PDA

View Full Version : 15 snarig :)



Harald
19 oktober 2009, 13:50
:crazyhappy:And now for something completely different, een schramml gitarre vermoedelijk ergens uit de eerste helft van de twintigste eeuw.

Ik had de gitaar al gepost, nu een filmpje om een indruk van de sound te geven.

http://www.youtube.com/watch?v=riKKk1N3USQ

De gitaar is onder handen genomen door Hans de Louter, die o.a. de brug er opnieuw opgezet heeft. Die was ooit deels losgekomen, en vrij slordig vastgezet. Ook bleek er een zangbalkje (Hoewel, heten ze op het achterblad ook zangbalkejse? geen idee.) los te zitten, dat weer vast zit.

Aangezien dit tot nu toe het enige volledige arrangement is wat ik heb voor deze gitaar, en die bassnaren echt wel even wennen is, voor de nieuwsgierigen naar de klank toch maar even opgenomen. Het stuk ken ik van Hamburger Concerto van Focus. (had ik al verteld dat het eigenlijk een kerstlied is? :sssh: ) Het is nog wat vroeg voor een kerstlied misschien, maar aangezien het ook op een plaat van Focus staat... Alleen al dat C akkoord in het outro, drie twaalfde frets flageoletten en een lage C :mmmm:, heerlijke sound!

LaurentB
19 oktober 2009, 14:02
Mooi gespeeld/gearrangeerd en een prachtig geluid!! Toch een beetje luitachtig, echt een houtige klank, niet heel metalig.
Heel mooi opgenomen ook, trouwens!

Megadeth22
19 oktober 2009, 14:05
Wow. Doe mij ook maar zo'n ding :crazyhappy: Netjes gespeeld, vet nummer

Divine
19 oktober 2009, 14:22
Prachtig! :ok:

budje
19 oktober 2009, 15:35
Geweldig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hendrix2
19 oktober 2009, 17:14
Prachtig instrument Harald. En heel mooi bespeeld.

Ik word altijd wat jaloers als ik wat vreemdere snaarinstrumenten zie...
Ik hoop dat je in de toekomst nog wel eens iets plaatst met dit instrument!

Tho
19 oktober 2009, 17:34
wow... Kippenvel!

Harald
19 oktober 2009, 18:18
Bedankt! @Hendrix2 Dit was een buitenkansje, en ik was al langer lichtjes op zoek naar een harpgitaar achtig iets. Ga er zeker meer mee doen :) Maar die bassnaren is behoorlijk wennen. Voordat ik die echt blind kan vinden zijn we wel een maandje of wat verder.

@Laurent, wilde de video kwaliteit eens wat uppen. Was nog een aardige klus, maar ben er wel happy mee. Weet nu iig een beetje hoe ik dit soort dingen kan doen :) En in dit geval leek het me ook leuk eens iets meer te doen dan de gangbare youtube videootjes. Maar het blijft een beetje "there's no budget like low budget (or even no budget at all)" werk wat het video gedeelte betreft. Geluid gaat nu wel aardig zo, alleen het afmixen... dat is op de speakers gedaan die ik in Eindhoven al had, en die daarvoor ooit van mijn vader zijn geweest... (die dingen heb ik dus al heel lang, en het was vroeger ook al geen toprange spul, alleen wel redelijk onverwoestbaar blijkbaar) Wat wil je, al mijn geld gaat nu natuurlijk op aan snaren :seriousf:

hendrix2
19 oktober 2009, 18:46
Bedankt! @Hendrix2 Dit was een buitenkansje, en ik was al langer lichtjes op zoek naar een harpgitaar achtig iets. Ga er zeker meer mee doen :) Maar die bassnaren is behoorlijk wennen. Voordat ik die echt blind kan vinden zijn we wel een maandje of wat verder.



Dat maakt de uitdaging toch gewoon wat mooier? Het geeft volgens mij meer voldoening als je er echt een tijdje moet voor werken om het gewenste resultaat te bereiken.
Ik twijfel er overigens niet aan dat je nog fantastische dingen uit dit instrument gaat toveren!

