PDA

View Full Version : Drum microfoons



dennis_rhcp
18 oktober 2009, 16:49
Hallo Iedereen,

Ik ben bezig met een klein thuis studio en ik zou graag drums willen opnemen. met mooie lage en diepe klanken.

nu heb ik deze microfoons:

- Sennheiser MD 421 (die wou ik op de snare plaatsen)
- Audio Technica 2035 (overhead, ik haal binnekort een tweede groot membraam microfoon)

en de shure sm 57 en Bg 5.0
en 4x Samson CO2 kleinmembraam microfoons, maar ik vind de samsons niet echt goed klinken en sm 57 schijnt goed te zijn op snare maar daar heb ik de MD421 al voor

Ik zoek dus nog 3 tom mic's en een bass drum mic voor max 400 euro

ik kwam deze microfoon tegen bij thomann voor 60 euro per stuk:
http://mksmedia.net/media/components/com_virtuemart/shop_image/product/4556673c575cf171c5a6026ca0db3079.jpg

is dit goed of weten jullie betere microfoons?
ik had nog gekeken naar de Shure PG set maar schijnt heel slecht te zijn.

gr Dennis

Han S
18 oktober 2009, 17:00
De 421 is de meest gebruikte tom microfoon en de 57 is ongeveer de standaard voor snare. De CO2 klinkt bij mij prima, maar dat kan te maken hebben met de preamps. In Music Maker hadden ze een paar maanden geleden een drummic shootout en ook daar zeiden ze dat de CO2 niet goed klonk, er zat geen hoog in. Ik heb toen een mail gestuurd naar ze waarin ik zeg dat ze bij mij tintelfris klinken, alle vier dus en toen kreeg ik van MM de MP3's van de shootout. Ik speelde ze af en vroeg aan mijn jongste zoon (super oren) welke het lekkerst klonk en ook die koos net als ik voor de sample met de CO2's omdat die zo lekker fris klonk.

Moet er toch wat mis zijn, iets wat ik niet kan volgen want ook op harmony central hebben mensen goede ervaringen met de goedkope Samson, terwijl er op homerecording.com dan weer iemand zeer ontevreden is. Bij mij klinken ze zelfs frisser dan de AKG C451 en de Neumann KM184.

dennis_rhcp
18 oktober 2009, 18:18
Hoi Han,

Het kan idd aan de instellingen liggen of de bron. (ik denk niet preamp want ik gebruik deze http://www.thomann.de/nl/art_tube_mp_studio_v3.htm)
Maar han hoe zou jij de drums opnemen met beperkte middelen,
en beperkt budget? het liefst koop ik 2 (2dehands)MD 421 er
bij maar dat laat mijn budget niet toe als ik ook nog een bass drum mic nodig heb.

Zou ik de Md 421 kunnen gebruiken als kick mic? want dan zou ik de sm 57
als snare mic gebruiken en dan kan ik 3 senheiser e 604 halen. dan ben ik met 300 euro klaar.

is dit een mogelijkheid?

Han S
18 oktober 2009, 18:42
De 421 is een prima kickmicrofoon en kan daar ook goed tegen. Toen ik pas begon nam ik het hele drumstel op met een enkele 421 op de sweet spot, is ff uitzoeken maar het kan.

Een toms gaat met de 604 ook wel hoor en dan de CO2 als overhead en/of spotmic op hihat en ride cymbal en je kunt doen wat je wilt met dat geluid. Kijk wel uit met fasefouten, begin met het opstellen van de beide overheads zodanig dat het kapsel van de beide microfoons een afstand tov het centrum van de snare heeft van ongeveer een meter. Moet wel voor beide microfoons hetzelfde zijn of je plaatst ze als een XY of ORTF paartje recht boven het drumstel.

Luister naar het geluid van de snare met de overheads en zonder de overheads en luister goed naar wat er aan het geluid verandert. Doe hetzelfde met elk tomgeluid, met en zonder de overheads.

En dan net zo lang verplaatsen tot je tevreden bent over alles en dan noteren hoe je het hebt gedaan met de onderlinge afstanden, hoef je het volgende keer niet weer helemaal uit te zoeken.

skabouter
18 oktober 2009, 21:38
ondanks dat ik niet zeer ervaren ben, denk ik dat je juist met drum heel veel met plaatsing kan bereiken. Vergeet je mics, en koop gewoon wat binnen je budget. koop 2e hands, als het je niet bevalt, verkoop je het weer. Iedereen zal zn eigen oordeel geven, maar geloof vooral je eigen oren, dat betekend veel doen!

