PDA

View Full Version : Kakihara bouwt (eindelijk!) een gitaar



Kakihara
21 oktober 2009, 13:06
(Hopelijk lukt het deze keer zonder de server te laten crashen)

De grootste werken in huis zijn gedaan, nu nog wat miniscule vervelende dingen als retoucheren en poetsen te doen. Dat betekent dat ik binnenkort eindelijk aan de bouw van mijn gitaar kan beginnen.
Een tijdje geleden naar Lagae in Kortrijk geweest om wat hout te kiezen voor dit projectje. (Slecht plan overigens om met een Yaris naar een groothouthandel te gaan, wist ik veel dat je heelder boomstammen mee moet nemen en dat je het niet op maat kan laten zagen zoals bij de plaatselijke houthandel). Uiteindelijk met het volgende naar huis gegaan :

Europees esdoorn voor de hals :

http://img137.imageshack.us/img137/5132/nekhout2.jpg

In principe zou ik hier 2 halzen moeten kunnen uithalen.

Voor de body, een misschien redelijk verrassende houtsoort, peren :

http://img137.imageshack.us/img137/4535/bodyhout2.jpg

Peren is misschien niet zoveel gebruikt in de gitaarbouw, maar ik vermoed dat het best goed kan klinken. 's Werelds meest gehate muziekinstrument wordt er immers mee gebouwd en als iemand als George Lowden het hout gebruikt voor zijn 30th anniversary editions te gebruiken, ga ik hem niet beginnen uitlachen :) Verder hoort perenhout tot dezelfde familie als kersen, wat wél zijn deugdelijkheid voor gitaren heeft bewezen. Peren is alleen niet zo'n interessant hout om naar te staren, er zit relatief weinig tekening in, dus wellicht gaat de gitaar in een kleurtje worden gestoken.

Ook een deel van de hardware is besteld en toegekomen :

http://img12.imageshack.us/img12/2682/hardware2u.jpg

Een palissander fretboard (24 frets ipv 22, maar daar kan ik wel mee leven), tusq-nut, brug en tuners. De brug is stringthrough, terwijl ik een topload had verwacht (les geleerd : als je iets niet zeker weet, stel dan vragen). De reden waarom ik een toploader wou, is redelijk simpel : gemakzucht, geen zin om een neckangle te berekenen en nog minder zin om zes gaatjes op een rechte lijn te boren. Oh well, het maakt het er alleen maar spannender op.

De pickups zijn ook al besteld : Bill Lawrence's L609 en L90 (de laatste werd gebruikt door jaren 70 Aerosmith (http://www.youtube.com/watch?v=4nY2sPFgKdk) en door Blue Oyster Cult (http://www.youtube.com/watch?v=nrd2xf5DIlU), niet dat ik die richting uit wil qua muziek, maar het is om een idee te vormen). Enige probleem met de pickups is : Gekke ome Bill is vorige week gehospitaliseerd met kanker. Hij zou deze week nog, of begin volgende week naar huis mogen, maar echt veel vertrouwen schenken doet dat bericht niet. Dat wordt dus afwachten geblazen.

Het uiteindelijke doel is ongeveer dit :

http://img116.imageshack.us/img116/4300/kakihararedcedarry8.jpg

Het plan is te beginnen met de nek en aan de hand daarvan de mensuurlengte te bepalen (648mm). Begrijp ik het overigens goed, dat ik hierbij de brugzadels zo ver mogelijk naar voren moet schroeven, aangezien bij het intoneren de zadel gewoonlijk iets naar achter moeten en zelden naar voor ?
Overigens zal de bouw erg traag verlopen in vergelijking met het tempo dat sommige (semi-)professionele bouwers hier aanhouden.

Anyways, ik kan niet wachten om te beginnen (maar ik moet dus eerst nog wat vervelende klusjes doen) en er kriebelt zo'n raar gevoel in mijn buik, overweldigend, spannend en enthousiast.

Kakihara
21 oktober 2009, 13:15
Nog een vraagje : past een 5-way switch in de control plate van een telecaster ? Hier en daar gelezen dat dat problemen zou geven...

aaronstonebeat
21 oktober 2009, 13:33
Aha, nogmaals :cheerup: Zoals ik gisteren al probeerde te zeggen: te gek dat je eraan bent begonnen :ok:

Of zo'n 5-standenschakelaar past weet ik niet, maar ik zou het goed opmeten. Van de tele die ik zelf heb gemaakt, herinner ik me hoe krap die control cavity is bemeten.

Oh ja, en ik ben ook heel benieuwd naar het peren, zowel qua klank als qua uiterlijk.

barno
21 oktober 2009, 13:43
goed dat je er aan begint! ben benieuwd

btw: 24 fretboard omtunen in 22 of 21: leve de zaag! ... heeft nl niks met de mensuur ofzo te maken ;)

succes!!

Hedge
21 oktober 2009, 13:45
Veel bouw plezier. Peren is een interessante keuze. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Kakihara
21 oktober 2009, 14:37
Ik ben zelf ook wel benieuwd naar hoe het peren zal klinken. Wat ik wel al weet, is dat het mooi zalmroze naar het bruine toe kleur, misschien toch maar wachten tot het schaaf- en schuurwerk voorbij is om te beslissen om het al dan niet dekkend te lakken.

@Barno: het idee om een stuk van het fretboard af te zagen is al in me opgekomen. Maar mijn vaardigheden kennende zou dat problemen opleveren en bovendien is er nog genoeg ander werk om naar de filistijnen te helpen :seriousf:

barno
21 oktober 2009, 14:56
Ik ben zelf ook wel benieuwd naar hoe het peren zal klinken. Wat ik wel al weet, is dat het mooi zalmroze naar het bruine toe kleur, misschien toch maar wachten tot het schaaf- en schuurwerk voorbij is om te beslissen om het al dan niet dekkend te lakken.

@Barno: het idee om een stuk van het fretboard af te zagen is al in me opgekomen. Maar mijn vaardigheden kennende zou dat problemen opleveren en bovendien is er nog genoeg ander werk om naar de filistijnen te helpen :seriousf:

ik ga hier niet gaan spammen met guttlins, deze foto echter voor het tafelblad, dat ook perenhout is. ik denk dat het natuur of mss iets amber gekleurd is. kleur door licht niet helemaal reëel hier. hele zachte look.

http://guttlin.be/pics%20guttlin/Thin%20King/Deluxe/Thin%20King%20Deluxe%203.jpg

fretboard inkorten: dat is nu toch echt geen rocketscience :) blijf een mm van je target met de zaag en rest afwerken met schuurpapier. naast voorbereiden en skills verwerven is gitaarbouw ook een kwestie van "durven", "niet twijfelen" en "op het forum komen uitjanken als het te laat is en gewoon opnieuw beginnen" ... :)

Ike57
21 oktober 2009, 15:01
Nou, dat werd tijd :seriousf:

Leuk project! Veel succes er mee!!

Woml
21 oktober 2009, 16:20
Nog een vraagje : past een 5-way switch in de control plate van een telecaster ? Hier en daar gelezen dat dat problemen zou geven...

Ik heb een tijd geleden een Euroshopper-Telecaster onder handen genomen, waarbij ik er ook een vijf-standenschakelaar in heb gezet. Kan me niet herinneren dat dat onoverkomelijke problemen gaf. Maar misschien heb ik wel net ontzettend geluk gehad, met een control plate en een schakelaar die toevallig goed met elkaar klopten. Ik geloof dat ik hooguit de control cavity iets ruimer heb moeten maken, omdat de schakelaar en/of de nieuwe potmeters net iets te dik waren...

oigun
21 oktober 2009, 16:35
Peren kan best mooi zijn!! Het gaat vast goed komen met deze gitaar, we praten je er wel doorheen...
Succes!

niekb
22 oktober 2009, 15:16
Ha tof, leuk dat je peer gebruikt. Ik heb ook al heel lang een project liggen met peer. Ik ben ook heel benieuwd naar de klank. Het is wel aardig zwaar is mijn ervaring. Je kan het heel mooi afwerken omdat het een dichte structuur heeft.

Suc6 ermee en vooral veel plezier.

stijnkenens
22 oktober 2009, 20:51
Haha, ik stond bij lagae ook met een renault modus (kleine editie)
En dat zorgde toch ook voor wat problemen.
Toch, die gast heeft voor ons wat hout op lengte gezaagd met de kettingzaag, anders kon mijn kompaan met een balk esdoorn in z'n nek helemaal naar antwerpen rijden :seriousf:


Een fretbord afzagen is niet moeilijk, zorg wel dat je het aan de juiste kant doet, en dat je het in de groef van de volgende fret afzaagd, anders kom je nog uit op 20 frets.

s.

Kakihara
3 november 2009, 17:23
Ik heb besloten om aan de mal voor de body te beginnen. Zelfs dat valt voor een leek in houtbewerking flink tegen :chicken: Dit is poging 1 :
http://img215.imageshack.us/img215/7491/pogingmal1.jpg

Hier en daar flink door de contourlijnen gegaan en bijgevolg niet meer bruikbaar als mal.

Poging 2 dan maar.
http://img142.imageshack.us/img142/1294/pogingmal2.jpg

Bij gebrek aan multiplex en mdf, maar een meubelpaneel gebruikt. Deze keer ook een aantal hulplijnen tot in de uitsparingen gezaagd, zodat de bochten wat gemakkelijker gezaagd konden worden. Ik heb ook gemerkt dat het handiger is (als je een decoupeerzaag gebruikt) om het werkstuk te draaien in plaats van de zaag zelf. Maar da's wellicht oud nieuws voor jullie semi-pro's :D
Ik hou me nu bezig met het raspen van het meubelpaneel tot op de lijntjes. Met mijn "3 vijlen voor €3" - setje gaat dat wellicht nog een paar uurtjes duren. Anyways, handwerk is big fun !

barno
3 november 2009, 17:29
ik weet niet hoe dik je mal is maar ik zou'm max 10 mm dik nemen, dan kan je met een wipzaag wel heel kort op het randje zagen zonder dat je de zijkanten scheef zaagt. Dan moet je de randen daarna alleen nog met schuurpapier bijwerken.

