PDA

View Full Version : vintage ( tube ) overdrive?



pasqual
19 oktober 2009, 22:39
ik ben op zoek naar een vintage overdrive. en dan zo een die een geluid voortbrengt zoals te horen is bij echoes van pink floyd en de solo van time. het is een beetje een fuzzy geluid maar dan minder vet. ik heb laatst een behringer vintage tube overdrive geprobeerd en dit is echt wel een goede sound maar helaas produceert dit ding ook een alles overheersende brom. kan ook haast niet anders voor die prijs ( +-40 euro ). wat is volgens jullie een goed pedaal voor deze sound?

bedankt en groeten Pasqual.

E-J
20 oktober 2009, 01:37
Echoes en Time zijn beide een Stratocaster, een Dallas Arbiter Fuzzface (silicon) met een Binson Echorec 2 tape echo over een Hiwatt DR103 versterker.

In deze periode gebruikte de gitarist Gilmour de volumeknop van zijn gitaar om de fuzz op te schonen naar een overdrive voor de ritmestukken... voor de solo's ging de volumeknop op naar 10.

Een goede betaalbare silicon fuzzface is de BYOC Fuzz(face), als je een duurdere wil (maar niet per se beter) moet je kijken naar de blauwe Dunlop Jimi Hendrix Fuzzface en uiteindelijk een Analogman Sunface.

Succes!

Orbis
21 oktober 2009, 13:27
Voor alle info over Gilmours gear, zie ook zeker: http://www.gilmourish.com/?page_id=205. Heerlijke site.

Voor 50 euro heb je overigens ook al een EHX Big Muff, een klassieker onder fuzzes. Bovendien heeft Gilmour die ook gebruikt als één van zijn fuzzes.
Maar let wel: het recorden van verschillende Pink Floyd-platen ging gepaard met moeilijk na te maken productiedingen. Zo zijn veel solo's opgenomen door de gitaar recht in het mengpaneel(?) te pluggen, waardoor een heel ander en nauwelijks na te maken geluid ontstaat.

Maar succes met je zoektocht!

rocker_71
21 oktober 2009, 13:51
Big Muff kopen en gaan!
Genoemde website is heeeel informatief, echte aanrader. :cheerup:

pasqual
21 oktober 2009, 19:29
hey mannen, erg bedankt voor deze reacties. ik ga straks die site ff bekijken.

groeten Pasqual.

dunnoaname
21 oktober 2009, 21:33
Een goede betaalbare silicon fuzzface is de BYOC Fuzz(face), als je een duurdere wil (maar niet per se beter) moet je kijken naar de blauwe Dunlop Jimi Hendrix Fuzzface en uiteindelijk een Analogman Sunface.


De door dunlop gebouwde MXR classic fuzz (108 geloof ik) heeft naar verluid hetzelfde circuit als de blauwe hendrix fuzz, maar in een kleinere behuizing en met een extra bufferswitch.

pasqual
21 oktober 2009, 22:44
bedankt dunnoaname. ik heb 'm eens ff gegoogled en kwam op dit youtube filmpje en dit is inderdaad een goeie sound waar ik mee kan leven.;)
http://www.youtube.com/watch?v=InolbaSQgxA

groeten Pasqual.

robert-gitarist
21 oktober 2009, 23:19
Ik heb de Hendrix Fuzz Face (de blauwe dus) en die bevalt erg goed! Er staan er momenteel 2 te koop op marktplaats. Misschien adt je er een over kunt nemen voor een leuke prijs? Ik ben er zeer blij mee. Je kunt hem vrij subtiel gebruiken (tot zo ver een fuzz subtiel kan zijn :D ;) ) en erg extreem en alles wat er tussen zit. Veelzijdig dingetje ondanks dat hij maar twee knoppen heeft.
De MXR M108 is ook zeker een hele goede fuzz. isschien kun je een van beide eens checken in de winkel? Big Muff of een Dubble Muff kom je ook een heel eind mee maar persoonlijk zou ik gaan dan voor een van de bovenstaande Fuzz varianten.

pasqual
22 oktober 2009, 21:24
bedankt Robert,

ik ga MP eens ff in de gaten houden.

groeten Pasqual.