PDA

View Full Version : Overweging voor muur van geluid



FruscianteFan
17 oktober 2009, 12:12
ik speel nu op een fender jag (stock pups), via een blackstar ht-drive als main distortion naar een blues junior. dat werkt perfect voor 9 van de 10 dingen die ik speel.

alleen soms wil ik een goede muur van distortion neer kunnen zetten, en dan schiet het toch te kort. ook met de les paul trouwens. ik kan dan de blackstar boosten met een ds1 en daar wordt het wel vetter van, maar niet breder, niet bombastisch of colossaal. de big muff kloon van ibanez klinkt al een stuk beter, maar zodra de band meespeelt hoor je er niets meer van.

in eerste instantie wilde ik het oplossen door een pedaal te kopen, en dat zou dan waarschijnlijk een fuzzfactory of een rat worden. een beetje iets wat zo lomp kan zijn als de big muff, maar dan één die je wel hoort in de band.

maar afgelopen donderdag (niet bij repetitie trouwens) opperde de toetsenist of het niet een goed idee is om een andere versterker te kopen, omdat een blues junior waarschijnlijk wel eens te klein kan zijn voor optredens. En ik vrees ook wel dat het gewoon te compact klinkt om echt een stevige distortion neer te zetten. Nu zal ik in mijn eentje toch niet als Mogwai gaan klinken, maar dat hoeft ook niet. Optreden doe ik al met de blues junior, maar tot nu toe alleen met mijn coverband, waar de gitaar veel minder dominant is.

eigenlijk heb ik dus twee vragen:

- wordt optreden teveel voor een blues junior, zeker als ik in principe de enige gitarist ben?
- is het mogelijk om een blues junior écht stevig te laten klinken, of kan ik beter iets anders kopen? Ik heb mijn oog trouwens laten vallen op een Hiwatt.

Staon
17 oktober 2009, 12:16
Ga anders door op een Hotrod, hou je redelijkerwijs je sound maar meer speakers. Of een mooie 2x12 cab eronder, dan heb je meteen een veel dikkere drive.

Of althans, dat lijkt me het meest logisch

Luke-wannabe
17 oktober 2009, 12:19
Dude. Waarom ga je niet stereo spelen? Koop je een wat zwaardere buizen bak voor je normale dingetjes en als je die wall of sound nodig hoop, kick je de Blues Junior met een smerige fuzz ofzo er in.

Liquid_Metal
17 oktober 2009, 12:31
Wall of sound kun je neerzetten door meer speakers te gebruiken, maar een zwaardere versterker wil ook wel helpen. Zorg dat je sound strak klinkt en goed gedefinieerd, want met modder klinkt het echt niet als een muur.

FruscianteFan
17 oktober 2009, 13:25
het lijkt me dan vooralsnog een logische oplossing om bijvoorbeeld voor een harley benton 2x12'je te gaan. Als dan blijkt dat dat niet genoeg doet met m'n 15-wattertje, kan ik altijd nog een head kopen, toch?

Maakt het overigens nog uit als een cab bij het juiste impedantie veel meer vermogen 'heeft' dan de versterker zelf? Want die harley benton kom top 120 watt.

Ik heb laatst trouwens bij repetitie de BJ aangesloten op een enorme Mesa Boogie cab, maar dat werkte niet lekker. Misschien wel omdat die twee ingangen voor 8 ohm had, voor stereo gebruik.

wiegersma
17 oktober 2009, 15:00
stereo spelen en/of twee kabinetten een eind van elkaar zetten zorgt voor een groter geluid.

Eko
17 oktober 2009, 15:04
Als je geen andere amp wilt kopen , of andere spullen , probeer dan het volgende. Je kunt een Blues Junior dikker laten klinken door hem uit te versterken met een pa. Een truc is om er een microfoon niet alleen voor te zetten , maar ook 1 achter in. Meng die twee met elkaar en je krijgt een dikker geluid uit die kleine amp. Let er op dat je de microfoon aan de voorzijde even op gehoor goed neer zet. Soms hoor je door een verkeerde plaatsing geen hoge tonen meer of te weinig laag. Even spelen en je hebt het zo te pakken.

Michael AE
18 oktober 2009, 00:37
Probeer eens je eigen amp via een 4x12. 15 watt is hard zat voor een band en de grotere speaker geeft je een veel grotere sound. Succes!

the sure thing
18 oktober 2009, 08:57
... of probeer eens de Mesa V twin. Daar kan je met elke amp wel een muur neerzetten.


Leuk he, al die uiteenlopende adviezen? Welcome to the jungle! :)

Van Dattum
18 oktober 2009, 11:34
Een korte delay wil ook nog wel eens werken. Dan krijg je een beetje het idee van een gedubbelde gitaarpartij.

marter544
18 oktober 2009, 12:35
Op dit vlak heb ik ook van alles geprobeerd... Ik ben tot de conclusie gekomen dat spelen met 2 gitaristen, met 2 4*12 per gitarist, en beide een goede buizentop (in ons geval een Laboga Mr. Hector en een Engl Fireball) de beste oplossing gaf.. Ik denk niet dat je zo'n sound gaat bereiken met een pedaaltje.. Miss dat et beter wordt met een 4*12, maar ik weet dan nog niet of je zo'n sound gaat bereiken in je eentje.

Als je dat wil doen zou ik het ook stereo proberen, met een korte delay, zoals al eerder gezegd.

e!
18 oktober 2009, 13:41
- Versterker met meer headroom (als ik mijn Fender The Twin op 25 Watt zet klinkt 'ie een stuk minder breed dan op 100 Watt)

- Je zou kunnen experimenteren met time based effects. Wat werkt is bv. een korte enkelvoudige delay. Wat ooik kan is een chorus, flanger of phaser gebruiken. Die stel je in op een heel trage frequentie, zodat een cyclus meerdere seconden nodig heeft om te voltooien en vrij zacht in de mix, zodat het swoosh effect eigenlijk nauwelijks hoorbaar is. De subtiele verandering in klankkleur doet echter een hoop qua ruimtelijkheid. Geeft gelijksoortige effecten als dubbing in de studio.

Stereo kan werken, maar is niet perse nodig.

FruscianteFan
19 oktober 2009, 09:22
meer headroom is een optie die ik serieus overweeg. Maar toch denk ik dat ik eerst voor een cabinet (2x12, ik sjouw me al een ongeluk, en zit al met m'n pols) ga. Als dat niet voldoende blijkt, kan ik altijd nog voor een nieuwe versterker gaan.

Een tweede gitarist is eigenlijk geen optie. Afgezien van dat de toetsenist en bassist af en toe een gitaar erbij pakken, zijn we nu met 4 man die goed met elkaar overweg kunnen enzo.

Spelen met delay heb ik geprobeerd, maar ik krijg dat niet echt realistisch, laat staan mooi. Van de modulatie ben ik sowieso niet zo.

Laat wel duidelijk zijn dat ik serieus nadenk over elke optie die wordt genoemd, maar sommige dingen had ik zelf ook al overwogen.

Ik ben wel benieuwd hoe het straks gaat klinken als we er strijkers bij hebben.

Marc Oblivian
19 oktober 2009, 09:40
Ik ben wel benieuwd hoe het straks gaat klinken als we er strijkers bij hebben.

Ja, het is weer bijna die tijd van het jaar....

e!
19 oktober 2009, 23:39
Spelen met delay heb ik geprobeerd, maar ik krijg dat niet echt realistisch, laat staan mooi. Van de modulatie ben ik sowieso niet zo.

