PDA

View Full Version : Bevestiging hals aan body



DGO
21 oktober 2009, 16:31
Ik heb deze week een zelfbouwpakket (Boston) gekregen. Nu heb ik een vraag over het bevestigen van de hals aan de body. Als ik de boel nu pas zoals het uit de doos komt zit er speling tussen de hals en body. Is dat normaal en trek je dat weer strak met de schroeven. Of moet die ruimte opgevuld worden? Verder benik benieuwd naar hoe diep de hals in de uitsparing in de body moet liggen. Op dit moment steekt de bovenkant van het fretboard ongeveer 8mm boven de body uit.

Is er iemand die mij verder kan helpen?

Bram+
21 oktober 2009, 16:39
Waar zit de speling precies? Aan de zijkant van de hals of echt waar de hals het hielblok raakt? In dat laatste geval lijkt er toch iets geks aan de hand. De situatie in het eerste geval is ook niet optimaal; in theorie zou je willen dat een hals ook zonder schroeven strak in de pocket zit, maar dat zal in de praktijk bij zulke bouwpakketten niet altijd voorkomen.

De hals mag zeker boven de body uitsteken, het is afhankelijk van het type brug dat je gebruikt en de hoek die de hals met de body maakt hoe hoog dat mag/moet zijn. De brug zal in de meeste gevallen sowieso een stukje boven de body uitsteken en aangezien de snaren in een rechte lijn richting de kop van de gitaar moeten lopen min of meer evenwijdig aan de toets zul je dus een halshoek moeten hebben en/of een hoger staande hals.

DeiDRagonas
21 oktober 2009, 16:41
Ik zeg gewoon vol purren!

:ok:

edit: Bram, ja uiteraard met tone-pur... Duh!
Lol

Bram+
21 oktober 2009, 17:07
Ik zeg gewoon vol purren!

:ok:

Moet je wel speciale tone-pur bestellen bij stewmac.

barno
21 oktober 2009, 17:13
Moet je wel speciale tone-pur bestellen bij stewmac.

Tone-Pur

this is funny!!!


OT: contact met halshiel en bodem neckpocket is het belangrijkst. In het beste geval sluit de hals aan alle kanten nauw aan met de bodem en wanden van de pocket. Geen ramp als dit niet zo is. Van een budget pakket kan je verwachten dat dit niet zo is.

snaarplukker
21 oktober 2009, 23:42
De speling zal wel normaal zijn bij die zelfbouwpakketten. Je moet de hals immers nog van een aantal laklagen voorzien en zal de gelakte hals beter passen. De fretbord mag 8-10mm boven de body uitkomen.

DGO
23 oktober 2009, 17:24
Bedankt voor de tips. De speling zit trouwens alleen aan de zijkanten van de hals dus waarschijnlijk zal dat wel opgelost zijn als ik de hals gelakt heb.

G.G.
25 oktober 2009, 09:04
Ongelakt hout verlijmt wel 100% beter dan gelakt hout. Dus ga niet lakken om ruimte op te vullen.

DGO
30 oktober 2009, 12:27
Ok, dus dat wordt gewoon goed monteren en daarna eventuele ruimte opvullen met iets?

Johannes
30 oktober 2009, 12:42
...Is dat normaal en trek je dat weer strak met de schroeven.


Ongelakt hout verlijmt wel 100% beter dan gelakt hout. Dus ga niet lakken om ruimte op te vullen.

ehm... aan geschroefde halsverbindingen komt geen lijm te pas :)

@DGO: misschien kun je een paar foto's maken van het probleem.

G.G.
30 oktober 2009, 20:22
ehm... aan geschroefde halsverbindingen komt geen lijm te pas :)



Oeps, mijn fout. Had een Lp in gedachten.