PDA

View Full Version : Bandje zoeken: wat moet je kunnen?



Dancing Lobster
21 oktober 2009, 15:45
(aan de mods, ik wist niet waar dit topic te zetten, hopelijk staat ie hier goed)

Hallo allemaal,
ik speel sinds januari akoestische gitaar. Ik deed dat tot nu toe voor mezelf, maar ik zit eraan te denken om op zoek te gaan naar een bandje. Echter, ik speel nog niet zo lang, en ik twijfel of ik genoeg kan om in een bandje te spelen?
De lessen die ik volg zitten als volgt in elkaar: je volgt 9 reeksen van telkens 12 lessen, een reeks duurt een half jaar. Reeks 1 heb ik dus al gedaan, nu volg ik de lessen van reeks 2.
In die eerste reeks hebben we de basis akkoorden geleerd (A, E, Em, Am, D, G, C) en simpele nummertjes als Knocking on Heavens Door, Eden of Chasing Cars. In reeks 2 hebben we moeilijkere akkoorden geleerd, zoals Dm, F, A7, E7. En we hebben ook de eerste tabs leren spelen.

Een mooi overzicht van wat we wanneer leren staat hier: http://www.gizon.be/lessen

Nou, mijn vaag is dus: kan ik momenteel goed genoeg spelen om bij een bandje aan de slag te gaan als akoestische slaggitarist? Ik kan natuurlijk nog niet veel akkoorden spelen en heb nog geen ervaring met het maken van muziek, maar ik denk dat ik in een bandje wel heel veel kan bijleren :)

Harry
21 oktober 2009, 16:45
je kunt natuurlijk al wat mensen opzoeken om mee samen te spelen. Of dat al een bandje moet zijn is natuurlijk de vraag.
Van thuis met iemand erbij die nummers doorspelen kan ook leuk zijn, en is zeker leerzaam.

DeiDRagonas
21 oktober 2009, 16:48
Nou, mijn vaag is dus: kan ik momenteel goed genoeg spelen om bij een bandje aan de slag te gaan als akoestische slaggitarist? Ik kan natuurlijk nog niet veel akkoorden spelen en heb nog geen ervaring met het maken van muziek, maar ik denk dat ik in een bandje wel heel veel kan bijleren :)



Nee, denk t serieus niet... Niet lullig bedoeld ofzo.

:makeup:

kenx
21 oktober 2009, 16:53
Echt een serieus bandje...? Ik vrees er voor, je kan beter gewoon met een vriend gewoon wat jammen en liedjes spelen, veel leerrijker... In een band ga je mekaar toch alleen maar ergeren vrees ik...

pimmetje
21 oktober 2009, 17:17
Bandje lijkt me nog iets te hoog gegrepen. Zoek idd eerst mensen om gewoon ff lekker wat herrie mee te maken en wat van/aan te leren.

Als ik zo langs die reeksen lessen kijk, zou ik pas in/na reeks 5 een klein beetje aan dingen denken die wat meer op een bandje lijken.

budje
21 oktober 2009, 17:35
Samen spelen met mensen is echt een heel goeie leerschool, en is ook vaak een voorstadium van uiteindelijk toch een bandje vormen ;)

Martijn-w
21 oktober 2009, 17:47
Bandje lijkt me nog iets te hoog gegrepen. Zoek idd eerst mensen om gewoon ff lekker wat herrie mee te maken en wat van/aan te leren.

Dit is toch ook wat een bandje is? Misschien geen band van hoog niveau, maar als je met een aantal mensen samen speelt heb je in feite toch een bandje.

pimmetje
21 oktober 2009, 18:12
Dit is toch ook wat een bandje is? Misschien geen band van hoog niveau, maar als je met een aantal mensen samen speelt heb je in feite toch een bandje.Ik bedoelde een aantal los van elkaar... dus meer 1 op 1 situatie, maar niet per se altijd dezelfde persoon.
Daarbij zonder enige druk om nummers echt te moeten kunnen spelen en zo... wat bij een bandje natuurlijk al snel wel zo is.

