PDA

View Full Version : Het "strakker" maken van een solo..?



Geoffrey
18 oktober 2009, 15:55
Als ik een noot in een solo wat duidelijker/langer laat doorklinken heb ik het gevoel dat deze niet strak/toonvast klinkt.
Moeilijk om uit te leggen eigenlijk.. Het is alsof de noot niet op één lijn blijft en ergens ook wat vals klinkt.

Kan hier iets aan gedaan worden?

Ik dacht dat dit aan de lagere stemming zou kunnen liggen, drop C met een setje 052, maar dit is nu ook weer geen extreem lage stemming.
Met of zonder wireless blijft dit hetzelfde, en de kabels die ik nog gebruik zijn nieuwe Monster Cables.
Het enigste wat nog tussen mn 'gitaar-amp' signaal zit is een switch en een Decimator, en in de effectloop van mn amp zit een DBX 266xl compressor en een Decimator, maar als ik deze er vantussen haal blijft het nog steeds hetzelfde.

Mn huidige gear:
Peavey 5150II
Krank cabinet
Dean Ml'79 met invader pickups
Dean Hardtail met JB pickup

interessander
18 oktober 2009, 16:21
Hoe oud zijn je snaren?

Fuhgawz
18 oktober 2009, 16:52
Compressor ervoor zetten? Of een overdrive die wat compressie toevoegt? Overschakelen op het halselement voor solo's, dat klinkt ook altijd wat 'smoother'.

Geoffrey
18 oktober 2009, 17:04
Hoe oud zijn je snaren?

Van vorige donderdag.. het zijn SIT-strings.

Geoffrey
18 oktober 2009, 17:04
Compressor ervoor zetten? Of een overdrive die wat compressie toevoegt? Overschakelen op het halselement voor solo's, dat klinkt ook altijd wat 'smoother'.

Dit kan ik wel eens proberen..
Maar soms zijn het maar korte of zeer korte stukken, en dat telkens overschakelen is volgens mij toch ook niet makkelijk/handig.

Luke-wannabe
18 oktober 2009, 17:28
Ik zeg tubescreamertje!

robert-gitarist
18 oktober 2009, 17:51
Ik ga met Luke in zijn idee mee ;) Evt. kun je eens wat proberen met een EQ pedaal?

Geoffrey
18 oktober 2009, 18:07
Hoe zou een tubescreamer dit dan kunnen oplossen?

Kan het niet aan de snaardikte en de stemming liggen?

Fistfunk
18 oktober 2009, 18:26
Is je gitaar goed geintoneerd? Anders wringt het misschien een beetje met de rest?

Geoffrey
18 oktober 2009, 18:30
Ja.. ik heb beide pas terug.
Ze zij beide volledig nagezien..

Luke-wannabe
18 oktober 2009, 18:41
Hoe zou een tubescreamer dit dan kunnen oplossen?

Kan het niet aan de snaardikte en de stemming liggen?
Tubescreamer maakt je sound heel smooth door de mid hump en compressie. Ik denk echt dat dat helpt voor een lekkere solo-sound.

Herman
18 oktober 2009, 18:43
Bij het lezen van de topictitel dacht ik ook aan een Tubescreamer, maar als de TS ervaart dat zijn noten niet zuiver blijven valt dat met een tubescreamer weinig aan te doen volgens mij.

Luke-wannabe
18 oktober 2009, 18:49
Ja nu ik het terug lees lijkt het me ook dat je misschien een opdrukkertje maakt en die dan uit laat klinken, maar dat de toon vals word ofzo? Dan moet je aan je techniek werken.

Kun je geen filmpje met een voorbeeld maken ofzo?

The Lo Lands
18 oktober 2009, 19:40
Als ik een noot in een solo wat duidelijker/langer laat doorklinken heb ik het gevoel dat deze niet strak/toonvast klinkt.
Moeilijk om uit te leggen eigenlijk.. Het is alsof de noot niet op één lijn blijft en ergens ook wat vals klinkt.