Kakihara
3 november 2009, 17:36
ik weet niet hoe dik je mal is maar ik zou'm max 10 mm dik nemen, dan kan je met een wipzaag wel heel kort op het randje zagen zonder dat je de zijkanten scheef zaagt. Dan moet je de randen daarna alleen nog met schuurpapier bijwerken.

Net nagemeten : ik dacht dat het 8mm was, maar het blijkt dus het dubbel te zijn. Ik hoop dat dat niet te dik is voor een mal ? Anders moet ik van de week maar eens even naar de Hubo gaan om wat mdf in te slaan...

barno
3 november 2009, 17:57
Net nagemeten : ik dacht dat het 8mm was, maar het blijkt dus het dubbel te zijn. Ik hoop dat dat niet te dik is voor een mal ? Anders moet ik van de week maar eens even naar de Hubo gaan om wat mdf in te slaan...

te dik is dat niet, tis alleen moeilijker om perfect haaks te krijgen, en ge moet langer freesbitjes hebben

Kakihara
5 november 2009, 17:54
te dik is dat niet, tis alleen moeilijker om perfect haaks te krijgen, en ge moet langer freesbitjes hebben

Na en paar uurtjes raspen en vijlen en schuren, snap ik eindelijk wat je bedoelt :chicken: De randen van de 'mal' lopen van een beetje tot behoorlijk wat schuin af. Ik ga van de week eens bezoekje brengen aan de Hubo om de hoek geloof ik. Bovendien is het fineer van het meubelpaneel op sommige plaatsen losgesprongen en heeft het een paar hapjes genomen.
Conclusie : meubelpanelen zijn leuk om te proberen, maar daar blijft het bij.

Ike57
5 november 2009, 19:56
Gewoon bij de Hubo kijken naar een stuk MDF. Da's niet al te duur en veel gemakkelijker te bewerken c.q. bij te werken.

Succes.

oigun
5 november 2009, 20:30
Bij gamma hebben ze voorgezaagde kleine plaatjes hoef je geen hele plaat te kopen. Ik gebruik voor mallen altijd 15 of 18 mm. Wat ook goed schijnt te werken is masonite. (dat is een soort dik hardboard)
succes!.

Kakihara
18 november 2009, 14:59
Updateje van mijnentwege.

Een paar dagen bezig geweest om een balkje esdoorn met de hand (!) door te zagen. Lesson learnt : vraag de volgende keer aan de houtboer dat voor je te doen, die heeft daar machines voor. Het feit dat Europees esdoorn wat zachter is dan Amerikaans, wil niet zeggen dat ook écht zacht is. Ik heb nu dus twee balkjes Europees esdoorn waar ik halsjes uit kan halen. Maar, ik had gisteren wel een behoorlijk KAK!-gevoel: beide balken zijn krom getrokken.

Balk 1:

http://img267.imageshack.us/img267/8103/krom1.jpg

En balk 2 :

http://img410.imageshack.us/img410/1729/krom2.jpg

De balken zijn nog zo'n 23mm dik, dus waarschijnlijk kan ik ze nog rechtvlakken ?

Tegelijkertijd had ik gisteren ook een JEUJ!-gevoel. De postbode was langsgekomen met een pakje uit Amerika. Opnieuw een KAK!-gevoel: ik diende nog een bijkomende taks van €10 te betalen en laat ik nu 's ochtends mijn laatste €10 aan mijn vrouw gegeven hebben. Weg pakje !
Tot vanochtend (JEUJ!). Dit is het pakje :

http://img410.imageshack.us/img410/5624/pakje.jpg

En dit zat erin :
Een Wilde L609FN (voor Aaron, inductie van 3.6H)

http://img410.imageshack.us/img410/6157/l609.jpg

En een Wilde L90 (inductie van 6H)

http://img222.imageshack.us/img222/4936/l90k.jpg

De L609 is een humbucker die zou moeten klinken als een singlecoil. In de praktijk levert dit een element op dat qua geluid zorgt voor een mix tussen een strat-sc, een P90 en een jazzmaster-element (halsversie eerder een strat/P90 -crossover, brugversie eerder een P90/jazzmaster-crossover)
Van de L90 heb ik al een youtube-filmpje gezet in de openingspost (klikken op de link van BOC). Klinkt helder, smooth en uiterst gedefinieerd.

oigun
18 november 2009, 17:02
Laat die balkjes nog een tijdje liggen... sommige stukken hout hebben wat interne spanningen, of zijn niet geheel of verkeerd gedroogd.

Kakihara
19 november 2009, 15:10
Ik ben met de bovenfrees begonnen met het vlakken van het peren. Eerste indrukken van het hout : het gewicht valt mee, ik had het lichter verwacht, maar is toch iets zwaarder uitgevallen. Qua bewerken : ik heb de indruk dat het behoorlijk zacht is, alhoewel niet direct naaldhout zacht, het werkt echt vlot, laat zich een pak gemakkelijker zagen als esdoorn, en de frees moet geen al te zware inspanningen leveren. Erg leuk hout om mee te werken, al heb ik tot dusver nog weinig vergelijkingspunten.

EDIT : De volgende keer ga ik trouwens onmiddellijk een oorbeschermer en een stofmasker gebruiken. De oorbeschermer zat de eerste keer pas na een halve minuut op mijn hoofd. Op zich valt het volume van zo'n bovenfrees nog wel mee vind ik, maar het is zo'n snerpend geluidje dat langzaam maar zeker een aanslag pleegt op je trommelvliezen. Het stofmasker heb ik niet gebruikt de eerste keer met als gevolg dat mijn snot nu er een beetje rozig uitziet. :chicken:

Ike57
19 november 2009, 18:01
Het stofmasker heb ik niet gebruikt de eerste keer met als gevolg dat mijn snot nu er een beetje rozig uitziet. :chicken:

Ik hoef niet perse een foto te zien van dat gedeelte van het bouwproces :seriousf:

Zijn die balkjes kort ná het zagen al zo krom getrokken? Zo ja, dan lijkt het hout me behoorlijk vers!

Kakihara
19 november 2009, 18:49
Ik hoef niet perse een foto te zien van dat gedeelte van het bouwproces :seriousf:

Zijn die balkjes kort ná het zagen al zo krom getrokken? Zo ja, dan lijkt het hout me behoorlijk vers!

Daar zijn geen foto's van :)

Die balken zijn relatief kort na het zagen redelijk kom getrokken ja. Ik ga ze een tijd aan de kant leggen en zien wat er mee gebeurd. Hopelijk komt het nog allemaal goed.

Kakihara
24 november 2009, 15:20
Ik word hoe langer hoe minder enthousiast over de firma Lagae (het kan ook aan het toeval of aan mij liggen natuurlijk). Ook de balk perenhout was kromgetrokken. Ik heb die kromming weggevlakt, met als gevolg dat de twee toekomstige bodyhelften nog zo'n 4 cm dik zijn. Wellicht net genoeg om een gitaar uit te halen, maar ik had het toch liever anders gezien. Een ander probleem : doordat het is kromgetrokken passen de te lijmen zijkanten ook niet netjes, er is een flinke kier tussen de twee helften te zien. Hoe los ik dit het best op ? Naar de houthandel gaan en ze daar mooi recht laten zagen of is er een huis-tuin-keukenmiddeltje ?
Ik krijg in ieder geval wel flink zin om naar de hubo te rijden en daar een plank vuren te gaan ophalen om als bodyhout te gebruiken.

barno
24 november 2009, 16:09
rechte plank op het hout als geleider, met bovenfrees en lager rechte kant frezen aan beide helften

pech met hout? welcome to zelfbouw, beschouw het als een van de vele nog komende tegenslagen die u te wachten staan, maar die zelfbouw zo interessant maken, cause you shall proudly overcome them :)

Ge moogt het forum gerust als klaagmuur gebruiken, doe ik ook, maar vooral: keep going :)

G.G.
24 november 2009, 16:26
Ik word hoe langer hoe minder enthousiast over de firma Lagae (het kan ook aan het toeval of aan mij liggen natuurlijk).

Dat is de reden dat ik altijd naar de Amsterdamse of Arnhemse Fijnhouthandel ga. De stukken die voor instrumenten klaarliggen zijn helemaal klaar om te bewerken. Als ik van buiten grote stukken haal zaag ik die gelijk min of meer op maat en laat ik ze thuis maanden liggen als het even kan.

Bij twijfel: opslaan en wachten.

Zeker met grote stukken ontkom je er soms niet aan dat ze wat "werken". Een body uit meerdere delen is vaak wat stabieler.
Mijn essen strat heb ik laatst eens goed bekeken en een waterpas tegen de achterkant aan gezet. Na 1 1/2 jaar zie je dat er in het midden een klein dipje ontstaat van +/- 3 mm. Dat is het nadeel van een body uit 1 stuk.

Jouw voorbeelden zijn wel heel extreem en ik gok erop dat het hout nog niet genoeg gedroogd is of je moet het onder vreemde omstandigheden bewaard hebben?