Fistfunk
21 oktober 2009, 19:53
Nouja, hij noemt toch nummers die hij kan spelen.
En met de genoemde accoorden kun je duizenden nummers spelen, dus ik snap niet waarom een bandje zo hoog gegrepen zou zijn.

Ik zeg gewoon wat mensen bij elkaar zoeken en een paar covertjes spelen om te wennen aan met anderen spelen, lekker lol maken en zien waar het schip strand.

Martijn-w
21 oktober 2009, 19:56
Als een reeks een half jaar duurt, begin je dus pas na 2 jaar met barré akkoorden? Gaat wel langzaam dan of niet?

Dancing Lobster
21 oktober 2009, 21:16
Nouja, hij noemt toch nummers die hij kan spelen.
En met de genoemde accoorden kun je duizenden nummers spelen, dus ik snap niet waarom een bandje zo hoog gegrepen zou zijn.

Ik zeg gewoon wat mensen bij elkaar zoeken en een paar covertjes spelen om te wennen aan met anderen spelen, lekker lol maken en zien waar het schip strand.

Mja zijn wel simpele nummers, met een 3 tot 4 tal verschillende akkoorden en bijna altijd dezelfde slag. Maar ik denk dat ik daarmee inderdaad al heel wat nummers kan meespelen. Het hoeft echt geen band te zijn die eigen nummers schrijft en vaak optreed, een coverbandje mag ook :)


Als een reeks een half jaar duurt, begin je dus pas na 2 jaar met barré akkoorden? Gaat wel langzaam dan of niet?

Mja we hebben ook maar een uur les per week. En om die akkoorden goed onder de knie te krijgen moet je ook echt wel veel oefenen, ik kan nog steeds niet elk akkoord blindelings pakken :)

//probleem is ook dat ik in men directe omgeving geen mensen ken die gitaar spelen en waarmee ik wat kan gaan 'jammen', dus een (cover)bandje zoeken zou makkelijker zijn denk ik.

Harry
22 oktober 2009, 11:08
kent je leraar geen andere leerlingen met dezelfde wens? Zoals al eerder gezegd, een bandje is echt te hoog gegrepen, zeker een coverband, die leggen de lat iets hoger.

Fistfunk
22 oktober 2009, 15:01
Zoals eerder gezegd: een (cover)bandje is ZEKER NIET TE HOOG GEGREPEN.

Volgens mij gaat de helft hier ervanuit dat er meteen flink geld op de plank moet komen en volle zalen moeten worden gespeeld als je in een bandje zit.
We zijn toch allemaal met een groepje vrienden, totaal geen ervaring en een hoop lol begonnen of niet soms?

Gewoon mensen bij elkaar zoeken (via je leraar, muziekschool of internet) en lekker gaan spelen.

pimmetje
22 oktober 2009, 15:38
Volgens mij gaat de helft hier ervanuit dat er meteen flink geld op de plank moet komen en volle zalen moeten worden gespeeld als je in een bandje zit.
We zijn toch allemaal met een groepje vrienden, totaal geen ervaring en een hoop lol begonnen of niet soms?Voor mezelf sprekend, dacht ik niet meteen aan geld of volle zalen. Wel aan doelen qua echt samen nummers naspelen.

Het gaat me er ook niet om dat TS te weinig ervaring heeft. Dat doe je eigenlijk alleen op door in een band te spelen (of daarvoor gewoon los met mensen samen te spelen). Het gaat me in dit geval meer om het gebrek aan technische bagage als ik zo naar de reeksen kijk en bedenk dat reeks 2 nog niet is afgerond.

Harry
22 oktober 2009, 15:54
Zoals eerder gezegd: een (cover)bandje is ZEKER NIET TE HOOG GEGREPEN.

