PDA

View Full Version : snaren



thijsman
17 oktober 2009, 22:26
Heey, ik heb een vervelend probleem met mijn gitaar..
Ik heb een gitaartje van 90 euro, 1 jaar oud ( beginnersdingetje, electrisch )
Ik heb onlangs mijn snaren voor de eerste keer vervangen ( allemaal, 1 voor 1 )
Ik heb nu het nare probleem dat als ik bijvoorbeeld de G snaar op fret 9 aansla, de bovenste E en A snaren dan 'harmonisch' gaan mee trillen. hetzelfde heb ik met andere snaren/posities. Op clean hoor je het bijna niet, maar met distortion of dergelijk hoor je duidelijk dat de snaren 'vloeken'. Iemand ervaring met dit probleem? Laten afstellen in de winkel kost ongeveer 40 euro, dus dat is dan de laatste optie als al het andere niet werkt. Alvast bedankt:ok:

Gr. thijs

m@rijn
17 oktober 2009, 22:48
wat bedoel je met "meetrillen"? Is het een soort van gekletter? En hoe weet je dat het precies de E en A zijn?

afstellen kost je normaal maar rond de 25 als je bij een eerlijke verkoper gaat. Het lijkt me trouwens het beste dat je dat even doet. Maar wat me nog beter lijkt: een betere gitaar, dan is het laten afstellen het hem ook waard ;)

Mathidal
17 oktober 2009, 22:50
Dat is volstrekt normaal, omdat dat dezelfde hoogte is.

Als je even opmerkzaam bent als mij zul je merken dat een octaaf lager ook voor trillingen zorgt.

Bijvoorbeeld derde fret op de dikste snaar zorgt voor trillingen bij de derde snaar.

Dat is niet enkel bij zelfde snaren.
Hou je gitaar eens vast als iemand zijn lage E aanslaat, je voelt deze meetrillen.

Speel je die E (indien goed gestemd) op een piano speelt zul je dit ook voelen.

Die trillingen zorgt voor een betere klank, maar veel opmerkelijks doet het niet. ;)

FruscianteFan
17 oktober 2009, 23:11
Is inderdaad niet per se een probleem, dat is resonantie. Het kan kloppen dat de snaar meer meetrillen als ze nieuwer zijn.

Als je er last van hebt, kun je de snaren die je niet wilt horen dempen met je linkerhand (als je rechtshandig speelt)

thijsman
18 oktober 2009, 11:59
wat bedoel je met "meetrillen"? Is het een soort van gekletter? En hoe weet je dat het precies de E en A zijn?

afstellen kost je normaal maar rond de 25 als je bij een eerlijke verkoper gaat. Het lijkt me trouwens het beste dat je dat even doet. Maar wat me nog beter lijkt: een betere gitaar, dan is het laten afstellen het hem ook waard ;)

Met mee trillen bedoel ik: Ik sla G snaar op de 9e fret aan, je hoort de toon ( logisch ) maar als ik de de g-snaar los laat, hoor ik de toon even luid door. De bovenste E snaar en A snaar trillen allebei via een soort van harmonic geluid.

thijsman
18 oktober 2009, 12:02
Is inderdaad niet per se een probleem, dat is resonantie. Het kan kloppen dat de snaar meer meetrillen als ze nieuwer zijn.

Als je er last van hebt, kun je de snaren die je niet wilt horen dempen met je linkerhand (als je rechtshandig speelt)

Ja, dat is erg lastig. als je bijvoorbeeld zo'n standaard scale speelt in positie 7 ofzo heb je niet de tijd om met je linker hand de E en A snaar te dempen.

thijsman
18 oktober 2009, 12:06
Dat is volstrekt normaal, omdat dat dezelfde hoogte is.

Als je even opmerkzaam bent als mij zul je merken dat een octaaf lager ook voor trillingen zorgt.

Bijvoorbeeld derde fret op de dikste snaar zorgt voor trillingen bij de derde snaar.

Dat is niet enkel bij zelfde snaren.
Hou je gitaar eens vast als iemand zijn lage E aanslaat, je voelt deze meetrillen.