Kakihara
24 november 2009, 16:52
rechte plank op het hout als geleider, met bovenfrees en lager rechte kant frezen aan beide helften

pech met hout? welcome to zelfbouw, beschouw het als een van de vele nog komende tegenslagen die u te wachten staan, maar die zelfbouw zo interessant maken, cause you shall proudly overcome them :)

Ge moogt het forum gerust als klaagmuur gebruiken, doe ik ook, maar vooral: keep going :)

I will keep going, de goesting en het enthousiasme zijn er nog altijd, zij het dat zoiets je weer met beide voetjes terug op de grond zet. Trouwens ook al wat domme dingen gedaan, waardoor er hier en daar wat hout te veel weg is, maar nog niet ernstig.
Next on the to-buy-list is dus een templatebit voor de frees (mede ook doordat de kopieerring van mijn bovenfrees niet wil blijven vastzitten en ik nergens in de verpakking van dat ding schroeven vind die die ring kunnen vastzetten). Hoe zit het met de kwaliteit van het bitje van GuitarSupplies ? Deugt dat wat ? Niet te veel rondvliegneigingen?

G.G. : het hout is rechtstreeks van de houtboer, via de auto, naar de werkplaats gebracht, waar het een tijdje heeft geacclimatiseerd. Ik ga ervanuit dat het hout dat ik gekocht heb nog behoorlijk vers is. Het esdoorn ligt nu aan de kant. Ik ga over een paar maanden nog eens bekijken wat ermee te doen valt.
Wellicht ga ik in de toekomst ook eens beroep doen op de Amsterdamse Fijnhouthandel, lees net dat ze ook versturen.

Ike57
24 november 2009, 17:11
Next on the to-buy-list is dus een templatebit voor de frees (mede ook doordat de kopieerring van mijn bovenfrees niet wil blijven vastzitten en ik nergens in de verpakking van dat ding schroeven vind die die ring kunnen vastzetten). Hoe zit het met de kwaliteit van het bitje van GuitarSupplies ? Deugt dat wat ? Niet te veel rondvliegneigingen?


Ik heb zo'n bitje van GuitarSupplies met bovenlager. Hij bevalt op zich goed. Het is alleen jammer dat hij alleen met 6,3 mm schacht is te krijgen. Als je dus een bovenfrees hebt voor een 8 mm. schacht is het wel zaak om ook een conversiebus van 8 naar 6,3 mm te kopen.

Wél erom denken dat de bovenlager goed is vastgezet én af en toe opnieuw controleren! Hij is mij een keer losgelopen en daar kwam ik net iets te laat achter :D

Kakihara
24 november 2009, 17:44
Ik heb zo'n bitje van GuitarSupplies met bovenlager. Hij bevalt op zich goed. Het is alleen jammer dat hij alleen met 6,3 mm schacht is te krijgen. Als je dus een bovenfrees hebt voor een 8 mm. schacht is het wel zaak om ook een conversiebus van 8 naar 6,3 mm te kopen.

Wél erom denken dat de bovenlager goed is vastgezet én af en toe opnieuw controleren! Hij is mij een keer losgelopen en daar kwam ik net iets te laat achter :D

Mja, die conversiebus schrikt me om de een of andere reden toch wel af. Ik ga denk ik gewoon een groeffrees met bovenlager bestellen bij jvl-europe. Een gepaste schachtgrootte geeft me een veiliger gevoel.

oigun
24 november 2009, 18:55
Mja, die conversiebus schrikt me om de een of andere reden toch wel af. Ik ga denk ik gewoon een groeffrees met bovenlager bestellen bij jvl-europe. Een gepaste schachtgrootte geeft me een veiliger gevoel.

Koop de kleinste die jvl heeft (8mm schacht) daar heb je het meest aan.
je zou ook een cmt (http://www.bovenfrezen.net/article/10145_Groeffrees+HW+D%3D16+S%3D8+L%3D57) frees kunnen kopen die schijnen wat beter te zijn.

Cocobolo
24 november 2009, 21:07
Koop de kleinste die jvl heeft (8mm schacht) daar heb je het meest aan.
je zou ook een cmt (http://www.bovenfrezen.net/article/10145_Groeffrees+HW+D%3D16+S%3D8+L%3D57) frees kunnen kopen die schijnen wat beter te zijn.

ik heb ook een jvl frees met bovenlager, prima frees. Maar de CMT frezen zijn super wat mij betreft, ik heb daar veel frezen van en die zijn fantastisch. Met name de spiraalfrezen (negatief en positief) geven een superresultaat (alleen zijn de spiraalfrezen niet leverbaar met boven- of onderlager).

oigun
24 november 2009, 21:17
Ze zijn er wel:
http://www.bovenfrezen.net/articles/normal/default-Spiraalkantenfrezen.jpg
Alleen in 12mm schacht en redelijk prijzig:(
(staat op mijn verlanglijstje)

Cocobolo
24 november 2009, 21:52
Ze zijn er wel:
http://www.bovenfrezen.net/articles/normal/default-Spiraalkantenfrezen.jpg
Alleen in 12mm schacht en redelijk prijzig:(
(staat op mijn verlanglijstje)

he, dat wist ik niet! Ik heb deze week de nieuwe catalogus van ze ontvangen, ik zal eens even kijken wat er allemaal voor moois is :-)

no 1 hops
26 november 2009, 08:43
hout blijft een natuur product en elke soort hout bouwt tijdens de groei een soort interne spanning op.
twee planken van eenzelfde iroko boom.
planken van ongeveer 10 cm dik, een meter of 4 lang.
tijdens het schulpen ( in de lengte zagen van de plank) duwde de ene plank achter het spouwmes in een v vorm de twee delen van elkaar weg.
de andere plank trok achter het spouwmes naar elkaar toe en begon op de zaag te knijpen.

dus als je hout uitzoekt, niet te krap rekenen, want dan kan het uitdraaien van 'het kan net' naar 'et kin net'

trouwens leuk project

Kakihara
26 november 2009, 17:45
hout blijft een natuur product en elke soort hout bouwt tijdens de groei een soort interne spanning op.
twee planken van eenzelfde iroko boom.
planken van ongeveer 10 cm dik, een meter of 4 lang.
tijdens het schulpen ( in de lengte zagen van de plank) duwde de ene plank achter het spouwmes in een v vorm de twee delen van elkaar weg.
de andere plank trok achter het spouwmes naar elkaar toe en begon op de zaag te knijpen.

dus als je hout uitzoekt, niet te krap rekenen, want dan kan het uitdraaien van 'het kan net' naar 'et kin net'

trouwens leuk project

Ik heb er nog verder zitten over nadenken en wat volgens mij ook een invloed heeft gehad is dat de 'werkplaats' een redelijk droge ruimte is. Waarschijnlijk dat het hout de verandering van de vochtige buitenlucht naar de relatief droge binnenlucht maar niets vond en is beginnen rebelleren.

Bedankt om het een leuk project te vinden. Al is er nog niet veel gebeurd en ben ik nog lang niet aan het proces waar het voor menig gitarist interessant begint te worden : het uitfrezen van de body en de hals. Ik ga daarmee wachten tot ik mijn kopieerfrees binnen heb, puur omdat dat me het veiligst lijkt.

Ik ben ook nog eens gegoogled op perenhout en elektrische gitaren, en ik kwam bitter weinig tegen, enkel de Pearcaster (http://www.tdpri.com/forum/telecaster-discussion-forum/93611-pearcaster-project-built-scratch.html) op TDPRI, maar daar is het perenhout gesandwiched tussen esdoorn. (Ik vind het overigens jammer dat er geen soundclips te bewonderen zjin van die zelfbouw, dat zou een verplichting moeten zijn als je online-verslagen maakt van de bouw :) ) Dit wordt dus de eerste massieve gitaar uit perenhout die je op het internet kan vinden :cheerup:

no 1 hops
27 november 2009, 18:29
kan je maar een tip geven kakihara.
zoek goed wat oefen hout, koop een goedkope set freesjes en ga gewoon wat proefdraaien om het gevoel over de frees te krijgen.
kijk wat je handig vind, van je af of naar je toe en zorg ervoor dat je het je eigen maakt eerst een droge ronde te maken zonder dat de machine werkt om te zien of je niet ergens achter blijft haken en het snoer lang genoeg is.

net als met muziek, 'having the right feeling' is alles ;-)

Kakihara
2 december 2009, 19:03
Ik volg het voorbeeld van Oigun en anderen en ga hier voorlopig ook geen vooruitgang posten uit solidariteit met Barno

JacquesLeDick
2 december 2009, 20:09
Ik volg het voorbeeld van Oigun en anderen en ga hier voorlopig ook geen vooruitgang posten uit solidariteit met Barno

? heb blijkbaar iets gemist ?

Kakihara
2 december 2009, 20:14
? heb blijkbaar iets gemist ?

Jammer genoeg wel : http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129809

JacquesLeDick
2 december 2009, 20:15
Jammer genoeg wel : http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129809

Achzo! Jammer :(

oknarb180
28 december 2009, 02:32
Hey,

Misschien een beetje late reactie, maar ik had voor m'n JEM-project een plank populier gekocht. Vrij vertaald poplar = populieren. Nou dat bleek dus ff anders te lopen. Het schijnt dus dat populieren goed is voor lucifers, meer niet. De gehele plank van 3cm dik was krom getrokken door een plaatje afrormosia van 5mm. Er zat wel 4mm in qua kromming.
Kortom, is een duur stukje kachelhout geworden. Ben nu bezig met een balk limba dat ik nog had liggen. Wat ik bedoel te zeggen is: "Aldoene leert men."

Verder een leuk project trouwens! Leuk op iemand ervaring op te zien doen.

Tip voor de template. Ik gebruik altijd MDF van 12 à 15mm dik. Als de mal naar m'n zin is, dan lak ik de randen altijd een keer of 3-4. Deze wordt dan wat sterker voor het gebruik en neemt iets minder snel vocht op. Besteed in ieder geval goed aandacht aan je mal, want je frees kopieert elke afwijking!!!

Verder kun je gewoon een spanhuls gebruiken om de 6,3mm shafts in je 8mm spantang te plaatsen, geen enkel probleem!!! Als je het freesje gewoon net zo vast draaid als normaal, dan loopt ie er echt niet uit. Anders bestaan er ook gewoon spantangen van 6,3mm, die zijn heus wel ergens te krijgen.

