PDA

View Full Version : eye of the storm solo cover - begonnen met sweepen



pannekoek
21 oktober 2009, 12:52
hey gitaarnetters,

ik ben de laatste tijd bezig met sweepen, hier maar eens een covertje plaatsen dan maar:

ik heb deze solo in een half uurtje geleerd dus het moet nog wat geperfectioneerd worden, maar ik ben al op weg :cheerup:

http://www.youtube.com/watch?v=ujPNOiuZLzQ&feature=player_profilepage


opgenomen met m'n gibson '57 les paul custom (blackouts)en line 6 pod x3 live


uiteindelijk backing track eronder gezet met windows moviemaker.

wat vinden jullie ervan? :)

groeten, stephan

Gert-Jan
21 oktober 2009, 14:12
Moet ik uit het 'half uurtje' afleiden dat je er nog lang niet bent of dat je vreselijk goed bent ;-)

Ik vind het wat mechanisch.....iets wat je zou kunnen leren zonder ook maar enige muzikaliteit te hebben....of dat in jouw geval ook zo is kan ik niet beoordelen met dit ene filmpje.....

pannekoek
21 oktober 2009, 17:45
Moet ik uit het 'half uurtje' afleiden dat je er nog lang niet bent of dat je vreselijk goed bent ;-)

Ik vind het wat mechanisch.....iets wat je zou kunnen leren zonder ook maar enige muzikaliteit te hebben....of dat in jouw geval ook zo is kan ik niet beoordelen met dit ene filmpje.....

dat ik er nog lang niet ben :) er zitten een paar flinke screw-ups tussen

Divine
21 oktober 2009, 17:59
Hey pannekoek,

Goed bezig! Ik ben het wel eens met GJ, dat het mechanisch is. Opzich is daar (voorlopig) niets mis mee, omdat je je techniek daarmee een aardige boost kan geven.

Keep it up. :ok:

pannekoek
21 oktober 2009, 18:13
Hey pannekoek,

Goed bezig! Ik ben het wel eens met GJ, dat het mechanisch is. Opzich is daar (voorlopig) niets mis mee, omdat je je techniek daarmee een aardige boost kan geven.

Keep it up. :ok:

ja het is idd wat mechanisch, hoe voorkom ik het mechanische tijdens het sweepen?

Divine
21 oktober 2009, 19:35
ja het is idd wat mechanisch, hoe voorkom ik het mechanische tijdens het sweepen?

Je kan het mechanische tijdens vooral aanpakken door te variëren met timing en andere intervallen. Vaak zie je de standaard 'arpeggio up, arpeggio down' patronen continue in 16den. Een arpeggio kan je ook met andere intervallen spelen.

Check bijvoorbeeld hoe Brett Garsed arpeggio's benaderd:
kijk vanaf 1.10! http://www.youtube.com/watch?v=N_TfvFftf4s

Hij gebruikt hybrid picking in plaats van sweep picking, maar ook met sweep picking kan je dit soort ideeën uitvoeren.

TimoSomers
21 oktober 2009, 21:07
ja het is idd wat mechanisch, hoe voorkom ik het mechanische tijdens het sweepen?

Gewoon veel uren maken, hoe vaker je het doet, hoe losser het gaat en hoe meer je er vanzelf mee gaat spelen met timing, andere nootjes, taps erdoorheen, andere liggingen, etcetc.


Edit: net geluisterd, klinkt helemaal niet zo verkeerd, ik vind de shit na het sweepen eigenlijk minder dan het sweepen zelf.
Probeer een wat wijdere (weidere?) vibrato te vormen en misschien wat meer bends en meer te spelen met de noot zegmaar.

Thiez
21 oktober 2009, 22:44
probeer je op youtube beter voor de dag te komen omdat daar staat in 15 minuten? ;) haha

Nee hij klinkt zeker wel netjes. De sweeps zijn wel goed ontspannen en mooi vloeiend. Ik ben zelf ook laatste tijd wat bezig met sweeps en heb moeite me rechter hand ontspannen en vloeiend te laten gaan. Ook vind ik het lastig geen noten door te laten klinken en hem mooi stil en zuiver te krijgen.