Speel je die E (indien goed gestemd) op een piano speelt zul je dit ook voelen.

Die trillingen zorgt voor een betere klank, maar veel opmerkelijks doet het niet. ;)
Nou, dit is me eerlijk iets te veel:P Het is niet zo dat als ik de G 9e positie een octaaf lager/hoger speel, dan heb ik er geen last van.

aaronstonebeat
18 oktober 2009, 12:42
Zoals iedereen al zegt: het is normaal. Sterker nog, als een gitaar dat niet deed, zou ik 'm niet willen hebben. Waarschijnlijk valt het je nu pas op omdat de oude snaren zo dood als een pier waren.
Het is een kwestie van techniek. Zeker op een elektrische gitaar moet je leren alle ongewenste bijgeluiden te dempen. Dat is heel goed mogelijk ook al denk je nu nog van niet.

thijsman
18 oktober 2009, 17:14
Zoals iedereen al zegt: het is normaal. Sterker nog, als een gitaar dat niet deed, zou ik 'm niet willen hebben. Waarschijnlijk valt het je nu pas op omdat de oude snaren zo dood als een pier waren.
Het is een kwestie van techniek. Zeker op een elektrische gitaar moet je leren alle ongewenste bijgeluiden te dempen. Dat is heel goed mogelijk ook al denk je nu nog van niet.

Okee dan, bedankt voor de tip ;) Tijd zal het leren ^^

Mathidal
18 oktober 2009, 18:45
Het is een kwestie van techniek. Zeker op een elektrische gitaar moet je leren alle ongewenste bijgeluiden te dempen. Dat is heel goed mogelijk ook al denk je nu nog van niet.

Helemaal mee eens. :p
Heb hier ook veel last mee gehad in het begin, en als ik eerlijk mag zijn: als ik mijn versterker moet overbelasten om te kunnen spelen op repetitie merk ik dat soms nog.

thijsman
23 oktober 2009, 21:12
Ja, maar het was eerst niet zo erg als dat het nu is. De naklank is net zo luid als de toon zelf.

Mathidal
23 oktober 2009, 21:17
Naklank? Blijft de klank doorgaan als je je snaren dempt?

Ofwel moet je beter afdempen, ofwel staat er nog delay of reverb op. Van hier kan ik het moeilijk zeggen. :)

aaronstonebeat
23 oktober 2009, 21:24
In snaren van een jaar oud zit ook weinig sprankelendheid meer, zelfs als je er nooit op gespeeld hebt. Dat lijkt me de belangrijkste oorzaak van het verschil.
Na een paar weken (soms een paar dagen) is de nieuwigheid ervan af; dan is het eigenlijk weer tijd voor de volgende verse set :D

Als je met veel gain speelt, klinkt ook alles wat uit je gitaar komt even hard. Neem maar eens een stukje op met veel distortion erin; dan krijg je hetzelfde beeld als een clean geluid met een compressor/limiter.

De oplossing is iets als dit:
Fret de toon in kwestie met pink, ringvinger of middelvinger en gebruik wat je over hebt aan vingers om de open snaren te dempen; als een soort barré die de snaren alleen raakt maar niet indrukt. De duim is wat dat betreft ook reuze waardevol. Er zijn vele trucjes op dit gebied.

De palm van de rechterhand kan hier ook uitstekende diensten bewijzen, vooral op de dikkere snaren.

Mathidal
23 oktober 2009, 21:27
De oplossing is iets als dit:
Fret de toon in kwestie met pink, ringvinger of middelvinger en gebruik wat je over hebt aan vingers om de open snaren te dempen; als een soort barré die de snaren alleen raakt maar niet indrukt. De duim is wat dat betreft ook reuze waardevol. Er zijn vele trucjes op dit gebied.

De palm van de rechterhand kan hier ook uitstekende diensten bewijzen, vooral op de dikkere snaren.

