PDA

View Full Version : Knallende Fender Super Reverb '66 !!!!



frander
21 oktober 2009, 12:49
Wie-o-wie kan me helpen? Nico en Chris, denk eens mee aub... Wilde gisteren even een lekker stukkie bluesen op mijn SR. Na een minuut of 3 begon ie rare geluiden te geven. Beetje zoals een draadbreuk. Wegvallen, dan weer wat knalletjes, etc. Dit doet ie volgens mij alleen op het Reverbkanaal. Heb nog wat aan de potmeters gedraaid, maar daar zit het probleem niet volgens mij. Denk zelf eerder iets met de buizen. Immers begint het geknal etc pas als ie warmer wordt. Ben erg benieuwd naar jullie visie!

Vast hartelijk bedank,

Frank

Chris Winsemius
21 oktober 2009, 12:57
Even GISSEN: soldeerverbindingen, anodeweerstanden, schermroosterweerstanden, (eind)buizen.

Online lastig te beoordelen....

frander
21 oktober 2009, 13:26
Net nog eens geprobeerd. Weer hetzelfde verhaal. Eerste 3 minuten niks aan de hand, daarna begint het weer??? Soldeerverbindingen lijken mij als leek dus niet de oorzaak. Het begint pas als de buizen warmer worden, en alleen op het reverb kanaal.

cluseau
21 oktober 2009, 17:23
Net nog eens geprobeerd. Weer hetzelfde verhaal. Eerste 3 minuten niks aan de hand, daarna begint het weer??? Soldeerverbindingen lijken mij als leek dus niet de oorzaak. Het begint pas als de buizen warmer worden, en alleen op het reverb kanaal.

Zoiets gaat ook niet vanzelf over, eigenlijk gok ik op een koppelcondensator of een buis. Buisjes kun je eenvoudig testen door ze één voor één te trekken. Begin dan bij V1. Ga dan net zolang door tot de storing weg is. Heb je het probleem nog steeds als alleen de eindbuizen erin zitten dan kun je die ook afzonderlijk proberen maar laat er natuurlijk één inzitten.

Frans

frander
21 oktober 2009, 17:33
Kun je buizen er zo uithalen? Er zitten een hele rij kleintjes in, beschermt in een aluminium kokertje dat je kunt open draaien, en er zitten twee grote eindbuizen in en een wat kleinere. deze zijn niet afgedekt.
Het probleem doet zich alleen voordoet in het reverb gedeelte. Bij welke buis zou ik moeten beginnen? Neem aan dat je hem wel steeds uitschakeld bij het verwisselen van de buizen. Elke tip is welkom...ben maar een leek!

Chris Winsemius
21 oktober 2009, 18:00
van achter gezien:
2e, 3e en 4e buisjes van rechts
2 en 4 zijn 12AX7/ECC83/7025 buizen
3 is een ECC81/12AT7

succes!

frander
21 oktober 2009, 20:04
Heb eerst het 2e buisje eruit gehaald. Er komt wel geluid uit de versterker via het normale kanaal, niet uit de reverbkant...
Toen de andere buisjes even losgehaald en teruggestopt, ook het 2e buisje weer teruggestopt. 20 minuten zonder geknetter kunnen spelen, helemaal gelukkig...ruis, grrrr geluiden. Weer terug bij af. Vreemd is dus wel dat ie het nu weer een tijd heeft uitgehouden...

Zal em laten afkoelen en de 3e eruithalen en spelen. Dan terugzetten en de 4e eruit en spelen. Weet het anders ook niet. Hoe zie je of zo'n buis kapot is?

Chris Winsemius
21 oktober 2009, 20:23
Zal em laten afkoelen en de 3e eruithalen en spelen. Dan terugzetten en de 4e eruit en spelen. Weet het anders ook niet. Hoe zie je of zo'n buis kapot is?

Meestal niet te zien, volledig "kapot" zullen ze niet zijn anders had je geen geluid. Misschien handig om toch even bij 'n ervaren technicus langs te gaan die je mooie oude SR met kennis en ervaring checkt.

Als je 'n buisje er uithaalt en er geen andere in doet mis je 1 a 2 versterkingstrappen dus geen geluid.

Meest parts in oude blackface zijn kwalitatief erg goed, bijvoorbeeld maar 1 keer 'n kapotte bias-instel-pot meegemaakt in blackfaces, elko's verouderen wel en buizen natuurlijk ook. Probeer iig. de condensatoren te laten zitten, alleen vervangen bij lekkage imho.

frander
21 oktober 2009, 21:26
Wil er zeker niet aan rommelen! Hij moet zo orgineel mogelijk blijven. Zal eens via je site contact met je opnemen. Jij hebt toch ervaring met SR's? Zou gewoon eens nagelopen moeten worden. Er zitten bv een paar soorten buisjes in (ook ouwe meuk). Eindbuisen zijn volgens mij nog vrij nieuw. Een APK-tje kan geen kwaad denk ik!

