PDA

View Full Version : strumming CCR - Bad Moon Rising



SnoopWinckel
21 oktober 2009, 13:52
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezig met het aanleren van een aantal gemakkelijke liedjes (om basisakkoorden en strumming te leren), en eentje daarvan is Bad Moon Rising van CCR.

Nu ben ik een beetje aan het twijfelen over volgend instructie filmpje: link naar youtube (http://www.youtube.com/watch?v=-E9cDytsOmA)
Ergens achteraan legt de instructeur het strumming patroon uit, en nu vroeg ik mij af of ik het juist gehoord heb.

Ik dacht volgende zaken gehoord te hebben voor de intro:
D akkoord: 1 2 3 en 4 en (en = upstrokes)
A akkoord: 1 2
G akkoord: 3 4

Klopt dit met het filmpje of zit ik er compleet naast? Mijn gitaarleraar heeft me trouwens een ander patroon getoond, maar wegens slechte notities van mezelf ken ik dat niet meer zo goed, ik dacht iets met '1 2 en en' in het begin.

Ik ben er mij van bewust dat er meerdere manieren zijn om een bepaald liedje te spelen, maar ik vind het toch een beetje verwarrend als 'guitaar noob' :)

rocker_71
21 oktober 2009, 13:58
Leuk nummer om te doen!
Ik denk dat je je niet te druk moet maken over de notatie enzo. Probeer het eens andersom: kijk niet naar het papier, probeer niet bewust 1234 te doen, maar strum eens op je gevoel met het nummer mee.

SnoopWinckel
21 oktober 2009, 15:11
Leuk nummer om te doen!
Ik denk dat je je niet te druk moet maken over de notatie enzo. Probeer het eens andersom: kijk niet naar het papier, probeer niet bewust 1234 te doen, maar strum eens op je gevoel met het nummer mee.

Bedankt voor de tip, ik zal dit zeker de komende dagen toepassen.

Toch zou ik ook graag willen weten of de 'virtuele leraar' in het youtube filmpje wel degelijk aangeeft (of niet) dat ik 1 2 3 en 4 en 1 2 3 4 moet spelen voor de intro. Ik baal van het idee dat ik afgelopen les een mogelijk verkeerd patroon heb gespeeld (en al helemaal dat ik in eerste instantie mijn eigen notities heb verprutst).

Megadeth22
21 oktober 2009, 15:21
Bedankt voor de tip, ik zal dit zeker de komende dagen toepassen.

Toch zou ik ook graag willen weten of de 'virtuele leraar' in het youtube filmpje wel degelijk aangeeft (of niet) dat ik 1 2 3 en 4 en 1 2 3 4 moet spelen voor de intro. Ik baal van het idee dat ik afgelopen les een mogelijk verkeerd patroon heb gespeeld (en al helemaal dat ik in eerste instantie mijn eigen notities heb verprutst).
Hoewel ik net als jij ben (Ik doe het liefst de muzikanten zo goed mogelijk na)
maar zoals rocker al zei, speel lekker op gevoel mee.
Ook kun je covers bekijken van mensen op youtube (niet 1 filmpje bekijken want die kan het net fout hebben) maar een paar. Kom je er snel genoeg achter. :ok:

terrasbeest
21 oktober 2009, 16:15
Luister naar het origineel ?

SnoopWinckel
21 oktober 2009, 16:23
@terrasbeest: ik doe niets anders hoor, ik krijg het zelfs niet meer uit mijn hoofd :) Dat is overigens niet erg want ik hoor CCR (en solo werk van Fogerty) graag.

Maar ik ben blijkbaar nog niet duidelijk genoeg met mijn vraag: wat ik wil weten is of die gast van het youtube filmpje effectief zegt dat je 1 2 3 en 4 en 1 2 3 4 moet spelen (of niet). Ik zou willen tonen aan mijn gitaarleraar dat ik het allesinds niet verzonnen heb, of kunnen toegeven dat ik inderdaad fout zat :)

@Megadeth22: in feite is mijn doel niet om het origineel zo goed mogelijk na te bootsen, dit is gewoon een oefening om akkoordenwissel en strumming op elkaar te kunnen afstemmen :)

Martijn-w
21 oktober 2009, 16:43
Ik heb me eigenlijk nooit beziggehouden met akkoordwisselingen en het aanslaan met elkaar af te stemmen. De rechterhand gaat vanzelf op het gevoel het juiste doen. Als je muzikaal bent heb je daar over het algemeen geen problemen mee.

driftkop
21 oktober 2009, 16:46
Tja, was het maar zo makkelijk voor iedereen, dan was er ook geen forum meer nodig. ;)

Martijn-w
21 oktober 2009, 16:51
Nja, het feit is ook dat je door het vaker doen het ook steeds beter kan. Maar dat is natuurlijk met bijna alles zo.

terrasbeest
21 oktober 2009, 17:19
Ik heb me eigenlijk nooit beziggehouden met akkoordwisselingen en het aanslaan met elkaar af te stemmen. De rechterhand gaat vanzelf op het gevoel het juiste doen. Als je muzikaal bent heb je daar over het algemeen geen problemen mee.

+1.
Als ik iets ' technisch volgens de regels' moet doen, valt dat meestal niet mee.

@ snoop :Als je leraar je dit als een oefening laat spelen,heeft een vergelijking met het origineel idd geen zin, maar dan heeft dat filmpje evenmin zin.

SnoopWinckel
21 oktober 2009, 18:21
+1.
Als ik iets ' technisch volgens de regels' moet doen, valt dat meestal niet mee.

@ snoop :Als je leraar je dit als een oefening laat spelen,heeft een vergelijking met het origineel idd geen zin, maar dan heeft dat filmpje evenmin zin.

Het ging er om dat ik het strum patroon zou volgen dat de leraar mij gegeven had, dat ik dus door mijn eigen schuld verprutst heb door foute notities. Omdat ik vorige week niet naar de les kon ben ik dan maar teruggevallen op dit filmpje, vooral omdat het strum patroon in het filmpje leek op mijn notities (dom dom :)).
Toen ik afgelopen maandag te horen kreeg dat 'mijn versie' niet juist was ben ik hard aan mezelf beginnen twijfelen (en ik was nog zo blij dat ik eindelijk iets kon tonen dat op muziek leek).

Anyhoo, ik heb zonet even het filmpje bekeken met twee collega's die zelf ook gitaar spelen en ze hebben me gelijk gegeven. De virtuele leraar zegt inderdaad 1 2 3 + 4 + 1 2 3 4 te spelen. Dus ik heb in ieder geval geen spoken gezien :D Toegegeven het is niet wat de leraar van mij verwachtte, maar het is dus ook niet persé verkeerd.

Ondertussen ben ik ook bezig met een ander liedje (knockin' on heavens door van Dylan), en hierbij probeer ik de goede tips van iedereen hier te volgen in de mate van het mogelijke :)