PDA

View Full Version : HNGD: '94 Les Paul Standard



Kingfisher
19 oktober 2009, 15:29
Ik wou al lang een Les Paul, ik ben ernstig beginnen zoeken rond oktober (bij deze mijn dank aan allen die het geduld hebben opgebracht om mijn stomme vragen te beantwoorden).
Ik heb er trouwens nog een paar:
1. is dit een nitro finish? Mag ze dan op een statief staan met neopreen rond de pootjes? Speciale gitaarpolish nodig?
2. Ik will de gouden draaiknoppen vervangen door zwarte. Hoe gaan die er af? Gewoon trekken?

Maar terzake: ik had een paar weken terug een advertentie gezien, net de gitaar die ik zocht (LP, '85-'95 vintage, chrome hardware, wine red). Het probleem was dat ik net in het buitenland zat voor enkele weken, dus ik vreesde dat ze snel zou verkocht worden. Bij mijn terugkeer toch maar even gebeld, en ja, ze was nog te koop.

Vrijdag afspraak bij de verkoper, 1625€ gevraagd, 1600 betaald.

1994 Gibson Les Paul, Wine Red, chrome hardware, 4.4kg droog aan de haak. Er zit hier en daar een miniscuul krasje/putje, maar voor de rest is ze in mint condition

Mét gratis verpakking
http://www.certif.be/images/gibby1.jpg
Grrr, er zit al een kras op de case, vanwege te enthousiast inde koffer van de auto gepropt. Maar liever in de case dan op de gitaar.

Headshot
http://www.certif.be/images/gibby2.jpg

Kwijl
http://www.certif.be/images/gibby3.jpg

Sound heaven
http://www.certif.be/images/gibby4.jpg

Hoe speelt dat?
Wel nog niet veel op gespeeld: telkens ik de case open doe, sta ik een uur te gapen, ik durf ze bijna niet vast te pakken. Het is een andere ervaring dan mijn strat:
- vreemd evenwicht, een strat is in evenwicht als je de hoorn vastpakt, bij de LP als je de gitaar aan de nek oppakt ter hoogte van de body, valt ze nog naar beneden. Maar eenmaal rond de nek hangen is het vreemd genoeg comfortabel. De strat is ergonomischer (contour is zachter), en zittend op de knie snijdt ze het bloed af in je been.
- de nek speelt ongelofelijk goed, vééééél beter dan de strat. Dit was een van de redenen waarom ik een LP wou: mijn handen zijn te groot voor mijn strat, vind ik. En ik heb gelijk: de LP speelt veel vlotter en accurater, echt merkbaar.
- sound: nog eventjes wennen. De sustain is er wel, maar ik vind de klank niet zo heel ver van de strat liggen. Ik had erger verwacht. Ze is wel vééééééél luider. Ook een zeer merkbare oversturing eens je de volumeknoppen opendraait. Veel meer dan de strat verandert het geluid door het regelen van de volumeknop. Bij de strat verander je de sound door de switch, ik heb het vermoeden dat het met de LP meer met de volume/treble potten gaat spelen worden.

Het is allemaal nog wennen, zoals bv die twee volume pots. Als je met de switch in het midden één van de volumenpots dicht draait, dan komt er helemaal geen geluid uit de gitaar, ik had verwacht dat je dan maar één element krijgt.

Bon, verder geen tijd meer, ik moet dringend gaan spelen.

McVenco
19 oktober 2009, 15:32
Shiiiiiiit..... GAS! :mmmm:


Ik vind wijnrood echt 1 van de mooiste kleuren op een LP, gefeliciteerd man!

jimihattricks
19 oktober 2009, 15:34
Heel mooi!

Is ze nu donkerrood of zwart..?

[edt] wijnrood blijkbaar - zon in scherm [edt]

lindstrom
19 oktober 2009, 15:37
gefeliciteerd man! mooie gitaar!!!

maar wel even "echte" snaren monteren, die 'd addario's kunnen echt niet :soinnocent:

almarvk
19 oktober 2009, 15:39
Inderdaad een behoorlijke *kwijl* uitvoering! Congrats!

