PDA

View Full Version : Defecte Overdrive



speedmusic
19 oktober 2009, 13:25
Kan iemand mij helpen, ik baal als een stekker.
Het is stompbox ik denk een tubescreamer kopie.

Beschrijving van het geluid (nou ja geluid):
Als het pedaal uit is doet hij het prima ;-( en krijg ik mijn cleane signaal.
Schakel ik het pedaal in dan krijg ik bij het zacht bespelen van een enkele snaar een redelijk normaal geluid, echter vele malen zachter.
Meerdere snaren gelijk aanslaan of een enkele snaar wat harder, resulteerd in wat vervormde geluiden maar dat is alles.

speedmusic
19 oktober 2009, 13:54
http://farm3.static.flickr.com/2760/4025189691_36ec2f51fe.jpg

Niet helemaal duidelijk te zien op de foto, linksboven in de hoek zit (shith, hoe zeg ik dit zonder mij te schamen ben namelijk een absolute NOOB op het gebied van electronica). Ook daar gaat ie dan.

Linksboven dus een blauw busje :soinnocent: , welke er niet uitziet alsof dit zo hoort, de andere vier blauwe buisjes zijn van boven helemaal gesloten maar ook iets kleiner. De door mij genoemde heeft een kruis bovenop.

Maar zoals gezegd ik ben een noob en heb geen vergelijkingsmateriaal

arcane
19 oktober 2009, 14:38
Als de bovenkant bol staat is het iig niet goed. Verder heb ik er ook de ballen verstand van haha.

speedmusic
19 oktober 2009, 15:03
Volgens mij staat deze inderdaad bol, iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
Dit om problemen in de toekomst te voorkomen.
Maar op dit moment belangrijker wie kan dit herstellen voor me?

Duff
19 oktober 2009, 15:20
Hmm het ziet er naar uit dat die Elco (electrolytische condensator) een beetje rot is, waar naar mijn weten niet zo erg veel aan te doen valt.

Het vervangen is opzich een eitje voor iemand die een beetje handig is met een soldeerbout.

speedmusic
19 oktober 2009, 15:42
ehh, het is een nieuw pedaal....
Dus ik vraag mij af wat ik fout kan hebben gedaan om te voorkomend dat het weer gebeurt.

Maar dat vind ik met name belangrijk om het te voorkomen in de toekomst.
Als die Elco het probleem vormt, dan kost het aan onderdelen 0,13€ (bij conrad) alleen ik wil wel weten of dit inderdaad het probleem is en kan iemand mij uit de brand helpen.

Nielsje
19 oktober 2009, 15:55
Batterij al vervangen?
Stuur ander Dirk_Hendrik op dit forum eens een PM.
Hij kan je prima helpen.

speedmusic
19 oktober 2009, 15:58
ik zit op vaste stroom, Dirk Hendrik zojuist en pm gestuurd.

Dirk_Hendrik
19 oktober 2009, 16:55
Als hij idd bol staat is dat wss het effect van de voeding verkeerd om aansluiten. Het lijkt er op dat hij rechtstreeks aan de 9 volt hangt. Dat zou ook je probleem van "te zacht" kunnen verklaren door meer of minder defect geraakte componenten.

speedmusic
19 oktober 2009, 17:11
Een voedingfout kan ik in meegaan en zou het probleem kunnen zijn.
Daar ik hier eerder mee de mist in ben gegaan echter dat had geen vervelende consequenties.

Heb een 1000Ma adapter welke naar een verdeelblokje gaat zeg maar een soort powertank, hierop sluit ik mijn pedalen aan.
Echter als ik deze adapter rechtstreeks op een pedaal aansluit destijds een MXR Carbon Copy deed deze niets, via het blokje weer wel. Vond het wel vreemd maar zocht er niets achter

Nu met de Drive pakte ik weer de directe uitgang van de adapter en deed het pedaal niets maar nu ook niets meer via het verdeelblokje.

En inderdaad de Elco links bovenin staat bol, dat hoort dus niet zo blijkbaar.
Zoals ik het begrijp is de fout aan mijzelf te wijten en kan ik dus niet terug vallen op "fabrieks" garantie, wie kan wil het repareren voor me?

guitarnijboer
19 oktober 2009, 20:53
Een voedingfout kan ik in meegaan en zou het probleem kunnen zijn.
Daar ik hier eerder mee de mist in ben gegaan echter dat had geen vervelende consequenties.

Heb een 1000Ma adapter welke naar een verdeelblokje gaat zeg maar een soort powertank, hierop sluit ik mijn pedalen aan.
Echter als ik deze adapter rechtstreeks op een pedaal aansluit destijds een MXR Carbon Copy deed deze niets, via het blokje weer wel. Vond het wel vreemd maar zocht er niets achter

Nu met de Drive pakte ik weer de directe uitgang van de adapter en deed het pedaal niets maar nu ook niets meer via het verdeelblokje.

En inderdaad de Elco links bovenin staat bol, dat hoort dus niet zo blijkbaar.
Zoals ik het begrijp is de fout aan mijzelf te wijten en kan ik dus niet terug vallen op "fabrieks" garantie, wie kan wil het repareren voor me?

Als je hem repareerd (of laat repareren) zou ik meteen een diode in sper over de adapter ingang (laten) solderen. Dan gebeurt dit nooit weer.

Plant
19 oktober 2009, 21:22
Als je hem repareerd (of laat repareren) zou ik meteen een diode in sper over de adapter ingang (laten) solderen. Dan gebeurt dit nooit weer.

'Echte' pedalen hebben deze beveiliging standaard al ingebouwd. Met (universele) adapters weet je het immers maar nooit. Polariteit van stekkertjes is niet gestandaardiseerd en adapters zitten niet overal bijgeleverd, dus lukraak wat aansluiten is zo gepiept met alle gevolgen vandien.

Maar een bolle elco kan ook op overspanning duiden, daar helpt een diodetje in sper niet tegen.

Wat ik me afvraag a.d.h.v. het fotootje: Wat is dat aan de linker zijkant in het midden? Daar lijkt gezien het symbool ook een components gezeten te hebben, maar daar zit nu niks. En het ziet er een beetje donker uit. Ik kan me vergissen natuurlijk :soinnocent:

speedmusic
19 oktober 2009, 22:16
Daar heeft niets gezeten, ook bij de andere pedalen (zelfde type/merk) welke ik heb gezien zit daar niets. Maar inderdaad ik wil hem laten repareren, wie o wie? uiteraard mag het per pm.

Staon
19 oktober 2009, 23:51
Zou inderdaad het elco'tje vervangen (doe dan via newtone, minder wachttijd & goedkoper verzenden), gewoon een radiaal elco van 35v lijkt me goed genoeg, goed de polariteit checken en de waarde die op de reeds aanwezige elco staat gebruiken natuurlijk. Effe testen daarna, volgens mij is alles dan direct gefixed lijkt me

cluseau
21 oktober 2009, 13:02
Zou inderdaad het elco'tje vervangen

Gezien de klacht vrees ik dat er wel meer aan de hand is.

Frans.