PDA

View Full Version : Jackson JS-1: Krantgitaar



Snoberizer
18 oktober 2009, 16:20
Hallo,

Ik heb een Jackson JS-1, de blauwe versie daarvan, maar ik speel al een tijdje met de gedachte het uiterlijk hiervan naar eigen wens aan te passen, omdat ik dat blauw zo standaard vind.

Nu heb ik een idee. Ik weet niet of het origineel is of niet, ik heb het in ieder geval nog niet echt gezien. Ik ben van plan allerlei krantenartikels te nemen, en die op de gitaar te kleven. Nu was mijn vraag hoe ik dit het beste kon doen, en of het wel aangeraden is.

Ik was aan het denken aan de gitaar volledig uit elkaar te halen (dit zal sowieso moeten gebeuren natuurlijk), de krantenartikels op de gitaar te kleven door ze eerst op voorhand in te smeren met behangerslijm (Perfax ofzo), en als de gitaar volledig beplakt is, ze te vernissen, om er terug een glans op te krijgen, en ik niet het gevoel heb alsof ik een papieren gitaar bespeel.

Heeft iemand dit al gedaan, of heeft iemand een beter idee ofzo?

Bedankt!

PS: als dit topic hier eigenlijk niet thuishoort, ik wist niet waar het anders te plaatsen :)

pueblo
18 oktober 2009, 16:26
je bent niet de eerste die het doet, op 2dehands heb ik er ooit 1 gezien met krantenpapier.
vind je dat echt mooi? want die vond ik toen niet echt mooi

Snoberizer
18 oktober 2009, 16:31
je bent niet de eerste die het doet, op 2dehands heb ik er ooit 1 gezien met krantenpapier.
vind je dat echt mooi? want die vond ik toen niet echt mooi

Als het lukt zou ik dat idd wel mooi vinden, maar het zou echt moeten lijken alsof het een verflaag is in het motief van krantenartikels, als je snapt wat ik bedoel...

Jilles
18 oktober 2009, 16:37
Ik denk dat het wel mogelijk is, als je hem na het beplakken gewoon opnieuw lakt.
Het grootste heikelpunt hier is denk ik de hoeveelheid behanglijm. Krantenpapier is heel dun en letters vervagen snel als het papier te nat raakt. Of je krijgt donkere plekken waar meer behanglijm zat.

Snoberizer
18 oktober 2009, 16:42
Hmm, daar had ik nog niet aan gedacht... Zou het eventueel met andere lijm kunnen?

Of misschien een ander idee. Als ik de artikels inscan en opnieuw afdruk op normaal papier? Dat scheelt toch al iets in dikte van het papier...

Jilles
18 oktober 2009, 16:51
dikker papier krijg je denk ik nooit mooi rond de randen.. Ik denk dat het goed mogelijk is met krantenpapier, het is dan alleen opletten geblazen.
Maar waarom pinstripe je hem niet gewoon ofzo? :cooler:
http://www.billyhartmanart.com/gallery.php?print=brown-texture
Lijkt me veel cooler op een jackson!

Snoberizer
18 oktober 2009, 17:31
Aan pinstripe had ik ook al gedacht, maar dat zou ik dan moeten laten doen, want tekentalenten heb ik niet. Over airbrush heb ik ook al getwijfeld, maar de volgende vraag is dan wat je er net moet laten opzetten...

Nu ben ik wel terug wat aan het twijfelen over pinstriping. In dat geval wil ik ze eerst met witte lak overspuiten, en dan blauwe en groene lijnen laten zetten... Iemand een tip over hoe je een gitaar best kunt spuiten? Ik ben een complete beginneling op dit vlak...

Rock Bottom
18 oktober 2009, 20:32
EEn jackson pinstripen is als een 32er ford voorzien van moderne vinyl decals.
Kranten erop is goed te doen, heb het ooit eens gedaan met vintage erotische fotos om het artistiek te laten klinken. dunne behang plaksel mix met een roller goed aanrollen en daarna dik aflakken en afwerken.

stijnkenens
18 oktober 2009, 22:45
Ik dacht dat de originele flower power strat (http://www.12fret.com/new/Fender_Flower_Power_Strat_Tele_pg.html) met een behangpapier was beplakt, en dan afgelakt.

Misschien kan je het krantenpapier op de gitaar lijmen met een contactlijm-spray.

Door de spray heb je maar een heel dunne lijmlaag.

Ik weet alleen niet of de lijmlaag hard genoeg wordt om daarover te lakken.

Ik zou zeggen: testen en elke stap voorzien van foto's, uitleg en bevindingen en posten hier op het forum, dan leren we allemaal wat bij.

s.

Kakihara
18 oktober 2009, 23:12
Geeft kranteninkt niet af als het nat is ? Misschien is het een idee om een proefstukje te maken met een witte ondergrond, en daar nat krantenpapier op te leggen ?

Nicks
21 oktober 2009, 15:53
misschien epoxy (heldere giethars) nog een oplossing?

CardioClash
23 oktober 2009, 14:56
Leuk idee, wat voor krantenartikelen ga je daar dan opplakken?