Het model is niet helemaal mijn ding, maar dat geeft niet.
Ik vind deze poging zeker de moeite waard om te volgen.

vr.gr.

Branko

aaronstonebeat
28 december 2009, 02:37
Ach, late reactie; Kakihara moet wel verder!

Ik smeer de randen van mijn mallen in met PU-lijm; een paar keer heel dun, anders gaat het schuimen. Het wordt keihard.

oknarb180
28 december 2009, 02:40
Ach, late reactie; Kakihara moet wel verder!

Ik smeer de randen van mijn mallen in met PU-lijm; een paar keer heel dun, anders gaat het schuimen. Het wordt keihard.


Hey,

Hier dus een nog betere tip!
(die ga ik zelf natuurlijk ook onthouden!!!)

vr.gr.

Branko

Kakihara
28 december 2009, 13:39
Hé, leuk, iemand die mijn topic omhoogschopt :D

Het is alweer een tijdje geleden dat er hier een update is gekomen, en veel valt er ook niet te melden: de twee bodyhelften zijn aan elkaar gelijmd en ik heb weer wat geleerd. Beter vlakken/op dikte brengen, als de helften aan elkaar gelijmd zijn en niet ervoor, want je blijft met een verschil zitten dat op zijn beurt moet weggewerkt, waardoor je weer ettelijke millimeters bodydikte verliest. Een geluk bij een ongeluk : ik heb nog wat peren over, dat ik in tweeën kan zagen om bovenop de body te lijmen zodat ik weer wat dichter bij een veilige 45mm dikte kom. Ondertussen probeer ik ook nog een mal voor de nek te maken, opdat ik de elementen- en burgposities kan uittekenen op de bodymal. Maar die nekmal maken ging in mijn dromen een beetje vlotter :chicken: Door de "ongelukjes" (wandelende bovenfrees, niet 100% geslaagde lijmnaad) die ik ondertussen gehad heb, ga ik de body ook dekkend moeten lakken, dus bij deze dien ik op voorhand al mijn kandidatuur in voor lidmaatschap van de 'Ik-haat-lakken'-club.

Het adagio "Al doende leert men" gaat in mijn geval zeker op. En dan niet alleen over het bouwen van de gitaar zelf en het materiaal (ik ben geen grote fan meer van triplex (splintert als een malle) en dubbelzijdige plakband van Tesa, ik heb ook het verschil ontdekt tussen goedkoop en wat minder goedkoop schuurpapier), maar ook over het intomen van het (over)enthousiasme, het doorbijten, niet opgeven bij de zoveelste tegenslag/stommiteit.
Ik had me bij aanvang voorgenomen om alles wat ik zou doen eerst uit te voeren op een stuk afvalhout, maar toen stak het enthousiasme de kop op, waardoor je je geduld verliest en maar meteen aan de slag gaat, met alle stommiteiten van dien. Wat gitaarbouwen betreft (toch de eerste), is dat wellicht nog het moeilijkst, dat enthousiasme en impulsiviteit intomen en eerst leren zwemmen in plaats van onmiddellijk het Kanaal te willen overzwemmen...

Hiro
28 december 2009, 13:45
Ach, late reactie; Kakihara moet wel verder!

Ik smeer de randen van mijn mallen in met PU-lijm; een paar keer heel dun, anders gaat het schuimen. Het wordt keihard.

wat bedoel je met PU lijm?

aaronstonebeat
28 december 2009, 13:50
Polyurethaan, 'bruislijm'.

Ike57
28 december 2009, 19:36
Wat gitaarbouwen betreft (toch de eerste), is dat wellicht nog het moeilijkst, dat enthousiasme en impulsiviteit intomen en eerst leren zwemmen in plaats van onmiddellijk het Kanaal te willen overzwemmen...

Wat nog belangrijker is: Niet opgeven bij een paar tegenslagen maar gestaag verder gaan. Mijn DB, die eigenlijk z'n leven als testexemplaar is begonnen, kent genoeg foutjes - sommige zichtbaar, andere niet zichtbaar (maar bij mij wel bekend :D). Ik lig er niet wakker van maar heb er veel lol aan beleefd en veel door geleerd.

Gewoon doorgaan. Je kunt hooguit een paar stukjes hout vernielen :D

Kakihara
11 januari 2010, 17:55
Wederom een update van iets en niets (en wederom zonder foto's, waarvoor mijn excuses) : de overschot van de balk peren "gebookmatched", wederom - net als bij de balk esdoorn, met de hand, daarmee mijn eigen raad in de wind slaand, met de gedachte van : als ik met dat balkje zacht fruithout afkom bij de zagerij gaan ze me eens stevig uitlachen. :chicken:
Dat 'zacht' valt overigens vies tegen : ik had weliswaar meer moeite om die balk esdoorn door te zagen, maar veel zal het niet schelen. Hoewel het peren zich redelijk makkelijk laat bewerken, is het een behoorlijk harde houtsoort. Waarmede mijn vermoeden dat het ook ideaal hout is voor een hals versterkt wordt (immers, stevig hout, dichte nerfstructuur = ideaal voor de hals, toch ? Zo kort door de bocht...) Anyways, dat belooft wat te worden als ik ergens in de loop van de week de ruwe bodyvorm ga uitzagen met mijn decoupeerzaagje van €25 :chicken: (note to self : relief cuts!)
Op de planning voor deze week staat nog een mal voor de hals maken, een 'dummy' body van ongeveer 20mm dik, en hopelijk een dummy hals...

Kakihara
20 januari 2010, 15:57
Vandaag dit gedaan :

http://img258.imageshack.us/img258/4751/reliefcuts.jpg

Body (min of meer) op dikte gebracht, met potlood langs de mal gegaan en beginnen relief cuts te zagen (zoals jullie wellicht zien, moet er nog behoorlijk wat geschuurd worden).
Na die 21 relief cuts tot mijn scha en schande ondervonden dat kwalitatief gereedschap - hoewel geen must - toch gewenst is. Ik weet niet of het aan de decoupeerzaag ligt, of aan het zaagblaadje of aan de hardheid van het hout, maar na de relief cuts die je ziet op de foto gezaagd te hebben, werd ik verplicht om een pauze in te lassen : de decoupeerzaag stond op het randje van het smelten en er begon zich enige rookontwikkeling te vormen :chicken:
Wat me verder nog verontrust, zijn de bruine 'vlekken' die je ziet : dat zijn jammer genoeg geen vlekken, maar scheuren in het hout die eerder niet zichtbaar waren...

Hiro
20 januari 2010, 16:17
damn das balen die scheuren, was t hout nog niet droog ofzo?

barno
20 januari 2010, 16:25
waarom eigenlijk die reliefcuts? tenzij je niet wil frezen en zo strak mogelijk wil uitzagen met decoupeerzaag, zie ik het nut niet. Ik zou gewoon de body uitzagen op een 3 mm van de lijn, dan de met frees langs de mal lopen.

Kakihara
20 januari 2010, 16:33
damn das balen die scheuren, was t hout nog niet droog ofzo?

Ik vermoed van wel, de laatste weken had het hout niet of nauwelijks gewerkt, in tegenstelling tot de balk esdoorn die ik gekocht heb, die werkt nog altijd na...

Kakihara
20 januari 2010, 16:41
waarom eigenlijk die reliefcuts? tenzij je niet wil frezen en zo strak mogelijk wil uitzagen met decoupeerzaag, zie ik het nut niet. Ik zou gewoon de body uitzagen op een 3 mm van de lijn, dan de met frees langs de mal lopen.

Het is de bedoeling van die relief cuts het uitzagen van de body met de decoupeerzaag wat te vergemakkelijken. Nu ik aan die cuts ben begonnen, ben ik blij dat ik niet onmiddellijk met het uitzagen begonnen ben. Ik vrees dat de decoupeerzaag het dan begeven zou hebben...

Jilles
20 januari 2010, 17:35
Had je hem wel op oscilerende stand staan? standje 1 of twee? Dan vreet de zaag zichzelf wat meer door het hout.

Kakihara
20 januari 2010, 18:08
Had je hem wel op oscilerende stand staan? standje 1 of twee? Dan vreet de zaag zichzelf wat meer door het hout.

Euh ... oscillerende stand ? :dontgeti: Mijn zaag heeft maar twee standjes : aan en uit :seriousf:

aaronstonebeat
20 januari 2010, 18:27
Een krakend vers, scherp en grof zaagje helpt in dit soort gevallen ook, heb ik gemerkt.
Ik ken het verschijnsel wel: brandlucht, zwartgeblakerd hout en roodgloeiende zaagjes :crazyhappy:

Cocobolo
20 januari 2010, 21:25
Euh ... oscillerende stand ? :dontgeti: Mijn zaag heeft maar twee standjes : aan en uit :seriousf:

Vaak zit er vlak boven de zool een schakelaar die meestal wel in een paar standen kan staan. Afhankelijk van de stand duwt hij het zaagje als het ware oscillerend naar voren. Dan ga je veel sneller door het hout. Maar Arronstonebeat heeft gelijk : een vers zaagje maakt een wereld van verschil, probeer het maar eens!

Hiro
21 januari 2010, 08:51
ja en anders ken je nieuw gereedschap gebruiken want ik heb met dingen gemerkt dat een decoupeerzaag met meerdere standen en snelheden omontbeerlijk is bij het bouwen

Hedge
21 januari 2010, 11:02
ja en anders ken je nieuw gereedschap gebruiken want ik heb met dingen gemerkt dat een decoupeerzaag met meerdere standen en snelheden omontbeerlijk is bij het bouwen

Leuk dat ieder zo zijn favoriete gereedschappen heeft. Ik kan absoluut niet zonder mijn freesmachine.