Volgens mij gaat de helft hier ervanuit dat er meteen flink geld op de plank moet komen en volle zalen moeten worden gespeeld als je in een bandje zit.
We zijn toch allemaal met een groepje vrienden, totaal geen ervaring en een hoop lol begonnen of niet soms?

Gewoon mensen bij elkaar zoeken (via je leraar, muziekschool of internet) en lekker gaan spelen.

dan moet er misschien een andere definitie van het begrip 'bandje' vastgesteld worden.
Met alle respect, want er is niets mis mee en zelfs heel erg leuk, maar een paar mensen die ter lering en vermaak samen thuis muziek maken noem ik geen bandje.
Naar mijn idee is een bandje een groep muzikanten die in het openbaar muziek maakt. Maar goed, we raken off-topic.

JohnLord
22 oktober 2009, 17:08
Wat nou wel of niet ene band is maakt niet uit. Samen spelen met anderen moet je leren en dat kan best met een beperkte technische bagage. Die bagage komt dan vanzelf. Wel gewoon de lessen blijven volgen trouwens.

Dancing Lobster
22 oktober 2009, 19:00
Zoals eerder gezegd: een (cover)bandje is ZEKER NIET TE HOOG GEGREPEN.

Volgens mij gaat de helft hier ervanuit dat er meteen flink geld op de plank moet komen en volle zalen moeten worden gespeeld als je in een bandje zit.
We zijn toch allemaal met een groepje vrienden, totaal geen ervaring en een hoop lol begonnen of niet soms?

Gewoon mensen bij elkaar zoeken (via je leraar, muziekschool of internet) en lekker gaan spelen.

Onder bandje versta ik inderdaad ook een groep mensen die gewoon regelmatig samen nummertjes proberen na te spelen, zonder (voorlopig) te moeten denken aan optredens en dergelijke :). En met de akkoorden die ik al kan, kan ik toch al heel wat nummers meespelen denk ik.


Voor mezelf sprekend, dacht ik niet meteen aan geld of volle zalen. Wel aan doelen qua echt samen nummers naspelen.

Het gaat me er ook niet om dat TS te weinig ervaring heeft. Dat doe je eigenlijk alleen op door in een band te spelen (of daarvoor gewoon los met mensen samen te spelen). Het gaat me in dit geval meer om het gebrek aan technische bagage als ik zo naar de reeksen kijk en bedenk dat reeks 2 nog niet is afgerond.

Ik zou sowieso wachten tot februari, als ik reeks 2 heb afgerond. In november moet ik me sowieso gaan concentreren op de examens van januari, dan heb ik weinig tijd om gitaar te spelen. Laat staan om dan een bandje te gaan zoeken.
En dan heb ik hopelijk ook genoeg geld bijeen gespaard om een iets betere gitaar te gaan halen aangezien ik nu nog met een beginnersgitaar speel :D


dan moet er misschien een andere definitie van het begrip 'bandje' vastgesteld worden.
Met alle respect, want er is niets mis mee en zelfs heel erg leuk, maar een paar mensen die ter lering en vermaak samen thuis muziek maken noem ik geen bandje.
Naar mijn idee is een bandje een groep muzikanten die in het openbaar muziek maakt. Maar goed, we raken off-topic.

Zoals ik al zij, voor mij hoeft het nog geen 'bandje' te zijn dat al openbaar muziek maakt ;)


Wat nou wel of niet ene band is maakt niet uit. Samen spelen met anderen moet je leren en dat kan best met een beperkte technische bagage. Die bagage komt dan vanzelf. Wel gewoon de lessen blijven volgen trouwens.

Lessen blijf ik sowieso volgen, op mezelf alles leren wil ik niet.

Portel
23 oktober 2009, 11:42
In Januari is die 2e reeks wel klaar, lijkt me,
Dan kun je gewoon wat vrienden opzoeken en samen muziek maken.

Dan ga je steeds vaker met die vrienden muziek maken en stel je op een gegeven moment voor een optreden te doen ergens.

Als je ook een beetje kunt zingen is het helemaal mooi.