Kan hier iets aan gedaan worden? Zijn die Dean gitaren voorzien van en tremelosysteem? Eventueel druk je de snaar tijdens het doorklinken ietsjes harder in waardoor deze vals gaat klinken. Als het aan de intonatie van je gitaar zou liggen zou je al starten met een 'valse noot' toch. Grotendeel van je geluid en spel zit in je vingers, dus als jij zegt dat je materiaal tip top in orde is dan ligt het eventueel aan je techniek :crazyhappy:

iWishmaster
19 oktober 2009, 10:16
Ik vond losse noten, vooral hoog de hals, wat dun en rommelig klinken op een 5150. Een tubescreamer ervoor met de gain laag en volume hoog hielp dat probleem volledig uit de wereld. Een compressor of (clean) boost zou hetzelfde effect kunnen hebben, even proberen dus.

interessander
19 oktober 2009, 10:42
Ik vond losse noten, vooral hoog de hals, wat dun en rommelig klinken op een 5150. Een tubescreamer ervoor met de gain laag en volume hoog hielp dat probleem volledig uit de wereld. Een compressor of (clean) boost zou hetzelfde effect kunnen hebben, even proberen dus.

Dit doet me toch denken aan de term 'crossover distortion' wat vaak in verband wordt gebracht met de koude bias afstelling van een 5150.

marc_o
19 oktober 2009, 10:45
Het zou string-pull kunnen zijn, wat door een lagere stemming en dus lagere snaarspanning erger kan worden. De magneet in je neckhumbucker trekt 'm dan feitelijk vals. Ik heb het ooit gehad en het is een vervelend iets. Om dit te testen zou je de neckhumbucker eens helemaal naar beneden moeten draaien zodat het magnetisch veld iets lager wordt. Mocht dit helpen, is het stringpull.

iWishmaster
19 oktober 2009, 10:58
Dit doet me toch denken aan de term 'crossover distortion' wat vaak in verband wordt gebracht met de koude bias afstelling van een 5150.

Ik was (helaas) niet de eigenaar van die 5150, maar ik weet wel dat er geen bias mod op gedaan was, dus het is heel goed mogelijk.

Geoffrey
21 oktober 2009, 22:11
Ja nu ik het terug lees lijkt het me ook dat je misschien een opdrukkertje maakt en die dan uit laat klinken, maar dat de toon vals word ofzo? Dan moet je aan je techniek werken.

Kun je geen filmpje met een voorbeeld maken ofzo?

Helaas heb ik geen camera en/of micro..


Zijn die Dean gitaren voorzien van en tremelosysteem? Eventueel druk je de snaar tijdens het doorklinken ietsjes harder in waardoor deze vals gaat klinken. Als het aan de intonatie van je gitaar zou liggen zou je al starten met een 'valse noot' toch. Grotendeel van je geluid en spel zit in je vingers, dus als jij zegt dat je materiaal tip top in orde is dan ligt het eventueel aan je techniek :crazyhappy:

Nope.. geen tremelo.
Feit.. geluid zit hem grotendeels in de vingers, maar zelf als ik een losse snaar speel is het er ook.


Ik vond losse noten, vooral hoog de hals, wat dun en rommelig klinken op een 5150. Een tubescreamer ervoor met de gain laag en volume hoog hielp dat probleem volledig uit de wereld. Een compressor of (clean) boost zou hetzelfde effect kunnen hebben, even proberen dus.

Er zit een DBX 266xl compressor in de effectloop van mn amp..
Misschien mn gitaarsignaal door het 2de kanaal sturen?
Of is dit geen optie?


Het zou string-pull kunnen zijn, wat door een lagere stemming en dus lagere snaarspanning erger kan worden. De magneet in je neckhumbucker trekt 'm dan feitelijk vals. Ik heb het ooit gehad en het is een vervelend iets. Om dit te testen zou je de neckhumbucker eens helemaal naar beneden moeten draaien zodat het magnetisch veld iets lager wordt. Mocht dit helpen, is het stringpull.

Dit ga ik eens testen, hier had ik nog niet aan gedacht.



Alvast heel erg bedankt voor jullie ideëen!!!