De kwaliteit van de gebruikte delay is sterk bepalend voor het effect. Parallelle schakeling via een parallelle FX loop of m.b.v een digitale processor die je directe geluid onaangetast laat klinkt al gauw beter dan een eenvoudig digitaal pedaaltje, omdat je directe geluid in die dingen vaak ook (kapot) wordt geprocessed.

Voor wat betreft modulatie-effecten is het van belang dat je eigenlijk de modulatie niet als zodanig ervaart. Het moet zodanig subtiel blijven dat het een beetje "geen idee wat het is, maar het klinkt wel vet"-gehalte krijgt. "Je ne sais quoi", kejje ook zegge :lp: Daartoe is een kwaliteitseffect nodig, met de mogelijkheid om de mix op praktisch 100% dry in te stellen. Direct geluid moet liefst eveneens onaangetast blijven, om diepte te behouden.

Jouw optie, een extra kabinet, zorgt voor grotere spreiding van het geluid. Dat kan zeker ook helpen, met name als je de speakers naast elkaar of zelfs een eindje uit elkaar zet. Het geluid klinkt dan op natuurlijke wijze alsof het niet vanuit een punt komt (omdat dat feitelijk zo is :chicken:).

Ik heb ook lange tijd met 2x 2x12 gewerkt in de oefenruimte en live. In de oefenruimte stonden ze naast elkaar op oorhoogte (2 meter breed geluid :punk:). Live gebruikte ik 1 als eigen monitor en 1 voor de rest van de band, dwars over het podium, of 1 voor het publiek en 1 voor mezelf en de band. Nu hoor ik je denken "Arme band!", maar door een speaker tactisch te plaatsen kun je juist overal goed hoorbaar blijven zonder het volume belachelijk hoog te hoeven zetten. Je tilt je dan idd ook wel een breuk.

FruscianteFan
21 oktober 2009, 13:43
ok, een weergave van de reactie die ik nog had gegeven voor de crash:

ik houd gewoon niet zo van modulatie, dus ik weet niet of dat nou de beste oplossing is. Ik kan ermee experimenteren, maar bijvoorbeeld een MXR Phae90 gaat op z'n langzaamst nog veel te snel (en verandert de klank teveel, etc).

De optie om met de plaatsing van meerdere speakers aan de haal te gaan, zie ik niet zitten. Ik heb bijzonder weinig podiumervaring (denk aan een optreden of 11, waarvan het eerste optreden een klein jaar geleden is), waarbij mijn band nu ook absoluut niet in de positie zit om voor een optreden alle tijd te nemen om haar eigen eisen voor elkaar te krijgen. Bovendien hebben we al best veel logistieke moeilijkheden voor optredens - vooral doordat we allemaal weleens een ander dan ons eigen instrument bespelen. Daarom denk ik dat het lastig wordt om voor elk optreden met speakerplaatsing aan de haal te gaan.

Wat ik gister wel nog even heb geprobeerd, is om niet mijn Boss DD-7 te gebruiken om het geluid breder te maken, maar om mijn oude Headrush aan te sluiten: het droge signaal naar de Blues Junior, het effect naar een andere versterker (nu even een 10 watt transistor met 6,5" speaker, dus niet bepaald geweldig) en dat lijkt eigenlijk best wel te werken.

hoe ik dit precies ga realiseren, weet ik niet. Maar ik ga er wel mee experimenteren.

e!
21 oktober 2009, 22:19
Grappig hoe je bui van het moment doorschemert in je post. Dit stond in de notificatiemail van je post voor de server crash:

"
Modulatie begint te klinken als een optie, ik zal er wellicht toch eens mee experimenteren.
"
Ik begrijp je hoor. Geluid is een ongrijpbaar iets en ik breek wekelijks mijn hoofd over keuzes in geluid. Wat ik vandaag super vind, vind ik morgen helemaal nix.

Anyway, ik denk echt dat je een te beperkt beeld hebt van modulatie. Ik heb met mijn Rocktron Replifex dingen met modulatie gedaan die je niet direct het idee geven dat er modulatie gebruikt werd, maar die wel een extra dimensie aan het geluid gaven waardoor het grootser klonk. Met een Phase90 gaat je dat idd niet lukken.

De reden dat je met je headrush setup wel het gewenste effect hebt of in de buurt komt, zal (als ik het goed begrijp) te maken hebben met het feit dat je je droge signaal via je main amp laat lopen en het effect via een andere. Dat is dus een parallelle schakeling, waarbij de dry/wet signalen tot en met de speaker volledig gescheiden blijven.

In het algemeen is een "breed" geluid een subjectieve term. De vraag is wat jij er precies mee bedoelt. Een distortion sound met eventueel een goeie compressor moet al een behoorlijk muurgeluid kunnen opleveren. Delay, reverb, 2 amps met verschillende sounds, modulatie-effecten en meerdere speakers voegen verder allemaal iets anders toe aan het geluid dat je met evenveel recht "breed" zou kunnen noemen.

Heb je misschien een gitarist / band als voorbeeld van wat je bedoelt?

Henri H
22 oktober 2009, 00:33
http://www.guitaracquisitionsyndrome.com/images/wall_20o_20marshalls.jpg

Van Dattum
22 oktober 2009, 08:27
Dat geluid is minstens 30 meter breed........:blast:

FruscianteFan
22 oktober 2009, 12:06
e!: je hebt wel gelijk ja, het is lastig te vatten.

het punt van modulatie is dat ik vind dat bijvoorbeeld een chorus, flanger of phaser, ook al vallen ze qua beweging niet op, mijn geluid negatief beïnvloeden. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je een flanger kunt instellen zonder ook maar enig 'hoog metalig' geluid te krijgen. Of een phaser zonder dat het klinkt alsof je ineens superveel of juist weinig 'presence' hebt.

Er zijn trouwens twee goede voorbeelden van geluid wat ik een beetje voor ogen heb: sommige stukken van Mogwai en RHCP - Especially In Michigan.

Mogwai wordt erg lastig, want een muur van geluid komt daar door 3 gitaristen, elk met hun eigen pedaaltjes en lompe versterking. Overigens is het niet per se zo dat ik het zo heftig wil als Mogwai, want ik ben bij beide concerten van hun zowat omver geblazen. Ik geloof wel dat één van die gitaristen een Danelectro distortion gebruikt die vooral weinig mids heeft. Dus dat is niet waar ik het moet zoeken, ik gebruik meestal zoveel mids als mogelijk.

RHCP - EIM is niet zo ontzettend lomp, maar wel goed stevig. Als ik het goed heb onthouden, komt die sound door een (gedubbelde) partij van een Strat, EHX English Muff'n en de vaste twee Marshalls. Maar volgens mij is in C'mon Girl dezelfde formule gebruikt, maar dat is zodanig anders gemixed ofzo (of misschien is die niet gedubd) dat het niet zo vet klinkt als Especially In Michigan. Om maar binnen het RHCP kader te blijven: ik luister nog eens goed naar She's Only 18, en het distortiongeluid (Boss DS-2) is wel erg cool, maar volgens mij zijn het daar de vele vocalen die het geheel zo vol maken. Dat herinnert mij aan het feit dat mijn zoektocht niet dient om míjn geluid vetter te maken, maar om de algehele sound vetter te maken op de momenten dat ik als enige gitaarspeel.