Idd wat timo zegt het stukje na het sweepen klinkt minder dan het sweep stuk

pannekoek
22 oktober 2009, 18:05
probeer je op youtube beter voor de dag te komen omdat daar staat in 15 minuten? ;) haha

Nee hij klinkt zeker wel netjes. De sweeps zijn wel goed ontspannen en mooi vloeiend. Ik ben zelf ook laatste tijd wat bezig met sweeps en heb moeite me rechter hand ontspannen en vloeiend te laten gaan. Ook vind ik het lastig geen noten door te laten klinken en hem mooi stil en zuiver te krijgen.

Idd wat timo zegt het stukje na het sweepen klinkt minder dan het sweep stuk

ik heb de solo nu een stuk beter onder de knie, vooral het stuk na het sweep gedeelte beheers ik veel beter. eerst liep ik nog te zoeken naar de noten.

Sonno
22 oktober 2009, 20:11
Ik ben het grotendeels eens met voorgaande reacties alleen is het bij deze solo imo specifiek juist de bedoeling om het mechanisch te laten klinken. Het is een strakke metalcore-solo, geen freestyle jam. Gooi 'm online als je 'm wat beter uit je hoofd kent, ben benieuwd!

Gr. Sonno

ateng
26 oktober 2009, 14:42
En probeer het nu ook zonder te dempen... bandje van de hals en dan kijken of het ook zo vloeiend gaat ;)

Ibanez666
26 oktober 2009, 14:51
En probeer het nu ook zonder te dempen... bandje van de hals en dan kijken of het ook zo vloeiend gaat ;)

Ateng is onze GN criticus ;)

pannekoek
26 oktober 2009, 15:54
En probeer het nu ook zonder te dempen... bandje van de hals en dan kijken of het ook zo vloeiend gaat ;)

op 1 of andere manier lukt dat niet bij mijn pre-sets op m'n pod.

tot nu toe werkt dit prima tijdens het opnemen. en live demp ik het allemaal met mijn rechterhand waarbij ik met een enkele hand sweep. klinkt net zo goed. alleen vond dit voor een filmpje teveel show off :seriousf:

ateng
26 oktober 2009, 18:32
Hoort er toch bij "show off" ... toch.

Jenniffer Batten (gitarist bij Michael Jackson en Jeff Beck) had ook een demper aan het begin van de hals gemonteerd die je makkelijk tegen je snaren drukt als je wil gaan tappen of sweepin.

http://www.youtube.com/watch?v=kTwr-OLmju4

pannekoek
26 oktober 2009, 21:09
Hoort er toch bij "show off" ... toch.

Jenniffer Batten (gitarist bij Michael Jackson en Jeff Beck) had ook een demper aan het begin van de hals gemonteerd die je makkelijk tegen je snaren drukt als je wil gaan tappen of sweepin.

http://www.youtube.com/watch?v=kTwr-OLmju4


ja zoiets ken ik ja, maar ik heb geen zin om zo een walgelijk ding op m'n gibson te zetten :dontgeti:


ik heb een wat meer ontzichtbare optie nodig :)


het liefst 1tje die ik ook meteen weg kan doen bij normaal gitaarspel, en dan tijdens solo's snel kan ''activeren?'' misschien een haarelastiekje ofzak om mn headstock

Riky
30 oktober 2009, 19:31
Gewoon veel uren maken, hoe vaker je het doet, hoe losser het gaat en hoe meer je er vanzelf mee gaat spelen met timing, andere nootjes, taps erdoorheen, andere liggingen, etcetc.


Edit: net geluisterd, klinkt helemaal niet zo verkeerd, ik vind de shit na het sweepen eigenlijk minder dan het sweepen zelf.
Probeer een wat wijdere (weidere?) vibrato te vormen en misschien wat meer bends en meer te spelen met de noot zegmaar.

mee eens. Sweepen gaat nog niet zeer vloeiend, maar niet slecht. Stuk na het sweepen zit je volgens mij er een beetje heel erg naast:)

Succes er mee!