PDA

View Full Version : Iron Maiden - Aces High Cover



Jasper.
17 oktober 2009, 18:36
Na Breaking the law weer even een covertje opgenomen, dit keer Aces High.
Wat vinden jullie ervan?
Zelf ben ik nog niet helemaal tevreden, als ik het zo terughoor.
Nou heb ik het ook een paar keer overnieuw gedaan want ik vergat telkens een stukje, en dus wou mijn pickinghand niet zo goed meer meewerken, mischien had ik het eventjes moeten laten rusten, maar ik moest naar mijn werk.
Vooral het intro'tje klint veel te schel en mischien ook wel een tikkeltje vals, lijkt net of ik veel te hoog zit.

Naja, ik probeer later nog wel eens een keer een verbeterde te posten.

Hier komtie! :
http://www.youtube.com/watch?v=Bevb1H-bsD4 :strat:

Noid
17 oktober 2009, 19:49
... lijkt net of ik veel te hoog zit.

Meen je dat? :???:

Het hele nummer staat de gitaar te hoog. De meeste partijen lijk je wel onder controle te hebben, daar niet van. Maar dit is duidelijk om een andere reden (de foute stemming) niet om aan te horen. Jammer, want je lijkt het nummer al redelijk in je vingers te hebben.

Jasper.
17 oktober 2009, 20:09
Dit nummer is toch gewoon in e gestemd?

Noid
17 oktober 2009, 20:53
Dit nummer is toch gewoon in e gestemd?

De stemming van jouw gitaar en de gitaren van Acess High ontlopen elkaar "iets". Je krijgt de opname pas lekker als je je gitaar exact gelijk stemt met de gitaarpartijen van Maiden. Dat moet je op gehoor doen.

Eigen herinnering: toen ik begon met gitaarspelen zat ik een keer te "jammen" met een vriend. We probeerden wat van Thin Lizzy na te spelen. Komt z'n broer binnen: leuk bezig jongens, maar zouden jullie de gitaren niet eens op elkaar stemmen? Bleek dat beide gitaren op zich wel zuiver gestemd waren, maar dat hoogte van de stemmingen verschilde. Wij dachten dat het anders klonk, omdat Thin Lizzy professionele apparatuur had. Ach ja, leerzaam ...

Jasper.
17 oktober 2009, 21:04
Dus de A bijv. is bij mij 440herz terwijl het bij maiden wrschijnlijk iets lager is?

Han S
17 oktober 2009, 21:34
Dus de A bijv. is bij mij 440herz terwijl het bij maiden wrschijnlijk iets lager is?

Is dat nummer niet van voor het digitale tijdperk? Toen werd alles opgenomen met tapemachines en gemasterd naar tapemachines en die lopen soms niet op de goede snelheid. De master wordt in een studio naar machine A gestuurd en de plaat wordt gesneden vanaf een andere machine, bijvoorbeeld machine B en als die iets langzamer loopt krijg je dat. Bovendien loopt niet elke platenspeler 33 1/3 rpm en niemand die zich daar ooit druk om heeft gemaakt.

Er zijn machines als de MCI JH24, een 24 sporen multitrack die naarmate de band naar het einde komt sneller of langzamer gaat lopen. Is leuk als die tape dan in een andere studio wordt gemixed op bijvoorbeeld een Studer die wel constant loopt.

A is in het digitale tijdperk 440hz, maar vroeger kon het varieren. :D

Jasper.
17 oktober 2009, 21:41
De plaat is van 1984 dus dat zou best kunnen, en dat verklaart een hele hoop, want ik heb het idee dat het verder in het nummer wel wat zuiverder begint te klinken, maar dit kan dus nog wel eens een moeilijke taak worden om op te nemen.
Bedankt voor deze bijdrage, nu kan ik mezelf tenminste nog aanpraten dat het niet aan mij ligt :D
Kan ik dan niet beter een recent live nummer coveren?

Noid
17 oktober 2009, 22:05
Goede uitleg van Han. Soms waren de nummers op een lp ook nog eens in verschillende sessies en of studio's opgenomen, waardoor tussen 2 nummers al een verschil in stemming kon zitten.

Daarnaast heb je ook nog dat in de blues, rock, metal veel bands een halve toon (of iets in die richting) lager spelen. Dat klinkt net wat "massiever", voor solo's bend het stukken makkelijker en voor sommige zangers past het ook beter bij hun stembanden.