JvD.
23 oktober 2009, 15:35
ik kan bijna niets van wat jij noemt. kwa akoorden bedenk ik altijd zelf een leuke finger houding. ik speel al jaren in een band.

CardioClash
23 oktober 2009, 15:49
Mijn eerste bandjeservaring kreeg ik bij de Muziekschool in Gouda, waar ze gewoon wat emo's van 15 bij elkaar zetten die Linkin Park en Metallica willen spelen. En als je pech hebt zetten ze je bij meisjes die Pink en Anouk willen spelen :dontgeti:

Er zijn wel meer organisaties die dat doen, ik weet niet hoe oud je precies bent want als je 30 bent is daar geen reet aan natuurlijk (hoewel, 15-jarige meisjes :P), maar als je onder de 20 bent en het niet erg vind om Smells Like Teen Spirit te spelen is het wel een idee natuurlijk...

pimmetje
23 oktober 2009, 17:07
Er zijn idd wel meer muziekscholen die dat doen.
We hebben in de Flatertheek nu iedere zoveel tijd een optreden van leerlingen van zo'n muziekschool. Dan doen ze dus allemaal een of twee nummertjes. Best leuk...

TimS
24 oktober 2009, 01:50
Mijn eerste bandjeservaring kreeg ik bij de Muziekschool in Gouda, waar ze gewoon wat emo's van 15 bij elkaar zetten die Linkin Park en Metallica willen spelen. En als je pech hebt zetten ze je bij meisjes die Pink en Anouk willen spelen :dontgeti:
Als ik zou mogen kiezen zou ik dan toch voor Anouk gaan haha

Portel
24 oktober 2009, 02:15
Mijn eerste optreedervaring was op vakantie op Tenerife,
We zaten bij een tentje en in het tentje ernaast was livemuziek.

We gingen daar naar de muziek luisteren en de dag erna kwamen we terug en de dag daarna en de 8 dagen dáárna.
Op een gegeven moment vroeg mn vader aan dat mannetje of ik ook een liedje mocht spelen, dat mocht. Ik wist nergens van af.

Op een gegeven moment werd ik geroepen door die gozer en moest ik een liedje spelen.
Totaal onvoorbereid en overdonderd koos ik maar voor Blackbird en Hotel California (omdat mn moeder dat zo graag wilde). Ik zong overigens niet.

Een half jaar later met mijn gitaarles groepje opgetreden in het Pius X gebouw op Volendam.
Daar speelden we Country Roads (John Denver). We zongen wel, maar de microfonen deden het niet helemaal.

Iets daarvoor waren mijn ouders 25 jaar getrouwd en hielden een groot feest.
Omdat menig familielid mij had gevraagd een liedje te spelen heb ik mijn gitaar meegenomen en een liedje gespeeld. Geen zang.

Tijdje later (Februari) werd ik gevraagd om samen met iemand een bandje te beginnen.
Sinds September zijn we daar serieus mee bezig (lees: zoeken naar bandleden, beetje jammen)

Ons eerste (akoestische + bas) optreden staat gepland voor 20 November.
Dan spelen we op de bandjesavond van mijn school. Ik moet daar de leadzang verzorgen.

Dancing Lobster
24 oktober 2009, 14:50
In Januari is die 2e reeks wel klaar, lijkt me,
Dan kun je gewoon wat vrienden opzoeken en samen muziek maken.

Dan ga je steeds vaker met die vrienden muziek maken en stel je op een gegeven moment voor een optreden te doen ergens.

Als je ook een beetje kunt zingen is het helemaal mooi.

Sounds like a good plan :D
Zingen kan ik totaal niet, ik zing zo vals als een kat :makeup:


ik kan bijna niets van wat jij noemt. kwa akoorden bedenk ik altijd zelf een leuke finger houding. ik speel al jaren in een band.