Terug naar de situatie: ik heb gister bij de repetitie de Headrush gebruikt - als laatste in de keten - om het signaal af te splitsen naar een kanaal van de allrange-versterker van de toetsenist. En dat klonk vet, maar ik hoorde er bij 'het lompe stuk' vrij weinig van. Kan uiteraard komen doordat we in een halve garage repeteren, of doordat ik met m'n distortion zat te kutten (het geval wil dat mijn DS-1, die ik nu als boost gebruik, ermee stopte).
Komende zondag repeteren we ergens met veel meer ruimte, en ik zal het daar nog eens proberen. Zij het op de versterker van de toetsenist, zij het op de Marshall valvestate die daar ook nog staat.

Ik speel ook nog met de gedachte om het signaal eerder in de keten af te splitsen, en het dan door een aparte distortion te sturen. Immers, we hebben ook nummers waarbij de toetsenist ook gitaar speelt met distortion. Ik zou dan het gitaargeluid, wanneer het nog clean is, via de headrush (en dus met vertraging) kunnen doorsturen naar de Boss ME-50.

Ik denk dus dat dit een trucje is dat ik daadwerkelijk ga toepassen (met de headrush, niet per se een aparte distortion), maar dan nog kan het geluid uit mijn versterker wat beter.

Dus voorlopig denk ik dat ik nog steeds een apart cabinet wil, en een Proco Rat of misschien een EHX English Muff'n.

edit: ik bedenk net dat de Rat een veel betere optie zal zijn. Mijn Boss DS1 is kapot, en ik heb iets nodig om mijn Blackstar te boosten. Ik verwacht dat dit met een English Muff'n of een Fuzz Factory niet zo goed gaat als met een Rat, die erg veelzijdig schijnt te zijn.

edit2: ik heb gistermiddag een Rat gekocht. Daarnaast ook een kabel van 9 meter, zodat ik met gemak de delay kan aansluiten op de andere versterker. De Rat klinkt inderdaad veelzijdig, soms wat lastig te tweaken. Vooralsnog heb ik maar weinig 'wow' gevoel, maar ik weet heel goed dat het op m'n slaapkamer toch wel anders klinkt. Dus ik ben benieuwd naar hoe dit zondag zal klinken - dan ga ik zowel met de rat als met stereo aan de slag.

e!
24 oktober 2009, 12:18
Ik weet niet of je die Rat hebt geprobeerd op je eigen amp, maar het heeft weinig zin om een distortion pedaal te kopen zonder die te testen op je eigan versterker, daar de combinatie de sound maakt en niet enkel de distortion.

Jij hebt als ik het goed begrijp nog geen modulatie-effect kunnen gebruiken zonder dat het een onnatuurlijk/plat/plastic/afgezwakt karakter aan je geluid geeft. Dat ligt enkel aan de kwaliteit, instellingen en mogelijkheden van de gebruikte apparatuur en signaalketen, niet aan het fenomeen modulatie op zich.

Wat betreft RHCP, die werken veel met overdubs, waardoor je dus eigenlijk vrij veel naar meerdere gitaren zit te luisteren en dat effect krijg je dan ook pas echt met meerdere gitaren. In de studio worden daarover nog vaak meerdere modulatie-effecten en reverbs bijgemixt.

Die track "Especially in Michigan" heb ik even beluisterd. Daar zitten inderdaad dus ook redelijk wat verschillende gitaarsounds en overdubs in. Er zijn zelfs maar weinig momenten waarop je maar 1 gitaar hoort. Dat is met name aan het begin van de track. Daarna zijn er vrijwel continu overdubs in het spel. Op verschillende momenten druipt het geluid overigens van de delay en reverb. Ik snap wel dat jij dat misschien niet herkent, omdat ze mooi in de mix zijn gelegd en versmelten met de reverbs van de drums en de reverbs + delays op de zang, maar ze zitten er zeer zeker in:

0:00 - 0:10 -> clean met lichte buizenoversturing + room mic ambience of kunstmatige room reverb
0:10 - 0:56 -> volgens mij zit hier wat stereo delay in het signaal
0:56 - 1:06 -> idem als eerste 10s
1:06 - 1:17 -> Links start een clean chord overdubje
1:17 - 1:46 -> Distorted gitaar is ineens naar links gepand en volgens mij rechts vrij subtiel gereverbd, in het midden zit een clean gitaar met delay. Net rechts van het midden zit een distortion overdub van de gitaar links.
1:46 - 2:05 -> Platgecompresste en gefuzzde distorted gitaar met stereo delay/reverb effecten.
2:05 - 2:23 -> Links en rechts starten 2 verschillende dub tracks, wederom met delay en/of reverb
2:23 - 2:50 -> Solowerk -> distorded gitaar met chorus + net rechts van het midden een dub met distortion, op 2:46 komt daar nog een derde track bij links.
2:50 - 3:10 -> Linker dub klinkt door en gaat verder, de dub rechts van het midden gaat ook door als begeleiding.
3:10 - 3:28 -> Beide vorige tracks stoppen. 2 dub tracks van een gefuzzde gitaar starten links en rechts.
3:28 - slot -> 3e gitaartrack met solo komt erbij.

Je hoort aan het eind duidelijk de twee gitaardubs op verschillende momenten stoppen met spelen.

Hoe simpel die liedjes van de RHCP ook klinken, qua studiowerk gebeurt er een hoop om van die drie instrumenten tot die muur van geluid te komen.

Je kunt het simpelweg vergeten om een dergelijke sound neer te zetten met 1 gitaar, tenzij je met timebased effecten gaat spelen. Dat zijn in dit geval het best dus delay, reverb, chorus + uiteraard een goeie distortion en een fuzz. Beter gaat het nog klinken in stereo (dus met 2 versterkers met links/rechts verschillend geluid) of Wet - Dry - Wet (W/D/W) opstelling, dus met je directe signaal in het midden en links en rechts de stereo-effecten.

FruscianteFan
24 oktober 2009, 13:56
allereerst, dank je wel dat je er duidelijk veel aandacht aan wilt besteden. Ook denk ik dat je inderdaad een keurige analyse hebt gemaakt van de gitaren in EIM, beter dan ik zelf al had gedaan en ik heb er toch wel een paar keer heel goed naar geluisterd.

Die chorus zit wel alleen in de solo, en da's dus niet waardoor het zo'n vet geluid wordt in de refreinen. stereo delay lijkt me inderdaad wél heel belangrijk, net als de galm, compressie en lichte reverb die overal wel opzit. We moeten trouwens niet vergeten dat de Peppers voor dit album grofweg een jaar full time in de studio hebben gezeten, dus het is inderdaad niet zomaar 1, 2, 3 in elkaar geflanst.

Ik kom hier zeker nog op terug, maar eerst ga ik morgen bij de repetitie aan de slag met stereo delay (mijn versterker rechts en de versterker van de toetsenist links via een korte delay) en de Rat.

e!
24 oktober 2009, 14:31
Succes! Ben benieuwd hoe het gaat klinken.

e!
24 oktober 2009, 14:32
O.. en graag gedaan ;)

FruscianteFan
26 oktober 2009, 00:59
Een verslag van afgelopen repetitie:

Eigenlijk klinkt de Rat niet zoveel anders dan de Blackstar, alleen veel strakker, scherper en wat sterieler. Da's goed, want er valt een hoop strak te trekken aan een Jaguar en Blues Junior. Overigens moet ik zeggen dat ik het riff van het betreffende stuk nu net wat anders speel, waardoor het sowieso wat strakker wordt.