Hiro
21 januari 2010, 13:11
Ik ook niet maar een decoupeermachine met verschillende standen heeft me uit andere situaties goed geholpen

Kakihara
12 februari 2010, 15:33
Bon, zonet met een échte decoupeerzaag (zo'n groene Bosch) de rest van de body uitgezaagd (foto's komen straks). Ging als niets ! Conclusie : koop direct deftig materiaal i.p.v. brol van de Aldi/Lidl, dat komt op den duur goedkoper uit. Da's hier al veelvuldig gezegd geweest, maar ik ben van het type dat het graag eerst zelf ondervindt...
Zo meteen de body (proberen) netjes uitfrezen en hopen dat ik mijn enthousiasme opnieuw kan bedwingen...

Kakihara
12 februari 2010, 17:14
Jeuj ! De body is uitgefreesd en ziet er nu zo uit :

http://lh4.ggpht.com/_b0jvLjMJXE8/S3V8OMS6N9I/AAAAAAAAAS0/xa-oAyP1DNA/body.JPG

Aangezien dit de eerste keer is dat ik ook maar iets van zelfbouw doe, is er uiteraard een Major Screwup :

http://lh4.ggpht.com/_b0jvLjMJXE8/S3V8ODIijWI/AAAAAAAAAS4/hlIVFfZb62w/Major%20Screwup.jpg

Bij het frezen was de frees stiekem naar boven gekropen waardoor ze een stuk van de mal mee heeft gefreesd en een hap uit de body heeft gehaald. Ik weet nog niet hoe ik dit ga oplossen ...

Uiteraard is er naast een Major Screwup ook een Minor Screwup :

http://lh6.ggpht.com/_b0jvLjMJXE8/S3V8OBWIIbI/AAAAAAAAAS8/RKB-GzegWUo/minor%20screwup.JPG

Putjes ! Nog maar eens een bewijs dat je machines in beweging stil moet houden en er niet mee moet beginnen zwaaien. Al bij al nog geluk gehad en daar ben ik blij om.
Gezien ik echt wel twee linkerhanden heb, het de eerste keer is dat ik ook maar een decoupeerzaag heb vastgehad, en ik voor ik hier op het forum terechtkwam, nog nooit gehoord had van een bovenfrees, vind ik het resultaat toch nog meevallen. Alleen jammer van die hap, maar daar hebben we het forum voor, want nu komen jullie met onbetaalbare raad en voorstellen :seriousf:

barno
12 februari 2010, 17:21
eindelijk foto's !! en nu blijven gaan hé, niet twijfelen :)

die hap aan de kont: vierkant uitfrezen/uitsteken en blokje inlijmen. blijft zichtbaar tenzij je dekkend afwerkt of iets decoratiefs doet, burst ofzo

Ik zou deze eersteling zo perfect mogelijk proberen af te bouwen maar niet depri worden dat er fouten zullen zichtbaar blijven. die fouten namelijk gaan je aanzetten om een tweede te bouwen zonder die screw ups maar hoogstwaarschijnlijk wel met weer andere fuckmomenten :), zo ging het bij mij toch

Kakihara
12 februari 2010, 17:38
eindelijk foto's !! en nu blijven gaan hé, niet twijfelen :)

die hap aan de kont: vierkant uitfrezen/uitsteken en blokje inlijmen. blijft zichtbaar tenzij je dekkend afwerkt of iets decoratiefs doet, burst ofzo

Ik zou deze eersteling zo perfect mogelijk proberen af te bouwen maar niet depri worden dat er fouten zullen zichtbaar blijven. die fouten namelijk gaan je aanzetten om een tweede te bouwen zonder die screw ups maar hoogstwaarschijnlijk wel met weer andere fuckmomenten :), zo ging het bij mij toch

Tuurlijk blijven we doorgaan, daar is het veel te leuk voor. En depri ? Ik vind dat het écht nog wel meevalt voor iemand zonder ervaring in wat voor handywork dan ook. :) Ik ga hem uiteraard proberen zo goed mogelijk af te werken. Ik heb nu ook door dat, hoe meer werk je steekt in voorbereiding, hoe meer écht werk je op het einde uitspaart. (uiteraard wederom na ondervinding, want dat is hier ook ontieglijk vaak geplaatst geweest :D). En al wat ik nu leer, hoef ik volgende keer niet meer te leren, of gaat op zijn minst toch wat vlotter verlopen.
Thx voor de tip, ga ik zeker eens bekijken. Ik was sowieso van plan hem dekkend af te lakken, wegens geen mooie lijmverbinding (die lijkt op een potloodlijn - ligt dat overigens aan mijn verlijming of aan de lijm die ik gebruikt heb, nl. gewone witte houtlijm?) en de tekening van het hout is ook niet echt interessant.

aaronstonebeat
12 februari 2010, 17:43
Tja, ik denk dat elke zelfbouwer zijn missers en het bijbehorende gevoel van tijd tot tijd ervaart. Zo heb ik onderhand wel geleerd de frees omhoog te laten komen (zodat het bit niet meer uitsteekt) en volledig tot stilstand te laten komen voordat ik 'm verplaats.

Barno geeft een prima oplossing, vind ik. 't Hangt ervan af hoe je de gitaar uiteindelijk wil afwerken (dekkend lees ik inmiddels). Je zou ook een reepje van de kont af kunnen halen zodat je die hap kwijt bent.

Witte houtlijm droogt inderdaad op tot een grijzige massa. De associatie met een potloodlijntje kan ik me helemaal voorstellen.

stijnkenens
12 februari 2010, 19:18
stukje inlijmen wordt wel moeilijk op kopshout, ik zou dan voor epoxy gaan (dat lijmt alles aan alles, zeggen ze toch)
Ofwel mooi rond afwerken en daar de jack ingang steken, lijkt me ook een mooi detail.

Een mooie lijmnaad is eigenlijk geen lijmnaad, en dat wil ook zeggen: hoe dunner hoe beter, als je de lijm nog ziet zitten, is ze veel te breed. Lijm heeft geen stevigheid op zich, het moet echt hout tegen hout zijn.

Maar soit, voor een eerste gitaar (en 2 linkerhanden) vind ik het wel super dat je dit doet.

Nog van da !


s.

Kakihara
18 februari 2010, 10:49
Gisteren Major Screwup weggezaagd met de bedoeling er een nieuw stuk in te lijmen en ik kwam tot dit resultaat :

http://lh4.ggpht.com/_b0jvLjMJXE8/S30IvH7CWQI/AAAAAAAAATw/_252UNX7zRk/SDC10843.JPG

Behalve het feit dat het gemakkelijk is om het zo te laten, vind ik die vorm wel iets hebben en lijkt het mij ideaal om in het afgeplatte stuk de output te plaatsen. Dus seriously thinking about leaving it this way.
Bovendien blijft de body zonder enige steun staan :D

http://lh4.ggpht.com/_b0jvLjMJXE8/S30IvQApK8I/AAAAAAAAAT0/9L5kXjjiyLQ/s576/SDC10844.JPG

Eens de hals eraan vastgeschroefd zit, zal die balans wel wat minder zijn :chicken:

Verder wordt het stilletjesaan tijd om aan die hals te beginnen. Na de teleurstelling over het kromtrekken van het esdoorn dat ik zelf had aangekocht en dit alhier verwoord te hebben, kreeg ik een voorstel dat ik niet kon afslaan en heb ik dit toegestuurd gekregen door een medeforumlid :

http://lh5.ggpht.com/_b0jvLjMJXE8/S30IvduOaDI/AAAAAAAAAT4/wBGgKcAkNMM/s576/SDC10845.JPG

Ik ben dat medeforumlid nog immer dankbaar en het verbaasde me dat er nog zoveel goedheid in de wereld is. De mensheid is nog niet verloren! :)

Ik ben gisteren een paar uur bezig geweest met het uittekenen van de halsbreedte op mdf (en ik ga dat zometeen nog eens controleren). Nu is mijn vraag aan de meer ervaren bouwers : hoe pakken jullie dat aan ?
Als eerste wordt het trussrodkanaal gefreesd en de trussrod er ingelegd.
Maar dan ? Het fretboard (zonder frets uiteraard) op het halshout verlijmen en vervolgens in de juiste breedte frezen, of alles eerst in min of meer de juiste breedte zagen, vervolgens het fretboard verlijmen en dan alles mooi frezen ? Zelf zou ik gaan voor de eerste optie, dus eerst fretboard verlijmen en vervolgens op de juiste breedte brengen, maar ik ben dan ook een noob en had hier graag wat ervaringen van de anciens gelezen :)

budje
18 februari 2010, 10:55
Ziet er niet fout uit, die afgezaagde screwup... Plus: als ie met hals ook zo mooi blijft staan, krijg je heel bijzondere plaatjes!!!!

Hiro
18 februari 2010, 11:34
inderdaad een hele coole oplossingen, de meeste creatieve beslissingen komen door fouten die creatief opgelost moeten worden :)

barno
18 februari 2010, 12:14
hey kakihara:
looking good. die afgeschuinde kant ziet er niet verkeerd uit. Ik zou het idd nog even bekijken (zodat je het zeker ok vindt, teken de gitaar es met hals en al, om een volledig zicht te hebben met die schuine kant) Als dat cool is, kan je de body zo laten. het zou stom zijn om het te doen met als motief: dat is het gemakkelijkste, want op zich is nu ook gemakkelijk om er een stuk tegen te lijmen, met deuvels ev. en de ronde vorm terug te frezen.

Met hals erop zal hij zeker niet meer alleen blijven staan (da's een Guttlin pregrogative ...:)

de hals: hiervoor bestaat geen officieel recept, iedereen doet het op zijn manier dus hier de mijne, for what it's worth.

- teken het fretboard uit op het stuk maple, nutbreedte, breedte op fret 22 en de lengte. teken dan TR channel, beste doe je dit door de Truss rod gewoon erop te leggen en af te tekenen.
maak dan een freesopstelling en frees channel uit.

