PDA

View Full Version : 2 volume pots stratocaster



allochthomas
16 oktober 2009, 22:26
Ik zat een tijdje met de gedachte te stoeien om 2 volume pots te gaan gebruiken voor m'n strat aangezien ik mijn cleans krijg door de volume van m'n gitaar te manipuleren. Met 2 volume pots kan ik door te switchen van elementen switchen van clean en crunch. En ik vind m'n 500k push pull volume pot heerlijk voor m'n humbucker, maar iets te helder voor de single coils.

Het plan is dus als volgt: de 500k push pull volume pot blijft op zijn plek en regelt het volume voor de humbucker en de coil split. De tone pot voor de neck pickup wordt een 250k volume pot voor de middle en neck pickup. De tone pot voor de humbucker wil ik vervangen door een kill switch.

De vraag luid daarom: heeft iemand advies over hoe ik de boel moet gaan bedraden en blijven de 250k en 500k pots gescheiden zodat de 500k pot er niet voor zorgt dat mijn single coils te helder worden?

ps. weet iemand welke onderdelen ik moet halen voor een treble bleed mod?

allochthomas
17 oktober 2009, 12:36
niemand een idee? heb helaas geen schematics op het internet kunnen vinden, en ik ben niet handig genoeg om er zelf 1tje te bedenken.

snaarplukker
17 oktober 2009, 12:50
Even geduld joh! Ik moet daar even over nadenken voor ik een gepast antwoord kan geven.;)

aaronstonebeat
17 oktober 2009, 13:26
Ik denk dat het een beetje een probleem wordt. Een aparte volumepot voor elk element kan wel; maar als je twee elementen een volumepot laat delen, kun je er niet meer tussen schakelen. Of je moet een aparte schakelaar voor die twee elementen inbouwen.

PS
Treble bleed kan met een condensatortje; sommigen zetten ook nog een weerstand in serie of parallel, naar smaak.

snaarplukker
17 oktober 2009, 13:42
Op de ene volumepot kan je de 2 singlecoils via de 5 way-switch aansluiten, de humbucker via de volumepot aan de switch aansluiten, maar dan gaat de signaal van de HB ook via de volumepot van de SC PU's als je het in de stand Brug en midden hebt.

Voor trebbleblead mod heb je een condensator nodig en eventueel een weerstand. De waarde is afhankelijk van wat je wilt.

allochthomas
17 oktober 2009, 13:54
bedankt voor de tips:ok:

het ziet er naar uit de geheel gecompliceerder gaat worden dan ik dacht. is een 3 volume pot setup niet iets voor wat ik zoek? het algemene idee is om de 250k pots voor de single coils te houden en de 500k pot voor de humbucker en dat ik de volumes op verschillende standen kan zetten voor clean en overdrive.

Tupelo
17 oktober 2009, 14:09
Dit is de dag dat iemand Orpheo mist, die had best een geniepig plannetje voor je geweten. :)

snaarplukker
17 oktober 2009, 14:45
bedankt voor de tips:ok:

het ziet er naar uit de geheel gecompliceerder gaat worden dan ik dacht. is een 3 volume pot setup niet iets voor wat ik zoek? het algemene idee is om de 250k pots voor de single coils te houden en de 500k pot voor de humbucker en dat ik de volumes op verschillende standen kan zetten voor clean en overdrive.
Dat zou nog beter zijn, dan kan je de bij een tussenstandje de volume van de PU's nog apart regelen en zo een mix naar keuze maken (zoals de LP).

RoelTM
17 oktober 2009, 16:40
Ik denk dat het een beetje een probleem wordt. Een aparte volumepot voor elk element kan wel; maar als je twee elementen een volumepot laat delen, kun je er niet meer tussen schakelen. Of je moet een aparte schakelaar voor die twee elementen inbouwen.

Stratocasters hebben toch ook een apparte tone pot voor neck en middle pup?

Ik zit hier aan te denken. Wat TS bedoeld met die switch snap ik niet, maar dat moet niet al te moeilijk in te bouwen zijn.

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/10/17/1255786181-30.jpg


EDIT: Gewoon een killswitch dus. Een simpel SPDT schakelaartje voor de output zou ik zeggen.

EDIT 2: Zoals snaarplukker al aangaf, gaat het signaal van de HB ook naar de 250k in de middel/brug stand.

allochthomas
18 oktober 2009, 16:30
bedankt voor de nuttige info en schema. dat de humbucker ook over de 250k pot gaat is niet zo'n ramp. zolang de single coils maar niet over de 500k pot gaan.