1. Ik grijp een barré en leg mijn linkerwijsvinger niet op de snaren, maar vlak erboven. Eigenlijk had ik dit niet bewust gedaan, maar besefte ik dat pas na een tijdje. :p

2. Palmmute is handig om te leren ja, in véél muziek heeft het ook iets. Gisteren had ik Stairway to heaven met palmmute gespeeld op een akoestische gitaar, en het klonk goed. :D

aaronstonebeat
23 oktober 2009, 21:56
Als ik zin heb om een gitaar te bespelen die ahw op exploderen staat, moet ie ook bij de geringste aanraking in alle regionen geluid gaan uitbraken; een soort ruis waarin alle tonen al voorkomen. Het bespelen wordt dan bijna meer een tegenhouden van alles dat ik niet wil horen ipv moeite doen om de juiste tonen te laten klinken.

Volgens mij is rockgitaar zonder palm mute nauwelijks denkbaar. Ook akoestisch.

aaronstonebeat
23 oktober 2009, 22:03
Ja, maar het was eerst niet zo erg als dat het nu is. De naklank is net zo luid als de toon zelf.

Kun je niet een filmpje op youtube zetten waarin je laat zien en horen wat er gebeurt?

fredjuh
23 oktober 2009, 23:21
Volgens mij zit je gewoon dik te feedbacken met je 100W Marshall stack:D:rockon:

Ukeloeder
24 oktober 2009, 11:58
Misschien heel flauw, maareh... Speel je op een versterker met ingebouwde effecten of een modelling bak ofzo? Staat je delay niet gewoon open?
:grouphug:

thijsman
24 oktober 2009, 18:01
Nee, het is echt:
Ik speel de G op positie 9 bijvoorbeeld.
Dan gaan de dikke E snaar en de A snaar harmonisch meetrillen. Maar, dat meetrillen is net zo luid als de G snaar zelf. Dus dan laat ik de G snaar los, en hoor je de klank nog. En die klank is net zo luid als de G snaar. 'Tis wel alleen met distortion aan. Geen delay/reverb erbij of iets. Ik ben al een eind opweg in instellen van amp en effecten :)

Het is ook sinds ik nieuwe snaren heb. ( 2 weken terug eropgezet, voor het eerst )

En nee, ik heb geen überversterker of iets :blast: ( 25W leem, beginnersamp ) En ja, de effecten daarvan, zoals reverb/delay/overdrive staan uit ;)

Rene88
24 oktober 2009, 20:13
Nee, het is echt:
Ik speel de G op positie 9 bijvoorbeeld.
Dan gaan de dikke E snaar en de A snaar harmonisch meetrillen. Maar, dat meetrillen is net zo luid als de G snaar zelf. Dus dan laat ik de G snaar los, en hoor je de klank nog. En die klank is net zo luid als de G snaar. 'Tis wel alleen met distortion aan. Geen delay/reverb erbij of iets. Ik ben al een eind opweg in instellen van amp en effecten :)

Het is ook sinds ik nieuwe snaren heb. ( 2 weken terug eropgezet, voor het eerst )

En nee, ik heb geen überversterker of iets :blast: ( 25W leem, beginnersamp ) En ja, de effecten daarvan, zoals reverb/delay/overdrive staan uit ;)

Gewoon even wat snaren dempen, als je losse noten e.d. speelt zonder dempen wordt het al snel een pokkeherrie door andere snaren die mee gaan trillen.
Heb het net even getest en krijg hetzelfde verhaal als jou, alleen heb ik normaal altijd de palm van mijn hand 1 of 2 snaren boven waar ik speel, dus is het meeste afgedempt, verder demp ik veel met mijn linkerhand.

Mathidal
24 oktober 2009, 22:00
Het zijn gewoon boventonen die je hoort, een noot bestaat uit méér dan één toon. Ook op gitaar heb je boventonen. Je moet er enkel mee leren omgaan.

Als je een piano kunt spelen: druk het sustain-pedaal in en speel kort een nootje en laat los. Je zult (met pedaal ingedrukt) de boventonen horen.
Sla me niet dood als het anders moest, het is al twee jaar geleden dat mijn leerkracht notenleer dat eens voordeed. :p

thijsman
26 oktober 2009, 17:49
Okee dan. Ik vond het zo vreemd aangezien ik er voorheen ( met m'n eerste snaren ) nooit 'last' van had. Volgens de meerderheid hoort het dus gewoon. Bedankt =)