PDA

View Full Version : Keuze 2x12 of 4x12?



Il_Falco
21 oktober 2009, 17:54
Waarom zou je kiezen voor een 2x12? en waarom voor een 4x12?
Wat weegt er meer door in een (rock) Band?

Steven Otto
21 oktober 2009, 18:00
4x12
-Meer druk
-stoerder
-slanted 4x12; je kan jezelf goed horen

2x12
-Kleiner, dus makkelijk vervoeren
-goedkoper

Speeddemon
21 oktober 2009, 18:43
4x12
-Meer druk
-stoerder
-slanted 4x12; je kan jezelf goed horen

2x12
-Kleiner, dus makkelijk vervoeren
-goedkoper

wat hij zei.

Ik heb jaren met een Engl Savage 60 + Engl 2x12" kast gespeeld, en miste wel wat druk in het laag. Was opgelost door een MXR 6 Band EQ in de fx-loop te hangen en hierbij de 100Hz op +/- 6dB te zetten.

Nu gebruik ik een Engl Invader 100 + 4x12" en heb voldoende "oomph" in het laag; en dan komt de Depth Boost knop niet voorbij 12 uur. (het scheelt wel of je op een Les Paul of een Strat speelt, maar dat moge duidelijk zijn...)

Nielsje
21 oktober 2009, 18:44
Wat doet dit eigenlijk binnen effecten?!

Mitch, Barend, stelletje luie flikkers, doe er wat aan :D

sjaak1990
21 oktober 2009, 18:57
Standaard maat 4x12 vs standaard maat 2x12:
4X12 meer druk, vooral meer in het midlaag en in de bas, 2x12 komt op mij wat directer en strakker over en met wat meer definitie. Het hangt ervanaf wat je wilt als je een bombastischer geluid zoekt dan is een 4x12 meer je ding, strakker 2x12, dit kort door de bocht.
OS 2x12 bogner, meer druk, bassiger (te naar mijn mening), definitie verlies.

Il_Falco
21 oktober 2009, 19:33
Ik zoek iets om beter in de mix hoorbaar te zijn.
Met meer bassig bedoel je dan dat je geluid meer laag krijgt of dat hij het beter weergeeft?

Steven Otto
21 oktober 2009, 19:37
Ik zou voor een 4x12 gaan, met eventueel beamblockers. (http://www.degierguitars.com//webshop/product_reviews_info.php?products_id=105&reviews_id=23&osCsid=15b921d7d6db2327feaebb652e511353)

Thiez
21 oktober 2009, 20:35
Ik heb een 2x12 kool en elfring maar ben nu toch op zoek naar een 4x12. Het klinkt net wat voller, meer punch en je hebt 2 speakers extra dus wat meer spreiding. Weet niet of dit juiste woordkeuze is want K&E spreid ook zeker goed maar het klinkt massiever en voller.



wat hij zei.

Ik heb jaren met een Engl Savage 60 + Engl 2x12" kast gespeeld, en miste wel wat druk in het laag. Was opgelost door een MXR 6 Band EQ in de fx-loop te hangen en hierbij de 100Hz op +/- 6dB te zetten.

Nu gebruik ik een Engl Invader 100 + 4x12" en heb voldoende "oomph" in het laag; en dan komt de Depth Boost knop niet voorbij 12 uur. (het scheelt wel of je op een Les Paul of een Strat speelt, maar dat moge duidelijk zijn...)

Ik heb vandaag de engl invader uitgeprobeerd ook. Het is idd een beest van een amp. Kanalen lopen echt lekker in elkaar over. vult elkaar precies aan. Toch net ff wat lekkerder dan de blackmore maar goed dat word nog ff sparen dus :P tot die tijd gewoon lekker scheuren met de blackmore. Die ook zeker lekker is.

Chris Winsemius
21 oktober 2009, 20:42
Het uiteindelijke geluid (en dus ook hoeveelheid volume, "ballen", spreiding, etc.) is vooral afhankelijk v/h ontwerp en de constructie van het desbetreffende cabinet en de gebruikte speakers.

Simpel gezegd en imho:
liever 'n goeie 2x12 dan 'n mindere 4x12....

Thiez
21 oktober 2009, 20:53
Dat is ook zeker waar. En het is in principe vooral voor jezelf want met optreden word vaak maar 1 van de speakers uitversterkt.

Il_Falco
21 oktober 2009, 21:11
zou je kunnen 2 x 2x12 opstellen aan 1 amp?
dan zou je een naar jezelf kunnen richten en 1 naar de band.

Lukt dit qua kabels?
(als je op je head 4, 8, 16 ohm outputs hebt, welke moet je dan gebruiken? moet je dan een split kabel gebruiken?)

Steven Otto
21 oktober 2009, 21:19
Ja, dat kan.
je moet wel goed opletten of je ze serieel of parallel schakelt.
In de impedantie FAQ staat dit:

Serieel: optellen. Dus een 8 ohm kast en nog een 8 ohm kast zorgen voor een opgetelde impedantie van 16 ohm.

Parallel: optellen als breuken ! Stel: je hebt twee kasten van 16 ohm. Die moet je dan aansluiten op de 8 ohm uitgang van de versterker, want

1/16 + 1/16 = 1/8.

Houd als leidraad dat speakerkasten, als ze een tweede uitgang hebben, meestal een parallelle uitgang hebben. Hebben ze een seriële extra uitgang dan staat dat er normaal gesproken bij vermeld.