@ Jasper:
Dat het verderop beter klinkt, bedoel je daarmee de slagpartijen? Dat kan komen omdat je daar lagere frequenties speelt. Onze oren horen nuances bij hoge tonen beter dan bij lage tonen. Een bassist die er qua stemming een beetje naast staat zal niet meteen opvallen. Bij een toetsenist, of gitarist hoor je echter zo. Het kan ook zijn dat je gitaar niet echt lekker gestemd was.

Ik zou juist de uitdaging zoeken in het zuiver stemmen op het nummer. Als je het trucje doorhebt, kun je veel makkelijker met allerlei nummers meespelen.

Je doet dit door in het betreffende nummer te zoeken naar een referentienoot (da's een noot die wat lang doorklinkt, zodat je daar goed je gitaar op zuiver kunt stemmen). Bijv: op 0.24, 0.25 en 0.26, of die lange noten aan het eind.

(ik begon zelf te spelen voordat het internet bestond, tab was er bijna niet en het was duur. Dus zelf nummers uitzoeken was dé manier om nummers te leren spelen).

(EDIT: volgende aanvulling)
By the way: de manier waarop je bend in de solo onderstrepen het belang om te leren stemmen op gehoor. Want de bends hadden daar nog wel zuiver kunnen zijn (lees moeten zijn, op gehoor), immers je bepaalt dan in de bend hoe hoog de noot is. Als je zelf die bends nu terughoort in de solo, wat vind je er dan van?

Jasper.
17 oktober 2009, 22:44
Dankje voor de tips, ik zal er zeker aan werken en ik zal dan wel weer een filmpje van dit nummer posten.

Dat van die solo had inderdaad ook wel beter gekund, ik weet dat ik dat ook wel beter kan, maar als ik dan een tijdje bezig ben dan raak ik wat gefrustreerd omdat je een paar keer overnieuw moet beginnen en dan wil het wat moeilijker :P ik had er beter eventjes tussenuit gekund, maarja ik moest werken :)
Ik speel ook al 7 jaar trombone en dan moet je met de andere trombonist ook op het gehoor zuiver spelen.

Vergeet ook niet dat ik nog maar een jaartje speel, alles zelf aangeleerd. Ik persoonlijk vind dat ik het redelijk snel oppak. (ik weet niet wat je ongeveer na een jaar ongeveer moet kunnen, dus misschien zit ik ook wel fout hoor)

Maar ik zal er zeker aan werken, de tips zijn zeker bruikbaar. Dus misschien zie je over een tijdje wel een nieuwe die hopelijk wat beter is.

Noid
17 oktober 2009, 23:07
Je speelt pas een jaar? Dan doe je het zeker goed! Ik kijk al uit naar je verbeterde opname.

Rene88
17 oktober 2009, 23:39
Ik vond het best lekker klinken, probeer nog wat aan je bends te werken :ok:

Met wat voor camera neem je trouwens op?

Jasper.
18 oktober 2009, 10:31
Ik vond het best lekker klinken, probeer nog wat aan je bends te werken :ok:

Met wat voor camera neem je trouwens op?

Met een samsung L110 fotocamera van de kijkshop :P

@Noid, Dankje :)

Jasper.
22 oktober 2009, 16:24
Is dit alweer een beetje beter qua tuning?
http://www.youtube.com/watch?v=f2iQjj0W0sM

Ik heb het even snel gedaan en niet mijn best gedaan hoor. Het gaat om de tuning.

Jasper.
2 november 2009, 13:51
Die vorige was knudde,
Nu heb ik hem wel aardig te pakken qua tuning dacht ik, ik moest juist omhoog.
http://www.youtube.com/watch?v=2dSAFi9P6yk

Let niet op het spelen want dat is wel minder.

Henri H
7 november 2009, 01:00
Precies 25 jaar geleden was dit super HOT stuff om mee te spelen en uit te zoeken. Het is lang geleden dat ik dit nummer voor het laatst heb gehoord. :)

Ik vind het zeker niet slecht, de 3e opname (heb de 2e niet beluisterd trouwens) klinkt al beter dan de 1e. :ok:
Die hoge uithaal in de solo moet je nog aan werken denk ik.

