PDA

View Full Version : Inschrijven KvK?



Eef
21 oktober 2009, 14:44
Ik geloof niet dat dit het juiste subforum is voor dit onderwerp, maar een passender subforum kon ik niet vinden... :dontgeti: Feel free om 't te verplaatsen als jullie wel een beter plekje weten (ik vond 'm zelf net niet off-topic genoeg voor off-topic).

Ik vraag me af hoe het werkt met artiesten en inschrijving bij de KvK. Ik heb al eens gespeeld voor 100 euro en dat (foei) niet bij de belastingdienst aangegeven. Ik zou ook niet weten hoe, trouwens, maar mijn vraag is eigenlijk: mocht ik zover willen gaan dat ik demo-cd'tjes ga verkopen, moet ik me dan inschrijven en zo ja, als wat? Van de KvK-site word ik niet veel wijzer. Bij voorbaat dank voor antwoorden.

marc_o
21 oktober 2009, 14:50
Ik geloof niet dat dit het juiste subforum is voor dit onderwerp, maar een passender subforum kon ik niet vinden... :dontgeti: Feel free om 't te verplaatsen als jullie wel een beter plekje weten.

Ik vraag me af hoe het werkt met artiesten en inschrijving bij de KvK. Ik heb al eens gespeeld voor 100 euro en dat (foei) niet bij de belastingdienst aangegeven. Ik zou ook niet weten hoe, trouwens, maar mijn vraag is eigenlijk: mocht ik zover willen gaan dat ik demo-cd'tjes ga verkopen, moet ik me dan inschrijven en zo ja, als wat? Van de KvK-site word ik niet veel wijzer. Bij voorbaat dank voor antwoorden.


Inschrijven bij KvK is zo gepiept, je paspoort en ik geloof € 40,- en je bent klaar.
Echter, je zult een BTW-nummer moeten aanvragen en dat kan een week of 8 duren.
Wat blijkt: het is gewoon je burgerservicenummer met de letter NL ervoor, duh! Maar goed, je zult dat toch moeten doen.

Er zijn speciale muzikantenvergoedingen, maar in plaats van dat hier te vragen, waar je veel verschillende antwoorden zult krijgen, zou ik dat maar bij de belastingdienst navragen.

kenx
21 oktober 2009, 15:51
Ja mag toch iets van een 125.?? verdienen per optreden per persoon zonder het te moeten aangeven bij de belastingen? Gewoon de kleine vergoedingsregeling... Maar wel maar een bepaald aantal keer per jaar...

Heibel
21 oktober 2009, 16:04
Ik denk dat de meesten van ons werken volgens de Kleine Vergoedingsregeling artiesten, via de gageverklaring (downloaden belastingdienst). Je geeft dan aan dat je maximaal €139 aan vergoeding ontvangt van de opdrachtgever (mag ook lager natuurlijk).

De opdrachtgever hoeft dan geen loonbelasting af te dragen en dat is dus gunstig voor hem. Jijzelf moet het wel bewaren en opgeven bij je belastingaangifte. Aan de andere kant mag je wel aftrekposten opnemen voor de onkosten die je gemaakt hebt om die vergoeding die je steeds vraagt te rechtvaardigen.

Als je met 'n band speelt, kun je €139 per bandlid opvoeren, dus met z'n vijven kun je dus maximaal €695 op deze manier aan gage vragen aan je opdrachtgever. Daarboven gelden andere regels. Of je doet het gewoon zwart natuurlijk, maar dat is niet meer echt van deze tijd..
M.b.t. cd'tjes verkopen..zolang je dat nog niet professioneel aanpakt hoef je daar niets voor te doen. Net als via marktplaats.

Genoeg info zo?

kenx
21 oktober 2009, 17:15
Ik denk dat de meesten van ons werken volgens de Kleine Vergoedingsregeling artiesten, via de gageverklaring (downloaden belastingdienst). Je geeft dan aan dat je maximaal €139 aan vergoeding ontvangt van de opdrachtgever (mag ook lager natuurlijk).

De opdrachtgever hoeft dan geen loonbelasting af te dragen en dat is dus gunstig voor hem. Jijzelf moet het wel bewaren en opgeven bij je belastingaangifte. Aan de andere kant mag je wel aftrekposten opnemen voor de onkosten die je gemaakt hebt om die vergoeding die je steeds vraagt te rechtvaardigen.