Aca Ilic
21 oktober 2009, 22:09
Wil er zeker niet aan rommelen! Hij moet zo orgineel mogelijk blijven. Zal eens via je site contact met je opnemen. Jij hebt toch ervaring met SR's? Zou gewoon eens nagelopen moeten worden. Er zitten bv een paar soorten buisjes in (ook ouwe meuk). Eindbuisen zijn volgens mij nog vrij nieuw. Een APK-tje kan geen kwaad denk ik!

frander,maak je je geen zorgen om joh, Chris gaat 'em fixen ;-)

frander
21 oktober 2009, 23:00
Ha Stevie hahaha! Hoe is ie? Nee, komt altijd goed. Wel klote dat ik het fijne geluid ff moet missen...buren zullen het niet erg vinden hahaha. Play on man!

guitarnijboer
22 oktober 2009, 13:37
Heb eerst het 2e buisje eruit gehaald. Er komt wel geluid uit de versterker via het normale kanaal, niet uit de reverbkant...
Toen de andere buisjes even losgehaald en teruggestopt, ook het 2e buisje weer teruggestopt. 20 minuten zonder geknetter kunnen spelen, helemaal gelukkig...ruis, grrrr geluiden. Weer terug bij af. Vreemd is dus wel dat ie het nu weer een tijd heeft uitgehouden...



Kan zijn dat er een soldering aan een buisvoetje toch niet helemaal goed is(daar beweeg je mee bij het in en uithalen van de buis) of de contacten (buisvoet/buis) vuil zijn. Beide natuurlijk niet echt een drama, maar wel vervelend. Een kapotte koppelcondensator lijkt me nu (gezien het bovenstaande) onwaarschijnlijk want dan had het uittrekken en inprikken van buisjes helemaal niets uitgemaakt. Buisje stuk kan misschien ook, maar mijn ervaring is dat er uithalen en inprikken dan ook niets helpt. Even langs Chris dus.

NB: warmte ontwikkeling heeft (in tegenstelling tot wat er in een eerdere post staat) wel degelijk invloed op soldeerverbindingen en kan er ook voor zorgen dat een soldeerverbinding die niet helemaal jofel is nog slechter contact gaat maken. (uitzetten/krimpen van metaal) Denk aan oude tv's waarbij het beeld steeds na een kwarier spelen ineens groen wordt / het beeld uitvalt etc. Ik kan van hieraf niet zien of dat bij jou ook het geval is natuurlijk, maar het kan wel. Het vinden van de boosdoener is echter een andere zaak en kun je, als je er geen verstand van hebt, beter laten doen ipv lukraak maar wat solderen.

frander
22 oktober 2009, 19:17
Bedankt voor je reactie! Stelt waarschijnlijk niks voor, maar ja weet veel te weinig van elctro. Raar he, trek wel zo een automotor uit elkaar...en weer in elkaar hahaha!

soup
22 oktober 2009, 20:07
Zou je misschien wat foto's van je super reverb kunnen posten? Zou echt eens graag op eentje willen spelen, lijken me geweldige versterkers.

frander
22 oktober 2009, 21:25
Dat wordt lastig spelen via die foto's hahaha! Zal er eens een paar schieten en posten. Ja, echte bluesbak. Werkelijk super warm, maar ook snoeihard met een screamer prachtig!

Aca Ilic
23 oktober 2009, 10:39
Ha Stevie hahaha! Hoe is ie? Nee, komt altijd goed. Wel klote dat ik het fijne geluid ff moet missen...buren zullen het niet erg vinden hahaha. Play on man!

prima frander , lees eens je pm.....

Twelvebar
25 oktober 2009, 22:50
Had je nu je 2x12 deville nog maar... :crazyhappy:

frander
26 oktober 2009, 19:50
Tsja...van het weekend een Roland cube te leen gekregen. Verschil moet er zijn...maar wel tof gebaar.

Chris Winsemius
29 oktober 2009, 16:23
Hier 'n plaatje v/e '69-er SuperReverb met (blackface) AB763 tubechart. Was in het verleden "behoorlijk bewerkt" dus het is helaas niet aan te duiden of er echt 'n blackface circuit (ik vermoed van niet) in had gezeten, de (Stackpole) reverb-potmeter was iig. uit de eerdere periode.

http://i486.photobucket.com/albums/rr228/ChrisWinsemius/69SR83JV.jpg

(MXR-pot rechts is voor de mastervolume, trem. ontkoppeld en dan die regelaar op de plek v/d int.-regelaar en verwijderde parts aan baasje meegegeven)