PDA

View Full Version : Aanschaf gitaar i.c.m. Boek



Mosquito
17 oktober 2009, 21:26
Goedenavond,

Ik wil al erg lang eens leren gitaar spelen, maar het is nog nooit van gekomen. Nu wil ik eindelijk eens de stap zetten en gitaar leren spelen vanuit een Boek.

Op dit moment zie ik echter door de bomen het bos niet meer..

Ik ben linkshandig en ben ook echt opzoek naar een linkshandig gitaar. Ik weet dat daar een hele lange discussie over mogelijk is, maar rechtshandig voelt bij mij gewoon echt niet natuurlijk en dan is voor mij de lol er ook snel af.

Nu ben ik eigenlijk opzoek naar een linkshandig Akoestische gitaar tot €150,-. Ik durf namelijk nog niet een heel duur gitaar te kopen aangezien ik niet weet of ik het daadwerkelijk leuk ga vinden. Bij deze: weten jullie toevallig een (online)winkel met een linkshandig gitaar tot ongeveer €150?

En kunnen jullie mij een boek (http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/N/1283+1285+5260+7373+1430/Ntt/Gitaar/Ntk/nl_books_all/Nty/1/Ntx/mode+matchallpartial/sort/bestverkocht_11/index.html) aanraden mbt gitaar leren spelen? Er is namelijk zoveel keus en ik weet niet welk boek nu echt goed is voor de totale beginner..

Alvast hartstikke bedankt en nog een fijn weekend! ;)

Solidarnosc
17 oktober 2009, 22:40
Wat voor soort muziek wil je spelen? Als je meer richting klassiek/flamenco wil dan ben je beter af met een klassieke nylon snarige gitaar. Ik ben zelf op een Yamaha C70 klassieke gitaar begonnen, en ben hier zeer tevreden over voor het geld. ( http://www.thomann.de/nl/yamaha_c70.htm ) Prijs ligt rond de €150.-

Staalsnarig heb ik veel goeds over de Yamaha F310 gehoord ( http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?xsid=b06af2dd5c0ecff2a5efcdbfbcb2c c3f&sw=f310&x=0&y=0 )

Van deze ligt de prijs zo rond de €120-140 euro, dus precies binnen je budget. :)

EDIT: Sorry, vergat even dat je linkshandig bent. Ik weet niet heel zeker of deze gitaren ook linkshandig te verkrijgen zijn, maar mocht dit wel het geval zijn, dan zijn het zeker aan
raders.

Solidarnosc.

Muzieknono
18 oktober 2009, 09:53
Even bij Alhambra kijken daar kun je elk type gitaar ook linkshandig krijgen, verder zal het moeilijk worden, er zijn er wel, maar of dat gaat lukken met jouw budget is de vraag.
Goede boeken zijn er genoeg, ook genoeg cursussen via het internet, zo ben ik begonnen en als je dan een idee hebt waar je voorkeur naar uit gaat zou je een gerichtere cursus kunnen aanschaffen.
Mvgr. Dirk Jan :B

ensa
18 oktober 2009, 10:58
Als je een goedkope gitaar wilt kopen omdat je nog niet weet of je gitaarspelen id toekomst leuk zal vinden, raad ik je aan om te kijken op de website van Mainmusic.
Succes
Gitaarspelen is heel erg leuk hoor!!

Quasar
18 oktober 2009, 11:10
Ik heb het ooit geleerd op een klassieke spaanse gitaar, en had direct les van een leraar. Dat werkt imo het beste en geeft een goede basis. Ik heb ondertussen meerdere electrische gitaren en probeer mezelf het eea te leren van jazz en blues vanuit boeken maar dat werkt bij mij niet, dus ga ik ook weer les nemen.

Mijn ervaring is dat goedkope akoestische gitaren vaak moeilijker spelen dan duurdere, dezelfde ervaring heb ik niet bij elektrische overigens. Ik heb laatst een goedkoop vakantie gitaartje gekocht bij het duitse www.musicstore.com voor 100 euri. Speelt heel best.

Mosquito
18 oktober 2009, 11:30
Bedankt voor de reacties!

Dus als ik het goed begrijp heb je bij Mainmusic en Musicstore.com wel goede gitaren qua prijs / kwaliteit.

Ik wil vooral een beetje tingelen thuis. Muziek van Guus meeuwis, The Fray, Snow Patrol, Coldplay is wel mijn ding. Welk soort gitaar is daar het beste voor geschikt? Ik dacht zelf gewoon een klassiek gitaar?

