april 2017, 09:59
als je van 10-46 over gaat naar 10-52, moet dan de hals afgesteld worden?

barno
8 april 2017, 10:50
als je van 10-46 over gaat naar 10-52, moet dan de hals afgesteld worden?

Nee, da's echt maar een klein verschil. Tenzij je actie zeer laag staat. Hang ook wat af van de neck in kwestie. Bottomline: hals afstellen: als het nodig is (als snaren aanlopen bv)

MikeD
8 april 2017, 10:58
als je van 10-46 over gaat naar 10-52, moet dan de hals afgesteld worden?

waarschijnlijk moet je de EAD opnieuw intoneren

FruscianteFan
8 april 2017, 11:14
houd er wel rekening mee dat het geheel een stuk minder in balans is. Als je speelstijl vraagt om powerchords en solo's is dat prima.

apekop
8 april 2017, 15:55
Ik geloof dat K. Cobain o.a. op 10-52's speelde.

Dan zou ik het niet doen, want daar is het niet goed mee afgelopen....

vulvasonic
9 april 2017, 04:40
houd er wel rekening mee dat het geheel een stuk minder in balans is. Als je speelstijl vraagt om powerchords en solo's is dat prima.
Precies om die reden heb ik een jaar of twee op 10/52's gespeeld. Op zich ok, maar na een tijdje begon ik er een hekel aan te krijgen. Ik vond de treble kant wat te slap, want als je (zoals ik) toch niet overdreven snel speelt, heeft een standaard 11 treble kant i.m.o. meer voordelen dan de 10's. Betere klank, stemvaster (hele volksstammen hoor ik nu al roepen dat dit niets uitmaakt. Nou, als veel gespeeld en geëxperimenteerd hebbende ouwe lul kan ik je verzekeren dat dikkere snaren ten goede komen aan de stemvastheid) en zo heel veel kracht hoef je niet te zetten om een .011'je op te drukken.
ECHTERRRR...., ik vond de bass kant van zo'n 10/52 setje 'too much'. Lekker voor de rechter hand en ook met de klank is niks mis, maar ik vind het lekker om een power chord te vibreren. En dat is amper te doen met 52'jes (tenzij je een goed werkend vibrato systeempje hebt uiteraard. Dit alles heeft mij er i.i.g. toe geleid om definitief over te stappen naar 11/48. Alle voordelen van dikke snaren, maar buigzaam genoeg voor alle technieken die onmogelijk worden met stuggere snaren. :)

Rogueny
9 april 2017, 10:40
Dan zou ik het niet doen, want daar is het niet goed mee afgelopen....

Hier moest ik veel te hard om lachen...