PDA

View Full Version : Nieuwe pick-ups



Trecion
18 oktober 2009, 18:04
hey mensen,

ik wil de standaard pick-ups van men gitaar vervangen ( epiphone les paul standard) en zit te twijfelen tussen Emg 60/81 en de DiMarzio D Activator.
ik speel hoogstzakelijk metal maar een ik wil ook een bruikbare warme clean.

qua sound wil ik eigenlijk een kruising tussen de rythm sound van Rammstein ( DiMarzio D Activator) en de leads van Bullet for my Valentine en Metallica (beidden gebruiken de EMG 60/81 combo)

Nu is mijn echte vraag, welke opties heb ik allemaal voor deze sound naast de emg 60/81 en de D Activator? Wat zou ook eventueel de beste combinatie zijn?
Het liefst zou ik passieve elementen hebben of de sound moet al stukke beter zijn met actieve elementen.

op het moment heb ik nog een roland cube 15x maar binnekort komt de peavey 6505 112 uit en dan komt deze zeer waarschijnlijk in huis.

alvast bedankt :):blast:

Geoffrey
18 oktober 2009, 18:19
Seymour Ducan Blackouts zie je over het hoofd.

Uit welke houtsoort is die Epiphone van je gemaakt?
Je kan de soundfiles eens beluisteren op de site van Seymour Duncan..

Trecion
18 oktober 2009, 18:22
ah die zal ik zeker even checken. dit zal mijn eerste keer zijn dat ik pick ups laat vervangen ( ik heb zelf geen verstand van solderen ena l die dingen) dus ik ben een beetje verdwaald in al het aanbod.

ps: dit zijn de specs

Epiphone Les Paul Standard Plus Features:

* Mahonie body
* Esdoorn top
* Ingelijmde mahonie nek
* Palissander toets
* Trapeze positiemarkers
* 22 frets
* Mensuurlengte: 628 mm
* 2x dubbelspoels elementen
* Grover stemmechanieken
* Tune-O-matic brug met stop tailpiece
* Chroom hardware
* 3-standen schakelaar
* 2x volume, 2x tone regelaars
* Finish: Heritage Cherry Sunburst
(http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Epiphone-Les-Paul-Standard-Plus-HS-Heritage-Cherry-Sunburst/art-GIT0002826-003)

Geoffrey
18 oktober 2009, 18:29
Kijk dan eens naar de Seymour Duncan Invader en JB.. deze werken zeer goed in magonie!
Bij passief heb je dat gedoe met batterijen niet.

Er is hier op het forum trouwens al heel veel geschreven over pickups..

Trecion
18 oktober 2009, 18:35
ja, maar via het zoeken kwam ik niet echt tegen wat ik wilde qua sound :P

pannekoek
18 oktober 2009, 18:51
psst:


emg 81/60 vs blackouts:


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=128213

Trecion
18 oktober 2009, 19:13
haha ja die had ik al gezien en daarin klonken zowel de EMG als de BLackouts niet naar wat ik zoek :P

pannekoek
18 oktober 2009, 19:36
haha ja die had ik al gezien en daarin klonken zowel de EMG als de BLackouts niet naar wat ik zoek :P

emg en zowel blackouts hebben kunnen makkelijk de bullet en metallica tones aan. alleen in mijn video heb ik geen american high gain scheuramp gebruikt maar een britse gevoicede amp.

Trecion
18 oktober 2009, 19:42
ahzo.

maar zijn er ook mensen die ervaring hebben met de DiMarzio D Activators?

Steven Otto
18 oktober 2009, 19:46
Ja. Ik vond ze geweldig.

allochthomas
18 oktober 2009, 19:54
heb de d activator x in m'n ibanez gehad. scheurt als een een dolle neushoorn door legoland en blijft ook nog eens mooi clean.

Trecion
19 oktober 2009, 10:05
Bedankt, dat klinkt goed.

Weet er trouwens ook iemand het verschil tussen de D activator en de D activator X?

Bram+
19 oktober 2009, 11:05
Die D Activator X'en zijn 'bar pickups' (dus hebben geen aparte polepieces bovenop, maar één lange polepiece, met als voordeel dat je niet zit te 'kloten' met F-spaced/standaard :D Output is iets hoger en de EQ wijkt af. In beide gevallen hebben ze geprobeerd de ballen van actieve pickups in een passieve pickup te proppen, die ook mooi clean worden als je het volume terugdraait. Ook prima voor in mahonie gitaren trouwens, dat is niet iets waar Seymour Duncan patent op heeft.

Trecion
19 oktober 2009, 11:32
dus eigenlijk kan ik gewoon de D activator kopen voor in mijn epiphone lp aangezien ik toch geen tremelo heb?

Bram+
19 oktober 2009, 12:40
Nee, dat zie je verkeerd, de D Activator X is niet een D Activator voor F-spaced gitaren, het is wel degelijk een andere pickup voor alle typen gitaren. Simpel gezegd is de DAX een opgevoerde versie van de DA, dat op zich al een pittige pickup is. De normale D-Activator is er (ook) in F-spaced en normale uitvoering, de D-Activator X is er maar in één uitvoering omdat je bij bar-pickups dat onderscheid niet nodig hebt.

Dat gezegd hebbende zou ik voor de zekerheid altijd even de string spacing van je brug nameten, zeker met moderne gitaren is het al lang niet meer zo dat alleen fenders en floyd rose tremolo's een wijdere spacing hebben.

Marc Oblivian
19 oktober 2009, 14:46
Ik zou sowieso even wachten tot die Peavey 6505 in huis is. Het zal je waarschijnlijk nogal verbazen hoeveel beter geluid je daarmee hebt.
Daarna kan je altijd nog op zoek naar nieuwe PU's.
Met het oog op de 6505 zou ik geen Pu's nemen met teveel output, want de 6505 heeft gain zat, dus een extra boost heb je niet echt nodig.....

Trecion
19 oktober 2009, 16:27
ja maar die peavey kan ik niet altijd vol open draaien dus dan kan ik de gain en volume terug draaien en de PU's die extra push laten geven of zie ik dit verkeerd?

Marc Oblivian
19 oktober 2009, 16:34
Ik denk dat je dan gewoon de mastervolume laag moet houden. Gain kan je evengoed wel genoeg opendraaien: dat hoeft geen hoog volume te geven namelijk.
Ik speel zelf met mijn Engl ook zacht thuis. De gain staat dan gewoon voldoende open voor een metalsound. Ik heb gewone passieve PU's in mijn gitaren (Seymour Duncan JB en Dimarzio Superdistortions)
Bottomline: om (zacht) metal te spelen over een high gain amp heb je op zich geen super high output humbuckers nodig...
Ik zou eerst kijken hoe het met de Peavey klinkt en de amp eerst proberen uit te vogelen/een soundje proberen te vinden.
Soundsettings kan je ook hier op het forum vragen te zijner tijd: genoeg 5150/6505 bezitters hier op het forum.

Steven Otto
19 oktober 2009, 16:39
Ga je die Peavey 6505 1x12 alleen voor op je kamer gebruiken? dus als oefenamp thuis?

Trecion
19 oktober 2009, 19:17
nee:P ook om te jamme met vrienden en wanneer we onze sound egvonden hebben er mee door te gaan als band.