Kingfisher
19 oktober 2009, 15:40
maar wel even "echte" snaren monteren, die 'd addario's kunnen echt niet :soinnocent:

Zitten er nog op van verkoper. Wat raad je aan?

Hiro
19 oktober 2009, 15:47
Ik raad earny ball heavy bottom's aan op een les paul, hebben een lekker vol geluid op de lage snaren en de hogere snaren zijn toch nog makkelijk te benden omdat geen boomstammen zijn, maar wat wel een mooiere dieper geluid opleverd vooral op een les paul.

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, hij is prachtig

Tupelo
19 oktober 2009, 16:26
Ik vind dit ook een beauty.
Toch echt een voorkeur voor de wijnrode exemplaren.
Congrats man !! :)

Sinner1980
19 oktober 2009, 16:30
Wat een supergitaar (versterker ook trouwens!).
Doe je goed man, veel plezier ermee!

Check ook eens Dean Markley blue steel snaren, niks mis mee

Marc Oblivian
19 oktober 2009, 16:43
Wel even oppassen met het zomaar neerzetten van de gitaar (zoals bv tegen je amp op de strapholder...zo staat hij niet erg stevig). Als hij valt, heb je sneller kans op schade dan bij bv een strat (het mahonie van de LP breekt redelijk snel).
Ten aanzien van je vraag over de stand: ik zou het zekere voor het onzekere nemen en even een doekje om je stand doen waar deze de gitaar raakt (tape kan ook).
Ik zet mijn LP trwns nooit in een stand (ook dan kan hij vallen als je hem omstoot ofzo): altijd gelijk weer in de koffer!

Squier4ever
19 oktober 2009, 16:53
Vette gitaar, Winered LP is te gek! Lekker 70's!

sjaak1990
19 oktober 2009, 17:22
Super kleur en lekker simpele top :mmmm:

Jasper.
19 oktober 2009, 17:39
Ontzettend mooie gitaar man, maar ik zou óf de knoppen vervangen óf gouden hardware erop zetten, dit vind ik echt niet mooi zo.

Nagramoth
19 oktober 2009, 17:42
Let's hear it for wine-red !!!

'Tis een echte beauty, ben er helemaal kapot van.
En ik heb nog wel zwarte knoppen voor je. Niet de tophat, maar degene die je nu hebt zeg maar. Laat maar even weten...

Midwolda
19 oktober 2009, 17:46
Gauw die zwarte speedknobs van Nagramoth er op zetten!
Dat Gibson overal van die domme gouden knoppen opzet vind ik zowiezo onbegrijpelijk.

Voor de rest: can you spell b-e-a-u-t-y ? :lovelove:

mikeyaxeman
19 oktober 2009, 19:26
Ach welnee zwarte knoppen vindt ik veel lelijker!
Ik know want heb zelf ook een wijnrode LP mooi ding congratz.
Winered kicks ass. :rockon:

frekie
19 oktober 2009, 19:39
Doet pijn aan mijn ogen zo mooi :cooler:
Die knoppen vind ik ook niet lelijk maar goed smaken verschillen. Op de LP moet je idd met de volume knoppen spelen. In het tussenstandje vd switch kan je beide Pu's lekker mixen. De LP speelt makkelijker dan de Strat, kortere schaallengte, lager snaarspanning. Ik heb wel altijd problemen gehad om met een LP door de band mix heen te komen. Dat doet Fender dan weer beter, vooral een Tele snijdt erdoor als een heet mes door de boter :speed:

ellisvertellis
19 oktober 2009, 19:48
Echt hele mooie gitaar hoor, en ik hou zelfs niet van LPs! Winered op een strat is spuuglelijk, maar op een LP... wow!!