- dan maak ik het fretboard (als je een prefab hebt, moet je die gewoon op lengte en juiste breedte zagen (frezen) met behulp van een mdf mal die je eerst maakt. dit moet zeer precies gebeuren, de belangrijkste maten van heel de gitaar, samen met de mensuur/ plaatsing brug

- dan leg je het finale fretboard op het halshout, en teken af. Dan zaag je een a twee mm van de lijn de hals uit.

- ik lijm het fretboard en gebruik de rand ervan als freesgeleider om het halshout gelijk te frezen.

- dan back van de neck shapen

heb niks gezegd over headstock, weet niet op je angled of verzonken (fender way)doet. Bij angled moet je natuurlijk eerst scarf joint lijmen enz... voor je aan de rest begint. bij verzonken: check of je stuk halsmaple dik genoeg is, je hebt dan minstens 25mm dikte nodig)

Kakihara
18 februari 2010, 12:51
Hey Barno,

Thx voor het antwoord. Ik heb net wat filmpjes van Martin Koch bekeken en die doet het min of meer net als jij. Straks maar eens de mal uitzagen en hopen dat ik het aandurf om te frezen :D Eerst de mal nog een klein beetje aanpassen : 3mm tussen de E/e-snaren en de rand van het fretboard lijkt me wat veel, 2mm moet ruimschoots volstaan denk ik.
De kop ga ik verzinken, met ruim 28mm moet dat lukken. Ik heb wat liggen oefenen op afvalhout om een scarfjoint te maken, maar ik krijg hem nooit goed. Wellicht doe ik iets heel erg verkeerd, maar ik zou niet weten wat :chicken:
Wat die afgeschuinde kant betreft, ik denk dat ik hem zo ga laten, maar dat betekent wel dat ik een andere headstock ga moeten tekenen dan de 70's Fender die ik eerst ging gebruiken. Dat past er namelijk niet bij. En headstockontwerpen is fun ! :cheerup:


Overigens onlangs iets interessant gelezen in Orpheo's grote modificeer - topic over peer. Ik had verwacht dat peer - gezien de dichte nerven (geen sealer nodig voor het verven) en het gewicht - een behoorlijk strak maar tevens scherp geluid zou voortbrengen. Maar Orpheo wist daarover dit te melden :

volgens Ben Crowe, de luthier, is peer meer als mahonie, dicht mahonie in tone, dus vol in 't laag, lekker strak, en breed

Mijn nieuwsgierigheid wordt alsmaar groter! :D

aaronstonebeat
18 februari 2010, 12:57
2 mm Lijkt me aan de krappe kant. Ik ga min of meer standaard uit van een topkam-breedte van 42 mm. Tussen de snaren (hart tot hart) zit 7 mm en aan weerszijden van de E-snaren 3,5 mm.

barno
18 februari 2010, 13:16
2 mm Lijkt me aan de krappe kant. Ik ga min of meer standaard uit van een topkam-breedte van 42 mm. Tussen de snaren (hart tot hart) zit 7 mm en aan weerszijden van de E-snaren 3,5 mm.

uiteraard meet je altijd vanaf de rand van het fretboard, niet vanaf de snaren (waar die komen, bepaal je door het vijlen van de slots in de nut) Ik gebruik tegenwoordig ook een nutbreedte van 42, ik doe der wel nog enkele tiendes bij die er bij het schuren en shapen weer afgaan.

Kakihara
18 februari 2010, 13:30
2 mm Lijkt me aan de krappe kant. Ik ga min of meer standaard uit van een topkam-breedte van 42 mm. Tussen de snaren (hart tot hart) zit 7 mm en aan weerszijden van de E-snaren 3,5 mm.

Oké, thx, dan ga ik het zo laten. Better safe than sorry :)

oigun
19 februari 2010, 00:01
Mooi man, ziet er goed uit! Nu maar duimen dat het met de hals in één keer goed gaat. Doe rustig aan met frezen, probeer niet teveel tegelijk eraf te halen.

Kakihara
8 april 2010, 16:18
Foei, de laatste update dateert blijkbaar al van 18 februari :makeup:

Nu weer eentje zonder foto's. Zelfbouw heeft een tijdje stilgelegen omdat ik bang was om aan de hals te beginnen (yups ben een bangerik), heb effe op het punt gestaan om een paddleneck aan te schaffen, maar da's gelukkig niet doorgegaan. Door een toekomstige wijziging in de gezinssamenstelling zie ik mezelf genoodzaakt om eindelijk op te schieten. Daardoor begonnen aan de hals: eerst trussrodkanaal gefreesd, in meerdere etappes, leek me het veiligst, mezelf kennende; daarna de hals op breedte gebracht. Vandaag of morgen wordt het fretboard verlijmd en ga ik aan het vormgeven beginnen. En ik ga proberen dan wat foto's te nemen.

Ondertussen ook aan de bedrading gedacht. Dit is wat ik in gedachten had :

http://img515.imageshack.us/img515/7246/bltele5waywithhalfoutofpp6.jpg

maar dan gecombineerd met een parallel/serie-schakeling voor de brughumbucker :

http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/1h_1v_sp.jpg

Is dit op een gemakkelijke en overzichtelijke manier te solderen ? (Again : geen ervaring met solderen whatsoever) En ik veronderstel dat een push/poll-pot hiervoor wellicht te verkiezen is boven een extra dpdt-schakelaartje ?

aaronstonebeat
8 april 2010, 16:40
Sinds kort heb ik op mijn zelfbouw 'lp' ook de mogelijkheid om de brughumbucker (oude DiMarzio SD) te splitten. Dat werkt echt te gek! Met het brugelement als single coil klinkt de gitaar een beetje als een telecaster :cheerup:

Dat element zat eerst in de halspositie; daar vond ik die coil tap geen meerwaarde hebben.

Ben benieuwd hoe dat condensatortje in serie met het halselement gaat bevallen.

Jilles
8 april 2010, 16:51
Push/pull pots zijn wel wat eleganter dan een extra schakelaartje. Doen zou ik zeggen :) Mn caddy heeft ook split op beide elementen met push/pulls en daar kan ik echt wel funky geluidjes uit krijgen!

Kakihara
8 april 2010, 17:02
Ik ben ook benieuwd wat die condensator op het halselement gaat doen, ik gok op een middelpickupineendriepickupconfiguratie-achtig geluid :D

Een humbucker in parallel-modus is toch niet hetzelfde als een coilsplit ? Allebei de spoelen worden in dit geval gebruikt, ok, het resultaat lijkt wat op een coilsplit, maar zonder hum, maar is toch nog een verschil :)

aaronstonebeat
8 april 2010, 17:25
Oeps nee, ik had niet goed gelezen.

no 1 hops
9 april 2010, 13:36
Ondertussen ook aan de bedrading gedacht. Dit is wat ik in gedachten had :


Is dit op een gemakkelijke en overzichtelijke manier te solderen ? (Again : geen ervaring met solderen whatsoever) En ik veronderstel dat een push/poll-pot hiervoor wellicht te verkiezen is boven een extra dpdt-schakelaartje ?zou zelf voor een minischakelaar gaan, werkt in de praktijk veel sneller als een psuh / pull of je zou moeten kijken naar een push/push.

houd wel in de gaten dat je je niet vergist met de kleuren van seymour en lawrence, die zijn anders.
heb hier ergens nog wel een schema van serie par liggen.
zal zien dat ik hem vandaag of morgen even post

no 1 hops
10 april 2010, 14:54
zoals beloofd hier de tekening

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/lawrenceseriepar.jpg

Kakihara
11 april 2010, 11:05
zoals beloofd hier de tekening

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/lawrenceseriepar.jpg

Cool, thx Hops !

Vraagje: de L-90 heeft ook nog een blauwe draad, moet ik die dan bij de zwarte draaien ?
Die push/pushpot is trouwens ook een goed idee, ik denk dat ik daarvoor ga.

no 1 hops
11 april 2010, 12:48
Cool, thx Hops !

Vraagje: de L-90 heeft ook nog een blauwe draad, moet ik die dan bij de zwarte draaien ?
Die push/pushpot is trouwens ook een goed idee, ik denk dat ik daarvoor ga.

blauw is extra aarde net zoals de zwarte en wit is hot/lead

zou die blauwe gewoon aan de common ground zetten.

push/push lijkt mij beter als push/pull.
heb de q filter met een push/pull zodat je hem uit kunt schakelen, en het gebruik ervan is lastiger als het gebruik van een miniswitch

heb net gelezen dat coco montoya ook grotendeels op BL pups speelt
leuk om te horen wat hij er allemaal uithaalt

http://www.cocomontoya.com/

Kakihara
12 april 2010, 10:45
De hals zoals die op dit moment is :
http://lh5.ggpht.com/_b0jvLjMJXE8/S8Lbu-YP-CI/AAAAAAAAAVw/qUBM2qTZt9I/hals%20van%20ver.jpg

En de gebreken wat beter in beeld gebracht : wat er gebeurt als je het fretboard vergeet af te plakken, net genoeg fretdraad voor 20 frets, de 21ste moet effe wachten, de overhang van de 22ste fret afgebroken.

http://lh4.ggpht.com/_b0jvLjMJXE8/S8Lbu9WGI_I/AAAAAAAAAV0/rsxmD7uzf44/Hals%20gebreken.jpg

Al bij al een verdienstelijke eerste poging, maar nog te veel foutjes om acceptabel te zijn ...

barno
12 april 2010, 11:19
nice! eigen neck bouwen, that's the spirit

ik zie wel een raar soort trapjes verschijnsel aan de kant van het fretboard tussen fret 13 en 16

Kakihara
12 april 2010, 11:27
nice! eigen neck bouwen, that's the spirit

ik zie wel een raar soort trapjes verschijnsel aan de kant van het fretboard tussen fret 13 en 16

