PDA

View Full Version : Seymour Duncan Blackouts V.S. EMG 81 / 60 vergelijking



pannekoek
17 oktober 2009, 00:20
hey gitaarnetters,

ik zat vandaag eens even te kloten met de pickups van m'n gitaren en ik was wel benieuwd hoe een setje emg 81/60 (oorspronkelijk uit mijn jackson demmelition king v) klinkt in een dikke les paul.

blackouts eruit, EMG's erin. en testen maar.

ik vond het geluid van de EMG's om eerlijk te zijn helemaal niet slecht. strakke riffs en heldere solo's.

even wat random riffjes en stukjes lead opgenomen, en toen de blackouts weer terug geplaatst zodat ik daar ook wat stukjes mee kon inspelen.


het is opgenomen met een standaard webcam microfoontje van m'n laptop.

kwaliteit is dus niet hoog maar het geeft wel een redelijke impressie van de sounds.


ik heb tijdens deze test m'n marshall jvm410h gebruikt.


http://www.youtube.com/watch?v=iXM4fSWSauI


disclaimer: ik ben niet bepaald een goede gitarist dus let vooral niet op mijn gekloot :seriousf:


, stephan

Steven Otto
17 oktober 2009, 00:31
Bij het clean en de medium gain dingetjes hoorde ik niet zo veel verschil. Bij de High-gain riffs en leads was er een duidelijk winnaar; mijn part:
Blackouts.

pannekoek
17 oktober 2009, 00:32
Bij het clean en de medium gain dingetjes hoorde ik niet zo veel verschil. Bij de High-gain riffs en leads was er een duidelijk winnaar; mijn part:
Blackouts.

ik vind juist dat het verschil tussen de 2 pickups bij clean en medium gain er beter uitkomt.

clean is de blackout veeeeeel warmer en hij blijft ook langer clean. en bij de medium gain klinkt hij ook een stuk voller waardoor het geluid beter bruikbaar is.

Sanderltd
17 oktober 2009, 00:48
Wat clean in de nekpositie betreft, wint de EMG 60 het voor mij met grote voorsprong.
Wat clean in de brugpositie betreft, wint de blackout het van de EMG 81. (Naar mijn mening is de EMG 81 ook meer gemaakt voor het scheurwerk...)

Op de high gain setting vind ik het verschil inderdaad minder doorslaggevend; de EMG is merkbaar scherper van geluid, terwijl de Blackouts wat voller klinken. Ik blijf de Blackouts in sommige gevallen echter wat modderig vinden klinken.


Ps: Over emg's in LP's gesproken; heb jij geen fotootje van hoe jouw bedrading eruit ziet? Ik heb namelijk een klein probleempje met het zoemen van mijn emg's en vroeg me af of de standaard emg bedrading misschien foutief was. (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=128166)

Quicksilver
17 oktober 2009, 16:26
Is het dan niet slecht voor de snaren om 2 keer binnen een korte tijd van hun spanning af worden gezet? Ik weet dat dat met een floyd ook gebeurt, maar als ik bij mij de snaren eraf haal dan zitten er bij de tuners knikjes in die ervoor zorgen dat ik ze er niet meer op krijg, of er verkeerd op krijg (ik zet ze zo dat ze zichzelf vastdraaien, beetje semi-locking zegmaar)

pannekoek
17 oktober 2009, 17:30
Is het dan niet slecht voor de snaren om 2 keer binnen een korte tijd van hun spanning af worden gezet? Ik weet dat dat met een floyd ook gebeurt, maar als ik bij mij de snaren eraf haal dan zitten er bij de tuners knikjes in die ervoor zorgen dat ik ze er niet meer op krijg, of er verkeerd op krijg (ik zet ze zo dat ze zichzelf vastdraaien, beetje semi-locking zegmaar)

ik haal de snaren er niet helemaal af, ik haal de spanning er alleen bijna helemaal van af waardoor ik de nieuwe pickups er net onder kan schuiven :)


het gaat prima dus. alleen ik krijg in het begin licht last van fretbuzz. maar na een paar uur is dit altijd voorbij

pannekoek
17 oktober 2009, 23:11
ik ben trouwens op zoek naar de gouden versie van de seymour duncan blackout!!

die zullen 10x beter staan in m'n les paul custom :)

als ik dan het setje emg 81/60 verkoop dan kan ik de blackouts van m'n les paul custom in m'n zakk wylde signature zetten :)


het probleem is.... ik kan ze NERGENS vinden

http://img.photobucket.com/albums/v367/tattooedcarrot/NAMM09/IMG_8640.jpg

AgileGhost
18 oktober 2009, 11:44
gouden blackouts (http://cgi.ebay.com/Seymour-Duncan-AHB-1-Blackout-Pickup-Set-GOLD_W0QQitemZ380161378716QQcmdZViewItemQQptZGuita r_Accessories?hash=item588362499c)