Saf
19 oktober 2009, 21:22
vet geluid goed gespeeld. Super!

Bouke
21 oktober 2009, 14:39
Mooi Harald!!

Harald
21 oktober 2009, 15:34
Bedankt! :)

meul
23 oktober 2009, 11:58
Onwijs tof, mooie klank tover je er uit!

Harald
23 oktober 2009, 12:14
Bedankt! :)

Moet echt even zeggen dat ik heel verbaasd ben over de reacties! Had sowieso wel commentaar verwacht (en nou niet beginnen hé) over het feit dat het een kerstliedje is... maar met name de 'heavy metal dudes' (oneerbiedig gezegd :grouphug:) die dit blijkbaar nog mooi vinden ook! Dat had ik dus weer totaal niet verwacht! Het is (los van die extra oktaaf die ik beschikbaar heb, gewoon ook muzikaal gezien) toch iets heel anders dan wat hier doorgaans gepost wordt.

:ok:

meul
23 oktober 2009, 14:17
er is volgens mij een grote progressieve en inspiratie zoekende aanhang onder de metal en heavy rock dude's. het is van oudher een inventieve en creatieve hoek die nieuwe en oude dingen juist erg interessant vinden. De neoklassieke jaren 80 solisten hebben dit al goed laten zien. maar ook nu zitten ze niet stil.

Megadeth22
23 oktober 2009, 14:26
En je wordt na een paar uur teringherrie er ook wel ziek van hoor. Doe mij dan maar wat pop of dance of akoustisch. :ok:

nielsduursma
23 oktober 2009, 23:12
Gaaf ding!

Doet me een beetje denken aan deze (http://video.google.nl/videoplay?docid=7456857526727345585&ei=UZTbSp_8J8mb-AbGh9TsCA&q=pat+metheny+group+show&hl=nl#) (even 20 sec doorkijken) van Pat Metheny:D

Harald
25 oktober 2009, 02:08
En je wordt na een paar uur teringherrie er ook wel ziek van hoor. Doe mij dan maar wat pop of dance of akoustisch. :ok:

:seriousf::seriousf::seriousf:

Moet zeggen dat het me dan soms echt meevalt. Zaterdag in Maastricht lukte Mariëlla het weer eens om bij het eerste couplet van Sometimes wat ze helemaal a cappela (dus zonder band) zingt, een volle kroeg stil te krijgen :rockon:(stil, niet leeg ;) )

Harald
25 oktober 2009, 02:13
Gaaf ding!

Doet me een beetje denken aan deze (http://video.google.nl/videoplay?docid=7456857526727345585&ei=UZTbSp_8J8mb-AbGh9TsCA&q=pat+metheny+group+show&hl=nl#) (even 20 sec doorkijken) van Pat Metheny:D

Die Picasso gitaar is een leuk ding, en het zegt wat over Metheny dat hij er zowaar muziek uit krijgt. Vraag me wel af of hij het zelf stemt en besnaart. Neem aan dat hij live de luxe van een gitaarroadie heeft. Die kun je bij die 'multitaar' toch niet echt benijden .

De Schramml lijkt me meer een voorloper van de amerikaanse harpgitaren (of een naloper van de theorbe natuurlijk) Maar via Stephen Bennet, Michael Hedges kreeg ik interresse in een harpgitaar. En toen ik even op de harpgitaar van Andy mcKee gespeeld had was ik eigenlijk verkocht. Grappig genoeg zei mijn vrouw toen ik in de foyer kwam, en zonder dat ze wist dat ik even op de harpgitaar van Andy gespeeld had, dat zo'n ding haar wel wat voor me leek :) Ik kon haar dus makkelijk overhalen toen ik deze op marktplaats zag staan voor een heel redelijke prijs :)

charles
25 oktober 2009, 20:17
Heel mooie gitaar, en een heel mooi stukje muziek!

VHsologitarist
25 oktober 2009, 20:54
Klinkt mooi Harald!
Mijn complimenten :) leuk dat je weer eens iets post! Vaker doen!