Het stereo-spelen is lastig. Ten eerste om het afgesteld te krijgen - ik had de 2e versterker niet op mij gericht en die stond sowieso redelijk ver van mij af, dan wordt het lastig om een goede balans te vinden. Ten tweede kan ik het zelf eigenlijk niet zo goed horen. Voor mijn gevoel is het een kleine boost, ver weg. In feite zal het wel wat lomper zijn geweest. Daarnaast merkten we op dat het nergens naar klinkt op de all-range versterker van de toetsenist. Tweede keus was de Marshall, maar dat kon ff niet. Ik heb dan maar de Fender 85 gepakt, en die afgesteld terwijl de toetsenist even wat gitaar stond te spelen. Toen ging het al een stuk beter, maar het afstellen blijft lastig.

Tijdens een nummer waar ik niet stereo ging spelen ging m'n Blues Junior trouwens de mist in - vast iets met de buizen - dus ik schakelde snel over op diezelfde Fender 85. Verrassend genoeg klonk dat erg goed. Veel voller en steviger dan de BJ. Die heeft wel een 'nettere afwerking', zeker de dikke rand die erop zit klinkt gewoon lekkerder. Maar toch, ik overweeg om die Fender 85 er gewoon standaard bij te nemen en door te lussen (dmv de 2e input) naar de BJ. Moet ik wel weer een andere versterker pakken voor het stereo-spelen.

Bottomline voor wat betreft de hardere stukken: er moet inderdaad iets veranderen t.o.v. mijn normale distortion, en ik denk wel dat het gebruik van een delay naar een aparte versterker werkt. Ik heb dat zelf alleen niet goed kunnen horen. De opname pakt mijn gitaar sowieso niet goed, laat staan dat je subtiele verschillen hoort.

edit: nog eens geluisterd. Enneh, ik had het graag laten horen, als het te horen was. Maar het enige verschil met m'n normale distortion is dat je het nu wél kunt horen, als je goed luistert. Ligt gewoon aan de opname, hebben we wel vaker. Ik stond best hard...

Tristan
27 oktober 2009, 09:17
Een echt vette muur krijg je ook alleen bij een uitgelezen combinatie van twee amps denk ik.
De dikste muur die ik ooit bespeeld heb was toch wel een JCM800 2203 met 4x12 en een oude Silverface Fender Bassman met ik geloof ook een 4x12 box, dan met een Homebrew Electronics Big D ertussen en een Deluxe Memory Man waarbij de delay naar de Fender ging en de droge sound naar de Marshall, mega zwaar geluid.

Ik zou dus zeggen
- twee duidelijk verschillend klinkende amps die goed bij elkaar klinken combineren
- delay naar de ene sturen en de andere droog houden (wet/dry)
- eventueel een lekker distortion pedaal ertussen hangen

FruscianteFan
27 oktober 2009, 11:30
Daar heb je een heel goed punt, maar de vetste muur van geluid hoef ik niet per se en daar heb ik ook absoluut niet de middelen voor.

Ik kreeg de indruk dat het een stuk vetter klinkt als de toetsenist tweede gitaar speelt. Hij speelt dan op zijn all-range versterker, een tubescreamer simulatie op de ME-50 (met bottom vol open) en mijn Epi Les Paul. We hebben het ook geprobeerd met een strat met humbucker of een Jackson met P90 maar die vindt-ie niet zo fijn. Wat me daarbij opvalt is dat de distortion het meeste verschil maakt in sound. De gitaar maakt niet zo gek veel uit - ik vind de Jackson het lekkerste klinken maar die gitaar is wat gemener, eerlijker en hij speelt er lang niet zo lekker op, en dat resulteert in dat het niet zo strak klinkt. Maar goed, in feite doet de gitaar er niet zoveel toe.

Ik heb er vorige repetitie niet aan gedacht, maar ik moet nog uitproberen hoe het klinkt als ik de delay van mijn gitaar naar de Boss ME-50 stuur. Dan stuur ik dus niet dezelfde distortion door naar een andere versterker, maar dan fake ik als het ware die 2e gitaar. Alleen komt dat geluid dan wel uit dezelfde versterker als de toetsen, die op dat moment ook belangrijk zijn.

Wel moet ik er rekening mee houden dat het ten eerste wel verschil maakt welke gitaar de tweede gitaar is. Onderling maakt het niet zoveel uit (heel kort door de bocht: twee humbuckergitaren en een P90), maar het zijn wel stuk voor stuk gitaren die scheuren als een tiet, terwijl de Jaguar net wat meer hulp nodig heeft. Dat maakt haar wat rauwer, en milder, en ik vind dat best lekker combineren met een gitaar die meer snijdt.
Het tweede waar ik rekening mee moet houden, is dat we tijdens het nummer waar we allebei met distortion gitaarspelen, allebei op het brugelement zitten. Het nummer waarin ik ik echt op zoek ben naar die muur van geluid, speel ik op het halselement. Bovendien (of daarentegen?) speel ik geen lage powerchords. Ik speel in principe een basnoot (laagste daarvan is de G op de 10e fret v/d A-snaar), een kwint erboven en soms een kwint eronder (ik merk dat dat veel lompheid toe kan voegen, maar soms wordt het eerder een zooitje) en de terts boven het octaaf (mijn theoretische kennis is niet geweldig), wat ongeveer neerkomt op het volgende:



Gm C Eb Bb Cm

e-----12--15---------
B-11--x---x---15--16-
G-x---12--15--x---x--
D-12--10--13--15--17-
A-10--10--13--13--15-
E-------------13--15-


De bassist speelt nog wel lage noten, maar ik moet wel in mijn eentje voor behoorlijk wat power zorgen, en tegelijkertijd nog wat boeiende dingen erin houden.

svdijk
27 oktober 2009, 11:54
Zo doe ik dat altijd, en da klinkt VET!!!
Zeker wanneer je één Marshall via een hele korte delay aanstuurt!

http://members.home.nl/svdijk//Marshalls.JPG

e!
27 oktober 2009, 20:26
Hehe.. what HE said..

FruscianteFan
28 oktober 2009, 21:47
Net weer gerepeteerd in het kleine hok. Ik denk dat het een stuk beter werkt als ik het cleane signaal naar de Boss ME-50 stuur, naar de versterker van de toetsenist. En het grappige is dat in die keten ook de Phase90 staat. Heb ik ook maar eens aangezet, en dat klonk toch wel vet, zeker doordat op mijn versterker dan geen modulatie zit.

Komende repetitie (enorme ruimte) ga ik dus een Fender 85 combineren met de Blues Junior (doorlussen m.b.v. de tweede input op de 85) om mijn standaardgeluid wat voller en breder te maken, en voor de lompste stukken wordt de setup dan als volgt:

Fender Jaguar (ritme-circuit) - Korg DT-10 om signaal te splitsen:
uitgang 1 - Rat distortion - Fender 85 - Fender Blues Junior;
uitgang 2 - wet-uitgang van Akai Headrush, heel korte slapback - MXR Phase90 - Boss ME-50 voor Tubescreamersimulatie - all range versterker

Om het verhaal nog ingewikkelder te maken, wil ik dan ook een A/B-box aanschaffen om tussen de Headrush en de Phase90 te zetten, zodat we niet moeilijk hoeven te doen om een 2e gitaar in te pluggen.

...maakte ik maar blues, dan kon ik gewoon m'n gitaar in de versterker prikken en meteen spelen...

e!
1 november 2009, 17:33
Klinkt als een goeie setup voor een wall of sound. Je hebt de tubescreamer echter na de delay geplaatst. Dat kan modderig gaan klinken. Mocht dat het geval zijn dan kun je proberen om de tubescreamer meteen na de signaalsplitter voor de timebased effecten te plaatsen. Ik denk persoonlijk dat dat sowieso strakker zal klinken.