Ik wou dat ik kon zeggen dat ik hiermee het trapsgewijs oplopend fretboard introduceer, maar helaas is het een combinatie van een fout in de halsmal (dringend leren mallen meermaals te inspecteren en slechte onmiddellijk weggooien) en het iets te enthousiast wegvijlen van de freteindes :(

Kakihara
14 april 2010, 19:31
Tussen het hakken, schaven, en raspen aan de hals door, de body even op de keukenweegschaal gebalanceerd. Zonder de ruimtes voor de halspocket, de pickups en de elektronicaruimte te hebben uitgefreesd, kwam het op een 2895 gram uit.

oigun
14 april 2010, 20:36
Mooi man, ik ben echt benieuwd naar de body :cheerup:
Of heb je last van te weinig bandbreedte?:seriousf:

Kakihara
4 mei 2010, 09:00
Het werk aan de hals zit in de eindfase, er moet nog flink wat geschuurd worden om al putjes en andere oneffenheden weg te werken, maar het einde is al in zicht :

http://lh4.ggpht.com/_b0jvLjMJXE8/S9_B4ZgvOwI/AAAAAAAAAXE/fUC-l_DDko0/s576/SDC11104.JPG

http://lh3.ggpht.com/_b0jvLjMJXE8/S9_B44vc0MI/AAAAAAAAAXQ/gaIyJqbcjmw/s576/SDC11105.JPG

Vanaf wanneer kan er gesproken worden van een honkbalknuppelhals ? Dikte aan fret 1 is een toch wel (vind ik) stoere 22 en nog wat mm en loopt gestaag op.

Lesson learnt (1): als je boort, zorg ervoor dat er iets onder het te boren hout ligt :

http://lh3.ggpht.com/_b0jvLjMJXE8/S9_B5iChTSI/AAAAAAAAAW0/JB-xM-cCxa0/s720/SDC11106.JPG

Lesson learnt (2) : als je denkt een geniaal idee te hebben, voer dat dan niet hals over kop uit, maar laat het even bezinken, dan is de kans dat je ergens een hap uitneemt kleiner.

Lesson learnt (3) : breng het halshout eerst op dikte voordat je iets anders doet, bezorgt je een hoop tijdwinst, een halve centimeter esdoornhout schaaf je niet weg in een half uur tijd.

Lesson learnt (4) : eenmaal het halshout op dikte is, de trussrodsleuf gefreesd, en de tunergaten geboord, is het misschien geen slecht idee om de kop op dikte te brengen, voor je de toets op de hals lijmt.

Zoektocht : geschikt materiaal om de 'topkamholte' wat op te hogen, topkam komt nu net boven de toets piepen.


Bedenking:
Als ik over een paar jaar (kleine op komst verlegt de prioriteiten) aan de volgende zelfbouw start, zou ik de zaken anders aanpakken: beginnen met de hals en als die af is, eerst de halspocket en de benodigde pickup- en elektronicaholtes frezen, gaten voor de brug en snaren boren en dan pas de body uitzagen/frezen. Ik heb het gekke idee dat een zelfbouwkluns als ikzelf op die manier een grotere marge heeft om eventuele correcties door te voeren.

no 1 hops
4 mei 2010, 09:52
opvullen topkam hoogte is mijn favoriet een ijsco stokje.
na gebruik even goed afspoelen en laten drogen.
evt kun je het altijd mooi bijkleuren

maar ondanks de tegenslag ziet het er goed uit.
mijn eerste echte zelfbouw body heeft ook dingen die mij aan missers herinneren.
maakt hem mij er liever om.
ik ben niet perfect, de gitaar ook niet, perfect match ;-)

barno
4 mei 2010, 10:30
nice, eerste project dadelijk zelf hals bouwen, dat niet alles perfect is, zorgt ervoor dat je nog kicks zal krijgen als het bij de tweede bouw beter loopt :)

ik zou trouwens niet enkele jaren wachten, proficiat met komst van offspring trouwens, twee uurtjes per week reserveren en binnen enkele maanden is nr 2 een feit...

Kakihara
4 mei 2010, 11:11
@ no 1 hops : bedankt voor de tip, ik ga zo meteen naar de winkel om een pal ijsco's en die vanavond in de kelen van de kroost duwen :)

@barno : tja, die hals bouwen, daar zag ik eerlijk gezegd wat tegenop in het begin, en dat is ook de reden waarom dit project zo lang stil heeft gelegen. Je hoort en leest ook zoveel horrorverhalen over het bouwen van de hals, maar uiteindelijk valt het allemaal wel erg mee, en is het niet moeilijker dan de body frezen. Al helemaal niet als je, net als ik, een prefab-toets ter beschikking hebt, maar ik kan me voorstellen dat als je zelf de toets maakt, je wat meer met de daver op het lijf zit, en dat vooral daarvan die verhalen komen.
Het is ook gewoon een kwestie van meten is weten. Hoewel dat best moeilijk is : naast een (relatief) dikke hals, blijkt dit ook een vrij brede hals : bij fret 16 zo'n 58mm, bij mijn Blade is dat een grote 3mm minder. Maar ach, ik ben al lang blij dat ik een bruikbare hals heb kunnen fabriceren :)

barno
4 mei 2010, 12:06
@ no 1 hops : bedankt voor de tip, ik ga zo meteen naar de winkel om een pal ijsco's en die vanavond in de kelen van de kroost duwen :)

@barno : tja, die hals bouwen, daar zag ik eerlijk gezegd wat tegenop in het begin, en dat is ook de reden waarom dit project zo lang stil heeft gelegen. Je hoort en leest ook zoveel horrorverhalen over het bouwen van de hals, maar uiteindelijk valt het allemaal wel erg mee, en is het niet moeilijker dan de body frezen. Al helemaal niet als je, net als ik, een prefab-toets ter beschikking hebt, maar ik kan me voorstellen dat als je zelf de toets maakt, je wat meer met de daver op het lijf zit, en dat vooral daarvan die verhalen komen.
Het is ook gewoon een kwestie van meten is weten. Hoewel dat best moeilijk is : naast een (relatief) dikke hals, blijkt dit ook een vrij brede hals : bij fret 16 zo'n 58mm, bij mijn Blade is dat een grote 3mm minder. Maar ach, ik ben al lang blij dat ik een bruikbare hals heb kunnen fabriceren :)

ikzelf vind een body goed maken en finishen ook moeilijker dan een halsje maken. Een toets maken valt ook mee hoor, kwestie van juist werken.
22 dik vind ik overigens nogal aan de dunne kant hoor. is zo'n beetje mijn standaard, maar er zijn er genoeg die bats van 30mm bouwen.

Kakihara
4 mei 2010, 12:40
ikzelf vind een body goed maken en finishen ook moeilijker dan een halsje maken. Een toets maken valt ook mee hoor, kwestie van juist werken.
22 dik vind ik overigens nogal aan de dunne kant hoor. is zo'n beetje mijn standaard, maar er zijn er genoeg die bats van 30mm bouwen.

Ok, ik weet dat ik niet de grootste handen heb, en ik vind 22mm al behoorlijk (gaat toch al richting 50's profiel), zeker in vergelijking met de huidige generatie fenderachtigen, maar 30mm ? :o Wat voor kolenschoppen heb je dan aan je lijf hangen als je daar een beetje comfortabel op kan spelen ? Moet wel heerlijk zijn als je dat kan trouwens ...

McVenco
4 mei 2010, 13:21
Mijn Telehalsje-in-wording is ook 30mm dik. Ik moet de hals nog shapen dus ik weet nog niet precies wat voor profiel het wordt, maar zoals hij nu is (rechthoekig zeg maar) kan ik al prima akkoorden pakken. De hals van mijn Fernandes is 25mm dik (C-shape) en die vind ik vaak wat aan de dunne kant, hoewel mijn handen niet echt heel verschrikkelijk groot zijn...

Kwestie van smaak denk ik...

oigun
4 mei 2010, 13:23
Begint er op te lijken Kim! Voor het goed recht en strak maken: kleef wat schuurpapier op een stuk mdf en lange halen maken...

barno
4 mei 2010, 16:01
Begint er op te lijken Kim! Voor het goed recht en strak maken: kleef wat schuurpapier op een stuk mdf en lange halen maken...

and work that ellbow grease like this :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Duchess%20of%20Guttlin/DSC03953.jpg

Hiro
5 mei 2010, 11:48
en neem dan niet te fijn schuurpapier anders sta je over een paar maanden nog te schuren ;)

Kakihara
5 mei 2010, 15:11
en neem dan niet te fijn schuurpapier anders sta je over een paar maanden nog te schuren ;)

Wees maar gerust : geschuurd met grit 80, 100 en 240 :D
Halspocket uitgefreesd en ik kon niet laten om de hals eens vast te schroeven :

http://lh3.ggpht.com/_b0jvLjMJXE8/S-Fs6xlyJNI/AAAAAAAAAXo/bi7qfguvSR8/s576/SDC11110.JPG

Sorry, Barno, de hegemonie van Guttlin inzake mogelijkheden tot rechtstaan is voorbij :seriousf:

http://lh6.ggpht.com/_b0jvLjMJXE8/S-Fs7N98OAI/AAAAAAAAAX4/KmPlHXoZju8/s576/SDC11109.JPG

Maar dat gaat veranderen eenmaal de jackplate erop staat, denk ik :)

Minpuntje : de hals staat niet mooi in het midden van de body ... Jammer maar helaas. Qua balans zit het voorlopig helemaal goed, maar het zal geen gitaar worden om 3u mee op een podium te staan. Gelukkig ben ik een slaapkamergitarist :)

Kakihara
15 juli 2010, 18:01
Deze week wilde ik nog wat doen voor volgende week op vakantie te vertrekken. Vandaag de snaargaten geboord, nuja... 5 van de 6 toch. Bij de zesde brak het boortje doormidden. De helft van dat boortje zit nu vast in dat gat en ik kan er langs geen kanten aan. Enig idee hoe ik dit kan oplossen ? Zoals steeds wordt jullie hulp bijzonder gewaardeerd. :makeup:

aaronstonebeat
15 juli 2010, 18:47
Ai!