Overig heb je helemaal niet zoveel mics nodig voor goeie opnames, je kan je ook op andere methodes concentreren, en 4 kwaliteitsmics kopen (voor hetzelfde geld als 10 budgetmics). Luister eens naar opnames van Glyn Johns. Zo zijn er nog wel meer prima manieren van opnemen! Belangrijkste is een goeie drummer, en een goed afgestelde kit! Denk ook aan het stemmen van de kit!

meer mics is soms ook meer problemen.

overigens heb ik zelf wel dat shure PG setje, en ik heb 3 opnames waarbij de PG52 het in mijn oren ruim won van de geroemde D112!
In principe was de sm57 ook niet bedoeld voor snare, maar toch bleek het het een hit. eigenlijk werkt deze mic helemaal niet zo goed, maar de natuurlijke compressie van dat ding op harde transienten wordt dan als prettig ervaren......

Speeddemon
19 oktober 2009, 01:42
Overig heb je helemaal niet zoveel mics nodig voor goeie opnames, je kan je ook op andere methodes concentreren, en 4 kwaliteitsmics kopen (voor hetzelfde geld als 10 budgetmics). Luister eens naar opnames van Glyn Johns. Zo zijn er nog wel meer prima manieren van opnemen! Belangrijkste is een goeie drummer, en een goed afgestelde kit! Denk ook aan het stemmen van de kit!

meer mics is soms ook meer problemen.
Een dikke +1!
Ik heb ondertussen best nette drum-mics (3x MD421 voor toms, SM57 snare, Rode NT-5's of Studio Projects B3's als overheads, en voor kick de keus uit de EV RE-20, Audio Technica ATM25 en zeer binnenkort een originele AKG D12 (dus NIET de D112!!!) :supercool:
En ik ben ook van plan met de Glyn Johns mic-methode te gaan opnemen (ATM25, SM57, +2x NT-5).

Als je dus al een SM57 en MD421 hebt, zou je evt. de 421 op floortom kunnen zetten, 2x een e604 voor de tomtoms en dan nog een kickdrum-mic erbij naar keuze (al werkt een MD421 dus zoals eerder gezegd prima op kick).
Populaire keuzes:
AKG D112 en Audix D6 (allebei een moderne scooped+click sound. Niet echt geschikt voor een vintage jazz kick-sound.)
Shure SM91 (grensvlak mic)
en de classics: EV RE-20, AKG D12, evt. Beyer M88 (zelf nog niet gehoord, maar wordt vaak aanbevolen).

Han S
19 oktober 2009, 10:57
Kijk je wel uit met het kopen van een D12? Ze zijn altijd stokoud want ze worden al heel lang niet meer gemaakt, er mankeert regelmatig iets aan het kapsel en dat is niet meer te koop.

Ik kocht er twee ergens rond 1990 en het viel me op dat de een meer laag produceerde dan de ander. Dus ik ging er mee naar Audioscript en daar bleek dat er een flinke deuk in het membraan zat. Ze hadden toen nog nieuwe kapsels en dus kreeg de microfoon een transplantatie van 250 gulden.

Tegenwoordig kan dat niet meer. Een D12 produceert net zoveel laag als een woofer die als microfoon voor de kick wordt gezet, doet hij dat niet dan moet je hem niet kopen. In Amerika is een goede D12 zeer gezocht en 500 dollar is een normale prijs. Ik zou mijn twee D12's zo naar de states kunnen sturen, liefhebbers zat.

Speeddemon
19 oktober 2009, 12:43
Damn, nou maak je mij wel heel erg ongerust. :( :makeup:

skanky
19 oktober 2009, 12:57
Ik heb vorig jaar een d12 gekocht via marktplaats en die was 100% dus het hoeft niet slecht af te lopen......
al iets minder ongerust? :grouphug:

Han S
19 oktober 2009, 13:20
Damn, nou maak je mij wel heel erg ongerust. :( :makeup:

Het is zeker niet mijn bedoeling om je ongerust te maken, maar dat je wel goed uitkijkt en hem eerst goed test. Je kunt hem met een van de mijne vergelijken als je dat wilt.