Hoe dan ook, benieuwd naar de uitkomst.

FruscianteFan
1 november 2009, 18:12
Klinkt als een goeie setup voor een wall of sound. Je hebt de tubescreamer echter na de delay geplaatst. Dat kan modderig gaan klinken. Mocht dat het geval zijn dan kun je proberen om de tubescreamer meteen na de signaalsplitter voor de timebased effecten te plaatsen. Ik denk persoonlijk dat dat sowieso strakker zal klinken.

Hoe dan ook, benieuwd naar de uitkomst.
twee bezwaren: de tubescreamer in onderdeel van de effecten die ook voor een 2e gitarist zijn, die niet via de delay speelt. nu gebruik ik de delay ook als pedaal waarmee ik de stereo activeer (gebruik alleen effect-out), en dat signaal gaat naar de andere kant van de ruimte waar de effecten voor 2e gitaar staan. tweede bezwaar is dat de distortion wat mij betreft compenseert dat de delay niet geweldig mooi klinkt...

edit: ook is het zo dat ik de phase90 voor de distortion wil hebben, dat klinkt veel subtieler.

(excuus voor kortaf zijn en hoofdletters e.d., net veel gerepeteerd dus moet rustig aan doen met de pols)

dat gedoe met die Fender 85 werkte niet. nieuwe voorversterkerbuizen wel.

e!
3 november 2009, 21:22
1.

de tubescreamer in onderdeel van de effecten die ook voor een 2e gitarist zijn, die niet via de delay speelt.

Ik zou wat dat betreft investeren in een tubescreamer voor de 2e gitarist apart. Kost je 4 á 5 tientjes en maakt je een stuk minder afhankelijk van elkaar. Sowieso moet je proberen z.s.m. naar een setup te gaan waarbij je geen gebruik van elkaars versterking hoeft te maken. Maar goed, da's makkelijk praten, daar ik geen rekening hoeft te houden met jullie budget.

2.
tweede bezwaar is dat de distortion wat mij betreft compenseert dat de delay niet geweldig mooi klinkt...
Duidelijk. Zolang het werkt, werkt het.

3.
edit: ook is het zo dat ik de phase90 voor de distortion wil hebben, dat klinkt veel subtieler.

Dat kan inderdaan zijn. Als gezegd, zolang het werk, werkt het en je steekt duidelijk tijd in het zoeken naar de best klinkende signaalketen. Ik mag dan wel een beetje blasé roepen dat je een 2e tubescreamer moet kopen (wat mij nog steeds het beste lijkt voor jou en je medegitarist), maar het zoeken naar het beste compromis levert je wel een hoop ervaring en inzicht op.

Luke-wannabe
3 november 2009, 22:53
Je zoekt het probleem nu bij jezelf, maar als je de bas een lekkere Big Muff aan laat trappen gaat het geheel ook al een stuk vetter klinken hoor!
Daarbij moet je denk ik voor een echt vette sound een top plus 2x12 of 4x12 gebruiken. Zo'n klein Fendertje klinkt gewoon niet dik...

Tokaifan
3 november 2009, 23:08
Twee (verschillende) versterkers gebruiken. M'n leraar gebruikt een Blues Deluxe en een Blues Junior tegelijk en klinkt als een dijk. Dat maakt echt een wereld van verschil en is geen prijzige oplossing lijkt mij.

FruscianteFan
3 november 2009, 23:19
Op zich is die tubescreamer echt het probleem niet. We gebruiken een een Phase90 en Boss ME-50 voor galm, reverse delay, stemapparaat en distortion voor de tweede gitaar - of het nu de toetsenist of de bassist is die die gitaar bespeelt, of of ik er een tweede signaal naartoe stuur, dat maakt niet uit. Wat ik ook vrij belangrijk vind is dat tubescreamers volgens mij normaal gesproken weinig bas hebben, terwijl ik die voor die setup juist wil pushen. Daarnaast is het nu niet zo ingewikkeld als het misschien lijkt: het enige wat ervoor nodig is, is mijn Headrush op de 2e uitgang van de Korg aan te sluiten, de effect-uitgang via een lange kabel op de effecten bij de toetsenist aan te sluiten, en de delaytijd goed instellen.

Het instellen van de distortion was even wat getweak, maar het kwam niet zo enorm nauw omdat je die distortion alleen maar hoort met in combinatie met mijn distortion die dezelfde partij speelt.

Maar goed. Afgelopen zondag hebben we het nummer waar het om gaat niet geoefend, de repetitie morgen gaat niet door. Komende zondag weer, en dan zien we wel weer verder. Ik denk in elk geval dat ik de oplossing wel gevonden heb, al kan ik absoluut niet inschatten of het ook goed klinkt als je het niet zelf speelt...

edit: inmiddels een paar extra reacties;

Ik denk dat de bassist in dat stuk zijn overdrive wel gebruikt, alleen stelt hij die nu in als boost. Ik denk wel dat het zinnig is om het daarover te hebben, maar vooralsnog heb ik wel gemerkt dat als hij met gain aan de haal gaat, zijn sound (firebird bass door een of andere peavey 1x15 gok ik) er meestal minder vet op wordt. Maar goed, ik kan op zijn minst even mijn werkloze fuzz (als het goed is een big muff kloon) bij hem aansluiten, kijken of dat wat uithaalt.

Een blues deluxe erbij niet prijzig? Met alle respect, een versterker kost veel geld. Ik kan allicht nog eens proberen om die Fender 85 erbij te zetten, en het dan anders aan te sluiten dan eerst. Maar afgelopen zondag heb ik eigenlijk geen moment last gehad van dat de Blues Junior tekort komt. Allicht zal het vetter worden met een 2x12 of extra versterker, maar voor normaal gebruik ben ik in principe tevreden. Het gaat mij echt om 1 of 2 stukken van nummers die gewoon vetter moeten :)

e!
4 november 2009, 01:08
- Tubescreamer zuigt idd bas uit je toon.
- 2 verschillende distortions via 2 verschillende amps zou al een hoop moeten doen, ook als die 2e een Fender 85 is.
- Short delay op 1 van de signalen helpt.
- 2 signalen door 1 signaalketen gaat wel degelijk ten koste van de geluidskwaliteit van beide signalen. Het probleem is niet de tubescreamer (los van die bass suck), maar

a) het feit dat de bandbreedte van je signaalketen ineens gebruikt wordt voor 2 signalen i.p.v. 1.

b) Een amp + speaker combinatie "ademt" met je spel, vanwege de dynamische respons van de gebruikte amp en (niet onbelangrijk) van de speaker. Je speelt met andere woorden net zo goed "versterker" als dat je "gitaar" speelt. Je set moet nu meedeinen op het spel van 2 gitaren, i.p.v. 1. Dat werkt niet.

Resultaat is een grote mate van modderigheid en modder is geen muur, maar gewoon modder. Bovendien wordt het onderscheid tussen de 2 gitaren ook moeilijk hoorbaar, doordat beide gitaren een zeer vergelijkbare sound hebben (zelfde pedaal, zelfde amp, zelfde speaker). Dit is al zo bij 2 identieke setups, maar als beide gitaren door dezelfde signaalketen gaan wordt dit nog veel erger, los van het voorgaande alleen al door het feit dat het geluid vanaf dezelfde positie in de ruimte komt.

