PDA

View Full Version : marshall 1960 ax / ac



m@rijn
19 oktober 2009, 11:15
ik vind maar weinig informatie over het verschil tussen beide cabs (buiten dat ze er iets anders uitzien).

beiden zijn voorzien van 4x12 greenbacks (100w)

en een bijkomend vraagje: is 100w voor een cab genoeg? Ik plan de peavey windsor head te kopen, en die is ook 100w. Loop ik dan niet het risico de speakers op te blazen?

groeten,
Marijn

yhcmarc
19 oktober 2009, 19:51
Ik speel zelf ook op een 110 watt (2x celestion greenback, 25watt, 2x fane powerspeaker 30watt) cabinet en met mijn 100watt tops (Ampeg V4 / JCM800) nog nooit problemen mee gehad. De gitarist van Omission speelt ook al jaren op een 100watt greenback cab met 100watt (JCM800) ook nooit problemen gehad. Kan prima dus.

humbucker
19 oktober 2009, 20:12
ik zie het probleem niet echt eigenlijk, 100 watt = 100 watt, matcht toch! En speakers kunnen trouwens echt wel wat belasting hebben vooraleer ze naar de (spreekwoordelijke) "kloten" gaan ;)

michi3l
19 oktober 2009, 20:17
hier een vrij goedkope peavey head http://www.thomann.de/nl/peavey_windsor_head_b_stock.htm

Verder kan ik je niet helpen.

Henri H
19 oktober 2009, 20:26
Het verschil is volgens mij alleen de kleur van het doek.

100W is voldoende voor de Windsor, maar het houdt niet over.
Als je hem continu op maximaal vermogen zou belasten heb je kans dat de speakers het niet trekken en kapot gaan, zal in de praktijk niet snel gebeuren denk ik.

De vermogens van verschillende speakers kun je niet bij elkaar optellen.
Om het bovenstaande voorbeeld tenemen:
2 x 25W + 2x 30W = 100W!
Je moet altijd uitgaan van de speaker met het minste vermogen dus, zie ook de impedantie FAQ.

m@rijn
19 oktober 2009, 21:14
ok bedankt.

een ander groepslid van mij speelt over een 300w cab + 100w head.

en dat is iets dat ik nu niet meer goed snap:
stel dat ik een 100w head + 100w cab heb. Kan ik dan even hard gaan als hem?

dus: wordt het wattage/volume bepaald door de head + cab? Of wordt het enkel bepaald door de head? (en is die 300w van de cab dus enkel goed om er een 300w head (als dat al bestaat) op aan te sluiten?)

AART
19 oktober 2009, 22:27
ok bedankt.

een ander groepslid van mij speelt over een 300w cab + 100w head.

en dat is iets dat ik nu niet meer goed snap:
stel dat ik een 100w head + 100w cab heb. Kan ik dan even hard gaan als hem?

dus: wordt het wattage/volume bepaald door de head + cab? Of wordt het enkel bepaald door de head? (en is die 300w van de cab dus enkel goed om er een 300w head (als dat al bestaat) op aan te sluiten?)

Speakers kunnen een maximum aantal watts aan, ze versterken zelf niet.

Op het het rendement van de speaker na (hoe efficient de speaker de watts omzet in DB's) zit er geen volumeverschil in cabs.

Als je dezelfde amp zou gebruiken op beide cabs gaat het dus ongeveer even hard. Zijn jouw speakers efficienter dan gaat jouwe harder, zo niet dan de zijne (er zit immers ook weer verschil tussen aantal DB's die een 100W top er werkelijk uitgooit).

Maar het gaat waarschijnlijk allebei hard genoeg om je permanente doofheid te bezorgen, mocht dat je doel zijn.

m@rijn
19 oktober 2009, 22:35
ok bedankt! dit is het perfecte antwoord dat ik zocht :)

dan ga ik voor die ax/ac, klinkt ongelofelijk lekker zeg, die greenbacks.

the sure thing
19 oktober 2009, 22:57
... is 100w voor een cab genoeg? Ik plan de peavey windsor head te kopen, en die is ook 100w. Loop ik dan niet het risico de speakers op te blazen?Nee, maar je loopt wel het risico je oren op te blazen :)

Zoals anderen al zeiden: een uitstekende match!

sjaak1990
21 oktober 2009, 13:33
Ik speel zelf ook op een 110 watt (2x celestion greenback, 25watt, 2x fane powerspeaker 30watt) cabinet.

Dat is 100 watt...

Als je 100 watt door 4 greenbacks gaat knallen dan zijn ze niet bepaald clean meer, maar het lijkt me niet dat je met alles op 10 gaat spelen.

Volumeverschil zoals al gezegd is hangt van het rendement af.