PDA

View Full Version : Ontevreden over actie gitaar Hulp Nodig!



ackm
21 oktober 2009, 14:50
Hallo,

Ik heb een tijd geleden een Epiphone Les Paul standard gekocht , mooi ding!
Alleen na een tijdje hier thuis te hebben gehad en ik hem vergeleken heb met mijn Sheraton vind ik de actie veel te hoog (Mijn Sheraton heeft erg lage actie maar nog geen fretbuzz). Op mijn les paul zaten vanuit de winkel 009 snaren en op mijn sheraton zitten 011.

Afijn , geen probleem dacht ik want ik had nog een gratis afstelbeurt voor de les paul tegoed.
Dus ik heb gevraagd of de actie zo laag mogelijk kon en of de neck kon worden afgesteld op 011 snaren en die er dus gelijk opzetten.

De verkoper vertelde me dat de actie bij de Epiphone Les Paul nauwelijks lager kon. Terwijl hij bezig was speelde ik over een Epiphone Les Paul die net nieuw was binnengekomen bij de winkel (Lijkt me anders had ik die in Augustus wel gekocht) en die had een veel lagere actie (was ook een standard) , vergelijkbaar met mijn Sheraton , geen moeite voor nodig om de snaren in te drukken en ook geen fretbuzz.

Mijn Les Paul was ondertussen klaar en na alsnog vragen of de actie echt niet lager kon wat volgens de verkoper ook niet kon ben ik maar naar huis gegaan.
Nu eenmaal thuis zit ik er toch een beetje mee , de actie is echt een flink stuk hoger als op mijn sheraton (Wat toch gitaren zijn beide van Epiphone en dezelfde prijsklasse).

Hoe kan ik dit oplossen? Valt de aktie echt niet meer te verlagen of wou de verkoper gewoon van me af? Ik zelf heb niet zoveel verstand van gitaren en heb zelf geen flauw idee hoe ik dat moet controleren.

Bvd

guitarkid
21 oktober 2009, 14:59
Moet toch niet zo'n groot probleem zijn, lijkt me. Tenzij er ook iets met de hals moet gebeuren en degene die jouw gitaar afstelde dat niet weet. En dan kun je beter even ergens anders heengaan, want dan komt dat daar nooit goed, ben ik bang......

Gr. C.

RedBuell
21 oktober 2009, 15:02
Zoek een goeie gitaar tech, ik heb hetzelfde gehad met m'n Ibanez RG 770, zou hem laten afstellen bij DW. Hun gitaar tech zou erg goed zijn met floyd rose tremelo's. Ze hadden de gitaar al ruim 2 weken liggen, bleek die gozert bleek ziek te zijn, ik had de gitaar nodig voor een optreden dus de verkoper zou wel een poging wagen, dat leek dus echt nergens op. Toen naar een goeie gegaan (Hans Pluut) en die hadden binnen 45 minuten echt de boel stukken beter en opnieuw alles geintoneerd + wat fretjes gevlakt. Kost wel wat maar dan heb je ook wel wat, ik zou zeggen zoek een goeie afstellert in de buurt.

Mijn LTD EC1000VBK is ook door die man afgesteld, fretjes gevlakt en de aktie ercht super laag door dat hij ook de zadeltjes van de brug gevlakt heeft. Die LTD speelt nu met dikkere snaren lichter dan mijn RG770, die RG gaat als ik weer wat geld over heb weer eens naar Hans Pluut zodat hij net als de LTD mijn RG echt tot in de puntjes goed kan afstellen.

barno
21 oktober 2009, 15:03
Voor de actie van de snaren zijn er een aantal parameters:

hoogte brug/zadels : eenvoudig te verstellen door aan de wieltjes van de brug te draaien
hoe diep de topkam is ingesneden : de snaren moeten een kleine fractie van een mm boven je eerste fret lopen
hoogte van de frets: is af fabriek meestal in orde, indien niet: frets vlakken
de "bow" in je hals : hals moet licht concaaf staan, te regelen met truss rod
de hoek van hals tov body : hieraan kan je bij een ingelijmde hals niets veranderen.

Brewskie
21 oktober 2009, 17:22
Wat is op dit moment de actie bij fret 12 ?

ackm
21 oktober 2009, 17:57
Bedankt voor alle reacties , ik ga er denk ik binnekort nog even mee langs bij iemand anders kijken of die hem alsnog wat kan verlagen.

@ Brewskie , hoe bedoel je? Moet ik meten hoeveel mm er tussen de snaar en de 12e fret zit bedoel je?

Edit: mocht je dat bedoelen ligt dat volgens mij rond de 50mm terwijl dat bijmijn sheraton ron de 38-40 zal zijn en dat speeld goddelijk.

Jasper.
21 oktober 2009, 20:46
je bedoelt 5mm? 50mm is 5 centimeter...

DeiDRagonas
21 oktober 2009, 20:53
Het klinkt alsof die verkoper gewoon een prutser is... Mijn ervaring is juist dat je Epi's en Gibson's suuuper strak kunt afstellen.

TimoSomers
21 oktober 2009, 21:04
Het klinkt alsof die verkoper gewoon een prutser is... Mijn ervaring is juist dat je Epi's en Gibson's suuuper strak kunt afstellen.

Indd, weinig gitaren zo easy lekker af te stellen als Gibbies en Epi's.

Liquid_Metal
21 oktober 2009, 21:21
Hoeveel mm onder de 12 fret zou gewenst zijn? En waar kromt de hals het meeste als je de trussrod wat losser zet? Rond de 7e fret toch? Zou 'ie dan niet juist daar de meeste ruimte hebben?

ackm
21 oktober 2009, 21:43
je bedoelt 5mm? 50mm is 5 centimeter...

ja precies