Il_Falco
21 oktober 2009, 21:28
en als ze geen uitgang hebben? enkel een mono en stereo ingang?

sjaak1990
21 oktober 2009, 21:50
Het uiteindelijke geluid (en dus ook hoeveelheid volume, "ballen", spreiding, etc.) is vooral afhankelijk v/h ontwerp en de constructie van het desbetreffende cabinet en de gebruikte speakers.

Simpel gezegd en imho:
liever 'n goeie 2x12 dan 'n mindere 4x12....

Klopt helemaal een K&E 2x12 spreid stukken beter dan een 1960a, toch vond ik de K&E 4x12 lekkerder.
4x12 is een andere sound maar in mijn oren niet beter hoorbaar, alleen grootser.

sjaak1990
21 oktober 2009, 21:53
zou je kunnen 2 x 2x12 opstellen aan 1 amp?

Lukt dit qua kabels?
(als je op je head 4, 8, 16 ohm outputs hebt, welke moet je dan gebruiken? moet je dan een split kabel gebruiken?)

Deed ik eerst, 2 16 ohm cabs gewoon in 2 losse 8 ohm outputs steken.

Braindead
21 oktober 2009, 22:27
2x12 vind ik zeker ook zijn charmes hebben. Ik ben van een 9160 Marshall over op een mesa 2x12 en ik vind zowel het geluid als het verlepen een stuk makkelijker. Vergeleken met een 4x12 van Mesa mis ik vast nog wat qua spreiding en oomph maar al dat gesjouw en gekloot met zo'n grote box niet hebben is me heel wat waard :). Een 2de 2x12 ooit erbij nemen zie ik me denk ik eerder doen dan terug te gaan op 4x12.

Thiez
21 oktober 2009, 22:33
Gewoon full stack gaan joh! 2 4x12" op elkaar en gaan! haha nee just kidding :P

Wat is het verschil in sound tussen een 4x12 en twee 2x12?

sjaak1990
21 oktober 2009, 22:54
Gewoon full stack gaan joh! 2 4x12" op elkaar en gaan! haha nee just kidding :P

Wat is het verschil in sound tussen een 4x12 en twee 2x12?

Hetzelfde 2*2x12 wel meer spreiding alleen wel de strakheid en definitie van een 2x12, ik deed het met 1 half open back 1 closed.

e!
21 oktober 2009, 22:57
Ik heb jaren met een Engl Savage 60 + Engl 2x12" kast gespeeld, en miste wel wat druk in het laag. Was opgelost door een MXR 6 Band EQ in de fx-loop te hangen en hierbij de 100Hz op +/- 6dB te zetten.

2x12 heeft niet per definitie minder laag. Sterker nog, doordat 2x12 doorgaans een groter kastvolume per conus heeft is de basweergave van een 2x12 met eenzelfde type speaker als een 4x12 juist groter. Je zult de amp alleen harder moeten zetten om dezelfde geluidsdruk te hebben vanwege het kleinere aantal speakers en het kleinere totale kastvolume en dat moeten die speakers uiteraard wel aankunnen.


Ik zoek iets om beter in de mix hoorbaar te zijn.


Beter hoorbaar zijn in een mix is afhankelijk van de andere bestanddelen van die mix. Die bepalen de ruimte die jij hebt. Je zult dus moeten zorgen dat je die ruimte benut en niet vecht om de ruimte waarin een ander instrument zit.

In het algemeen kan het zijn dat er

a) weinig ruimte is (rest van de band bezet een groot gedeelte van het frequentiespectrum met bv. bas, synth en zang en evt. een tweede gitaar) -> oplossing: de rest van de band moet ruimte scheppen door frequenties weg te draaien of jij moet een smal geluid instellen dat past. Dat kan met je toonregeling of met bv. een equalizer.
Meer volume bij een sound die concurreert met bv. de bas, zal er alleen maar toe leiden dat de bassist ineens jouw probleem heeft.

b) voldoende ruimte is, maar jouw sound niet in die ruimte zit -> oplossing: zelf anders equalizen. Dat kan, maar hoeft niet door andere speakers te gebruiken. Je kan hiertoe ook gewoon een EQ pedaaltje gebruiken. Als je geluid is wat je wilt hebben en je gitaar is erg belangrijk voor het totaalgeluid, dan zal de rest van de band zich daaraan moeten aanpassen.

c) voldoende ruimte is, jij in die ruimte zit, maar het qua geluidsdruk of geluidsspreiding niet trekt -> oplossing: jij harder of de rest van de band zachter spelen. Dat kan met andere speakers, maar ook door een andere amp te gebruiken of soms gewoon door de opstelling van de speaker(s) te veranderen. Ook een levendige akkoestiek kan ervoor zorgen dat het geluid gaat "zwemmen" (ongedefinieerd wordt), door de natuurlijke galm in de ruimte waarin je speelt.

Andere speakers zorgen voor een andere frequentiebalans van je geluid en evt. voor meer geluidsdruk. Beter hoorbaar zijn in de mix ga je dus niet per defnitie of enkel bereiken met andere speakers. Goed equalizen van je eigen sound en je medebandleden en/of zelfbeheersing van je bandleden helpen vaak meer.

sjaak1990
21 oktober 2009, 23:38
2x12 moet je wel bijvoorbeeld de recto 2x12 en de 4x12 vergelijken, als je er andere merken en constructies bij gaat houden dan heeft het geen zin. Speakerverzadiging is iets wat je mee kan nemen ja, reden dat ik ook een 2x12 heb.