Een hoop gelul wat erop neerkomt dat ik er zelf nooit aan zou beginnen, tenzij als pure noodoplossing. Daar zou ik vervolgens dan ook ASAP verandering in aanbrengen. Heb je ooit een beetje serieuze band met 2 gitaren via 1 setup zien spelen? Precies.

FruscianteFan
4 november 2009, 01:36
2 dingetjes:
- die Fender 85 wil ik liever niet gebruiken voor het stereo-spelen (d.w.z. het signaal via delay naar de andere kant van het podium sturen (ik ben me bewust van het feit dat de PA uiteindelijk veel belangrijker is dan de verdeling op het podium)), de 85 wil ik hooguit gebruiken mijn normale sound meer body mee te geven - in dat geval zet ik gewoon de BJ en de 85 permanent aan;

- er gaan nooit twee gitaren tegelijk door dezelfde keten. Ofwel de bassist of toetsenist staat met een gitaar door de allrange versterker te spelen, ofwel mijn delay stuurt het signaal die kant op. Wat wél zo is, de allrange versterker moet naast twee keyboards ook een tweede gitaar weergeven. Tot nu toe (enkel clean dus) gaat dat erg goed, met distortion (alleen als het van mij afkomt) weet ik nog niet goed hoe dat gaat klinken.

We hebben een nummer waarin de toetsenist 2e gitaar speelt met de tubescreamersimulatie, en toetsen doet. Maar hij doet ze niet tegelijk.

Het 'rommeligste' wat de allrange versterker te verduren krijgt, is een gitaar met distortion, een piano loopje en strings. Als dit niet gaat, is het wellicht beter om de 85 gewoon in te zetten als versterker van de 2e gitaar, of die nu van de bassist, de toetsenist of mij komt.

e!
4 november 2009, 23:48
Duidelijk. Je hebt nog wat knopen door te hakken merk ik. Maar goed, zoals gezegd, de zoektocht levert je een hoop kennis op en uiteindelijk vind je wel een modus, of dat nou met deze setup is of door gewoon nog wat GAS te geven :lp:

AJ95
5 november 2009, 00:03
hmm wat een moeilijke oplossingen allemaal.......
What you see is what you get, dus een enkel klein ampie betekent vaak een " klein" geluid
In de beleving is meer speaker oppervlakte dus ook groter in geluid en daar heb je heel eenvoudig een tool in handen om een wall of sound mee te maken.
vandaar dat een paar marshall 4x12 kasten zo lekker dik klinken! geen gedoe met effecten en zo, gewoon een mooie buizenbak erbij en flink op z'n lazer en klaar ben je!

Maar je moet het wel allemaal mee slepen ahum......

Ik ben falikant tegen allemaal digitale truukjes en zooi om je geluid dikker te maken.
Vaak resulteert het juist in toonverlies

FruscianteFan
5 november 2009, 02:01
hmm wat een moeilijke oplossingen allemaal.......
What you see is what you get, dus een enkel klein ampie betekent vaak een " klein" geluid
In de beleving is meer speaker oppervlakte dus ook groter in geluid en daar heb je heel eenvoudig een tool in handen om een wall of sound mee te maken.
vandaar dat een paar marshall 4x12 kasten zo lekker dik klinken! geen gedoe met effecten en zo, gewoon een mooie buizenbak erbij en flink op z'n lazer en klaar ben je!

Maar je moet het wel allemaal mee slepen ahum......

Ik ben falikant tegen allemaal digitale truukjes en zooi om je geluid dikker te maken.
Vaak resulteert het juist in toonverlies
Ik zou het eerder andersom zeggen: geen gedoe met loeizware extra kasten - ik sjouw me al een ongeluk en moet héél erg uitkijken met mn polsen - gewoon een pedaaltje en klaar is kees. Natuurlijk ligt het niet zo ongenuanceerd, maar zo kun je het ook bekijken.

Ik ben verder niet tegen digitale trucjes. Voor mij is het enige wat telt, dat het straks bij optredens goed klinkt, en dat het allemaal live is wat we doen (ik houd niet van laptops op het podium, al vergeef ik het bands wel als ze goed genoeg zijn). Als je een digitale stereodelay een digitaal trucje noemt, kan ik je alleen maar gelijk geven. Maar dat dit digitale trucje alleen maar tot toonverlies leidt, is gewoon onwaar.

Met alle respect, ik heb de indruk dat ik niet zoveel aan je post heb. Dat mijn sound vetter wordt als ik een cabinet erbij heb, dat snap ik wel. Dat de oplossing waar ik nu mee bezig ben moeilijk is, valt reuze mee. Bovendien heb ik dan in feite ook een extra versterker (met andere sound en modulatie). De simpele oplossing die je aanbiedt zal ongetwijfeld werken, maar vaak loont het de moeite om ergens over na te denken en een minder voor de hand liggende oplossing te kiezen. Met andere woorden, ik denk dat je gelijk hebt, maar ik deel je mening dat vergezochte oplossingen alleen maar averechts kunnen werken niet.

enfin.

Knopen doorhakken moet altijd. Hoe langer ik speel, hoe beter ik weet wat ik wil, hoe meer ik wil. Dat geldt ook voor de band. En hoe meer we willen, hoe langer het duurt om dat allemaal voor elkaar te krijgen. Maar voorlopig denk ik dat ik 'het probleem voor dit nummer' heb opgelost - al heb ik nog steeds het probleem dat ik de lat erg hoog heb gelegd voor de gitaarpartij in dit nummer. Stom eigenlijk, heel vaak als ik een partij bedenk voor iets, lukt het eigenlijk niet goed om het te spelen. In dit geval omdat ik op behoorlijk tempo moet afwisselen tussen akkoorden in de 6e positie en akkoorden in de 13e positie. Slimmerik, wie bedenkt zoiets nou!

morning-after-edit: ik moet AJ95 wel nageven dat wat mij betreft het mooiste gitaargeluid komt uit een simpele setup. Ik heb laatst voor het eerst een gitaarpartij opgenomen met mijn Jaguar direct in de Blues Junior ingeplugd - tot voor kort had ik op zijn minst een Holy Grail aanstaan en het stemapparaat aangesloten omdat ik met alleen de HG in de keten een heel nasaal geluid krijg. Maar anyway, ik vind dat het het mooiste gitaargeluid heeft opgeleverd waar ik ooit mee heb gewerkt. Dat is ook het geluid waar ik van uitga als ik wél met pedalen werk. Dat neemt echter niet weg dat de oplossing die ik (met hulp van dit topic) heb gevonden voor de vette sound die ik af en toe nodig heb, niet ook best simpel is.

AJ95
6 november 2009, 10:33
Toch blijk ik ook bij mijn eerdere opmerking dat je wel degelijk toonverlies krijgt door alles wat je tussen je gitaar en amp plaatst.
De meeste effecten vreten signaal en voegen ruis toe, in die zin verliest je toon wel degelijk aan kracht en karakter.
Zelfs met verschillende snoeren ervaar je dat al, met meer dan 6 mtr. snoer verlies je al hoog etc.

Dat voegt in die zin iets aan jouw onderwerp toe dat ik van mening ben dat je met een kleine setup waar je een groot geluid uit wilt halen op moet passen dat je niet je toch al kleine geluid verder om zeep helpt door weet ik veel hoeveel effecten in je keten te plaatsen........
Ook al ben jij in dit geval tevreden met je oplossing, als het werkt prima toch?

Alleen is jouw benadering heel anders dan de mijne.