En ik heb vorig jaar met sinterklaas nog papier maché gebruikt (niet op een gitaar trouwens ;)) en waar je ook wel echt op moet letten is dat je de lijm gelijkmatig verdeelt, dat je niet teveel lijm doet, dat het krantenpapier niet scheurt en dat er geen kreukels in komen. Dat laatste risico bestaat bij de rondingen/hoeken van je gitaar en kan heel lelijk zijn.

Cocobolo
23 oktober 2009, 16:49
Leuk idee, wat voor krantenartikelen ga je daar dan opplakken? ....


Misschien een idee om kranten van je geboortedag te gebruiken? Als je even google gebruikt, kom je daarvan diverse aanbieders tegen.

Snoberizer
25 oktober 2009, 22:05
Misschien een idee om kranten van je geboortedag te gebruiken? Als je even google gebruikt, kom je daarvan diverse aanbieders tegen.

Hmm, dat is nog een idee. Zou ik die gewoon kunnen bestellen bij De Gazet van Antwerpen of De Standaard ofzo?

stijnkenens
25 oktober 2009, 23:48
vroeger was er een gazetten museum vlak aan de grote markt in antwerpen, maar ik weet niet waar die nu naar toe zijn.
Daar kon je kranten kopen uit je geboortejaar.



s.

Saf
26 oktober 2009, 21:22
heb het ooit gezien op ee noude akoestisch gitaar. hadde nze een of andere vagechinese, arabische, joodse en nederlandse krant voor gebruikt. Al dieverschillende letterstylen zag super gaaf uit. De pest is alleen dat je dan niet weet met wat voor een artikel je op je gitaar loopt te pronken.

Snoberizer
27 oktober 2009, 10:22
Ja ik wil wel artikels in het Nederlands of Engels :D

@ Stijnkenens: Ik heb het ff opgezocht, dat museum zit nu in Hoboken en Aartselaar. Niet zo ver van mij dus, ik zal daar eens gaan kijken ;)

Bedankt!

PS: Stijnkenens, op je website zie ik dat wij allebei aan dezelfde hogeschool studeren :D Viel me zo ineens op ;)

Zjef
27 oktober 2009, 11:21
Ik heb vroeger heeeeel veel met papier maché gewerkt, vooral voor theaterprops. De lijm die volgens mij het meest geschikt is bestaat voor de helft houtlijm en de helft water. En absoluut niet te veel lijm gebruiken. Wat ik zelf deed was lijm op het oppervlak smeren met een verfborstel stroken papier erop, nieuwe laag lijm, nieuwe laag papier en afwerken met enkele lagen lijm. De lijmlagen mogen behoorlijk royaal zijn, maar niet de kleuterschooltechniek van krantenpapier te drenken in behangerslijm. Dat is de beste manier op je papier te doen scheuren en om enorm lange droogtijden te veroorzaken.

stijnkenens
27 oktober 2009, 20:22
ach ja, die site ....

Wat doe je aan de academie?
Ik ben er al wel een paar jaartjes weg, ondertussen.


s.

Snoberizer
28 oktober 2009, 20:23
ach ja, die site ....

Wat doe je aan de academie?
Ik ben er al wel een paar jaartjes weg, ondertussen.


s.

Ja in het algemeen bedoelde ik, de Artesis hogeschool. Ik doe daar nu Bedrijfsmanagement - Marketing.

oigun
28 oktober 2009, 20:42
Lees dit topic eens door: http://www.reranch.com/reranch/viewtopic.php?t=19816&postdays=0&postorder=asc&highlight=fabric&start=0

fred dons
29 oktober 2009, 08:50
persoonlijk zou ik een dergelijk project iets anders aanpakken (let wel ik heb het nog nooit op een gitaar geprobeerd dus wel even oefenen op een stukje karton bijvoorbeeld)
omdat kranteninkt zo makkelijk afgeeft zou ik dat gegeven gebruiken om alleen de inkt olp de gitaar te krijgen;

- smeer de body van je gitaar in met witte gesso (verkrijgbaar bij de betere kunstschilder/hobby winkel), (gesso op de body smeren met een sponsje, met een kwast krijg je namelijk lelijke strepen en gesso is niet te schuren)
als de gesso droog is reageert het net als papier.
- volgende stap is om de krante artikelen op de nu witte body te leggen en deze nat te maken met thinner (wel in de buitenlucht doen of bij voldoende ventilatie) je zult zien dat de inkt in de gesso trekt, daarna voorzichtig het papier verwijderen en blank aflakken

kleine tip, omdat met deze methode de tekst in spiegelbeeld komt te staan zou je kunnen proberen om de tekst eerst in spiegelbeeld te kopieren en vervolgens de kopie als master kunnen gebruiken

als dit te eng is kun je ook met waterslide decal papier werken, dit is verkrijgbaar voor de inkjetprinter en dan is het een kwestie van kranteartikelen scannen, uitprinten op de decal (wel nog steeds een witte ondergrond op de body maken) en vervolgens de verschillende decals voorzichtig op de body aanbrengen, de decals zijn zo dun je dat je ze ook over elkaar heen kan leggen en als laatste weer blank aflakken (in beide gevallen wel met een spuitpistool of spuitbus omdat je met een kwast je werk zou beschadigen)

succes