PDA

View Full Version : Snaren roesten in slaapkamer



Portel
19 oktober 2009, 19:38
Mijn gitaren hangen in mijn slaapkamer. Niet in een koffer of tas ofzo, gewoon bloot aan mijn muur.
Ongeveer een meter van mijn bed af.

Nu roesten mijn snaren vrij snel, en ik vroeg me af of dat zou kunnen komen omdat ze in mijn slaapkamer hangen.
Als je slaapt verlies je vocht, komt dat dan in de lucht terecht en zo op mijn snaren waardoor ze gaan roesten?

Zelfs mijn mandoline, waar ik amper op speel vertoont roestverschijnselen (maar niet zo extreem als mn andere gitaren, mandoline hangt ook het verst van mn bed af en dichst bij de deur)

arcane
19 oktober 2009, 19:43
Ik vermoed eerder dat het te maken heeft met het zweet van je handen. dit kan van persoon tot persoon nogal verschillen. Bij de een is het agressiever dan bij een ander.

ellisvertellis
19 oktober 2009, 19:50
Ligt je vrouw bij je? :soinnocent:

Martijn-w
19 oktober 2009, 20:10
Niet zoveel natte scheten laten :p

m@rijn
19 oktober 2009, 20:16
ik heb het ook met mijn gitaar die thuis ligt (ben 5 van de 7 dagen niet thuis). Ik veronderstel dat het de luchtvochtigheid van de kamer/een huis zelf is. Ik speel er soms een week niet op, en dan vertonen mijn snaren ook roestsporen. Als je er dagelijks op speelt, dan speel je die sporen direct weer weg, maar als ie effe stilligt, dan kan het beginnen aankoeken. Hem in zijn kist terugleggen kan een oplossing zijn, al weet ik dat neit zeker natuurlijk...

Portel
19 oktober 2009, 20:45
Ligt je vrouw bij je? :soinnocent:

Ben 15 en slaap alleen op mn kamer


ik heb het ook met mijn gitaar die thuis ligt (ben 5 van de 7 dagen niet thuis). Ik veronderstel dat het de luchtvochtigheid van de kamer/een huis zelf is. Ik speel er soms een week niet op, en dan vertonen mijn snaren ook roestsporen. Als je er dagelijks op speelt, dan speel je die sporen direct weer weg, maar als ie effe stilligt, dan kan het beginnen aankoeken. Hem in zijn kist terugleggen kan een oplossing zijn, al weet ik dat neit zeker natuurlijk...

De roest ligt alleen op de bovenkant van mijn snaren (dus aan de kant waar je vingers opdrukken)
Kwam ik op het idee om de snaren om te draaien en de onderkant is nog vrij schoon.
Omdat dus de kant die eerst de onderkant was, nu boven ligt... zie ik wel wat anders...
...Op de plaats waar de snaren mn frets raakten zitten ook kleine zwarte puntjes

roel-snip
19 oktober 2009, 21:37
Ik heb dat probleem ook gehad , nu doe ik na het spelen ff een doekje over de snaren , en daarna Fast fret erover. Werkt super.

Martijn-w
19 oktober 2009, 22:55
Het is toch een kwestie van handen wassen voor het spelen en je snaren netjes afdoen erna. En niet eerst chips eten en daarna spelen zoals ik :p

m@rijn
19 oktober 2009, 23:10
ja idd, je moet sowieso altijd je snaren afkuisen na het spelen. Gewoon met een zakdoekje ofzo het zweet even afvegen. Als je dat niet doet, kunnen je snaren na een tijdje, ook als je gitaar stillicht, beginnen roesten.

-laurens-
25 oktober 2009, 09:32
Was je handen voor het spelen
Met een doekje snare schoonmaken na het spelen
Probeer eens aan een andere muur te hangen, als je elke avond erop zit te hijgen...

Als dat niet werkt, dan zijn er nog snaren met een coating. Die blijven sowieso langer goed, maar zijn wel iets duurder.