Ik speelde laatst trouwens op de Harleydag in Breda op een groot podium en de band voor ons daarvan had de gitarist ook alleen een Blues Junior bij zich.
Maar daar kwam zo met alleen een gitaar erin een hele dikke mooie toon uit!

svdijk
6 november 2009, 11:19
Je kunt op bij een optreden een groot geluid in de zaal krijgen door twee ipv één microfoon voor je cabinet te plaatsen.
De geluidsman kan je gitaargeluid op die manier één signaal links en één signaal op rechts pannen, waardoor alles breder en opener klinkt.
Wij doen dit ook altijd zo, het spectrum ziet er dan van links naar rechts zo uit: gitaar, bas en zang in 't midden, en rechts weer gitaar.
De drums worden in 't stereobeeld zo uitgemixt zoals de drummer opgesteld staat.
Op die manier kan je alles duidelijk uitmixen zonder dat iemand elkaar in de weg zit.
Zo kan je met weinig mensen (wij zijn met z'n vieren) een vet en brede sound neerzetten, en lijk je als gitarist een muur van geluid te hebben!
Dit kan al met een 2x12" kastje, en als je er bovendien nog twee verschillende speakertypes inbouwt (ik gebruik een combinatie van G12T75 met Vintage 30 speakers)verschilt het geluid ook nog van elkaar.
Dit werkt echt goed!!

FruscianteFan
6 november 2009, 11:59
Toch blijk ik ook bij mijn eerdere opmerking dat je wel degelijk toonverlies krijgt door alles wat je tussen je gitaar en amp plaatst.
De meeste effecten vreten signaal en voegen ruis toe, in die zin verliest je toon wel degelijk aan kracht en karakter.
Zelfs met verschillende snoeren ervaar je dat al, met meer dan 6 mtr. snoer verlies je al hoog etc.

Dat voegt in die zin iets aan jouw onderwerp toe dat ik van mening ben dat je met een kleine setup waar je een groot geluid uit wilt halen op moet passen dat je niet je toch al kleine geluid verder om zeep helpt door weet ik veel hoeveel effecten in je keten te plaatsen........
Ook al ben jij in dit geval tevreden met je oplossing, als het werkt prima toch?

Alleen is jouw benadering heel anders dan de mijne.

Ik speelde laatst trouwens op de Harleydag in Breda op een groot podium en de band voor ons daarvan had de gitarist ook alleen een Blues Junior bij zich.
Maar daar kwam zo met alleen een gitaar erin een hele dikke mooie toon uit!
Ik merk wel verschil tussen gitaar direct inpluggen en en alle effecten ertussen, maar ik heb er over het algemeen absoluut geen probleem hiermee. Ok, soms heb je een ontzettende sucker, dat had ik met behringer en danelectro, en dan vind ik het wel jammer. Maar ik ben van mening dat het verschil over het algemeen veel te veel overdreven wordt. Als ik bijvoorbeeld kijk naar John Frusciante, Mogwai, The Mars Volta, Radiohead, dan hoor ik een prachtig gitaargeluid en vaak een enorme muur van geluid. En wat zie je? Stuk voor stuk hebben ze een shitload aan pedalen, waaronder veel pedalen die op dit forum bekendstaan als (slecht gebufferde) tonesuckers. Enkele van hen hebben dan ook nog draadloze systemen.

Dat wil niet zeggen dat hun cleane gitaargeluid niet mooier zou zijn zonder al die pedalen, maar dat wil wel zeggen dat je niet alleen een vet geluid kunt krijgen met zo min mogelijk pedalen. Wat dat betreft wil ik me gewoon niet laten opfokken door mensen die in elk geval beweren verschil te horen. Ik vind het prima zo, dus is het prima zo. Ik denk dat als je erin slaagt om je sound écht hoorbaar, d.w.z. dat je bandleden het op vol volume ook horen, om zeep te helpen door een paar pedalen meer of minder en, in mijn geval, zo'n 15,75 meter aan kabel tussen je gitaar en versterker te hebben, je heel knap bezig bent.

Ik waardeer het echt dat je probeert mee te denken, maar ik denk gewoon dat je het probleem anders opvat waardoor je een oplossing zoekt die mij niet zo gek veel gaat helpen. Ik bedoel, met je opmerking dat een grotere versterker of cabinet me gaat helpen, ben ik het eens. Maar dat de hoeveelheid pedalen en kabels mijn probleem is, de geloof ik niet.

@ svdijk: denk je dat zoiets ook zou kunnen lukken met één enkele speaker, en dan 1 mic op de rand en 1 mic net even wat anders? Ik denk iig dat ik dat bij het komende optreden, 1 januari, wel ga overleggen met de geluidsman (die ik ken).

svdijk
6 november 2009, 12:59
@ svdijk: denk je dat zoiets ook zou kunnen lukken met één enkele speaker, en dan 1 mic op de rand en 1 mic net even wat anders? Ik denk iig dat ik dat bij het komende optreden, 1 januari, wel ga overleggen met de geluidsman (die ik ken).

Ja, dat werkt ook!!
Je kunt ook de microfoons ieder op een rand van een speaker zetten, en dan de EQ op de mengtafel iets wijzigen t.o.v. elkaar.
Mogelijkheden genoeg op die manier.

FruscianteFan
6 november 2009, 13:02
Dan kan ik daar wellicht ook mee aan de slag. Ik weet dat het experimenteren met microfoons bij optredens al een paar keer eerder is genoemd - ook met de mic achter de versterker - maar ik ben best gefocussed op repetities. Daar moet het ook goed klinken. Maar misschien moet dat me niet tegen laten houden om het bij optredens wel te doen. Toch?

FruscianteFan
9 november 2009, 12:10
Ik heb gister weer gerepeteerd, en we hebben ook het nummer gespeeld waar dit topic over gaat.

Allereerst hadden we de boel gewoon opgesteld zoals gepland: Gitaar naar mijn pedalen, naar de Blues Junior (met blackstar overdrive en proco rat2 voor distortion). Via de 2e uitgang van de tuner het cleane signaal naar de headrush delay, en dus via een korte vertraging (en geen droog signaal) naar de pas aangeschafte A/B-box (echt wel een grote aanwinst trouwens, zeker voor die €15!), waar het signaal via een phase90 en boss me-50 (tubescreamer met veel bas) naar de allrange-versterker gaat.

Dit werkte goed, maar de toetsenist kon zijn eigen pianoriedeltje niet meer horen. Dus heb ik toch maar die Fender 85 erbij gepakt, maar ik heb gewoon de hele 2e setup daarop gezet. Dus als iemand 2e gitaar speelt, dan gaat die ook gewoon over de Fender 85. Klinkt niet zo super geweldig, maar voorlopig goed genoeg - bij optredens speelt de toetsenist sowieso direct over de PA, dus is zijn versterker wel weer beschikbaar.

En dan nu de grote ontknoping: natuurlijk heb ik niet objectief van een afstand kunnen beoordelen hoe het klonk. Maar ik weet wel dat we met zijn alle keihard tekeergingen, en dat lukt niet als het geluid niet voor elkaar is. Het was niet zo zeer een enorme muur, maar het was wel echt vet (trouwens ook doordat we het stuk nu eindelijk goed strak spelen), dus ik denk dat mijn zoektocht wel zo'n beetje ten einde is.

Nog even kort, de oplossing:
- Jaguar (halselement)
- delay (en tuner) waarmee ik het signaal splits (met korte vertraging aan 1 kant) naar de volgende 'kanalen':

1 Rat en Blues Junior (dat werkt als een tiet!)

2 Phase90, Tubescreamer met veel bas, redelijk willekeurige 1x12 versterker


Het zou kunnen dat ik nog op de kwestie terugkom, maar voorlopig wil ik in elk geval iedereen, en e! in het bijzonder, enorm bedanken voor de uitgebreide hulp - ook in de gevallen dat ik misschien afwijzend reageerde, want ook in die gevallen had ik er zeker wat aan.

