PDA

View Full Version : Aanschaf gitaarset plm. 600 euro



Berrysaki
19 oktober 2009, 23:44
Hi all,

Hier dan mijn eerste post in het deel van de electrische gitaren. Een paar maanden geleden heb ik mezelf een acoustische steelstring cadeau gedaan en ook al zou ik veel meer kunnen oefenen, het gaat helemaal de goede kant op! Nu lijkt het me super om ook op een electrische gitaar wat te kunnen "pingelen". Dat heeft zo zijn eigen charme. Oke, misschien zou ik beter nog wat maanden op de steelstring kunen doorgaan alvorens een electrische gitaar aan te schaffen, of noem het een bepaald overenthousiasme, maar toch zit ik er serieus aan te denken...het aanschaffen van een electrische gitaar.

Na veel lezen op dit forum heb ik toch nog wat vragen over het kopen van een eerste electrische gitaar. Er wordt veel gevraagd over gitaarsets van max. 200 euro. Daar ben ik een stuk wijzer van geworden! Nu heb ik de mazzel dat ik mijn startbudget wat ruimer in kan steken, laat zeggen zo'n 600 euro. Qua versterker zou ik het beste naar een Roland Cube of een Vox kunnen kijken geloof ik.

Maar dan de gitaar...dat blijft lastig. Zowel een Stratocaster als een Les Paul vind ik super klinken. Zijn er redenen om juist voor een Strat of een LP te kiezen als eerste electrische gitaar? En dan denk ik aan speelgemak, etc. Sure, de enige echte manier is een kwestie van proberen en kijken wat het beste bij me past, maar ben toch benieuwd naar jullie meningen. En lukt het om voor plm 400 euro een goed model op de kop te tikken of zou ik er dan toch iets meer voor uit moeten trekken?

Nee, ben zeker niet van plan om er oneindig veel euro's tegen aan te gooien, maar ben wel van mening dat goed materiaal het plezier vele malen vergroot (dat merkte ik al aan het verschil tussen mijn steelstring en mijn oude klassieke gitaar), vandaar het wat ruimere budget. En dat ik het leuk vind is een feit, dat scheelt ook al weer.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties voor een leuke gitaar en versterker in deze prijsklasse...

Grtz!

Hallie
19 oktober 2009, 23:54
Beste berrysaki,

Je hebt wel een erg lekker ruim budget voor iemand die een eerste gitaar gaat kopen.
ik wou dat ik dat geld nu had:(.

maargoed... Over de gitaren.

Budget heb je dus genoeg.
Wat voor een muziek speel/wil je gaan spelen? is dat Metal? zou ik niet voor een strat gaan.

het geluid verschilt nog al per gitaar ( strat/tele/lespaul )

en ik denk dat het alledrie prima beginners gitaren zijn.

alhoewel denk ik dan een Strat of tele ietsjes makkelijker speelt dan een les paul.

De hals van een les paul is ook iets dikker.

dus dat zou je echt moeten voelen in de winkel.

en verder.. wat jij mooi vindt, maar das natuurlijk lastig. ikzelf vind ze alledrie ook mooi.

(goede)
merken binnen jouw budget

Epiphone - les paul <- heb ik zelf ook. echt prima gitaren, ik heb er niks op aan te merken.
prs heeft wat modellen tegen de 500 euro geloof ik.

Strat/tele - Squier of london city <- london city wordt hier erg aangeprezen.. ik heb ze zelf nog nooit geprobeerd.

en bij london city en squier hou je nog meer geld in de zak ook!

verder zou je kunnen kijken naar Blade...

en amp is meer iets voor het versterker topic. maar inderdaad, een roland cube is volgens ongeveer iedereen hier wel een top 3 versterker voor thuis oefenamp / beginners.. evenals de Vox valvetronics.. die zilveren zijn dat.

Nagramoth
20 oktober 2009, 00:00
...de Vox valvetronics.. die zilveren zijn dat.

Ach, dat is met een avondje klussen verholpen...

Hallie
20 oktober 2009, 00:06
haha, tja..
die valvetronics lijken net broodroosters.
maar wel met leuke sounds voor het geld

Henri H
20 oktober 2009, 00:55
Voor €600,- heb je een puike starter-set.
't Is maar net wat je aanspreekt, als je metal wilt spelen op een Strat, prima, neem er dan ééntje met een humbucker in de brug-positie en evt. ook één in de hals-positie.
Een zgn. Superstrat, zoals b.v. een Ibanez RG is dan ook een goede optie.
Als je een Les Paul mooier vind, dan kun je gaan voor een Epiphone o.i.d.

Via de 2e hands markt kun je meer kwaliteit voor minder geld kopen, maar dan moet je eigenlijk wel iemand meenemen die er een beetje kijk op heeft.

Berrysaki
21 oktober 2009, 12:34
Bedankt voor jullie reacties! Ik was inderdaad vergeten te vermelden wat ik wil gaan spelen, dat zal met name blues en rock zijn. Beiden kan ik erg waarderen maar zijn tegelijkertijd ook twee verschillende muziekstijlen.

Gisteren had ik weer gitaarles en even op de electrische gitaar van mijn gitaarleraar geoefend. Ben helemaal verkocht! Nu heb ik nog twee vraagjes waar ik niet helemaal uit ben:

- Klopt het dat de Stratocaster ten opzichte van een Les Paul een wat "breder" bereik heeft om verschillende muziekstijlen te spelen en zou dit een logischere keuze zijn?
- Ik zie Stratocasters te koop staan die in diverse landen gebouwd zijn. China, Korea, VS, Mexico... Zijn er types die in een bepaald land gebouwd zijn die ik kwalitatief gezien beter kan vermijden?