Ik weet wel weer waarom ik Iron Maiden geen z*k meer aan vond op een gegeven moment: Bruce Dickinson is gewoon een slechte zanger, en er zit zo'n overdreven aanwezige bas in, vooral in het post-Paul Di'anno werk.
De eerste 2 platen (met Paul Di'anno) blijven wel goed vind ik.
Desondanks was het wel een moment van nostalgie voor mij. :rockon:

Jasper.
11 november 2009, 17:08
Precies 25 jaar geleden was dit super HOT stuff om mee te spelen en uit te zoeken. Het is lang geleden dat ik dit nummer voor het laatst heb gehoord. :)

Ik vind het zeker niet slecht, de 3e opname (heb de 2e niet beluisterd trouwens) klinkt al beter dan de 1e. :ok:
Die hoge uithaal in de solo moet je nog aan werken denk ik.

Ik weet wel weer waarom ik Iron Maiden geen z*k meer aan vond op een gegeven moment: Bruce Dickinson is gewoon een slechte zanger, en er zit zo'n overdreven aanwezige bas in, vooral in het post-Paul Di'anno werk.
De eerste 2 platen (met Paul Di'anno) blijven wel goed vind ik.
Desondanks was het wel een moment van nostalgie voor mij. :rockon:

Ik vind juist Bruce dickinson een goede zanger en en Di'anno werk minder qua zang. En ook die bas vind ik mooi. Ik vind het geluid van iron maiden in zijn geheel heel massief. Maarja smaken verschillen.

Maar inderdaad die 3e opname heb ik ook niet zo mijn best op gedaan, was meer voor hoe het klonk qua tuning

belfrink
12 november 2009, 11:48
Precies 25 jaar geleden was dit super HOT stuff om mee te spelen en uit te zoeken. Het is lang geleden dat ik dit nummer voor het laatst heb gehoord. :)

Ik vind het zeker niet slecht, de 3e opname (heb de 2e niet beluisterd trouwens) klinkt al beter dan de 1e. :ok:
Die hoge uithaal in de solo moet je nog aan werken denk ik.

Ik weet wel weer waarom ik Iron Maiden geen z*k meer aan vond op een gegeven moment: Bruce Dickinson is gewoon een slechte zanger, en er zit zo'n overdreven aanwezige bas in, vooral in het post-Paul Di'anno werk.
De eerste 2 platen (met Paul Di'anno) blijven wel goed vind ik.
Desondanks was het wel een moment van nostalgie voor mij. :rockon:

Kan me wel vinden in je mening. Heb zelf ook jaren Maiden geluisterd, vrijwel dagelijks maar op een gegeven moment weet je het allemaal wel en was ik er wel een beetje klaar mee.

Ik ben wel van mening dat Maiden een enorme stap voorwaarts heeft gemaakt met de komst van Bruce Dickinson die gewoon een waanzinnige stem heeft, vooral als die in goede doen is. Heb ook genoeg concerten gehoord waar die de hoge noten niet haalt en dan is zijn stem toch een stuk minder aantrekkelijk om naar te luisteren.

En ze staan na al die jaren nog steeds al een huis natuurlijk, vooral live nog steeds geweldig !

Jasper.
13 januari 2010, 13:50
Zo heb weer ff een nieuwe gemaakt. Zitten nog wel wat foutjes in natuurlijk maar die blijven er voorlopig nog wel even in. Hoop dat deze beter is:
http://www.youtube.com/watch?v=GnrnR4hVz5w

Heb ook nog Dr stein van Helloween gecovered, graag ook jullie mening:
http://www.youtube.com/watch?v=znDxQpuc52M

Henri H
13 januari 2010, 14:08
Je gitaargeluid is op zich best goed vind ik, maar in verhouding te hard vergeleken met de muziek. Die hoor je nauwelijks.
Ook jammer dat het beeld zo donker is.
Qua spel is het een lichte vooruitgang heb ik het idee.

En nu hop! Echt goeie nummers uitzoeken! ;)
Schenker, Gary Moore, Y&T, etc. :rockon:

Jasper.
13 januari 2010, 14:15
Je gitaargeluid is op zich best goed vind ik, maar in verhouding te hard vergeleken met de muziek. Die hoor je nauwelijks.
Ook jammer dat het beeld zo donker is.
Qua spel is het een lichte vooruitgang heb ik het idee.

En nu hop! Echt goeie nummers uitzoeken! ;)
Schenker, Gary Moore, Y&T, etc. :rockon:

Ja, idd wel wat, maar anders heb je zo snel dat je jezelf er niet meer uit kunt onderscheiden. Maar de muziek had idd wel wat luider gemogen.
Het gaat toch niet om beeld? :P Maar mijn volgende maak ik wel overdag, vooruit.