FruscianteFan
4 januari 2010, 13:03
Sorry voor deze enorme bump, maar ik heb gister de video van mijn afgelopen optreden teruggezien.

Ik ben eigenlijk zeer tevreden met het geluid: de distortion die ik krijg van Indie ('Rickenbacker' met toaster-achtige mini-hb's), geboost door de EHX LPB-1, door de Blackstar overdrive en Blues Junior klinkt echt heel vet. Als ik op het eind van het nummer overschakel op de Rat, geeft dat een strakker, dunner geluid. Meer echt distortion, en da's prima. Vervolgens schakel ik dus de delay aan, waardoor er een phase90->tubescreamer->all-range bijkomt. Dat het stereo is hoorde ik niet zo, en een muur van geluid wordt het zeker niet. Maar het klinkt wel een stuk vetter en harder, en dat is ruim genoeg voor wat ik wil.

Mocht dat bandje ooit nog worden omgezet en op youtube komen, zal ik dat vast wel laten weten ;)

Noctiis
4 januari 2010, 13:08
Ik ben in ieder geval zeer benieuwd naar de video en je sound :)

FruscianteFan
4 januari 2010, 13:10
Ik ben in ieder geval zeer benieuwd naar de video en je sound :)
Kun je gelijk zien wat ik uitspook met de Jackson, want die heb ik ook gebruikt voor een nummer.

Noctiis
4 januari 2010, 19:37
Cool dat je die plank toch nog hebt weten om te toveren in iets wat bruikbaar is voor jouw muziek :)

e!
4 januari 2010, 22:43
1. Post dat filmpje! :cheerup:
2. Duffe vraag misschien, maar als je het hebt over "filmpje" is dat dan überhaupt stereo opgenomen? Camera's doen dat in de regel nl. niet. zonder additionele microfoons.

FruscianteFan
4 januari 2010, 22:53
1. Post dat filmpje! :cheerup:
2. Duffe vraag misschien, maar als je het hebt over "filmpje" is dat dan überhaupt stereo opgenomen? Camera's doen dat in de regel nl. niet. zonder additionele microfoons.
Filmpje kan nog wel ff duren (denk aan een maandje), en je hebt gelijk. Maar ook al noem ik het steeds 'stereo', in feite gaat het er gewoon om dat er een extra setup bijkomt. Een beetje het effect van een tweede gitarist, maar dan anders.

Het verschil leek trouwens subtiel op de camera.

e!
4 januari 2010, 23:26
2 setups met 2 sounds, waarbij timedelay wordt toegepast is voor mij stereo genoeg om stereo te noemen hoor!

De omvang van het effect zou je verder vanuit een toeschouwersperspectief nog kunnen verbazen. Hoe weinig daarvan overblijft op een mono-opname zou je wellicht nog meer verbazen. Om een volvet en breed stereogeluid te creëren kan 10-20 ms single delay met een identieke sound al voldoende zijn als je de speakers idd aan weerszijden van het podium opstelt. Laat staan als je daar ook nog eens modulatie-effecten tegenaan gooit.

Ik weet niet in hoeverre je dat al gedaan hebt, maar moet je voor de lol echt eens met 2 mics L-R gescheiden opnemen en in stereo afspelen, of gewoon midden tussen je setups gaan staan. Dat gaat echt wel leuk werken. Iemand anders even laten spelen en zelf alleen luisteren doet ook wonderen.

e!
4 januari 2010, 23:29
Nu ik er zo over nadenk, tevens vanuit recente mixervaringen, klinkt het misschien nog wel het dikst als je twee identieke setups neemt, met een 10 ms delay op 1 van de twee of gesplit vanuit een stereomodulatie-effect. Hoe dichter de twee sounds bij elkaar liggen hoe meer de hersenen het ervaren als 1 stereosound i.p.v. als twee aparte geluidsbronnen die hetzelfde spelen.

FruscianteFan
4 januari 2010, 23:44
Nu ik er zo over nadenk, tevens vanuit recente mixervaringen, klinkt het misschien nog wel het dikst als je twee identieke setups neemt, met een 10 ms delay op 1 van de twee of gesplit vanuit een stereomodulatie-effect. Hoe dichter de twee sounds bij elkaar liggen hoe meer de hersenen het ervaren als 1 stereosound i.p.v. als twee aparte geluidsbronnen die hetzelfde spelen.
Tsjah, daar komt wel een probleempje om de hoek kijken: ik zou het enorm zonde van mijn geld vinden om een tweede Blues Junior aan te schaffen voor die enkele keren dat ik mijn geluid vetter wil. Ik vind het juist ook mooi om de suggestie te wekken van een extra gitarist, waarbij ik het ook nog eens mooi vind als die extra gitarist een ander gitaargeluid heeft dan ik. Het gaat er dan ook niet om dat het klinkt als stereo, ofzo. Het gaat erom dat het net dat beetje vetter klinkt. Sowieso, de specs van de Headrush geven aan dat-ie minimaal 50 ms vertraging geeft, en dat vind ik nog betrekkelijk weinig.

Overigens heb ik de laatste tijd zitten spelen met de mix van ons pas opgenomen nummer. Zowat alle gitaren opgenomen met 2 mics (1 op speaker, 1 op afstand) en in de refreinen de gitaren met overdrive op 2 verschillende gitaren ingespeeld. Dat je daar vette dingen mee kunt doen, heb ik ervaren.

Al met al, stiekem vind ik het best briljant om zo te spelen :)

edit:
Ik wil daar nog wel aan toevoegen dat ik me afvraag hoe geschikt de huidige versterker ervoor is. Ik gebruik nu de all-range versterker van de toetsenist (die bij optredens direct naar de PA gaat) en ik vind het prima klinken, maar op de opname klonk het een beetje als fuzz met dode batterij door een héél klein oefenversterkertje. Maar goed, op het niveau waar we nu spelen, zal er altijd wel een backline zijn (sterker nog, zat gelegenheden die volgens mij liever hebben dat je op de backline speelt).

e!
6 januari 2010, 02:05
Tis idd leuk om te klooien met geluid en als jij dat effect zoekt dan heb je het kennelijk gevonden. Gefeliciteerd!

Je loopt met meerdere mics op verschillende afstanden trouwens wel weer risico op faseproblemen, maar dat weet je dan mogelijk ook allemaal al :seriousf:

FruscianteFan
6 januari 2010, 12:35
Tis idd leuk om te klooien met geluid en als jij dat effect zoekt dan heb je het kennelijk gevonden. Gefeliciteerd!

Je loopt met meerdere mics op verschillende afstanden trouwens wel weer risico op faseproblemen, maar dat weet je dan mogelijk ook allemaal al :seriousf:
Geen last van gehad.

Eens kijken, het zag er een beetje als volgt uit. We hadden twee schotten, die we in de vorm van een 'hoek' van plusminus 90 graden hadden neergezet. Op een meter of 2 daarvan stond de Blues Junior, met de speaker gericht op de hoek. Één mic dus, zoals altijd, gewoon voor de rand van de speaker en één mic op zo'n 30 cm van het schot, gericht op het schot.

En ik had graag geëxperimenteerd met hoe het allemaal zou klinken, maar we waren om 9 uur begonnen en het was alweer 22 uur.