Ik heb vorig jaar een d12 gekocht via marktplaats en die was 100% dus het hoeft niet slecht af te lopen......
al iets minder ongerust? :grouphug:

Zelfde verhaal, hoe heb je hem getest? Heb je hem uit elkaar gehaald? De D12 geeft als hij goed is een bak laag waar je U tegen zegt maar dan moet je wel ergens een referentie hebben want ook met een dent geeft hij nog meer laag dan andere microfoons. En omdat ze vaak in kicks worden gebruikt hebben ze nogal wat te verduren, worden ze in het relatief kleine gat in het voorvel geplaatst dan staan ze bloot aan flinke stormen. Verder is het een super microfoon.

skanky
19 oktober 2009, 13:26
Zelfde verhaal, hoe heb je hem getest? Heb je hem uit elkaar gehaald? De D12 geeft als hij goed is een bak laag waar je U tegen zegt maar dan moet je wel ergens een referentie hebben want ook met een dent geeft hij nog meer laag dan andere microfoons. En omdat ze vaak in kicks worden gebruikt hebben ze nogal wat te verduren, worden ze in het relatief kleine gat in het voorvel geplaatst dan staan ze bloot aan flinke stormen. Verder is het een super microfoon.

Ik heb gewoon mazzel gehad, ik heb'm bij de verkoper getest in de zin van: geen rare geluiden en hij doet het. Ik hoorde daarna pas dat ze vaak kapot zijn, ik heb'm wel een paar keer live gebruikt, werkt goed om de subs te testen...... ;)

Speeddemon
29 oktober 2009, 13:13
Het is zeker niet mijn bedoeling om je ongerust te maken, maar dat je wel goed uitkijkt en hem eerst goed test. Je kunt hem met een van de mijne vergelijken als je dat wilt.

Hey Han, ik heb 'm binnen. Hij doet 't, maar ik heb dus geen referentie.

Is het een ideetje om een keer een kleine kickmic shoot-out bij jou te doen?
Ik heb nl. ook een EV RE-20 en Audio Technica ATM-25.

Heb recentelijk een kick mic shootout gezien op gearslutz, en vantevoren de samples gecategoriseerd qua hoe goed of slecht ik ze vond.
Sommige dingen zag ik wel aankomen, maar het verbaasde me dat ik de Audix D6 helemaal niet zo goed vond (terwijl ik toch graag een strakke rock/metal kick hoor), en de D112 viel me alleszins mee (terwijl ik die in 't verleden toch iets te veel de 'basketbal in gymzaal' sound vind hebben en te weinig overlaat van het hout van de kick...beetje hetzelfde met EMG elementen voor gitaar; die klinken nog goed op een bezemsteel, maar een Gibson van 3k klinkt er bijna hetzelfde mee als een Epiphone van 500... )

Han S
29 oktober 2009, 13:29
Ik vind het prima, kun je de D12 gelijk vergelijken met de twee die ik heb. Ik heb ook andere mooie kick mics als de oude en de nieuwe 421, de 441, de Beyer M88, de M201 en zelfs een oude AKG D202 waar ook een enorme bak laag uit komt als ze goed zijn, maar de meeste zijn niet meer goed.

fivelastwords
29 oktober 2009, 17:52
Zou het wel leuk vinden daar bij te zijn! Neem ik mn Sennheiser e602 en mn Shure Beta52a mee. If it's ok with Han ofcourse ;)

De Beer
30 oktober 2009, 16:12
oei dat klinkt interessant....

Ik heb zelf slechts ervaringen met Beta52, 91, D112, MD421 en Audix D6 en dan live. En voor allemaal valt wat te zeggen.
Jaren terug toen ik erg(erg) on ervaren was wel eens een RE 20 in een bassdrum gehad maar door waarschijnlijk slechte plaatsing kon ik daar later vrij weinig meer mee. gelukkig mocht het ranzig klinken van het bandje.
Als aanvulling op een D112 heb ik wel eens een Sennheiser 509(blackfire) net naast de rim gezet voor wat extra low end.

Ik zou zeer geïnteresseerd zijn in een shootout.:)

Speeddemon
30 oktober 2009, 16:18
oei dat klinkt interessant....

Ik heb zelf slechts ervaringen met Beta52, 91, D112, MD421 en Audix D6 en dan live. En voor allemaal valt wat te zeggen.
Jaren terug toen ik erg(erg) on ervaren was wel eens een RE 20 in een bassdrum gehad maar door waarschijnlijk slechte plaatsing kon ik daar later vrij weinig meer mee. gelukkig mocht het ranzig klinken van het bandje.
Als aanvulling op een D112 heb ik wel eens een Sennheiser 509(blackfire) net naast de rim gezet voor wat extra low end.

Ik zou zeer geïnteresseerd zijn in een shootout.:)
Wat vind jij van de verschillen tussen de door jou genoemde mics?
D6 iets te veel scoop en 'click'?