Wat betreft de boeken zit ik te twijfelen tussen:

Gids voor gitaarspelen + CD-audio (http://www.bol.com/nl/p/boeken/gids-voor-gitaarspelen-cd-audio/1001004006183571/index.html)
Gitaarspelen voor Dummies (http://www.bol.com/nl/p/boeken/gitaarspelen-voor-dummies-en-cd-rom/1001004004440001/index.html)
Praktisch handboek gitaar leren spelen (http://www.bol.com/nl/p/boeken/praktisch-handboek-gitaar-leren-spelen/1001004005751342/index.html)

Dit zijn de wat 'meer recentere' boeken van Bol.com. Welke zal ik nemen? Of heb jij toevallig nog een andere suggestie? (bij voorkeur Nederlandstalig). Ik weet dat er op internet ook een hoop te leren valt, maar ik ben al zoveel online en vind het wel relaxed om alles gewoon compact-in-een boek te hebben.. ;)

Nog een bonusvraag (als het nog mag :dontgeti:):
Ik kan geen (muziek)noot lezen. Ik dacht dat de recentere boeken werken via akkoorden? Is akkoorden hetzelfde als tabs?

Wederom bedankt! De bossen worden steeds zichtbaarder ;)

--=HANS=--
18 oktober 2009, 11:57
Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is maar als je echt nog helemaal nooit een gitaar in je handen hebt gehad dan is gewoon les nemen echt aan te raden. Youtube is ook een fijn medium om van alles op terug te vinden. Er zijn ook verschillende methodes op dvd i.c.m. een boek. Eltjo Haselhof heeft zoiets en onlangs ook in het nieuws de Harry Sacksioni methode, van die laatste weet ik niet of je er als absolute beginner iets mee kan, met die van Eltjo in ieder geval wel.

Succes ermee!

Mosquito
18 oktober 2009, 12:18
Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is maar als je echt nog helemaal nooit een gitaar in je handen hebt gehad dan is gewoon les nemen echt aan te raden. Youtube is ook een fijn medium om van alles op terug te vinden. Er zijn ook verschillende methodes op dvd i.c.m. een boek. Eltjo Haselhof heeft zoiets en onlangs ook in het nieuws de Harry Sacksioni methode, van die laatste weet ik niet of je er als absolute beginner iets mee kan, met die van Eltjo in ieder geval wel.

Succes ermee!

Allereerst bedankt voor het reageren..

Ik snap wat je bedoelt. Uit een boek leren vergt discipline en er is niemand die kan wijzen op fouten etc. Maar ik vind les nogal prijzig en juist het 'vrijblijvende' om het thuis te leren uit een boek staat me aan. (Even tussendoor wat pingelen). Ik heb ook absoluut niet de intentie om in een bandje oid te spelen. Ik ben vooral opzoek naar een leuk tijdverdrijf en heb eigenlijk altijd al eens gitaar willen spelen (maar de drempel was altijd erg hoog, linkshandig enz.)

Nog even voor de duidelijkheid, want nu begin ik te twijfelen. Linkshandig spelen betekend toch dat je met de linkse hand 'de snaren aanslaat' en met de rechterhand de (hoe noem je dat) ''goede snaren indrukt'' (er mag gelachen worden om deze leek)? Of zit ik nu helemaal verkeerd? (zal wel een hele grote fail zijn :soinnocent:)

Wederom bedankt! Kudo's komen jullie kant op!

HenryCrun
18 oktober 2009, 13:14
Er zijn wel lesboeken voor linkshandigen (helaas kan ik ze alleen in het Engels vinden):

http://www.sheetmusicplus.com/search?q=left+handed+guitar

--=HANS=--
18 oktober 2009, 13:27
Allereerst bedankt voor het reageren..

Ik snap wat je bedoelt. Uit een boek leren vergt discipline en er is niemand die kan wijzen op fouten etc. Maar ik vind les nogal prijzig en juist het 'vrijblijvende' om het thuis te leren uit een boek staat me aan. (Even tussendoor wat pingelen). Ik heb ook absoluut niet de intentie om in een bandje oid te spelen. Ik ben vooral opzoek naar een leuk tijdverdrijf en heb eigenlijk altijd al eens gitaar willen spelen (maar de drempel was altijd erg hoog, linkshandig enz.)

