PDA

View Full Version : Overdrive pedalen/Tubescreamers



JIB
21 oktober 2009, 17:59
Hallo!

Wat is het verschil precies tussen deze 2 pedalen?
En als je een overdrive pedaal hebt, is dit dan eigenlijk als vervanging van je overdrive kanaal op je versterker?

Erik70
21 oktober 2009, 18:35
In den beginne zijn overdrive- en distortionpedalen bedacht om het geluid van overstuurde versterkers op een aanvaardbaarder volume te simuleren. In die tijd waren versterkers met meerdere kanalen niet zo vanzelfsprekend als tegenwoordig. De meeste versterkers hadden slechts 1 kanaal en moest vol opengedraaid worden om de overdrivesound te krijgen.

Nadat de overdrive- en distortionpedalen een succes bleken te zijn, zijn veel versterkerfabrikanten begonnen met de ontwikkeling van 2 en later zelfs 3 of 4 kanaals versterkers.

In theorie zou je dan geen overdrive- of distirtionpedaal meer nodig hebben, ware het niet dat velen het geluid van die pedalen nou eenmaal prefereren boven de meerkanaalsversterkeroverdrivesound (scrabblewinnaar !) en worden die pedalen ook nog steeds gebruikt om de versterker extra te boosten.

Een tubescreamer is niets anders dan een door Ibanez op de markt gebrachte naam voor hun overdrivepedaal. Dit pedaal bleek echter door zijn klankkarakteristiek dusdanig geliefd dat het veel werd gekopieerd en de naam tubescreamer een soort verzamelnaam is geworden voor gelijksoortige pedalen. In basis is het eigenlijk "doodgewoon" een van de vele overdrivepedalen.

Heel verhaal zo...

Sj03rd
21 oktober 2009, 22:14
maar wel erg mooi uitgelegd!

e!
21 oktober 2009, 22:22
Ik pink hier een traan weg...

Geoffrey
21 oktober 2009, 22:28
Een tubescreamer is niets anders dan een door Ibanez op de markt gebrachte naam voor hun overdrivepedaal. Dit pedaal bleek echter door zijn klankkarakteristiek dusdanig geliefd dat het veel werd gekopieerd en de naam tubescreamer een soort verzamelnaam is geworden voor gelijksoortige pedalen. In basis is het eigenlijk "doodgewoon" een van de vele overdrivepedalen.

Was dit niet door Maxon?

Erik70
21 oktober 2009, 22:33
Was dit niet door Maxon?

...ik dacht al, waar blijft men.
Maxon is de fabrikant die destijds de pedalen voor Ibanez bouwde. Later is maxon ook onder eigen naam pedalen gaan maken en ook de beroemde tubescreamer.

robert-gitarist
21 oktober 2009, 23:22
In de oude Ibanez tubescreamers kun je dan ook op verschillende plaatsen in eht pedaal de naam Maxon tegen komen ondanks dat op het pedaal zelf aan de buitenkant Ibanez staat ;) Ik heb een oude TS-9 (+/- 1981/82) en daar staat op de binnenkant van het batterij klepje de naam Maxon en op de printplaat.

Of er veel verschil zit tussen de huidige TS-9 van Maxon en van Ibanez dat weet ik niet. Daar zou ZoonvanPiet waarschijnlijk meer over vertellen ivm. zijn ervaring van de Tubescreamer meeting.