Erik70
19 oktober 2009, 19:50
Maar om je vragen even te beantwoorden:
-Ja, die knopjes kun je er (voorzichtig) gewoon vanaf trekken. het blijft persoonlijk, maar ik denk dat zwarte knopjes minder mooi zal staan, maar dat is aan jou.
-Of het nitrolak is weet ik niet 100% zeker.
-Ik heb zelf een wijnrode LP uit 93 en staat al 16 jaar zonder problemen in standaards met van dat zwarte spul erop (ben de naam effe kwijt, maar dat waar 'men'zo bang voor is...). Als je je gitaar er zo af en toe eens uit haalt. En geloof me dat zal je meer dan genoeg doen.. dan is dat geen probleem. Bij mij althans niet. Ik heb wel eens iets van aanslag gezien, maar dat was met doodgewone gitaarpolish zo weer weg te poetsen.
-gewone gitaarpolish of meubelwas(pledge?) gebruik ik altijd en zonder problemen.

....wat is ie mooi hé !!!!!

groovieguitarguus
19 oktober 2009, 20:08
Ja... nogmaals gaaf!!! Echt heel mooi...

Wat betreft de knoppen.... ik vind goud wel mooi, maar alleen niet deze soort. Die taps toelopen zijn gaaf... of die met een metaalkleurig bovenkantje...
Zoals de Joe Bonnamassa...

http://images.gibson.com/Files/be90cb22-1b5c-48e3-afc8-8ffa88ab17c0.jpg

mikeyaxeman
19 oktober 2009, 20:20
Maar eh Erik70 zover ik weet zijn Gibbies toch altijd Nitro gelakt.

kenx
19 oktober 2009, 20:34
Gefeliciteerd man!!

kenx
19 oktober 2009, 20:35
Maar eh Erik70 zover ik weet zijn Gibbies toch altijd Nitro gelakt.

Helemaal fout, gibbies zijn helemaal niet altijd nitro gelakt! Neem bvb de Gibson les paul studio

Squier4ever
19 oktober 2009, 20:49
Ehm volgens mij zijn studios ook nitro hoor:


Nitrocellulose Finish
Applying a nitrocellulose finish to any Gibson guitar—including the Les Paul Studio—is one of the most labor-intensive elements of the guitar-making process. A properly applied nitro finish requires extensive man hours, several evenly applied coats, and an exorbitant amount of drying time. But this fact has never swayed Gibson into changing this time-tested method, employed ever since the first guitar was swathed with lacquer back in 1894. Why? For starters, a nitro finish dries to a much thinner coat than a polyurethane finish, which means there is less interference with the natural vibration of the instrument, allowing for a purer tone. A nitro finish is also a softer finish, which makes it easily repairable. You can touch up a scratch or ding on a nitro finish, but you can’t do the same on a poly finish. In addition, a nitro finish is very porous in nature, and actually gets thinner over time. It does not “seal” wood in an airtight shell—as a poly finish does—and allows the wood to breathe and age properly.

Nico2
19 oktober 2009, 21:50
Shiiiiiiit..... GAS! :mmmm:


Ik vind wijnrood echt 1 van de mooiste kleuren op een LP, gefeliciteerd man!

Wat hij zegt!

Orbis
19 oktober 2009, 21:55
Oh-oh, dat is een mooie gitaar! Het is dat ik Les Pauls echt niet lekker vind spelen, anders had ik me toch een portie GAS gehad bij die foto's!

Liquid_Metal
19 oktober 2009, 22:06
Nette gitaar man! Kun je er geen zilveren knoppen opzetten? Dat past bij de rest van de hardware (zwart en goud eigenlijk allebei niet echt).


Zitten er nog op van verkoper. Wat raad je aan?

Ik zou gewoon voor Ernie Balls gaan. Doen het bij mij altijd heel goed (ik gebruik 0.010, maar da's natuurlijk ook persoonlijk).

lindstrom
21 oktober 2009, 14:00
ik raad earny ball heavy bottom's aan op een les paul, hebben een lekker vol geluid op de lage snaren en de hogere snaren

+1 !!!


23456789

Nellyrocks
21 oktober 2009, 14:07
Wat een prachtige gitaar. gefeliciteerd.