Als je de juiste plek weet om vanaf de andere kant te boren (zou te doen moeten zijn als er al 5 gaten zitten)? Dan kun je 'm eruit tikken.

barno
15 juli 2010, 19:28
heb het ook es ooit gehad denk ik. meen dat ik uiteindelijk een gat vlak ernaast heb geboord, vandaar dan het boortje eruit geprutst. hele handel terug dichtmaken met hout plugs. en opnieuw boren.

hangt allemaal af van de circumstances, mss is aaron zijn tip ook haalbaar en minder werk.

dit is het moment waarop onmiddellijke actie mandatory is! anders ga je heel je vakantie met een klein klotegevoel in je achterhoofd zitten. dus nu oplossen! :)

oigun
15 juli 2010, 19:50
Misschien lukt het volgende trucje ook te gebruiken als een schroef afbreekt.

Een buisje met een binnendiameter iets groter dan het boortje . Hieraan vijl je wat zaagtandjes. Nu kan je met het afgebroken boortje als geleiding het boortje uitboren. ben je diep genoeg dan blijft het boortje in het buisje zitten. Hierna afpluggen en opnieuw boren.

Cocobolo
15 juli 2010, 19:59
kun je met een dremel (of iets dergelijks) bovenin het kopje van het boortje een gleufje maken? Daar zou je dan daarna een kleine schroevendraaier in kunnen doen en de boor proberen eruit te draaien.

Kakihara
15 juli 2010, 20:58
Jeuj, boortje is eruit ! :dance:
Het grote probleem was dat het een klein boortje was, en dat het echt halverwege het gat was afgebroken. Ik heb dan maar langs achter een gat geboord op de plaats waar ik normaal gezien zou moeten uitgekomen zijn en dan met een hamer en spijker het boortje eruit getimmerd.
Ik dank jullie van harte voor de gesuggereerde oplossingen. Ik heb ze allemaal overwogen, maar helaas, het boortje was zo klein dat ik geen andere oplossing zag dan het eruit te tikken. Toch bedankt ! En ik ben blij dat het eruit is :D

Kakihara
5 oktober 2010, 20:32
Ondertussen zijn we weer een paar maandjes verder: de controle- en humbuckerruimtes zijn gefreesd, het inputgat en de ferrulegaatjes zijn geboord en de gitaar is in een kleurtje gestoken (yellower than yellow), helaas nog geen foto's. Uiteraard zijn er de nodige fouten gemaakt/ongelukken gebeurd : wees 200% zeker dat je mallen vastliggen, 100% don't cut it...

Vandaag een pakketje binnengekregen :

http://lh6.ggpht.com/_b0jvLjMJXE8/TKtt0rdsQ5I/AAAAAAAAAZA/hkFAmWQ7mJA/s800/SDC11759.JPG

Het einde is in zicht: 't is nog wachten op de push/pushpot die in bestelling is en er zaten jammergenoeg wat verkeerde condensators bij de bestelling, maar dat is allemaal opgelost en de juiste zullen worden nagestuurd, de verkeerde mag ik houden, met de verontschuldigingen van de firma. Mooie service van Dieter van GS. Van de week maar eens een mooi mockup-fotootje maken ofzo :)

barno
5 oktober 2010, 21:08
hoe? wat? waar?

meneer spuit zijn body geler dan geel en post geen foto? Gele kaart voor bouwtopic harassment!

Kakihara
6 oktober 2010, 12:28
hoe? wat? waar?

meneer spuit zijn body geler dan geel en post geen foto? Gele kaart voor bouwtopic harassment!

Mijnheer is een beetje vergeten om foto's te nemen :makeup:
Of wou er geen nemen omdat dit topic sowieso een erg hoog blundergehalte heeft :sssh:

no 1 hops
6 oktober 2010, 13:05
Of wou er geen nemen omdat dit topic sowieso een erg hoog blundergehalte heeft :sssh:


eehhh is volgens mij voor de meesten hier heel herkenbaar , wie blundert niet?

Kakihara
6 oktober 2010, 14:21
Tuurlijk, maar bij de meesten ligt het aantal blunders verspreid over meerdere gitaren (ofwel ben ik de énige die élke blunder post :D ) En als ik zo kijk naar sommige eerste zelfbouwers, ben ik haast beschaamd :chicken: Nu, ik hoop dat er mensen zijn, ook al is het maar ééntje, die toch iets aan dit topic heeft gehad :)

stijnkenens
6 oktober 2010, 18:37
Nu, ik hoop dat er mensen zijn, ook al is het maar ééntje, die toch iets aan dit topic heeft gehad :)



Tuurlijk ! Hoe het niet moet ! :seriousf:

Nee, grapje, fouten maken doet iedereen (ik ook, en ik geef toe, ik post ze ook niet :soinnocent: )

Maar eigenlijk zijn de topic's waar de fouten worden getoond de meest leerzame, ook voor jezelf.

Bestond er hier nergens een topic over de meest beschamende fouten, ik herinner mij zoiets ...


s.

Kakihara
7 oktober 2010, 10:34
Tuurlijk ! Hoe het niet moet ! :seriousf:

Nee, grapje, fouten maken doet iedereen (ik ook, en ik geef toe, ik post ze ook niet :soinnocent: )

Maar eigenlijk zijn de topic's waar de fouten worden getoond de meest leerzame, ook voor jezelf.

Bestond er hier nergens een topic over de meest beschamende fouten, ik herinner mij zoiets ...


s.


Yups, het grote Zelfbouw-BLUNDERS-topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=104151&highlight=horror&page=1), volgens mij moet dat weer eens dringend ge-updated worden :D

Leuk om te lezen overigens (toch voor zelfbouwnitwits als mezelf) dat mensen die instrumentenbouw gestudeerd hebben ook wel eens een foutje maken :)

stijnkenens
7 oktober 2010, 19:57
Heb er mij suf achter gezocht, maar je hebt het blijkbaar gevonden, super !

Fouten zijn menselijk, hé, gelukkig nog niets tegengekomen dat ik nog niet kon repareren !

s.

Kakihara
5 augustus 2011, 19:12
Zo effe dit comateuse topic van pagina 8 naar pagina 1 schoppen en de Benelux nog wat laten genieten van mijn blunders.
Het project heeft een flinke poos stil gelegen omdat het afgelopen jaar psychologisch en emotioneel behoorlijk zwaar is geweest (vrouwtje zwanger, te horen gekregen dat pa longkanker had, zoontje geboren en twee maanden later pa begraven). Dat heeft zo zijn weerslag gehad op het een ander, zoals dit project.
Maar sinds een tweetal weken is er toch weer die goesting om er mee verder te gaan, ook al lijkt het nergens naar - zoals foto's zo meteen zullen tonen. Ik wil deze gitaar echter wel verder afwerken voordat ik aan een volgende begin.

Kakihara
5 augustus 2011, 19:56
De body ziet er ondertussen zo uit :

https://lh5.googleusercontent.com/-mV_IMvrjkFE/Tjwh3qnaM7I/AAAAAAAAAb8/DPstTEeQqVI/s912/SDC14717.JPG

Zoals je kan zien, is er het een en ander teveel weggefreesd.
De uitschuivers van de pickupcavities zijn het gevolg van niet al te nauwkeurige mallen die dan ook nog eens letter verschoven bij het frezen.
Voor de elektronicaruimte kreeg ik het lumineuze idee om het afdekplaatje te verzinken. Wederom te veel weggefreest. Alle drie de ruimtes moeten opnieuw (gedeeltelijk) worden opgevuld en gefreesd.
Nu ik de body zo zie, snap ik ook niet waarom ik al begonnen was er een kleur op te zetten.

bass blom
5 augustus 2011, 20:00
maar de kleur is voor mij althans, prachtig! :cheerup:

Kakihara
5 augustus 2011, 20:04
Zo ziet de halspickupruimte er uit met de pickup erin :

https://lh5.googleusercontent.com/-kyBUpohWnIU/Tjwh3ddnjvI/AAAAAAAAAb4/tnPVj0hOBaI/s912/SDC14718.JPG

Dat kan dus een pak strakker.

Zo ziet de kop eruit, met het 'merklogo' netjes erop geschreven in acrylstift onder de trapvernis. De druipers zijn ook nog duidelijk zichtbaar.

https://lh3.googleusercontent.com/-SBDGYJzI630/Tjwh3jpw3GI/AAAAAAAAAcA/dmjzxHQcVzY/s912/SDC14721.JPG

De tunergaten staan niet netjes op een rij en zouden ook wat mooier mogen afgewerkt worden.

Ik heb dus nog heel wat werk voor de boeg en geheel in de traditie van dit topic zal er wel een tijd overgaan vooraleer er een update komt, maar de koe is bij de horens gepakt. :)

barno
5 augustus 2011, 20:37
Proficiat en gecondoleerd

Als je niet zo ver zou wonen, zou je zeker welkom zijn hier voor wat tips ivm frezen en boren, het is niet erg strak. On the other hand, al doende leert men, dus keep going!

Kleur is idd nice, zeker icm de zwarte pups.

En zou je toch niet overwegen om een stuk hout in te passen aan de body, waar je nu een soort statement van de fuckup hebt gemaakt? Is niet zo moeilijk: strak recht frezen, stuk hout ertegen (met deuvels ev.) en dan de contour frezen. Ik vind de originele bodyvorm nl dik okee

Anderzijds dit maakt 'm truely uniek natuurlijk.

oigun
6 augustus 2011, 18:08
Go Kim Gooooooo! :D