Als je met 'n band speelt, kun je €139 per bandlid opvoeren, dus met z'n vijven kun je dus maximaal €695 op deze manier aan gage vragen aan je opdrachtgever. Daarboven gelden andere regels. Of je doet het gewoon zwart natuurlijk, maar dat is niet meer echt van deze tijd..
M.b.t. cd'tjes verkopen..zolang je dat nog niet professioneel aanpakt hoef je daar niets voor te doen. Net als via marktplaats.

Genoeg info zo?

Oh oké, is het in nederland 139? Bij ons is het iets in de 120... maar hoeveel weet ik niet precies meer;)

Grtz


Edit: in België bedraagt het maximaal te verdienen bedrag, per persoon, per optreden: €112,44
Op jaarbasis mag je echt niet hoger dan €2248,78 zitten, ook weer per persoon... Aardig bedragje dus als je het mij vraagt...

aaronstonebeat
22 oktober 2009, 22:35
In Nederland is het 136 euro per dag per persoon. En je moet het inderdaad zelf opgeven bij de belasting.

Voor zover ik weet, komt er hier een wet die elke zelfstandige verplicht zich bij de KvK in te schrijven; nu hoeft dat voor sommige beroepen nog niet, zoals artiest.
Ik heb me een paar jaar wel ingeschreven, ook als zelfstandige bij de belastingdienst (communicatie met die toko is in het algemeen wel een ramp; terwijl ze van ons geld voor ons werken :mad:); om bij een bank een zakelijke rekening te openen, is in het algemeen ook inschrijving bij KvK nodig.

Je moet dan wel ook BTW berekenen over je verdiensten en die afdragen. Maar je kunt ook BTW die je betaalt over kosten voor de zaak daarmee verrekenen. Voor een artiest pakt dat relatief gunstig uit. Over een optreden moet je 6% rekenen; over de meeste kosten die je maakt zit 19%.

wiegersma
23 oktober 2009, 10:09
die 136 euro pppd. is dit jaar verhoogd naar 163 euro pppd. volgens de MusicMaker. Dit is officieel onkostenvergoeding (kleine vergoedingsregeling) en dat moet je nog steeds wel aangeven bij de belasting. En het is verstandig om kassabonnetjes en dergelijke te bewaren.

geloof ik

Eef
28 oktober 2009, 14:16
Bedankt voor de reacties! :lovelove:

Jailbird
28 oktober 2009, 17:29
M.b.t. cd'tjes verkopen..zolang je dat nog niet professioneel aanpakt hoef je daar niets voor te doen. Net als via marktplaats.


Dus als je grote aantallen van eenzelfde product verkoopt via marktplaats mag dat? hoef je geen lid te zijn van de KvK?

aaronstonebeat
28 oktober 2009, 17:37
Eigen spullen verkopen mag zonder meer. Maar ik denk dat er een grijs gebied is waar mensen hier echt een handel van maken.

Hoe het in deze zit met KvK weet ik niet, maar als je alleen een eigen gitaar of bankstel verkoopt, is er niets aan de hand.

Als de belastingdienst vindt dat je handel drijft, rekenen zij wel even voor je uit hoeveel je hun nog schuldig bent aan achterstallige btw en inkomstenbelasting plus waarschijnlijk een vette boete. Die moet je dan eerst betalen (anders komen ze het halen; kosten voor de deurwaarder zijn voor jou) en dan mag je proberen ze ervan te overtuigen dat ze ongelijk hebben.

Mathidal
28 oktober 2009, 22:07
Interessant om te weten: een handelaar is niet BTW-plichtig. Dit wilt zeggen dat als je als ingeschreven artiest spullen aankoopt (zoals gear) dat je de btw wel moet betalen, maar af kunt trekken van je BTW-aangifte. Wel is de gitaar dan van je "zaak" en niet van jou, tenzij je die zelf overkoopt, maar dan heb je wel je btw te betalen. Dat boeken we in dubbele boekhouding dan onder Niet-aftrekbare BTW. x)

Moest er even uit. :p Na vier jaar boekhouden weet je dat inmiddels wel. xD

Voor meer fiscaal advies: vraag maar :soinnocent:

Niet dat ik een expert ben, maar we leren wel wat relevante dingen op school ervan. Alleen zit ik wel in België en niet in Nederland, dus kunnen de wetten verschillen (hier hebben we bijv. 21% btw, jullie hebben 19%)