PDA

View Full Version : Testdagje bij Muziekcentrum van Gorp



Thiez
21 oktober 2009, 16:36
Vandaag had ik een dagje vrij en ik had toch niks te doen. Dus ik dacht laat ik gewoon eens lekker wat zooi gaan uitproberen in de muziekzaak hier.

Ik was benieuwd naar wat verschillende cabinets voor mijn ENGL Blackmore dus daar ben ik mee begonnen. Ik heb de blackmore getest op een Engl V60, Engl V30, Marshall 1960A en ik wilde graag een orange en mesa proberen maar die hadden ze momenteel niet. Al deze kasten 4x12".

V60 Engl:
Fijne kast. Lekker veel punch erin, zeker voor high gain werk een gave kast. Al klinken de midden tonen tegenover de vintage 30 wat vlak naar mijn smaak.

V30 Engl:
Heerlijke kast. Zelfde als de V60 gewoon veel punch en goed laag goed gedifinieerd geluid. En net die lekkere midboost van de V30 speakers.

Marshall:
Klinkt beduidend veel dunner dan de Engl's. Wel een veel opener geluid, meer heldere sound maar voor mij zeker niet beter voor distortion sounds. Nare hoge toon die na tijdje op je gehoor gaat vervelen. Voor mij is marshall in combi met Engl dus een nee.


Vervolgens heb ik na de cabinets nog even wat versterkertjes ingeplugd:

Engl invader 100:
Lekkere versterker. Heel veelzijdig en zit goed sound in. Op kanaal 1 van mooie clean tot een randje. Kanaal 2 van een randje tot crunch. kanaal 3 van crunch tot stevige distrotion en kanaal 4 van distortion tot meer distortion dan je ooit nodig zult hebben. De kanalen vullen elkaar dus lekker aan. Een breed scala van clean tot aan de zwaarste metal.
Tegenover mijn engl klonk hij wel wat donkerder (ingehouden, niet echt open) maar dit komt misschien ook omdat hij slechter pakt op laag volume dan mijn blackmore. Kon hem daar helaas niet verder opendraaien dan 9 uur wat natuurlijk voor een buizenamp niks is.

Mesa Stiletto:
Ik had op internet reviews gelezen en word prima aangeschreven. Veel hoge cijfers van iedereen en geweldige reacties maar ik vond de versterker kort gezegd geen bal aan.
Of het aan mijn muziekstijl ligt (wat ik niet denk want deze gaat van blues tot metal) of dat het er aan ligt dat ik hem vlak na 2 ENGL versterkers probeerde maar ik vond hem modderig klinken. Clean kanaal is prima. kun je switchen van mooie warme clean naar steriele clean naar crunch. Maar het distortion kanaal is vreselijk. Het klinkt ontzettend fuzzy en het scheurt totaal niet. Heel donker geluid.
Ook dit kan er natuurlijk weer aan liggen dat ik hem niet open kon draaien.

Marshall 85th celebration:
what can i say? it's a marshall. Ik vond hem voor een marshall zeker lekker klinken. Beter dan de DLS100 (ken ik van andere gitarist uit me band). Lekker simpele versterker. 2 kanaals 1 eq en reverb thats it.
Ik ben zelf een fan van de marshall crunch toon maar verder als dat gaat het meestal niet. De clean is niet echt clean zoals dat bekend is bij marshall. De bluesy tone klinkt wel lekker met wat reverb erbij. Crunch tone doet het ook goed zoals het bij marshall zou moeten. en het high gain werk word redelijk modderig (dit zal je smaak moeten zijn denk ik, ik hou er niet zo van).

Wat versterkers betreft ben ik dus zeker wel heel tevreden met mijn blackmore. De invader was de enige versterker die voor mij een betere sound had dan mijn blackmore. Maar deze is dan ook weer stukje duurder. Misschien komt hij er ooit nog weleens.

Binnenkort zal ik mijn bevindingen nog wat verder uitbreiden met een orange en een mesa cabinet. En ik wil ook graag nog een orange rockerverb uitproberen dus wie weet komt dat er ook nog bij.

Steven Otto
21 oktober 2009, 17:02
Fijn om zo'n review tegen te komen, aangezien ik opzoek ben naar een Blackmore. Ik had ingedachte om een ENGL Standard cab bij te doen, maar een V30 klinkt ook wel aantrekkelijk. een V30 4x12 ligt buiten mijn budget, maar een 2x12 niet.
De v60 4x12 zal meer laag en druk geven, wat ik prettiger vind. Dat zal 't ook wel worden :P

En wat bedoel je met 'vlakke middentonen' ?

Thiez
21 oktober 2009, 17:09
Een V60 is zeker een goed cabinet! en ik denk zelfs dat als ik kijk naar prijs verschil en dan verschil in geluid ik misschien zelf ook nog wel voor V60 zou gaan.
Vlakke middentonen is lastig uit te leggen en natuurlijk heel smaak gebonden. Maar in vergelijking met de V30 is de V60 wat meer 'scooped' zeg maar.
Maar de V60 klinkt zeker lekker en in combinatie met de blackmore erg fijn setje.

interessander
21 oktober 2009, 17:13
De V60 kast lijkt wat minder hard te gaan dan de V30 vanwege die midscoop. Ik ben zelf onlangs overgestapt van een V60 kast naar een Mesa 4x12 (traditional, dus niet oversized, deze kast heet tegenwoordig de stiletto) en kan je die kast ook zeker aanraden!

vidar
21 oktober 2009, 18:33
De Stiletto stage I is in mijn ervaring inderdaad niet zo strak als een Engl maar de strakheid is erg afhankelijk van de instellingen, voor een strakke sound: rectifier op silicon diodes, vermogen op 100 watt, power mode op bold en bas knop op het Fluid drive kanaal laag houden. Een beetje volume wil ook wel helpen. Het schijnt dat de stage II een stuk strakker is.

Thiez
21 oktober 2009, 18:58
Kijk daar hoopte ik op. Dat er iemand zou reageren op de Mesa. Hij word overal geweldig aangeschreven en mijn verwachtingen waren erg hoog maar hij viel zwaar tegen.
Volume kon idd niet zo heel hoog daarom had ik hem op 50watt staan. Ik snapte ook niet geheel alle opties en settings dus waarschijnlijk heb ik niet de volledige mogelijkheden van de amp geprobeerd.
Wil hem volgende keer als ik weer testdagje doe er weer eens bijpakken. Misschien dat het gewoon mijn ding niet is hoor maar als er zoveel positieve reacties over zijn dan wil ik ook zeker wel weten waarom die er zijn haha

vidar
21 oktober 2009, 19:43
Geloof me, de Stiletto stage 1 klinkt zeker op clean en channel 1 crunch echt geweldig. Lead is inderdaad gewoon minder. Ben me nu aan het oriënteren op mogelijkheden om hem te laten modden. Mesa zelf heeft een tijd in hun winkel in hollywood de zogenaamde hollywood mod uit laten voeren die een revoicing van fluid drive (minder sublaag en meer gain voor strakkere sound) en tight gain alsmede een volledig duplicaat van channel 1 crunch op channel 2 crunch. En dat spreekt me nogal aan om eerlijk te zijn...

Thiez
21 oktober 2009, 20:28
Er staat ook nog een stiletto trident te koop maar die stond momenteel in de etalage dus heb ik even laten staan. Misschien volgende keer ook eens meepakken om een impressie te krijgen. Dat is wel een stage II.