Nog even voor de duidelijkheid, want nu begin ik te twijfelen. Linkshandig spelen betekend toch dat je met de linkse hand 'de snaren aanslaat' en met de rechterhand de (hoe noem je dat) ''goede snaren indrukt'' (er mag gelachen worden om deze leek)? Of zit ik nu helemaal verkeerd? (zal wel een hele grote fail zijn :soinnocent:)


Wederom bedankt! Kudo's komen jullie kant op!

Yep, rechtshandigen slaan de snaren aan met hun rechter hand.
Ik snap het financiële argument en toch zou ik op een of andere manier niet moederziel alleen beginnen uit een boek. Het volgende wordt beweerd over gitaar spelen: het is het makkelijkste instrument om mee te beginnen en het moeilijkste om echt onder de knie te krijgen. Als je iemand hebt die je goed op weg kan helpen zul je daar enorm veel profijt van hebben. Ik ben ook alleen een goedbedoelende amateur en speel nooit voor publiek en dat wil ik graag zo houden maar ik heb wel enorm veel plezier gehad van lessen. Een goede leraar heeft je vele malen sneller op het goede spoor dan je in je eentje voor elkaar kan krijgen en dat draagt in grote mate bij aan het plezier dat je er aan zult beleven. Samen spelen met een vriend ofzo kan natuurlijk ook.

gengar
18 oktober 2009, 16:53
Misschien hoor je bij die 0,1 procent die zonder les of wat dan ook een echte topper wordt, maar aan gezien die kans klein is sluit ik me helemaal aan bij de anderen: NEEM LES. Er is niks zo belangrijk als een goede basis leggen. EN het is funest om de foute basis te leggen en dat ga je vrijwel zeker doen als je gewoon zelf gaat proberen. Dus gewoon doen, en dan bij een geschoolde leraar, dus iemand die geschoolt is in het lesgeven aan anderen. Heel belangrijk.
Als je ondertussen zoiets hebt van: geef gewoon antwoord op mijn vraag denk ik dat ik dmv internet aan de slag zou gaan evt in combinatie met een boek. De lessen zijn natuurlijk veel goedkoper en je hebt toch een visuele instructie. Wat je mist dan is natuurlijk directe feedback. Check ook eens even op youtube wat daar al aan beginnerslessen op staan.

Git Aar
18 oktober 2009, 17:15
Ik raad je gewoon de aloude beproefde zelfstudie-boeken van Hall Leonard aan. Je leert noten lezen, noten spelen, toonladders, alle gangbare technieken, alle gangbare akoorden, incl. instruktie cd's.

Als je alleen een beetje akkoorden wil rammen heb heb je niet meer nodig dan een acoordenschema. Vanuit het niets gelijk de cd van Hasselhof vraagt wel heel erg veel disipline en geduld.

Op marktplaats staat een set gitaarboeken van Hall Leonard naar de laatste verbeterde uitgave van vorig jaar. Ook voor linkshandige mensen. Toevallig zijn die van mij :) Ik heb ze met veel plezier doorgelopen, dus heb ze niet meer nodig.

AlainM
23 oktober 2009, 15:07
Goede gitaarboeken ken ik niet. Ik heb wel een hele goede website voor je waar alle lessen compleet gratis zijn. Justin Sandercoe legt alle theorie en praktijk duidelijk uit middels o.a. youtube filmpjes.

www.justinguitar.com (http://www.justinguitar.com)

Succes ermee!

Mathidal
23 oktober 2009, 21:15
Ik heb het ooit geleerd op een klassieke spaanse gitaar, en had direct les van een leraar. Dat werkt imo het beste en geeft een goede basis. Ik heb ondertussen meerdere electrische gitaren en probeer mezelf het eea te leren van jazz en blues vanuit boeken maar dat werkt bij mij niet, dus ga ik ook weer les nemen.

Mijn ervaring is dat goedkope akoestische gitaren vaak moeilijker spelen dan duurdere, dezelfde ervaring heb ik niet bij elektrische overigens. Ik heb laatst een goedkoop vakantie gitaartje gekocht bij het duitse www.musicstore.com voor 100 euri. Speelt heel best.

Die Spaanse dingen zijn anders ook niet het beste om rock op te spelen. Niet omwille van de klank, maar omwille van de speelbaarheid.

Dat is mijn opinie in elk geval. Mijn gitaarspel is sterker gegroeid op elektrische gitaar dan op dubbel zo veel tijd op de Spaanse, maar goed.

Gitaar leren spelen valt niet op één twee drie uit te leggen. Je kunt zo veel wegen uit dat je soms niet meer weet wat je moet kiezen. x)