De Beer
30 oktober 2009, 16:32
Ik doel eigenlijk meer op bruikbare situaties.

De D112 in de ketel vind ik minder clinisch klinken dan een Beta 52. Wat natuurlijker en beter geschikt zonder een 2e mic erbij.
"In" het gat mis ik soms wat "snap" met een D112, maar bij wat minder rock geörienteerde bands mis je dat niet.
Ik heb wel eens (met wisselend succes) een C1000 er bij gezet.

Beta's 52 buiten en 91 binnen werkt altijd maar geeft mij dat EMG gevoel wat al eerder werd genoemd....maar wel lekker voor hardere rock soorten(Metal)
Alleen een 91 kan ook genoeg zijn en in een prik&play situatie erg makkelijk.

Ik heb 1 keer een Audix D6 gebruikt(mogen gebruiken van de hoofd act) en daar was ik wel erg over te spreken snel en simpel een erg goed geluid. Zonder soundcheck meteen een bruikbaar geluid zonder veel tweaken....was wel poprock. dan is die scoop en klick wel lekker omdat je die ruimte kunt gebruiken voor je gitaren etc.

Wel allemaal live situaties!!! Wezelijk anders dus!!

Han S
30 oktober 2009, 22:56
Het lijkt me best interessant en het is ook altijd heel gezellig. Bovendien branden we de boel per direct op CD dus de resultaten kunnen nog dezelfde dag op het forum. Uiteraard nemen we op met twee inch tape want dat is voor drums nog steeds het mooiste.

Speeddemon
30 oktober 2009, 23:54
Het lijkt me best interessant en het is ook altijd heel gezellig. Bovendien branden we de boel per direct op CD dus de resultaten kunnen nog dezelfde dag op het forum. Uiteraard nemen we op met twee inch tape want dat is voor drums nog steeds het mooiste.
Het zou me prachtig lijken als we daar een soort Ultimate Kick Mic Sample Guide van zouden kunnen maken; waarnaar we kunnen verwijzen op het moment dat iemand op zoek is naar een kick mic met zo en zo sound en kwaliteiten...

Ik heb ooit eens een Sennheiser e609 (de volledig zwarte versie zonder schakelaartje, die je normaal meestal voor een gitaarcab hangt) als kick mic gebruikt voor een gesloten jazz kick. Was absoluut bruikbaar!

De Beer
7 november 2009, 19:26
Ik vind het een mooi excuus om effe te buurten!!
wie, wat, waar, op wiens 2" tape???(ok die laatste 2 lijken me al een uitgemaakte zaak):hippie:

Han S
7 november 2009, 19:41
Ik heb 40 splinternieuwe 2" tapes in voorraad en een goed afgeregelde Otari MX80 24 sporenmachine.

De Beer
7 november 2009, 19:45
het leek me ook al wel een uitgemaakte zaak. ;)

Frits van Mourik
8 november 2009, 01:17
Ever so sorry, maar dit lijkt mij ècht een waardeloos idee...

Speeddemon
8 november 2009, 02:22
Ever so sorry, maar dit lijkt mij ècht een waardeloos idee...
Want?
2" tape is kut? Onze mics zijn kut? Han's studio is kut? Wij zijn persoonlijk kut? :???:

;)

Han S
8 november 2009, 11:30
Alles is kut, de hele wereld is één grote vagina. :D

skabouter
8 november 2009, 18:19
nou, als die shoot-out echt kut wordt ben ik erbij hoor! :D

gitaarhaantje
8 november 2009, 19:46
Is het een besloten feestje of mag iedereen komen?

Ik heb namelijk ook wel interesse, ligt er uiteraard wel aan welke dag het gehouden gaat worden...


Groeten Laurens

Frits van Mourik
8 november 2009, 23:45
Want?
2" tape is kut? Onze mics zijn kut? Han's studio is kut? Wij zijn persoonlijk kut? :???:

;)

Neeh, joh, dat bedoel ik allemaal niet, kom zeg...
Ik ben 'n beetje kort door de bocht vanwege onnozelheid, want:

Hoe denk je dit te gaan aanpakken?
1 bassdrum & 1 drummer?
En dan, microfoon 1:
"joh drummert, doe 'es 4 maten kwarten, dan 4 maten achtsten, dan 4 maten 16den, jaah, allemaal even luid".
En dan: "joh drummert, nu 't zelfde, maar meer dynamisch"
En dan: "joh drummert, nù crescendo!"
En dan: "joh drummert, ik kom de mic ff verplaatsen (4X)"
En dan: "joh drummert, kun je je slagvel wat hoger/lager stemmen?