En dan wordt het denk ik tijd om rond te kijken en te gaan testen.

Bedankt alvast weer voor jullie antwoorden!

Grtz,
Berrysaki

beruk
21 oktober 2009, 12:58
Bedankt voor jullie reacties! Ik was inderdaad vergeten te vermelden wat ik wil gaan spelen, dat zal met name blues en rock zijn. Beiden kan ik erg waarderen maar zijn tegelijkertijd ook twee verschillende muziekstijlen.

Gisteren had ik weer gitaarles en even op de electrische gitaar van mijn gitaarleraar geoefend. Ben helemaal verkocht! Nu heb ik nog twee vraagjes waar ik niet helemaal uit ben:

- Klopt het dat de Stratocaster ten opzichte van een Les Paul een wat "breder" bereik heeft om verschillende muziekstijlen te spelen en zou dit een logischere keuze zijn?
Nee, het gaat om het verschil tussen de enkelspoels/essen-elzen hout(strat) en humbuckers/ mahonie hout(LP) daar kun je beide prima blues/rock mee spelen. Wellicht eens kijken wie jouw gitaarhelden zijn en welk geluid je mooi vindt?
- Ik zie Stratocasters te koop staan die in diverse landen gebouwd zijn. China, Korea, VS, Mexico... Zijn er types die in een bepaald land gebouwd zijn die ik kwalitatief gezien beter kan vermijden?
NB: bij iedere gitaar waar dan ook vandaan kan een top of flop gitaar zijn:
Mijn kwali top 5:
1:VS (overprijsd als ik klank vergelijk met japan)
2:japan
3:mexico (hout uit vs, hardware vaak stukken minder dan vs)
4: korea/indonesie (squier lijn)
5: china (squier lijn)

En dan wordt het denk ik tijd om rond te kijken en te gaan testen.

Bedankt alvast weer voor jullie antwoorden!

Grtz,
Berrysaki
antwoorden in kleur

Halion
21 oktober 2009, 13:05
Tja dat je met een strat een breder bereik hebt zou ik niet per sé willen zeggen. Het is meer een kweste van wat voor geluid je zoekt. Een les paul heeft over het algemeen een wat "voller" geluid waar de strat weer meer twang heeft.

M.b.t. de origine zijn er geen landen die je per definitie moet vermijden. Over het algemeen wordt er qua kwaliteit wel verwacht dat gitaren uit de VS een hoger niveau van afwerking hebben, gevold door Mexicaanse en daarna de chinezen/Koreanen, daarnaast heb je ook nog japanners en dat hangt er naar mijn mening maar vanaf. De ene japanner is minstens even goed als een uit de VS terwijl de andere misschien maar net boven de chinezen uitkomt.. Dit wil echter niet zeggen dat een gitaar uit de VS per definitie beter is dan een ander aangezien iedere gitaar weer anders is.

Luke-wannabe
21 oktober 2009, 13:23
Ik blijf het zeggen.. Als je twijfelt tussen een strat en les paul koop dan een tele.

munkie
21 oktober 2009, 15:48
Gitaar: HSS Stratoids :) :

Cort G280/285, Cort S2800
Yamaha Pacifica 600/700/800 serie

Worden ondergewaardeerd IMHO, zit dure hardware op: Seymour Duncan, Wilkinson, Sperzel. Zeker 2dehands hun geld dik waard.

Of : London City Spitfire Strat, zelf een humbucker op zetten. Heb een 2dehandsje gezien voor 120 euri :ok:

Amp: modelling: veelzijdig, interne effecten:

Vox AD serie, minimaal 30 liefst 50
Roland Cube serie, min. 30 liefst 60
Peavey Vypyr
Line6

Jasper.
21 oktober 2009, 16:56
Ik zou zeggen: testen! Ga eens een dagje naar een muziekwinkel die van alles wel wat heeft en lekker testen. En probeer dan ook eens wat anders dan die standaard strats of LP's. Een mooie Ibanez oid bijvoorbeeld.

Qua versterker ben ik heel tevreden met mijn Vox versterker. Echt een aanrader.

Ferraririk
21 oktober 2009, 17:00
Vox AD serie, minimaal 30 liefst 50
Roland Cube serie, min. 30 liefst 60
Peavey Vypyr
Line6

How eens met die roland cube, Minimaal 30? minimaal 30 my ass, de 15 en 20 zijn ook goed (alhoewel de 15 wat iel klinkt) maar de 20 is echt een goede amp

Jasper.
21 oktober 2009, 17:04
How eens met die roland cube, Minimaal 30? minimaal 30 my ass, de 15 en 20 zijn ook goed (alhoewel de 15 wat iel klinkt) maar de 20 is echt een goede amp

Dat dacht ik ook al, met 30 in een rijtjeshuis bijv. lijkt mij al aardig hard.

Willi@m
21 oktober 2009, 19:05
Vox 15 watter is ook meer als genoeg.
Bij gaat gaat ie nooit open hoor...
Wel goei ampje, veel fun voor weinig geld.

munkie
21 oktober 2009, 19:27
Het gaat niet om het vermogen maar om de speaker. Minimaal 12 inch is mijn devies :rockon:

Ik heb mijn Cube 60 eens meegesleept naar de kroeg. Hij ging hard zat maar het komt wel erg uit 1 punt zeg maar. Extra boxje eronder en klaar ben je.