PDA

View Full Version : bebop



leguy
18 oktober 2009, 23:45
weet er iemand waar ik ergens de bebop scale kan vinden.:ok:

Goridian
18 oktober 2009, 23:50
http://all-guitar-chords.com/guitar_scales.php Hij staat er tussen:ok:

terrasbeest
19 oktober 2009, 10:41
In de bebop scale zal je opmerken dat er steeds niet-akkoordtonen en akkoortonen worden afgewisseld ( dat staat niet vermeld op de site ).
De bedoeling is steeds 8ste noten te spelen, waarbij de akkoordnoot op de ' sterke' beat wordt gespeeld.
Best te oefenen met start op één van die akkoordnoten dus ( 1-3-5-7 ).
Succes.

EuroCinema
19 oktober 2009, 11:48
Het is nog best een kunstje om die ladder goed te gebruiken, van die typische ladderpatroontjes (3 omhoog, 2 omlaag etc) werken er niet lekker mee. Het helpt om wat beboplickjes ermee uit te pluizen, zoals deze klassieker die je o.a. bij Grant Green hoort.

(over G7)

e----------------------------
b-8-7-6-----5--------------
g----------5------7--5--4--
d--------7-----------------5
a----------------------------
E----------------------------

terrasbeest
19 oktober 2009, 12:23
Het is nog best een kunstje om die ladder goed te gebruiken, van die typische ladderpatroontjes (3 omhoog, 2 omlaag etc) werken er niet lekker mee. Het helpt om wat beboplickjes ermee uit te pluizen, zoals deze klassieker die je o.a. bij Grant Green hoort.

(over G7)

e----------------------------
b-8-7-6-----5--------------
g----------5------7--5--4--
d--------7-----------------5
a----------------------------
E----------------------------

Het wordt natuurlijk helemaal leuk als je het ook ' echt' gaat gebruiken, dwz de 'tensie' van andere ladders gaat gebruiken, in het voorbeeld van G7 hierboven Cmajeur bebop,Eb majeur bebop enz.

gorgasm
19 oktober 2009, 17:38
die lick is trouwens oa vette ripp off van parker!

trouwens, over bebop gesproken, als je aan 220bpm speelt heb je geen tijd om 50 scales op te plakken, dus hoe denk je dan? motiefjes maken in de scale van het akkoord die je dan speelt, hier en daar een noot targetten en een tension erop zetten..

en eigenlijk is dit een onnuttige post want je kan zoveel doen qua scales en om nog maar te zwijgen dan van timing


dus negeer dit gewoon:chicken:

terrasbeest
19 oktober 2009, 18:01
die lick is trouwens oa vette ripp off van parker!

trouwens, over bebop gesproken, als je aan 220bpm speelt heb je geen tijd om 50 scales op te plakken, dus hoe denk je dan? motiefjes maken in de scale van het akkoord die je dan speelt, hier en daar een noot targetten en een tension erop zetten..

en eigenlijk is dit een onnuttige post want je kan zoveel doen qua scales en om nog maar te zwijgen dan van timing


dus negeer dit gewoon:chicken:

Als ik het aan 110bpm kan, laat ik het wel weten:sssh:

gorgasm
22 oktober 2009, 18:08
blijkbaar is die eurocinema ook geen vent zoals het is aangezien hij er niet op antwoord :-p

en beest jij zou moeten kunnen soleren als geen ander. al dat lesmateriaal!!

terrasbeest
22 oktober 2009, 20:11
blijkbaar is die eurocinema ook geen vent zoals het is aangezien hij er niet op antwoord :-p

en beest jij zou moeten kunnen soleren als geen ander. al dat lesmateriaal!!

Ik heb vroeger nog es gevochten met Clapton over wie de titel ' Slowhand' mocht voeren.
Hij won, maar ik speel trager en ik ken meer akkoorden.
Goed voor ballads, niet voor Donna Lee.

Ben dus een mietje : kan niet vechten, en kan niet snel spelen.