Het kan dus wel :D


Mijn eerste bandjeservaring kreeg ik bij de Muziekschool in Gouda, waar ze gewoon wat emo's van 15 bij elkaar zetten die Linkin Park en Metallica willen spelen. En als je pech hebt zetten ze je bij meisjes die Pink en Anouk willen spelen :dontgeti:

Er zijn wel meer organisaties die dat doen, ik weet niet hoe oud je precies bent want als je 30 bent is daar geen reet aan natuurlijk (hoewel, 15-jarige meisjes :P), maar als je onder de 20 bent en het niet erg vind om Smells Like Teen Spirit te spelen is het wel een idee natuurlijk...

Probleem is, ik volg geen muziekschool, en ik kan geen noten lezen. Bij ons staan gewoon de akkoorden met de slag uitgeschreven, en ik kan tabs lezen.


Mijn eerste optreedervaring was op vakantie op Tenerife,
We zaten bij een tentje en in het tentje ernaast was livemuziek.

We gingen daar naar de muziek luisteren en de dag erna kwamen we terug en de dag daarna en de 8 dagen dáárna.
Op een gegeven moment vroeg mn vader aan dat mannetje of ik ook een liedje mocht spelen, dat mocht. Ik wist nergens van af.

Op een gegeven moment werd ik geroepen door die gozer en moest ik een liedje spelen.
Totaal onvoorbereid en overdonderd koos ik maar voor Blackbird en Hotel California (omdat mn moeder dat zo graag wilde). Ik zong overigens niet.

Een half jaar later met mijn gitaarles groepje opgetreden in het Pius X gebouw op Volendam.
Daar speelden we Country Roads (John Denver). We zongen wel, maar de microfonen deden het niet helemaal.

Iets daarvoor waren mijn ouders 25 jaar getrouwd en hielden een groot feest.
Omdat menig familielid mij had gevraagd een liedje te spelen heb ik mijn gitaar meegenomen en een liedje gespeeld. Geen zang.

Tijdje later (Februari) werd ik gevraagd om samen met iemand een bandje te beginnen.
Sinds September zijn we daar serieus mee bezig (lees: zoeken naar bandleden, beetje jammen)

Ons eerste (akoestische + bas) optreden staat gepland voor 20 November.
Dan spelen we op de bandjesavond van mijn school. Ik moet daar de leadzang verzorgen.

Zalig toch :ok::seriousf:

Portel
24 oktober 2009, 15:40
Zalig toch :ok::seriousf:

Opzich niet verkeerd nee,
Dus af en toe kleine 'optredentjes' doen is een goede weg richting bandje.
Kheb nog een tijdje met de jongen die later gitarist in mn bandje werd, een paar keer gejamd op school (in de pauze in muzieklokaal met toestemming leraar).

Das leuk en leerzaam.

Trecion
25 oktober 2009, 11:52
misschien ligt het aan mij maar is 4.5 jaar niet erg lang om alleen maar akkoorden te leren?

bij mijn lessen moest ik gewoon steeds een nummer zeggen dat ik wilde leren en hij leerde me dan de technieke die er voor nodig waren. niet echt geweldige opbouw dus toen ik over ging naar de theorie en akkoorden en shit kreeg ik in men eerste les ( over de theorie) al een aantal akkooorden , ik geloof 6, waarmee ik een eigen ''liedje'' moest maken. ook kreeg ik geleerd hoe ik akkoorden zelf kan vinden. en dat was in één les. ik geef wel toe dat het een beetje snel ging :P

Dancing Lobster
17 november 2009, 18:01
Even men topic bumpen ;)

Als ik de reacties zo terug lees lees ik veel verschillende meningen, de ene zegt dat het wel kan, de andere zegt van niet. Ach wat, ik ga na men examens van januari gewoon wat mensen zoeken waarmee ik wat muziek kan gaan spelen, en gewoon lekker wat covertjes proberen te spelen. Ik kan ondertussen heel wat klassiekers meespelen en we leren steeds moeilijkere nummers (gisteren in de les Wonderwall van Oasis leren spelen :lovelove:), we zien wel waar het eindigt :D