Vervolgens mic 2:
"joh drummert, doe 'es 4 maten kwarten, dan 4 maten achtsten, dan 4 maten 16den, jaah, allemaal even luid".
En dan: "joh drummert, nu 't zelfde, maar meer dynamisch"
En dan: "joh drummert, nù crescendo!"
En dan: "joh drummert, ik kom de mic ff verplaatsen (2X)"
En dan: "joh drummert, kun je je slagvel wat hoger/lager stemmen?

Na mic 4 is der drummert ofwel uitgeput ofwel toe aan moord & doodslag...

En dan nog: hoe klinkt juist die kick met juist die mic bij de muziek, die er niet is?

Zodoende...

Maar misschien is het allemaal een stuk simpeler dan ik denk, hoor...

Han S
9 november 2009, 00:52
We zullen dus een kickpedaal moeten maken welke motorisch wordt aangedreven en de microfoons op exact dezelfde plek moeten plaatsen in de basdrum.

Gekheid natuurlijk, maar ik vind wel dat je een goede drummer er bij moet hebben die constant kan drummen en dan ook een bepaald ritme moet drummen, dus niet alleen op dat kickpedaal maar het hele drumstel gebruiken.

Ik doe dat ook altijd met een soundcheck omdat men dan drumt zoals men altijd doet, want vraag je om alleen de kick dan gaat dat meestal minder hard en je kunt ook de overpraak niet controleren. Het is juist die overspraak die mede je drumgeluid bepaalt.

Het kan wel hoor Frits, goede consistente drummer en de rolmaat er bij, maar je hebt zeker een punt, 100% waterdicht zal het ooit worden maar je krijgt wel grote verschillen te horen.

De Beer
10 november 2009, 12:19
Frits legt slechts de lat wat hoger!...en dat geeft niks.

bert k
10 november 2009, 14:44
Een paar jaar geleden heb ik met Frits een zelfde soort shootout (http://www.studiohetpand.nl/mictest.htm) gedaan voor mics met akoestische gitaar. Een heleboel microfoons met evenzoveel sporen op de multitrack. Zo heb je het probleem van het niet consistent spelen goed opgelost. Maar naderhand kregen we prompt commentaar dat de mics niet exact op dezelfde plek stonden... Tja, het is ook nooit goed. :)

http://www.studiohetpand.nl/miketest5.jpg

Thoom42
10 november 2009, 14:57
Haha! Inderdaad, het is ook nooit goed Bert. Je krijgt door ze niet allemaal gelijk te plaatsen natuurlijk ook geen goed beeld van wat een microfoon doet op dezelfde positie. Ik ben het dus wel eens met die kritiek. Ook snap ik wel waarom jullie het zo hebben gedaan. Het is alleen al mooi dat je de moeite doet zo'n shout out te doen.

bert k
10 november 2009, 15:40
Het is niet wetenschappelijk natuurlijk, maar toch geeft het best inzicht in de verschillen in klank.

Een mooi voorbeeld van hoe een centimeter kan uitmaken: we hadden een nummer opgenomen (Neverland) en ik had de hele partij in 1 keer ingespeeld op akoestisch. Naderhand hoorde ik in het intro een heel klein foutje wat me stoorde, dus een paar dagen later het intro over gedaan. Zelfde gitaar, zelfde mic, zelfde opstelling, maar toch kennelijk iets andere plaatsing (centimeters!) en je kan het horen: vanaf dat de zang invalt is de gitaarklank anders. Luister (http://www.sleepwalkers.nl/MP3/neverlandkort.mp3).

Thoom42
10 november 2009, 16:07
Je hoort het zeker, maar als je het niet weet stoor je je er niet aan. Overigens is die mic shout out destijds voor mij echt een openbaring geweest. Top!

Han S
10 november 2009, 16:22
Je moet eens goed luisteren naar Working class hero van John Lennon, hoor je ook het gitaargeluid veranderen, lijkt wel een andere gitaar.

Han S
13 november 2009, 18:47
Ik heb een link (http://www.gearslutz.com/board/gear-shoot-outs-sound-file-comparisons-audio-tests/273201-drum-mic-madness.html) geplaatst in het sticky draadje over microfoons. Ene Dr Bill had al in 2008 een hele berg MP3tjes geplaatst van een aantal microfoons die op drums werden gebruikt.