PDA

View Full Version : Noodzakelijke kennis?



Thom TK
5 april 2003, 22:57
Ik ben een vrij goede gitarist, maar ik beheers niet de kennis van de ionische, pentatonische ,enz toonladders.
Ook de diminished scales en dat soort dingen beheers ik niet.
Moet ik dit echt allemaal kennen om een goede gitarist te zijn?
Het is echt POKKENWERK om dat allemaal te leren.

hoofd
5 april 2003, 23:16
Dat ligt er maar net aan wat je wil doen met je muziek, denk je dat je die kennis nodig hebt, of speel je meer op gevoel? Een beetje basiskennis is nooit weg en dat kan je makkelijk vinden op internet. Als je goed je verstand gebruikt en logisch nadenkt valt alles vanzelf op z'n plek en is het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.

Anders Destium
6 april 2003, 00:10
Je kunt jezelf geen complete gitarist noemen als je de meest voor de hand liggende toonladders niet beheerst, het is hierbij vaak puur het patroon leren (waar volgt heel, waar half). Ik ben zelf te lui om dit uit mezelf te doen en bij te houden, toen ik gitaarles had MOEST ik, maar dat is al weer zo'n 4 jaar terug en onderhand weggezakt (helaas). Door toonladders te doorgronden en te oefenen zorg je én voor techniek én voor kennis. Dit zorgt ervoor dat je in welke willekeurige situatie dan ook uit de voeten kan zonder een modderfiguur te slaan. Als je één of andere wazige ladder speelt (phrygisch bijvoorbeeld) zorg je altijd voor een buffer waarbinnen je kunt klooien :wink:

el loco
6 april 2003, 10:44
Inderdaad, het is handig om al die toonladders te kunnen gebruiken. Maar alle theorie en namen die erachter zitten, daar heb je (ik iig) geen fuck aan. Gewoon goed luisteren en dan kom je een heel eind. Het gaat er uiteindelijk toch om hoe het klinkt, niet of het theoretisch verantwoord is.

moretel
6 april 2003, 11:50
Speel eens even in D vraag je weleens en dan zie je de ander vragend kijken en die rotzooid dan maar wat aan met de accoorden, valt dan geen solo op te maken want er wordt van het ene accoord naar het andere gesprongen en er zit geen tonaal verband in.

Als je gaat improviseren is enige kennis wel noodzakelijk. Zowel van accoordentheorie en de toonladders.

Thom TK
6 april 2003, 12:41
Oke, thanx!

metalguitar
17 april 2003, 23:17
kan mij iemand uitleggen hoe dat zit met die
akkoorden volgorden om over te improviseren?

delphiro
18 april 2003, 08:31
mmm, even uitleggen is nog niet zo makkelijk

In principe moet je uitvogelen in welke toonsoort je muziek staat, welke functie een akkoord heeft (I IIm IIIb7 zoiets) en vervolgens kun je dan een geschikte toonladder herleiden.

Stap 1 is leren welke noten er bestaan, stap 2 is weten uit welke noten een akkoord is opgebouwd en stap 3 is weten welke toonladders de noten uit het akkoord bevatten en hoe je het bepaalde akkoord uit kunt breiden zodat het interessanter klinkt (een G spelen tegen een C majeur akkoord is bv. erg saai en voegt niks toe, terwijl een B ineens het onderliggende akkoord tot een maj7 opwaardeert). Dat soort theorie dus.. en dan veel.. heeel veel spelen en luisteren.

Niet iets wat je dus even in een forum behandelt :smile:

Neals
18 april 2003, 17:35
ik denk dat het vooral belangrijk is een gevoel voor dat soort zaken te creeren, want de noten weet ik te benoemen ken een heleboel akkoordjes, maar ook ik ben geen ubertheoreticus.........

moretel
18 april 2003, 19:53
Op 2003-04-17 23:17, schreef metalguitar:
kan mij iemand uitleggen hoe dat zit met die
akkoorden volgorden om over te improviseren?


Harmoniseer de toonladder en je hebt alle accoorden die je zomaar in een toonsoort kan spelen, termen als 1 - 4 - 5 en 2 - 5 - 1 komen daar vandaan.
Speel eens wat in F, geen probleem, ABCDEF maakt niet uit als je eenmaal die accoorden kent en de bijbehorende toonladder dan wordt het een stuk makkelijker.

Ik heb dat alles overzichtelijk gemaakt en zal dat binnenkort op mijn site zetten.

FragDaddy
18 april 2003, 21:45
yea. moretel alvast bedankt!